موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ارتقای کیفیت دوره دکتری با باز گذاشتن دست دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بهتر است دست دانشگاه ها بر اساس ضوابط کلی مصوب مجلس و ابلاغ وزارت علوم برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری کاملا باز شود.

محمد کافی در گفتگو با مهر درباره کارآمدی شیوه کنونی سنجش و پذیرش دانشجو برای دانشگاه های کشور با بیان اینکه معتقد است باید پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی از دوره کارشناسی جدا شود، گفت: معمولا روال بر این است که هرچه به سمت دوره های پیشرفته تر و دکتری پیش می رویم، تعداد دانشجویان کاهش یافته و نهایتا دانشجویان دکتری، متناسب با اساتید راهنمای هر گروه آموزشی و حتی به نام استاد، پذیرش می شوند.

وی با بیان این پیشنهاد که بهتر است دست دانشگاه ها بر اساس ضوابطِ کلی مصوب مجلس و ابلاغ وزارت علوم برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری کاملا باز شود، افزود: در این صورت، دانشگاه ها ضمن در دستور کار قرار دادن این ضوابط کلی، با تعیین شرایط ویژه خود برای پذیرش، می توانند متناسب با برنامه راهبردی ظرفیتهایشان دانشجوی دکتری گرفته و در ادامه آنها را در بالاترین سطح کیفی تربیت کرده و تحویل جامعه بدهند.

کافی در ادامه ضمن اشاره به حداکثر سهم کنونی ۲۰ درصدی دانشگاه ها از پذیرش استعدادهای درخشان و برتر برای دوره کارشناسی ارشد، اظهار داشت: بنده بر این باور هستم که اگر امکانی فراهم شود که دانشگاه ها؛ حداقل دانشگاه های بزرگ و با سابقه کشور، وسعت عمل و سهم بیشتری برای جذب و پذیرش استعدادهای درخشان دانش آموختگان برتر داشته باشند، کیفیت علمی نیز ارتقای محسوسی خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بدون تردید مدل کنونی سنجش و پذیرش نیازمند بازنگری، اصلاح و حتی تغییرات اساسی است، اظهار داشت: در مجموع اعتقادم بر این است که ما باید قیف ورود و خروج دانشگاه را برعکس کنیم؛ به این شکل که ورودی دانشجو را ساده تر و در مقابل، خروجی دانش آموختگان را سخت تر کنیم.

کافی گفت: امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جهان، اجازه می دهند موسسات و دانشگاه به سادگی دانشجو بپذیرند، ولی اجازه برگزاری امتحانات را به دانشگاه نمی دهند بلکه در دانشگاه مادر هر استان یا هر ایالت، یک دایره امتحانات وجود دارد و برگزاری امتحانات دوره کارشناسی، صرفا توسط آن دایره صورت می گیرد؛ امتحانی استاندارد و سراسری که دانشجویان فارغ از دانشگاه و موسسه ای که در آن تحصیل می کنند، باید از آن موفق بیرون بیایند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
آذر ۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۵ ق٫ظ

به قول خودشون قیف رو درست کنن همه چیز درست میشه. الان فقط سلیقه اساتید از آنچه هست بیشتر اعمال خواهد شد. همین جوریشم خیلی ها با درصدهای پایین مجاز به مصاحبه در دانشگاه ها میشن من نمیدونم چطور بین این همه دانشجو هنوز دنبال چی میگردن لابد کسایی که درصدهای منفی دارن مدنظر اساتید بودن.

فائزه
آذر ۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

مریم خانم اون که شما می فرمائید برای دانشگاه آزاد شاید صادق باشه ولی در سراسری دولتی ، تا حالا هیچ کس با درصد پایین، رتبه و تراز دعوت به مصاحبه رو نیاورده.

مریم
آذر ۲, ۱۳۹۸ ۸:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  فائزه

من دارم در مورد دانشگاه بهشتی و امیرکبیر تهران صحبت میکنم من خودم رتبم ۲۲بود از درصدهاشون پرسیدم هیچکدوم حاضر نبودن در مورد درصدهاشون صحبت کنن

مریم
آذر ۲, ۱۳۹۸ ۸:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  فائزه

یعنی چقدر پایین شما گویا زیرخط فقر در نظر گرفتین

بهار
آذر ۱, ۱۳۹۸ ۴:۵۹ ب٫ظ

الانم دست دانشگاهاست و ظلمه

عمل مهمه نه نظر!
آذر ۱, ۱۳۹۸ ۳:۵۲ ب٫ظ

الان هم عملا ۱۰۰٪ در اختیار دانشگاههاست، فقط روی کاغذ و در حد خبر ۵۰ / ۵۰ است

علیرضا
آبان ۲۵, ۱۳۹۸ ۹:۲۷ ق٫ظ

سلام، به نظر من کاملا مشخصه که از یک جایی (احتمالا در وزارت علوم ) از روسای دانشگاهها خواسته شده علیه شیوه فعلی پذیرش دانشجوی دکتری موضع گیری کنند ؛ اون هم علیه اون قسمتش که عادلانه تره ، وگرنه روسای دانشگاهها چه لزومی داره در یکماه اخیر همزمان مصاحبه کنند و بگن همه چیز به دانشگاه‌ها واگذار بشه … اعتراض های زیاد به شیوه های سلیقه ای و دلبخواهی دانشگاهها باعث شده ، برخی دانشگاهها و مسئولان دانشگاهی احساس خطر کنند و حالا می‌خوان دست پیش رو بگیرند تا پس نیافتن والا کیه که ندونه تا همین ۴_۵ سال پیش همه چیز ۱۰۰ درصد در اختیار دانشگاهها بود و اعتراض شدید به بی‌عدالتی ‌ها و شیوهای سلیقه ای و غیرعلمی و دلبخواهیِ پذیرش، باعث شد قوانین جدید پذیرش وضع بشه !!

قاسم
آبان ۲۵, ۱۳۹۸ ۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

کاملا درست

مظفرالدین چنگیزنیاپور
آذر ۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

درود بر شما
موافقم

آریان آرام
آذر ۴, ۱۳۹۸ ۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

نکته سنجی جالبی بود.