موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

کاهش استقبال داوطلبان از کنکور دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

آمار مقایسه‌ای هفت سال گذشته کنکور دکتری حاکی از آن است که در سال ۹۹ تعداد داوطلبان این آزمون کاهش محسوسی دارد و سازمان سنجش آموزش کشور و دست اندرکاران آموزش عالی انتظار این روند نزولی متقاضیان را داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، فصل ثبت نام آزمون های سراسری از جمله کارشناسی ارشد و دکتری از راه رسیده است و این روزها پشت کنکوری ها خود را برای ثبت نام در آزمون ها و شرکت در کنکور آماده می کنند. در روزهای گذشته مهلت ثبت نام در آزمون دکتری ۹۹ به پایان رسید و ۱۷۴ هزار و ۴۴۶ داوطلب آمادگی خود را برای شرکت در این آزمون اعلام و نام نویسی کردند.

بر اساس برنامه زمان بندی سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور دکتری ۹۹ روز جمعه ۹ اسفندماه ۹۸ برگزار می شود.

مقایسه آمار داوطلبانی که در جلسه آزمون دکتری سال های گذشته شرکت کردند حاکی از آن است که امسال این آزمون با کاهش استقبال متقاضیان مقطع دکتری مواجه شد و در این کنکور هم تعداد داوطلبان به مراتب کمتر از تعدادی خواهد بود که فعلاً ثبت نام کرده اند.

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره علت کاهش استقبال داوطلبان از آزمون دکتری ۹۹ اظهار داشت: وقتی ورودی کنکور کارشناسی کاهش می یابد ۲ سال بعد انتظار کاهش تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را هم باید داشته باشیم؛ این مسأله در مورد کنکور دکتری هم صدق می کند.

وی افزود: کاهش تعداد متقاضیان کنکور به صورت زنجیره وار ادامه دارد و با توجه به ظرفیت های در نظر گرفته شده تعداد داوطلبان پشت کنکوری کم می شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بنابراین از ۲ تا سه سال گذشته انتظار افزایش داوطلب و دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی را نداشتیم و طبیعی است که در سال ۹۸ تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۲۰ هزار نفر نسبت به کنکور ۹۷ کاهش داشته باشد.

خدایی همچنین اظهار داشت: امسال هم روند تعداد داوطلبان از نظر روند ورودی ها به دانشگاه کاهشی خواهد بود.

وی دلیل دیگر کاهش استقبال از کنکور را که شاید نیاز به تحقیق بیشتر داشته باشد، مساله اشتغال دانست و گفت: وقتی افراد متناسب با مقطع تحصیلی شغل مناسبی پیدا می کنند شاید تحصیل در مقطع بعدی را ادامه ندهند.

بررسی های خبرنگار ایرنا از تعداد داوطلبان حاضر در جلسه کنکورهای هفت سال گذشته در جدول زیر حاکی از آن است که سال ۹۶ در این بازه زمانی هفت ساله پر متقاضی ترین کنکور دکتری بود.

تعداد داوطلبان حاضر در جلسه کنکور دکتری

ردیفسال برگزاری کنکورتعداد داوطلب حاضر در آزمون
۱۹۳۱۹۴ هزار و ۲۹۶
۲۹۴۱۶۴ هزار و ۵۸۷
۳۹۵۱۵۸ هزار و ۹۴
۴۹۶۲۱۲ هزار و ۹۴۱ داوطلب
۵۹۷۱۸۷ هزار و ۸۲۱ داوطلب
۶۹۸۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب
۷۹۹۱۷۴ هزار و ۴۴۶ داوطلب ثبت‌نام کننده

همچنین بر اساس آخرین آماری که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اختیار ایرنا قرار داد هم اکنون ۸۷ هزار و ۹۴۷ دانشجو در دوره دکتری حرفه ای و ۱۴۱ هزار و ۷۸ نفر در دوره دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

در این میان نگاهی به تعداد رشته محل های رشته محل های مصوب در مقطع دکتری تخصصی داریم.

براساس آمار تعداد رشته محل های رشته محل های مصوب در مقطع دکتری تخصصی که دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم آن را تهیه کرده است در سال ۹۳ تعداد ۴۱۹، در سال ۹۴ تعداد ۳۴۲، در سال ۹۵ تعداد هزار و ۵۶۶، در سال ۹۶ تعداد ۶۹، در سال ۹۷ تعداد ۳۶ و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد ۱۲ رشته محل برای مقطع دکتری از سوی این دفتر مصوب شده و هم اکنون پذیرش دانشجو در این رشته ها توسط دانشگاه ها اجرا می شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
دی ۱۱, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

سلام.دوستان سوالی داشتم
من دکترا دانشگاه ازاد قبول شده بودم ولی چون دفاع نکرده بودم
ثبت نام نکردم تازه دفاع کردم.میتونم برای ترم بهمن برم ثبت نام کنم؟؟؟؟؟؟

یا روزانه یا هیچ.
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۲۷ ب٫ظ

دلیل اقتصادی داره،
وقتی ۱۰۰٪ تصمیم گرفتی غیر روزانه بخاطر هزینه هایش نری، وقتی با این روال پذیرش ها میدونی قطعا روزانه قبول نمیشی، پس اصلا ثبت نام نمیکنی.

