موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

کمبود فضای کسب و لحاظ نکردن نیازهای صنعت در رشته‌ها از دلایل افزایش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیر سابق امور آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، با اشاره به افزایش چند برابر پذیرش دانشجویان دکتری در چند سال اخیر گفت: دلیل اصلی این افزایش، ارزیابی نکردن نیازهای صنعت در رشته‌ها و گرایشات مختلف است.

دکتر ایرج امرایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی دلایل افزایش فارغ التحصیلان دکتری پرداخت ود گفت: کمبود فضای کسب و کار و ارزیابی نکردن نیازهای صنعت در رشته‌ها و گرایشهای مختلف از اصلی ترین علت افزایش فارغ التحصیلان دکتری است.

وی تصریح کرد: فارغ التحصیلان ارشد نیز به دلیل اینکه جذب بازار کار نمی‌شوند، برای پر کردن فاصله‌هایی که در زندگی با آن روبرو می‌شوند به تحصیل در مقطع دکتری روی می‌آورند که البته فضای مدرک گرایی موجود در کشور نیز بی تأثیر نیست.

دکتر امرایی در ادامه با بیان راهکارهایی برای اصلاح وضعیت موجود، گفت: کیفی کردن دوره‌ها و کنترل پذیرش دانشجویان دکتری که از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم نیز پیگیری می‌شود، از جمله راهکارهای در حال اجرا برای اصلاح این امر است. زیرا وزارت علوم باوجود واگذاری جذب دانشجو در دوره دکتری به دانشگاه‌ها، به این مراکز اعلام کرده است اگر در یک دانشگاه رشته‌ای نیازمندی‌های مشخصی مثل اعضای هیئت علمی و امکانات پژوهشی را نداشته باشد اجازه پذیرش دانشجو در مقطع دکترا را ندارد.

به عقیده دانشیار دانشگاه خواجه نصیر، آموزش عالی و سازمان سنجش در مسیر درستی حرکت می‌کنند و دانشگاه‌ها هم رسالتی که بر عهده دارند را به درستی انجام می‌دهند اما بخش بزرگ‌تر این مشکل مربوط به قوانین و فضایی است که بیرون از دانشگاه وجود دارد، در بیشتر مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌های پیشرفته دنیا، بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد جذب بازار کار می‌شوند و تعداد خیلی کمی وارد دوره‌های دکترا می‌شوند.

دکتر امرایی با اشاره به ضرورت قضاوت درست راجع به آموزش عالی، اظهارکرد: دولت باید با ساختار مشخصی نیازهای پژوهشی صنایع و نهادهای دیگر را با دانشگاه‌ها پیوند دهد و دانشگاه‌ها نیز باید موضوعات رساله دکتری دانشجویان را درجهت رفع مشکلات کشور در حوزه‌هایی مثل صنعت و موضوعاتی که در چارچوب اولویت‌های پژوهشی صنایع باشند هدایت کنند. حمایت‌های صنایع از طرح‌های پژوهشی که در قالب پایان نامه یا رساله دکتری انجام می‌شوند نیز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر در حل مساله ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری، فقط وزارت علوم و سازمان سنجش تصمیم گیرنده باشند حتماً این مقدار پذیرش را کم خواهند کرد ولی بخش مشکل ساز، وجود نهادهای تصمیم گیرنده دیگری هستند که معتقدند باید رشد کمی علمی کشور حفظ شود و این رشد فقط با افزایش پذیرش دانشجو محقق می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند کمتر از سقف مجاز دانشجو بپذیرند و اجباری برای تعداد مشخص دانشجو وجود ندارد، گفت: دانشگاه‌ها شرایط تحصیلی دانشجویان برای فارغ التحصیلی را نظام‌مند کرده اند؛ مثلاً اگر دانشجو مقاله پژوهشی در ژورنالی چاپ می‌کند حتماً باید این مجله جزو ۲۵ درصد اول ژورنال‌های دنیا باشد و اگر می‌خواهند رساله دکتری خود را با درجه عالی دفاع کنند حتماً باید یک اختراع مؤثر داشته باشند یا اینکه نتیجه کار خود را در ژورنال‌های معتبر دنیا ثبت کرده باشند.

دکتر امرایی در ادامه افزود: دانشگاه‌ها نیز باید اعضای هیئت علمی و دانشجویان را تشویق کنند تا موضوعات تحقیق خود را در راستای رفع نیازهای کشور انتخاب کنند.

کاربرد کانکس محدود به این امر نیست و امکان انتخاب های گسترده ای وجود دارد.

