ایراد به پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه پیام‌نور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دانشگاه پیام‌نور در حالی سالهاست در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند که این مساله بر خلاف اساسنامه ۳۱ ساله دانشگاه است و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نخستین بار به آن اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، اساسنامه دانشگاه پیام نور در ۲۱ ماده و ۲ تبصره در نود و نهمین و یکصدمین جلسه اول و هشتم آذرماه ۱۳۶۷ شورای مشترک کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. بر اساس ماده ۱۴ اساسنامه این دانشگاه، مقاطع تحصیلی پیام نور عبارتند از کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و واضح است این دانشگاه اجازه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را نداشته و ندارد.

از آن سال تاکنون دانشگاه پیام نور طبق همین اساسنامه به حیات آموزشی و پژوهشی خود ادامه داده است با این تفاوت که سال هاست علاوه بر پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، حتی دوره های فراگیر در مقطع کارشناسی ارشد هم برگزار می کند که اتفاقا به دلیل غیرحضوری بودن کلاس های این دانشگاه، داوطلبان استقبال بیشتری از این دوره ها و مقاطع می کنند.

اما سه شنبه هفته جاری در جلسه نقشه جامع علمی کشور بالاخره به تخلفی که این دانشگاه بر خلاف اساسنامه انجام داده است، ایراداتی وارد شد.

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور که مهمان جلسه نقشه جامع علمی کشور بود در این نشست حاضر بود.
در جلسات نقشه جامع علمی کشور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و برخی دیگر از اعضا حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند.

زمانی در این نشست با ارائه آماری از دانشگاه تحت ریاستش گفت: دانشگاه پیام نور حدود۴۳۰ هزار دانشجوی فعال و حدود ۱.۶ میلیون دانش آموخته دارد.

وی افزود: این دانشگاه با ۴۹۴ واحد در سطح کشور همچنین ۵۵ نمایندگی در ۴۳ دانشگاه بین المللی در حال فعالیت است؛ همچنین در نیمسال تحصیلی ۹۹-۹۸ با برگزاری آزمون الکترونیکی صرفه جویی حدوداً ۶ میلیاردی صورت گرفت.

راه اندازی ۱۸ مرکز نوآوری در استان ها، استقرار ۷۱ هسته نوآور، ۲۵ مرکز رشد و استقرار ۱۴۵ هسته فناور با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله مواردی بود که در رابطه با سیاست های اشتغال دانش آموختگان دانشگاه پیام نور در این جلسه به آن اشاره شد.

انتقادات به پیام نور

در بخشی از این جلسه، حجت‌الاسلام محمد محمدیان عضو نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد:‌ منطقه بندی مدنظر دانشگاه پیام نور باید همسو با سیاست های آمایش آموزش عالی کشور و یکسان و واحد باشد.
وی تاکید کرد: تغییر در اساسنامه دانشگاه پیام نور باید در دستور جلسات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و از مسیر بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

در ادامه این جلسه عبدالله جاسبی نخستین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه پیشنهاد برای دانشگاه پیام نور یادآور شد که پیام نور می تواند با تمرکز در یک دانشگاه و تقویت مأموریت های آموزش غیرحضوری اقدام به فعالیت آموزشی در سطح جهان کند.

همچنین حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها پیشنهاد کرد که ‌دانشگاه پیام نور ملزم شود اصلاحات اساسنامه را در مقطع زمانی مشخصی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند و پس از آن تصمیم جدی برای موضوع آمایش آموزش عالی و تقسیم بندی مناطق توسط این دانشگاه گرفته شود.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد که اصلاح اساسنامه دانشگاه پیام نور نباید منجر به سست کردن برنامه های این دانشگاه شود.

وی تاکید کرد:‌ دانشگاه پیام نور در حال حاضر نزدیک به سه هزار و ۸۰۰ عضو هیأت‌علمی و ۴۳۰ هزار دانشجو دارد، همچنین از دانشگاه های معتبر و توانمند کشور است.

به گفته عاملی، تغییرات اساسنامه ای که توسط دانشگاه پیام نور انجام شده است تا زمانی که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسد پذیرفته نمی شود؛ از این رو تنها اساسنامه گذشته دانشگاه پیام نور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به رسمیت می شناسیم.