سیدعلی اکبر
آذر ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۰۱ ب٫ظ

اطلاع رسانی برای ثبت نام خیلی کم بود، اگر چند روز دیگر تمدید شود عده ای که جا مانده اند ثبت نام می کنند

VeNuS
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹ ب٫ظ

سلام
من از ثبت نام جا موندم
فقط همین یه بار بود ثبت نام یا بازم سایت باز میشه؟
لطفا جواب بدید.ممنون

آرزو
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۸:۲۷ ب٫ظ

همونم از بس تمدید کردن و غیر قانونی سایت باز بود

Sepideh
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۷ ب٫ظ

لطفا برای تکمیل ظرفیت هم همین گونه تمام مقاطع را در نظر بگیرید
و برای درخواست های ما که برگزاری تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری میباشد چاره ای بیندیشید.

تکمیل ظرفیت
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

جاى تعجب است در هر زمینه اى ملاک قیاس از کارشناسى شروع و به دکترى ختم مى شود الآن آقاى خدایى فرمودنداین کاهش از کارشناسى شروع شده و براى دکترى هم چنین پیش یینى شده بود ولى در کمال تأسف زمان تکمیل ظرفیت فقط تا مرحله ارشد پیشرفتید و هنوز هم جواب اعتراضات داوطلبان دکترى براى تکمیل ظرفیت را نمى دهید!!!
اگر در تمام زمیه ها این قیاس تسرى دارد خواهشا در جواب اعتراضات ما تکمیل ظرفیت دکترى هم برگزار کنید…

داوطلب
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۸:۵۶ ق٫ظ

جالب اینجاست سازمانی که نامش سنجش است و در حال سنجش و تشخیص بهترین داوطلبان برای بالاترین سطح علمی کشور می باشد، هیچ وقت از میزان رشد و یا افول علمی داوطلبان،سطح کنکورها، اهداف سازمان، آماری در ارتباط با نیاز کشور به رشته های کم اقبال و یا رشته هایی که اغلب داوطلبان جهت تحصیل آنها به خارج از کشور می روند، افقی از رشته هایی که داوطلبان قصد تحصیل در آن دارند، وضعیت بازار کار رشته ها، هماهنگی با وزارت خانه ها جهت حمایت داوطلبان، ایجاد بورس دولتی جهت انجام خدمت، همکاری با سازمان های دولتی، خصوصی و یا حتی بین المللی جهت تامین نیروی آکادمیک و حرفه ای صحبتی نمی کند. تصور من از این آمار ها و این سطح بسیار پایین اطلاع رسانی این است که گویا مخاطبان مشتریان میوه و تره بار هستند و مثلا فلان سبزی و یا میوه امروز با استقبال خریداران مواجه نشده است. واقعا جای تاسف داره که مخاطبی که دارای بالاترین سطح تحصیلات است باید با این سطح بسیار پایین اطلاع رسانی مواجه بشود و هیچ تغییری هم در این رویه طی سال ها رخ ندهد. چند روز گذشت و دیگر حتی از آن آمار سطح پایین هم خبری نیست. امیدوارم سازمان سنجش رویکرد حرفه ای تری نسبت به داوطلبان و آنانی که در این تاریکی به دنبال نور و کسب دانش و کمک به پیشرفت کشور و وطن می باشند را در سال جاری مد نظر قرار دهد.

فائزه سادات
آذر ۲۳, ۱۳۹۸ ۹:۲۷ ب٫ظ

فدای سرم که کاهش استقبال داشته ! به ما چه مربوطه! مگه دکتری بگیریم دردی ازمون درمان میشه ؟! کار هم نیست؛ به فرض محال که کار و استخدام هم باشه؛ حقوق درست و حسابی نیست که ! پول و پارتی داشته باشیم؛ یه حرفی ، با دیپلم هم گاهی فلان سمت در فلان اداره و نهاد می گیریم؛ اما حالا که پول و پارتی نیست ؛ فرد خاصی هم نیستیم؛ اگه فوق فوق دکتری هم بگیریم هنوز همینی هستیم که قبلا بودیم !