مدیر سابق امور آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: اگر قصد داریم در کل دوره‌ها به سمت حذف کنکور حرکت کنیم، قدم اول شروع حذف آزمون ورودی از دوره‌های ارشد و دکتراست، در این شرایط دانشگاه‌ها سعی می‌کنند از طریق مصاحبه دانشجویانی که قابلیت پژوهشی و علمی بالایی دارند را جذب کنند اما اگر آزمون به تنهایی ملاک باشد افرادی جذب می‌شوند که اگرچه در جواب دادن سوال چهار گزینه‌ای متبحرند ولی قابلیت پژوهشی خوبی ندارند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یه رفیق
آبان ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

با این توجیهات استاد محترم، همون دور باطل آشنا دوباره ظهور پیدا میکنه: دانشگاهیان میگن مشکل در اینجاست که صنعت با دانشگاه مرتبط نمیشه و صنعتی ها هم میگن مشکل اینجاست که دانشگاه با ما مرتبط نمیشه و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازهای ما رو نمیتونن برطرف کنن.
یعنی هیچ کسی مقصر نیست و دست پنهان قضا و قدر محتوم در کاره!
ضمنا استاد محترم خواجه نصیر میگن دانشجو باید در ۲۵ درصد بهترین مجلات مقاله چاپ کنه. آیا تناقض نیست که اساتیدی که خودشون واجد همچین مقالاتی نیستند داشتن این مقالات رو از دانشجو مطالبه میکنن؟

eng
آبان ۱۵, ۱۳۹۸ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  یه رفیق

خب اون اساتید هم بهتره از سمت مدرس بودن کنار گذاشته شوند به کارمند ساده تبدیل شوند….در مورد صنعت مشکل از نبود رقابت کیفی در ایران است تا وقتی کیفیت مهم نباشد و یا جان انسانها در جاده و زلزله و غیره مهم نباشد و یا اینده نگری در مدیریت مهم نباشد و غیره این ارتباط کمرنگ باقی می ماند…

eng
آبان ۱۴, ۱۳۹۸ ۵:۴۷ ب٫ظ

بهتر است دانشگاههای پولی در مقطع ارشد و دکترا بشدت کاهش ظرفیت یکباره داشته باشد و دورهای روزانه و شبانه با شیب ملایم پنج ساله کاهش ظرفیت داشته باشد چون بمرور دانشجویان ورودی ازمون سراسری در مجموع نسبت به چهار پنج سال قبل در رشته های غیر پزشکی (خصوصا رشته ریاضی) افت وحشتناک داشتند …با کاهش ظرفیت دوره های روزانه و شبانه با شیب ملایم در یک دوره پنج بسیار مناسب بوده و تا ضمن جلوگیری از ورود افراد ضعیف، تعداد جذب متناسب با نیاز کشور گردد…..ضمنا بهتر است سن بازنشستگی اساتید بدلیل ازدیاد دانشجویان چند سال اخیر در حدود سه سال از حد معمول کاهش داده شود تا فارغ التحصیلان جوان هم مشغول به کار شوند و همچنین اساتید چند شغله از تدریس بازنشسته شوند تا فضای بیشتری برای جوانان فراهم گردد….

یه رفیق
آبان ۱۴, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  eng

چند گروه هستند که مانع از کارکرد درست دانشگاهها هستند. یک گروه عده کثیری از عموم مردم هستند که خواهان کسب مدارک بالاتر و بالاترن و محدودیت ظرفیتها رو با اعتراض پر شور مانع میشن. دلیل این مطالبه اونها هم تبلیغ کاذب اعتماد به نفس در عامه مردمه که همه رو به این تصور دچار کرده که برای هر کاری قابلیت بیش از حد دارن. دیگه افراد به سختی تفاوت هوش و استعدادو میپذیرن. گروه دوم هم عده کثیر خواصی هستند که دانشگاهها رو وسیله تجمیع مقام یا پول برای خودشون قرار دادن. اگر دقت کنیم میبینیم که این دو گروه به خوبی لازم و ملزوم همدیگه میشن و با هم باعث شدن که دانشگاه از کارکرد صحیح خودش منحرف بشه

eng
آبان ۱۵, ۱۳۹۸ ۶:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  یه رفیق

گروه اول رو با قرار دادن ایتمهای کیفی میتوان کنار زد یعنی مثلا برای پذیرش در مقطع دکترا تخصصی داشتن مدرک زبان، مدرک جی مت، قرار دادن حدنصاب سی درصد دروس تخصصی در ازمون بعنوان سقف درصدی (یعنی کنکور از رقابتی بودن خارج شود) و خصوصا داشتن مقاله قوی (مثلا Q1) در رشته تخصصی (این مورد باعث جذب نخبه شده و مانع از رفتن انها میشود و در عوض افراد ضعیفتر برای ادامه تحصیل میتوانند از کشور خارج شوند و جای نگرانی هم نیست که اینکار برای کشور بسیار عالیست)…

پونه
آبان ۱۴, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۹ ب٫ظ

یعنی با مانع شدن تحصیل و کاهش ظرفیت ها همه چی درست میشه ؟ بجای کاهش ظرفیت ها ، تصمیم اصولی بگیرید دانشگاه ها رو غنی و کاربردی کنید نیروهای قبلی رو بازنشست کنید نیروی جوان وارد گردونه دانشگاه کنید گیر دادید ب افزایش ظرفیت دکتری ک چی

یه پسر
آبان ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  پونه

والا

...
آبان ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  پونه

دقیق اگه بخوای بگی میشه پاک کردن صورت مسئله! من خودم از مخالفین افزایش ظرفیت هستم. اینا اگه بیان فضای کسب و کار رو درست کنن بحث افزایش یا کاهش ظرفیت خودبخود درست میشه. پیش خودشون میگن چه کاریه ما بیایم با کلی دردسر واسه دانشجواها اشتغال ایچاد کنیم که کسی سمت دکتری نره! ظرفیت پذیرش رو کم میکنیم!!!