موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ترجیح دانشگاه ها به واگذاری پذیرش دکتری به آنها

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر پذیرش دکتری به خود دانشگاه‌ ها واگذار شود، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

محمد تقی احمدی در گفتگو با مهر، با اشاره به شیوه معمول دانشگاه های خوب دنیا در انتخاب دانشجویان دکتری که مبتنی بر یک آزمون پایه برای دستیابی به قابلیتهای افراد از قبیل؛ توانمندی پژوهشی، هوش، استعداد، قدرت بیان کتبی، بیان شفاهی و نیز میزان تسلط به زبانهای خارجی است، گفت: بر این باور هستم که اگر در ایران نیز چگونگی گزینش دانشجویان دکتری را در رشته های تخصصی و حوزه های مربوط به هر رشته، به خود دانشگاه ها واگذار شود، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت؛ هرچند وضعیت فعلی انتخاب دانشجوی دکتری هم نسبتا خوب است، ولی مطمئنا امکان بهبود و ارتقا آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس نیز همچون سایر دانشگاه ها برای جذب دانشجوی دکتری، مطابق روال اعلام شده از سوی سازمان سنجش و با استناد بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، عمل می کند، ادامه داد: در واقع آزادی عملی برای تنوع در روش گزینش دانشجویان وجود ندارد و ما به همان روش کنکور سراسری عمل می کنیم. در این بین بعضا توانمندی تخصصی دانشجویان بررسی می شود و به دنبال آن به ندرت ارزیابی هوش و استعداد تحصیلی و مصاحبه انجام می شود که نهایتا درصد کمی از مجموع نمره نهایی را شامل می شود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بار دیگر با تاکید بر اینکه در شیوه کنونی پذیرش دانشجویان دکتری مشکل و معضل بغرنجی دیده نمی شود، اما امکان بهتر شدن وجود دارد، افزود: قاعدتا برای اینکه دانشگاه ها بتوانند به استاندارهای جهانی پذیرش دانشجوی دوره دکتری برسند، باید امکانی فراهم شود تا با دستی بازتر، «به گزینی» کرده و بهترین دانشجو را انتخاب کنند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
د
آبان ۲۲, ۱۳۹۸ ۱:۵۳ ق٫ظ

ببخشید باید اصلاح کنم مساحت علوم و تحقیقات تهران زیر صد هزار هکتار است میگن نزدیک سی تا چهل هزار هکتار که بزرگترین تو تهران هست …گاه ارقام نامشخص است ولی بزرگترین کتابخانه کشور اونجاست قابل محاسبه هست و پذیرفتنش اما مساحت دقیق معلوم نیست با اینکه فضای سبز تو رتبه بندی یک دانشگاه بعد از فضای آموزشی قرار میگیرد که اگر علوم وتحقیقات جزو ده تای اول باشد چقدر فضای سبز میتونه کمک نماید در کیفیت آموزشی

Donya
آبان ۲۰, ۱۳۹۸ ۸:۲۸ ب٫ظ

بله دیگه الان که نصفی دست شما و نصفی دست سنجشه هرکاری دلتون میخواد میکنید وای به حال اینکه کامل دست شما باشه ،گناه ماهایی که دانشگاه ارشدمون دکتری نداره چیه گناه کردیم که تو دانشگاهشهر خودمون درس خوندیم حالا برای دکتری بریم شهرهای دیگه برای مصاحبه چنان برخوردی دارند انگار میخوایم جاشون رو تنگ کنیم ،تا زمانی که دانشجوهای خودشون هستن مارو چه طور برمیدارن ،نگاه نمیکنن ببینن طرف رتبش خوبه مقاله داره چنان رفتاری دارن و نمره رو طوری میدن که کلا از رده خارجت میکنن ،خدا رحم کرده پنجاه درصدش به قول خودشون دست دانشگاست وگرنه وای به حال روزی که صد در صد دست دانشگاه باشه به غیر از دانشجوهای خودشون کسیو راه نمیدن به مصاحبه دیگه قبولی پیشکش متاسفم برای جایی که میخوام تحصیلات عالیه بگیرم فقط پارتی پارتی پارتی ،پارتی من خداست ولی حلال نمیکنم کسایی که حق خوری کردن .

رضا
آبان ۲۰, ۱۳۹۸ ۵:۴۶ ب٫ظ

مگه الان دست کیه ؟ چنان در مصاحبه ها دستشون بازه و هرکاری دوست دارن می کنند که فرقی نداره رتبه ات چنده یا درصدهات چطوریه . به محض اینکه میفهمن ارشد اونجا نبودی چنان برخوردی می کنند انگار جنایت کردی !
جای تاسفه . مصاحبه دکترا کاملا سلیقه ایه و یک فاجعه هست

مریم
آبان ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸ ق٫ظ

تا حالا از خودتون سوال کردید چرا برای دکتری تکمیل ظرفیت نمیزارند ؟؟؟ خوب معلومه برای اینکه جاهای خالی و خودشون پر میکنند برای چی تکمیل ظرفیت اعلام کنند برای نمونه خود من دانشگاه آزاد زنجان قبول شدم بعد از مصاحبه اما به علت مشکل خانوادگی نرفتم الان جای من کی قراره بیاد ؟؟؟؟؟؟ خدا داند همین اتفاق مخصوصا تو دانشگاه آزاد برای خیلی ها افتاده به خاطر مسائل مختلف گرونی شهریه و غیره خوب با تکمیل ظرفیت جای اون دانشجو پر میشه مگه اینکه جای اون دانشجو به طریقی دیگه !!!! پر بشه !!!!!!!!!