عاملی اما در قسمت هایی از سخنان خود برای نخستین بار اعلام کرد که این دانشگاه بر خلاف اساسنامه خود رفتار و نسبت به پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی اقدام کرده است.

وی در این باره تاکید کرد: دانشگاه پیام نور به ‌عنوان یک دانشگاه الکترونیک فعالیت می کند و مطابق اساسنامه نمی تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو کند.

وی افزود: اگر پیشنهادی برای تغییر در فعالیت یا بندهای اساسنامه این دانشگاه وجود دارد باید به دبیرخانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه شود تا از مسیر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

در پایان این جلسه مقرر شد که در خواست آمایش منطقه ای دانشگاه پیام نور جهت بررسی دقیق تر به دبیرخانه ستاد نقشه جامعه علمی کشور ارجاع شود و اشکالات مطرح شده در جلسه مورد ملاحظه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه پیام نور در کنار دانشگاه های آزاد اسلامی، غیرانتفاعی غیردولتی، فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی یکی از مراکز آموزش عالی شعبه دار در سراسر کشور است. دانشگاهی که آموزش های آن بیشتر مجازی بوده و حتی در چندین کشور هم شعبه دارد.

حال این سوال به ذهن متبادر می شود چرا دانشگاه پیام نور بر خلاف اساسنامه خود اقدام به پذیرش تحصیلات تکمیلی کرده است و آیا از این به بعد پذیرش در این دو مقطع تحصیلی پرطرفدار به خصوص کارشناسی ارشد متوقف می شود؟

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mention
آبان ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱ ق٫ظ

خیلی از دانشگاه های دولتی درجه ۲ و ۳ هم صلاحیت گرفتن دانشجوی ارشد و دکتری ندارند چه برسه پیام نور و آزاد و غیر انتفایی و … که حتی یه استاد درست درمون با مرتبه استادیار و دانشیار ندارند .

به نظر من تنها دانشگاه هایی که در حد تحصیلات تکمیلی هستند و حق گرفتن دانشجوی ارشد و دکتری دارند فقط دانشگاه های درجه ۱ هست مثل : تهران ، شریف ، امیرکبیر و علم و صنعت ، تربیت مدرس ، خواجه نصیر و امثالهم . بقیه باید فقط فوق دیپلم و لیسانس بگیرند .

شادی
آبان ۱۷, ۱۳۹۸ ۱:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  Mention

خواهشا توهین نکنید. یعنی چه که دانشگاه آزاد یه استاد درست درمون نداره؟؟؟ به وللله اکثر اساتید دانشگاه تهران و تربیت مدرس و شهیدبهشتی و امثالهم در دانشگاهایی همچون آزاد تهران جنوب و علوم تحقیقات هم تدریس میکنند…

Mention
آبان ۱۷, ۱۳۹۸ ۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  شادی

کاری نداره شما پایان نامه ی خودت که گویا آزاد خوندی رو به لحاظ کیفی ، با پایان نامه ی کسی که تو همون رشته و گرایش ولی تو دانشگاه مثلا تربیت مدرس درس خونده مقایسه کنی متوجه میشی که آزاد و … در حد تحصیلات تکمیلی نیستند .

پاسخ به دوست گرامی Mention
آبان ۱۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  Mention

دوست گرامی ضمن درود و عرض سلام بنده بعنوان دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات اتفاقا معتقدم که بسیار باید بطور جدی و هر چه زودتر کیفیت پذیرش و آموزش در تمام دانشگاه بخصوص دانشگاه آزاد ،مجازی و غیر انتفاعی مورد بررسی و ارزیابی فراجناحی قرار بگیره و ای کاش آزاد هم بیشتر سعی کنه از استانداردهای آموزشی وزارت علوم پیروی کنه ، بنده بعنوان کسی که بدلایل سنی و… امکان پذیرش در دکتری دانشگاه دولتی را نیافتم و طبیعتا ادعایی هم در این باره ندارم که چرا دولتی مرا قبول نکردند ،اما باور کنید شاهد هستم در دانشگاه آزاد هنوز هم اساتید معتبر از دانشگاه های تراز اول و همچنین دانشجویان علاقه مند و کوشا هم وجود دارد و این در ست نیست که با نام بردن از چند دانشگاه سطح یک کشور ، تلاش آن دسته ازدانشجویان آزاد که واقعا بدنبال کسب دانش و دارای تلاش قابل تقدیر هستند را با یک قضاوت صریح و یک طرفه بی ارزش جلوه داد ،لذا خواهشمندم شما که از گفتارتان پیداست هیچگاه به تحصیل در یک دانشگاه با سطح پایین تر از دانشگاه های سطح یک مانند تربیت مدرس یا انشاالله ام ای تی و ..رضایت نمی‌دهید ( البته با احترام کامل به جنابعالی و به تمام عزیزان دانشجو و پرتلاش و مستعد دانشگاه های معتبرتر کشور که بنده همواره خود را شاگرد این عزیزان میدانم ) این حقیقت را هم مورد نظر قرار دهید که من نوعی و امثال من هم در حد توان علمی خود بدون ادعا ،تلاش خود… ادامه نظر»

