موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

دلایل افزایش فارغ التحصیلان دکتری از نگاه عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به انقباضی نبودن سیاست‌های وزارت علوم و عدم سختگیری در ارائه مجوزها، گفت: دلیل افزایش فارغ التحصیلان در مقطع دکتری توسعه بدون امکانات برخی دانشگاه‌ها است.

دکتر حامد داوری اردکانی مدیرگروه مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر توزیع نامتوازنی در ظرفیت دانشگاه‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: توسعه دانشگاه‌های پیام نور و آزاد بدون امکانات، زیر ساخت، آزمایشگاه، تجهیزات مناسب و در نظر گرفتن نیازهای کشور باعث افزایش فارغ التحصیل در مقطع دکتری شده است.

وی ادامه داد: انقباضی نبودن سیاست‌های وزارت علوم و عدم سختگیری در ارائه مجوزها نیز باعث شده است تعداد زیادی واحد دانشگاه غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد قارچ گونه رشد کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، طی پنج سال اخیر دولت، اقدامات بسیاری در زمینه سامان دهی مؤسسات آموزش عالی انجام داده است، وزارت علوم نیز نسبت به اعطای مجوز دوره‌های تحصیلات تکمیلی سخت گیری بیشتری اعمال کرده است، با این وجود بازهم مجوزهای قبلی باعث شده فارغ التحصیلان بسیاری در مقطع دکتری داشته باشیم. همچنین اصلاح این سیستم و بازنگری آن، به دلیل دشواری باطل کردن مجوز، نیازمند زمان بیشتری است.

دکتر داوری اردکانی با اشاره به کند بودن سرعت روند اقدامات و بازنگری‌های انجام شده در زمینه پذیرش دانشجو به دلیل گستردگی آن، گفت: لازم است یک مکانیزم مشخص و ملاک ارزیابی واحد برای پایش مراکز آموزش عالی داشته باشیم تا شایستگی دانشگاه‌ها را متناسب با تعداد دانشجو بررسی کنیم.

وی در ادامه یکی دیگر از دلایل افزایش فارغ التحصیلان دکتری را جذب دانشجویان پولی دانست و اظهار کرد: این بحران فقط مربوط به مجموعه آموزش عالی وزارت علوم نمی‌شود بلکه در وزارت بهداشت نیز بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشجوی پولی با کیفیت علمی پایین جذب می‌کنند، دانشگاه‌ها نیز به دلیل درآمد زایی از این شیوه جذب، استقبال کردند.

دکتر داروی اردکانی در این رابطه اظهار کرد: سیاست کشور به گونه‌ای است که دانشگاه را به سمت مستقل شدن سوق می‌دهد و با توجه اینکه هنوز ارتباط دانشگاه و صنعت به خوبی شکل نگرفته تا دانشگاه بتواند ازین طریق درآمد داشته باشد، راحت ترین راه کسب درآمد همین دوره‌های پولی است که طبیعتاً باعث پایین آمدن ارزش دوره دکتری می‌شود.

این استاد دانشگاه یکی از نتایج جذب دانشجوی پولی را خرید و فروش پایان نامه و رساله دانست و گفت: وقتی دانشجویی که شایستگی حضور در مقطع دکتری را ندارد، جذب می‌شود طبیعتاً نمی‌تواند رساله خوبی ارائه دهد لذا به خرید رساله روی می‌آورد و در نهایت وضعیت مشمئز کننده‌ای مانند فضای موجود در اطراف میدان انقلاب برای خرید و فروش رساله و پایان نامه ایجاد می‌شود.

دکتر داوری اردکانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بهترین روش برای جذب دانشجو دکتری چیست، گفت: تا حدود سال ۹۰ دانشگاه‌ها به صورت جداگانه آزمون می‌گرفتند، اما اینکه دانشگاه مستقل باشد و سیاست‌های خودش را برای جذب دانشجو دکتری داشته باشد نیز جنبه‌های منفی از جمله اعمال نفوذ در جذب دانشجوی قبلی همان دانشگاه را دارد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه طرح کنکور متمرکز دکتری مطرح شد نیز انتقادات زیادی از جمله بزرگنمایی کلاس‌های کنکور و تست زدن مطرح شد.