فائزه
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۳۵ ب٫ظ

الان من ۵ ساله که با رزومه هام خوشم ! هی مثل چی چندین ساله دارم میخونم و رزومه جمع می کنم؛ مجاز میشم انتخاب رشته می کنم ؛ بعد مدتی میگن متاسفانه نمی تونی بری مصاحبه، چون حد نصاب مورد نظر دانشگاه رو نیاوردی !

eng
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۳:۴۸ ب٫ظ

اول باید خود اساتید این ازمونها تست شود و سپس اگر قبول شدند تازه می توانند کارشناسی و پایین تر تدریس نمایند…سپس اگر صلاحیت علمی انها در امر پژوهش تایید شد (مثلا داشتن حداقل ده مقاله در ژورنال Q1 داشته باشند که خودشان به تنهایی نوشته باشند استخراجی از پایان نامه دانشجویان نباشد) حال میتوانند در مقطع ارشد و دکترا تدریس نمایند و پایان نامه بگیرند……پس از انجام موارد فوق و تغییر در سیستم درامدی اساتید، حال میتوان برای دانشجویان هم سیستم ازمونی را تغییر داد….البته تعداد معدودی از اساتید از این مهلکه عبور می توانند بکنند….

فائزه
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

احسنتم، طول الله عمرکم

من هم حق دارم
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۲:۰۱ ب٫ظ

اساسا دانشگاه های ایران با این دنیا دنیای اینها که میگن قابل مقایسه نیست! موقع انتخاب دانشجو که میشه به بهترین های دنیا نگاه میکنن و میگن اگه به ما هم میدان بدین دانشگاه های ایران را چنین و چنان میکنیم، ولی با اینکه خودشون هر که را بخوان انتخاب میکنن بازم بیشتر اختیار عمل میخوان!

.....
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۱:۴۷ ب٫ظ

همین الانشم قدرت دست دانشگاههاست طرف رو با داشتن مقاله و رتبه هشت رد کردن و رتبه بد و شاگرد خودشان پذیرفتن

فائزه
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  .....

اصلا باید اختیار تعیین تراز برای شرکت در مصاحبه رو هم ازشون سلب کنن حالا که اینجور شد ! معنی نداره ! طرف رفته در چارچوب قوانین سازمان سنجش کنکور داده ؛ همون سازمان سنجش و وزارت علوم هم باید تعیین کنن که چه تراز و رتبه ای مناسب سطح کدوم دانشگاه هست !

نوبل
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۱:۳۳ ب٫ظ

بله دانشگاهها دوست دارند ولی متقاضیان ورود به دوره دکتری دوست ندارند! سپردن پذیرش به دانشگاهها=پذیرش انحصاری تعدادی دانشجویان خاص یعنی دانشجویانی که پارتی دارند، لابی دارند، سهمیه ای خاص دارند و یا از رانت لازم برخوردار هستند. بر عکس تصور شما همه حق داشتن مدرک دکتری دارند نه فقط آنهایی که پارتی، لابی، سهمیه و رانت دارند!! برعکس دیدگاه شما آقای تربیت مدرس فقط آنهایی که پارتی، لابی، سهمیه و رانت دارند حق زندگی ندارند بلکه افرادی همچون من که هیچکدام اینها را ندارند نیز حق زندگی دارند.

من هم حق دارم
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  نوبل

با نوبل موافقم ۱۰۰٪

رتبه عالی و مردود پارسال
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۰۶ ق٫ظ

الان هم که پذیرش، کاملا در اختیار دانشگاههاست
من پارسال با رتبه تک رقمی سنجش بین پونصد نفر، با اعمال حدنصاب دانشگاه(اونم دانشگاهی که شش سال در اون تحصیل کردم) مردود شدم. ظرفیت دانشگاه هم خالی موند. یعنی دانشگاه نقش صددرصدی داشت.
واقعا تعجب می کنم از اظهار نظرهای این چنینی

فائزه
آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۳۱ ب٫ظ

اصلا اگه تراز مورد نظر یک دانشگاهی رو نداشته باشیم که نمی ذارن بریم مصاحبه و خودمون رو نشون بدیم !!!

رتبه عالی و مردود پارسال
آبان ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  فائزه

من رتبه پنج بودم و تراز تمام دانشگاهها رو داشتم. فقط یه دانشگاه برا مصاحبه رفتم. منتها نمره مصاحبه تمام داوطلبان بسیار بسیار بسیار پایین و زیر حد نصاب داده شد و رتبه سنجش و …برای ما فقط خاطره شد