mention
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۴:۱۵ ب٫ظ

به هر حال شما چه تلاش بکنی چه تلاش نکنی ، دانشگاه آزاد و … بخاطر سیاست هایی که دارند در حد و اندازه ی پرورش دانشجوی ارشد و دکتری نیستند( حالا چه علوم و تحقیقات باشه چه واحد های ناشناخته ) به عبارت دیگه سیستمشون در حد سیستم تحصیلات تکمیلی نیست بلکه در حد مدرسه هست ( یعنی دادن جزوه های ۳۰ – ۴۰ صفحه ای و امتحان مشابه جزوه و بعدش هم تمام که این سیستم به درد تحصیلات تکمیلی نمیخوره و مناسب فوق دیپلم و لیسانسه ) .حتی اگر شما بهترین اساتید ایران هم وارد دانشگاه آزاد بکنی باز چون سیاست ، خط مشی و تمرکز دانشگاه روی چیز دیگه ای غیر از درس هست ، اون استاد نمیتونه کاری در زمینه ی پیشرفت دانشجو بکنه ، مصداق این مورد رو شما میتونید در مقایسه ی پایان نامه ی دانشجو های دانشگاه های درجه ۱ وپایان نامه ی دانشجوهای دانشگاه آزاد همون استاد ببینید که کیفیت پایان نامه ها زمین تا آسمون فرق میکنه یا همینطور کیفیت تدریس ، ارزیابی و … . تحصیلات تکمیلی یعنی سوق دادن دانشجو به سمت پژوهش و ایجاد نوآوری ( حالا در ارشد کمتر و در دکتری بیشتر ) که در حال حاضر این سیستم فقط و فقط در دانشگاه های درجه ۱ دیده میشه . حتی در بعضی از دانشگاه های دولتی سطح ۲ و ۳ هم همون سیستم مدرسه داره پیاده میشه .لذا وقتی که میگم دانشگاه آزاد و پیام نور و … در حد تحصیلات تکمیلی نیستند از… ادامه نظر»

eng
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۷:۴۸ ب٫ظ

“اتفاقا معتقدم که بسیار باید بطور جدی و هر چه زودتر کیفیت پذیرش و آموزش در تمام دانشگاه بخصوص دانشگاه آزاد ،مجازی و غیر انتفاعی مورد بررسی و ارزیابی فراجناحی قرار بگیره”…..یعنی چی؟…اوضاع خوب بود خراب کردن …بنظرتون اینها اهل درست کردن هستن؟؟؟….ظرفیت دکترا از سال ۹۳ در دانشگاه ازاد دهها برابر شد و دانشگاههای شهرستان که اصلا دکترا نمیدونستن چیه …دانشجوی دکترا با جذب وحشتناک داشتن…..در این چند سال با جذب افراد کم سواد در حد حتی زیر دیپلم …..به اندازه ۵۰ سال دانشجوی دکترا (البته بی کیفیت) گرفتن و دیگر کار از کار گذشته…..بهتر بگوییم چطور این افتضاح را جمع کنند؟؟؟…..اوضاع تحصیلی در مقطع ارشد و خصوصا دکترا در این سالها بقدری فاجعه بار است که جای هیچ گونه دفاعی باقی نگذاشته است……

eng
آبان ۱۸, ۱۳۹۸ ۷:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  Mention