به عقیده‌ی این استاد دانشگاه، بهترین شیوه جذب دانشجوی دکتری، شیوه فعلی یعنی درکنارهم بودن آزمون متمرکز و مصاحبه دانشگاه‌ها است، به این صورت که بخشی از امتیاز از طریق آزمون و بخشی دیگر از طریق مصاحبه‌ای که بر عهده دانشگاه هاست به دست بیاید.

دکتر داوری اردکانی در این رابطه ادامه داد: در مقطع دکتری علاوه بر سواد علمی توانایی انجام کارهای پژوهشی مفید برای کشور نیز اهمیت دارد. صرف خوب تست زدن و کسب رتبه بالا، ملاک خوبی برای جذب دانشجو نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه با اشاره اینکه مشکل اصلی مقطع دکتری جذب دانشجو نیست، گفت: مشکل اصلی عدم ارتباط دانشگاه با جامعه است، در این زمینه جامعه و صنعت و نهادهای سیاست گذار نیز مقصرند. در حالی که کار پژوهشی که دانشجوی دکتری انجام می‌دهد زمانی ارزشمند است که دردی از یک کشور دوا کند در دانشگاه‌ها این رغبت وجود دارد ولی به دلیل نبودن زیر ساخت مناسب و ارتباط، نتیجه پژوهش کاربردی نیست. هر کار مفیدی که انجام شود یک قدم ما را به بهبود وضعیت نزدیک تر می‌کند.

این استاد دانشگاه معتقد است: افرادی که زمینه علمی مناسب دارند و راه و روش انجام پژوهش را می‌دانند باید صورت مسئله درستی تعریف کنند تا به راه حل برسند، دلیل انتزاعی بودن رساله‌های دکتری این است که در بسیاری از موارد صورت مسئله خوبی تعریف نمی‌کنیم و یا داده‌های خوبی نداریم.

دکتر داوری اردکانی در پایان دلیل اینکه چرا درصد زیادی از شرکت کنندگان آزمون دکتری مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، را ظرفیت زیاد موجود در دانشگاه‌ها دانست و گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های روزانه گسترش پیدا کرده، دانشگاه‌های مختلف مجوز پذیرش گرفتند و پردیس‌های بین الملل و خودگردان‌ها و نوبت دوم‌ها نیز مطرح شده‌اند به همین دلیل سازمان سنجش آموزش کشور مجبور است چند برابر این ظرفیت را مجاز به انتخاب رشته کند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

29 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
دی ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۸ ب٫ظ

سلام.دوستان سوالی داشتم
من دکترا دانشگاه ازاد قبول شده بودم ولی چون دفاع نکرده بودم
ثبت نام نکردم تازه دفاع کردم.میتونم برای ترم بهمن برم ثبت نام کنم؟؟؟؟؟؟

به احسان
آذر ۲۸, ۱۳۹۸ ۲:۲۷ ب٫ظ

احسان عزیز، مطالبی که بیان کردی بسیار ارزشمند هستن.
” چه دانشگاه رفتید چه نرفتید هدف رو بزارید کسب تخصص “، حقیقتا جمله پربار و گرانبهایی گفتی داداش.
ان شاالله موفق باشی

ریاضت
آذر ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۱۰ ق٫ظ

لطفا عبارت زیررا در اینترنت جستجو کنید در خصوص ابطال بند ۱۱ شیوه نامه اجرایی آزمون ورودی دوره دکتری سال ۱۳۹۷ میباشد.
آرای هیات عمومی دیوان عدالت… – روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