امان از بی کسی
آذر ۲۳, ۱۳۹۸ ۱:۴۶ ق٫ظ

به نظر من برای رفع تبعیض و استقرار عدالت باید ملاک پذیرش فقط از طریق برگزاری آزمون سنجش و نتیجه نهایی با این معیار صورت بگیرید؟؟؟؟؟
%۷۰ آزمون کتبی
%۳۰ مصاحبه (۲۰%مصاحبه و۱۰%رزومه)
بهترین و کار آمدترین نتیجه ممکن ک در عین حال همراه با عدالت کامل است…….

دوستان در صورت داشتن راه حل مکتوب فرمایید؟؟؟؟

و در ضمن انواع و اقسام سهیمه ها حذف شود زیرا که علم با سهمیه منافات دارد ………

Mehdi
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۹:۵۷ ق٫ظ

دوست عزیز همون بیست درصد مصاحبه هم برای جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی باید حذف شود. نود درصد آزمون که سازمان سنجش برگزار می کند و ده درصد هم رزومه که آن را هم سازمان سنجش ارزیابی می کند. برای برقراری عدالت و جلوگیری از اعمال سلیقه، دانشگاه‌ها نباید دخالتی داشته باشند.

روانشناسی
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۷ ب٫ظ

به نظر من آزمون کتبی فقط ۱۰۰%

البته این نظر منه و نظر بقیه هم قابل احترامه..

ساسان
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۱:۱۴ ب٫ظ

بله من هم نظرم اینه که فقط سازمان سنجش دخالت کنه مثل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد. مصاحبه دکتری اصلا یعنی چی؟ رزومه رو سازمان سنجش هم میتونه ارزیابی کنه.نیازی نیست با یک کیف حاوی شناسنامه کاری از این شهر به اون شهر بریم و اخر هیچ با این همه هزینه های گزاف مسافرت و خطرات احتمالی راه. چند سال و تا کی باید پشت کنکور دکتری باشیم؟

نیلو
آذر ۲۳, ۱۳۹۸ ۰:۲۹ ق٫ظ

مگه امید و انگیزه گذاشتن برای جوان ها بمونه وقتی همه چی شده پارتی بازی

امیر
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸ ب٫ظ

اینکه نسبت به پارسال بیشتر شده، پس چرا می گویید کمتر شده؟؟

امان از بی کسی
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

بیشتر نشده که پارسال ۱۹۶ هزار ثبت نام که ۱۶۳ نفر حاضر بودند اما امسال ۱۷۴ هزار ثبت نام معلوم نیست چند نفر شرکت کنند که مطمئانا کمتر از دوره های دیگر است

علی
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۲:۱۳ ب٫ظ

این دفع مبلغ ثبت نام ۷۵هزارتومان هست مطمئنا خیلی ها بابت پولی که دادن میان سرجلسه.

مجید
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۰ ب٫ظ

سلام
لطفا هر کسی اطلاعات کامل و درستی در مورد کنکور دکترای مهندسی برق قدرت دانشگاه ملی(دولتی یا سراسری) داره پاسخ بده تشکر
برای دکترای مهندسی برق قدرت دانشگاه ملی(دولتی یا سراسری):
۱- تعداد کل شرکت کنندهای دکترای مهندسی برق قدرت دانشگاه ملی چند نفره؟؟
۲- رتبه لازم جهت قبولی در دکترای مهندسی برق قدرت در یکی از دانشگاه های ملی(دولتی یا سراسری) دانشگاه کرمانشاه-کردستان-ایلام یا همدان به ترتیب چند باید باشه ممنونم
تشکر

power
آذر ۲۴, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  مجید

پارسال حدود ۲۲۴۰نفر بودن برای قدرت.اگه تخصصی رو بالای ۲۵بزنی کثر دانشگاههارو میاری بجز دانشگاه های تهران.و اگه ۳۵به بالا باشه تخصصی همه تراز دانشگاه هارو میاری.زبان و استعداد هم هر کدوم بالای ۱۰درصد باشه کافیه

مجید
آذر ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  power

تشکر

سهیل
آذر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ب٫ظ

شرایط ورود و طریقه ورود به دکترای عمومی و یا حرفه ای مدیریت دولتی و یا مدیریت کسب کار و فن اوری اطلاعات به چه صورتی هست؟

محمد
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۰:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  سهیل

دکترای حرفه ای مدیریت دولتی؟؟!!!

سهیل
آذر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

بله دکترای عمومی مدیریت دولتی یا. مدیریت فناوری اطلاعات منظوره هست من طریقه ورودشون به چه شکل هست،،؟؟؟؟؟؟؟؟