با سلام….چرا اساتید این دانشگاهها خصوصا فنی مهندسی سکوت کردن؟؟؟….چرا بسیاری از مدیران اموزشی کشور عملا کاری نمیکنن؟؟؟….بهتر نیست ارتباط اساتید این دانشگاهها و حتی دانشگاههای دولتی شهرستانها و همچنین مدیران اموزشی و برخی مدیران سیلسی رو با دانشگاه غیرانتفاعی بررسی کنید تا ببینید چرا سکوت می کنند و در مورد دانشگاه بی کیفیت غیرانتفاعی و تعطلیلی انها هیچگونه نتنها اقدامی نمی کنند، حتی مصاحبه و واکنشی هم نشان نمی دهند؟؟؟

eng
آبان ۱۷, ۱۳۹۸ ۰:۰۶ ق٫ظ

بهتر نیست به قانون اساسی مراجعه شود طبق اصل سی ام قانون اساسی (دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازدو وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.) اولا اموزش رایگان ذکر شده و ثانیا تا سرحد خودکفائی کشور ذکر شده است….اینهمه شورای و وزارت و غیره، قانون به این مهمی را نادیده گرفته و باعث ضربات مهلک به تمامی رشته های تحت نظارت وزارت علوم وارد شده….حال چه کسانی پاسخگوی این ضربات مهلک بوده و پاسخگوی جوانان متضرر است؟؟؟؟

علی
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۵۲ ب٫ظ

پیام نور با توجه به اساسنامه اش باید بیاد جلو . این طوری در حق ازاد و دولتی اجحاف میشه

maryam
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۰۳ ب٫ظ

چی همه هئیت علمی داره پیام نور .

احمدیان
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۱ ب٫ظ

به واحد الکترونیکی دانشگاه ازاد هم رسیدگی شودکه در مقطع ارشد دانشجو پذیرش می کند و بعد مدرک رو به اسم روزانه تهران مرکز برای دور زدن قانون صادر کرده است. فارغ التحصیلان دوره الکترونیکی ارشد رو بررسی کنید و ببینید درست می گوییم یا نه

ج
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲ ب٫ظ

۱٫۶۰۰٫۰۰۰ دانش آموخته. از این تعداد حداقل نیم میلیون فارغ التحصیل ارشد و دکتری هستند . به نظرم آقای زمانی خیلی داخل اون جلسه با احترام حرف زده . خیلی راحت می تونست بگه به شما مربوطی نیست . شما کلاه خودتونو سفت بچسبید باد نبره . ارشدمو پیام نور بودم الان دارم دکتری روزانه دانشگاه سمنان می خونم . بچه های پیم نور افتخاری اند .

مراد
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵ ب٫ظ

مجوز ایجاد رشته ارشد و دکتری در دانشگاه پیام نور یا آزاد یا غیر انتفاعی یا دانشگاه دولتی رو فقط وزارت علوم صادر می کند نه شورای فرهنگی . شورای فرهنگی از اسمش پیداست فقط یک شوراست نه یک وزارت خانه . چه به تصویب شورای فرهنگی برسد وزارت علوم تصمیم گیرنده هستش و وزارت علوم وظیفه آمایش و تغییرات در رشته های دانشگاهها را دارد .

maryam
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۲:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  مراد

بله دقیقا همینه / وزارت علوم مجوز ایجاد رشته را صادر می کند . این همه عضو هئت علمی و فارغ التحصیل و دانشجو داره پیام نور به احترام اینها هم که شده هر حرفی رو نباید به زبان آورد . دختر دایی خودم عضو هئیت علمی پیام نوره ، دکتر هاشو دانشگاه تهران بوده . اینها پیام نور درس ندن کجا برند ؟

...
آبان ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

این سیستم آموزشی در حق بچه‌های فنی و علوم پایه ظلم بزرگی کرده. شما فارغ التحصیلان وزارت بهداشت رو ببین هم امنیت شغلی، هم حقوق مناسب و هم پرستیژ کاری دارن. دلیلش اینه اونا سیستم شون رو مدیریت کردن فقط یه دولتی دارن یه آزاد! ولی وزارت علوم از پیام نور و علمی کاربردی و فنی حرفه ای و پردیس و بین الملل و آزاد و …