احسان
آذر ۲۷, ۱۳۹۸ ۶:۳۷ ب٫ظ

سلام.
من دانشجوی دکتری شریف هستم و مقاطع قبلی رو امیرکبیر بودم. بین ارشد و دکتری من ۵ سال فاصله بود. بعد از اتمام سربازی و سپس کار ادامه تحصیل دادم.
من تجربیات متفاوتی به دست آوردم. کیفیت آموزش شدیدا در حال کاهشه و مطالب و سرفصلهایی که در دانشگاه ها اون هم بدون کیفیت ارائه میشه به هیچ وجه پاسخگوی نیاز صنعت کشور نیست. حضور افراد تحصیل کرده بسیار برای رشد اجتماعی کشور مهمه اما این افراد باید متخصص باشند در ارائه خدمات فنی نه این که مجددا در دانشگاه تدریس کنند. نیاز امروز کشور تربیت دانشجوی دکتری و ارشد نیست. ما نیاز داریم به افرادی که معضلات کشور رو در بخشهای مختلف حل کنند.
این اهداف در برنامه مدیریت کلان کشور جایی نداشته و الان با توجه به شرایط اقتصادی جامعه مسئولان به فکر اصلاح ساختار افتادند. به عنوان مثال، دانشجویان مکانیک بسیار زیاد اما مشکل تولید قطعه خودرو بسیار بالا. امیدوارم روزی برسه بی هدف کاری رو انجام ندیم. شاید داوطلبان محترم کنکور دکتری فکر کنند کنکور رو قبول بشند دنیایی خیلی خاص در انتظاره. اصلا اینطور نیست. ممکنه با جامعه ای کاملا افسرده روبه رو بشید که من شدم. افرادی رو ببینید که میگند مسیر درستی انتخاب نکردیم ولی چاره ای نداریم.
چه دانشگاه رفتید چه نرفتید هدف رو بزارید کسب تخصص. دانشگاه تخصصی آموزش نمیده. مزیت دانشگاه گسترش دانشه.

dfhhk
آذر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

خدا رو شکر دانشگاه آزاد، پیام نور و دوره های پردیس با این حجم از پذیرش، یه تنه زحمت گسترش دانش رو به دوش میکشن.

!
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۳۸ ب٫ظ

یک عده هم هستن که به همین دانشگاه خوارزمی نقد دارن.

!
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۳۶ ب٫ظ

مگه افزایش تحصیل کرده تو این مملکت بده؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

رضا
آذر ۲۷, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  !

تحصیل کرده که واقعا علم رو تحصیل کرده باشه و بازخورد نشون بده چرا ولی معضل امروز کسب مدرک است نه تحصیل . آن هم کسب مدرک با هر کیفیتی !!

*
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۴:۲۱ ب٫ظ

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری: تعیین نصاب علمی برای مرحله دوم آزمون دکتری از سوی دانشگاه‌ها، مغایر با قانون است.
دوستان متقاضى تکمیل ظرفیت با توجه به رأى اصدارى از سوى دیوان همچنان بجد پیگیر برگزارى تکمیل ظرفیت جهت جلوگیرى از تضییع حقمون باشیم.

...
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  *

چطوری میشه نظر سنجشو در این مورد فهمید؟

...
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  *

نظر سنجش چیه؟

...
آذر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  ...

تا همین جا هم به خاطر اعتراض دانشجو ها بوده که ۵۰ ۵۰ رو نگه داشتن وگرنه کل سیستم آموزشی از سنجش گرفته تا دانشگاه دنبال واگذاری پذیرش به دانشگاه هستن. حکمی که ایشون ذکر کردن مربوط به سال قبله که یکی از دانشجوهای رشته حقوق پیگیر این موضوع بود ولی دیدیم که سال قبل هیچ دانشگاهی اجراش نکرد حتی خود دانشگاه تهران که موضوع شکایت بخاطر این دانشگاه بود.

...
آذر ۲۷, ۱۳۹۸ ۳:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  ...

پس شما اطلاع از موضوع نداری.
۱) رای هیات عمومی و جدیده ربطی به رای قبلی دانشگاه تهران نداره
۲) هفته بعد سرو صداش در میاد.

شقایق
آذر ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  ...

ببخشید جریان چیه؟ چرا هفته بعد؟

نازنین
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۲ ق٫ظ

افزایش بی رویه دانشجوی دکتری ،نتیجه عدم لینک دانشگاه هاباصنعت هستش ..دانشجوفکرمیکنه دکتری بگیره کاربهتری پیدامیکنه یک شبه مدیرعامل میشه درصورتی که درعمل اینجورنیست ودوستانی که دربازارکارهستن متوجه منظورمن خواهندشد.
ادامه تحصیل بایدتامقطع فوق لیسانس باشه وازاون به بعد نفرباید دنبال کارمرتبط باشه ….ودانشجوی دکتری بایدازافراد صاحب کارمرتبط جذب بشن تا به واخوردگی اجتماعی دچارنشن
لینک دکتری باصنعت بسیارکارآمدبوده وفردی که دررشته تخصصیش دکتری میخونه میتونه علمشو درصنعت به کارببره ،بادانشگاه لینک بشه ،محصول جدیدطراحی وتولیدکنه..
دوستان اگه صاحب شعل مرتبط نیستید دوردکتری خوندن رو خط بکشید چون همچنان پس ازفراغت ازتحصیل بیکارخواهیدماند.
من میشناسم دانشگاه به نام دولتی روکه چندین ساله دانشجوهای دکتری رو ازافرادصاحب شغل مرتبط بارشته انتخابی برمیداره واین یعنی کاردرست وهوشمندانه ..جامعه به تولیدنیازداره نه فزونی مدرک دکتری بیکار

ویکتاریون
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

همیشه برا من سوال بوده کسایی که از لینک دانشگاه با صنعت حرف می زنن دقیقا درباره ی کدوم صنعت حرف می زنن. کلا مگه چندتا صنعت سرپا و آزاد داریم که کسی جذبش بشه؟ باید یه چیزی اول وجود داشته باشه که بشه بهش لینک شد. بحث کارآفرینی هم برای کسی که به جایی وصل نیست منتفیه. ممکنه بتونه شروع کنه ولی نهایتا دولت مستعجل خواهد بود. جامعه ثابت بکنه که به تولید نیاز داره، ثابت بکنه که به تخصص نیاز داره، فارغ التحصیلا هم میرن کار میکنن.

...
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۱:۰۱ ق٫ظ

دکتر همین الانم با قبلا فرقی نکرده! فقط دردسر کنکور به دانشجوها تحمیل شده. اسما ۵۰ ۵۰ ولی در عمل ۱۰۰ به ۰٫ با اعمال حد نصاب دانشگاه ها عملا نتیجه آزمون بی معنی شده.
همه اساتید چنان دنبال دانشجو مدنظرشون هستن و پیگیر واگذاری پذیرش به دانشگاه، انگار اون دانشجو قراره آپولو هوا کنه! یه تز دکتری و مقاله دادن که دیگه این همه…

شیمی
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۹:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  ...

سلام آزمون اینقدر تاثیرش کمتر از مصاجبه نیست

...
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  شیمی

دوست عزیز تراز آزمون و مصاحبه با هم جمع میشه، تقسیم بر ۲ و ترازنهایی بدست میاد.
فرض کن شما تک رقمی با تراز ۸۰۰۰ و رقیب شما با تراز ۵۰۰۰ به مصاحبه دانشگاه تهران دعوت شدین. استاد خیلی راحت به رقیب شما (نمره ۵۰ یعنی تراز ۱۰۰۰۰) و به شما نمره ۳۰ (یعنی تراز ۶۰۰۰) میده. تراز نهایی شما میشه( ۱۴۰۰۰/۲=۷۰۰۰) و رقیبتون (۱۵۰۰۰/۲=۷۵۰۰)! یعنی اصلا نیاز نیست به شما زیر حدنصاب بده! وزن مصاحبه اینقد زیاده که بدون حد نصاب هم میتونن ردتون کنن.

علی
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۸:۴۲ ب٫ظ

بیشتر مقاطع پولی در رشته های کارشناسی و ارشد که با صندلی خالی مواجه است حتی در دانشگاه های دولتی مثل شبانه و پردیسها، یعنی تعداد ظرفیتهای بیش از تعداد متقاضی است.
متاسفانه با افزایش بی رویه پذیرش دکتری در دانشگاه آزاد در سال ۹۳ و بعد از آن، الان دکتری هم در بیشتر رشته محلهای آزاد همین وضعیت را دارند.

سمانه
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۹:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  علی

سلام دوست عزیز
من دفترچه انتخاب رشته سالهای قبل رو که نگاه میکردم، دیدم دانشگاه های آزاد هم ظرفیت پذیرششون زیر ۸ نفر بوده اکثر شهرها.
منظور شما از افزایش بی رویه پذیرش دکتری در دانشگاه آزاد ، تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاده؟؟؟؟

محمد الف
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۲۲ ب٫ظ

ما همگی در یک‌ قایق سواریم. دوره های شبانه و پردیس و پردیس بین الممل دانشگاههای دولتی هم جزوی از رشد قارچ گونه هستن. اگر دانشگاههای دولتی با راه انداختن این دوره ها باعث مشکلات جذب دانشجوی کاردانی و لیسانس در دانشگاه آزاد نمیشدن، دانشگاه آزاد هم به سمت جذب دانشجوی ارشد و دکتری نمیرفت. همه با هم مقصر هستیم

sama
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۳:۳۳ ب٫ظ

درست گفتن ایشون
معضل ازون زمان شروع شد که آدرس دانشگاه ها رو از بقالی های سرکوچه ها باید پرسید.

رضا
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۳:۰۲ ب٫ظ

بسیار مطالب ارزشمندی مطرح کردند ایشون ، خصوصا افزایش قارچ گونه پیام نور و آزاد

سلام
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۰ ب٫ظ

دوستان کسی اگه آزمون تعیین سطح زبان شرکت کرده لطفا راهنمایی کنه. ممنون
اینکه چه سوالاتی در بخش شفاهی پرسیده میشود؟

sama
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱ ب٫ظ

به خاطر اهمیت مطلب اینجا نظر فرستادم که دوستان ببینند.

psdn
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۳:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  sama

مگه ثبت نام دکتری آزاد جداست؟ثبت نام و آزمون هر دو که یکی هستش؟من دقیقاً منظورتون رو متوجه نشدم

sama
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۶:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  psdn

من تصور میکردم جداست. برای همین جاموندم ار ثبت نام. از طریق سامانه پاسخگویی سنجش درخواست دادم اینطور پاسخ دادن

sama
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور به درخواست شما عنوان درخواست : عمومی | دکتری – امکان ثبت نام در ازمون دکتری ۹۹ متن درخواست : با سلام بنده بعلت عدم آگاهی از توام بودن ثبت نام آزمون دکتری سراسری و آزاد – از ثبت نام در ازمون دکتری آزاد جا مانده ام – خواهشمندم جهت ثبت نام اینجانب در آزمون دکتری ۹۹ با بنده همکاری نمایید – پیشاپیش از همکاری و لطف شما سپاسگزارم. تاریخ ارسال پاسخ : ١٣٩٨/٠٩/٢۵-٠٩:١٩ پاسخ : با سلام داوطلب گرامی برای ثبت نام در آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ – لطفا به توضیحات ذیل توجه نموده و از ارسال سوال مجدد خودداری نمایید. در صورتیکه توانایی مراجعه حضوری دارید – برای ثبت نام شخصا به همراه مدارک درج شده به آدرس های ذیل مراجعه نموده در غیر اینصورت مدارک خواسته شده را به وسیله پست پیشتاز به آدرس کرج – مشکین دشت-صندوق پستی ۳۱۶۶-۳۱۵۳۵-سازمان سنجش آموزش کشور-ارسال نمایید. ۱- کرج – مشکین دشت – خیابان سردار متوسلیان – سازمان سنجش آموزش کشور – اداره ثبت نام ۲-تهران – خ کریمخان زند – ابتدای خیابان استاد نجات الهی – کوچه امانی – واحد ارتباطات مردمی سازمان سنجش آموزش کشور مدارک لازم جهت ثبت نام: مراجعه به سایت سازمان سنجش و مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام و پرینت و تکمیل دقیق و خوانا فرم پیش نویس تقاضانامه ثبت نام مندرج در صفحه ۴۰( در بندهایی از تقاضانامه که کد خواسته شده است شما عنوان درج نمایید .بعنوان مثال بند۲۳ کد رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی شما عنوان رشته… ادامه نظر»