موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

یک مرحله ای شدن دفاع از «رساله دکتری» در دانشگاه آزاد

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون دانشگاه آزاد از تک مرحله شدن دفاع از رساله های دکتری در این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی، مهلت دفاع از رساله که تا اول اردیبهشت ماه بود، تمدید شد.

جواد علمایی در گفتگو با مهر، با اشاره به بخشنامه جدید این دانشگاه درباره دفاع از رساله‌های دکتری، گفت: براساس این بخشنامه دفاع از رساله‌های دکتری در دانشگاه آزاد از دو مرحله به یک مرحله تبدیل شد.

وی افزود: پیش از این در حالت دو مرحله‌ای دانشجو باید دو مرحله پیش دفاع و دفاع را برگزار می‌کرد و دانشجو پس از تایید در جلسه دفاع و اخذ نمره قبولی پس از گذشت یک مدت طولانی باید یک مقاله چاپ شده در نشریه‌های معتبر تحویل می‌داد و پس از آن تسویه می‌کرد در حالی که از این پس دانشجو پس از تایید در جلسه دفاع می‌تواند فارغ التحصیل شود.

معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که دانشجویان دکتری در شرایط کنونی برای دفاع از رساله‌های دکتری با مشکلاتی رو به رو هستند، گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که دانشجویانی که می‌خواستند به صورت دو مرحله‌ای از رساله خود دفاع کنند، تا اول اردیبهشت ماه فرصت دارند اما با توجه به شرایط موجود این زمان برای این دسته از دانشجویان تمدید می‌شود.

علمایی ادامه داد: همینطور آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند به شیوه تک مرحله‌ای از رساله خود دفاع کنند، مهلت تعیین شده تا اول اردیبهشت برای آنها نیز تمدید و زمان دقیق آن به زودی اعلام خواهد شد.

درخصوص شرایط دفاع دکتری دانشگاه آزاد بیشتر بخوانید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

44 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید ایمانی
فروردین ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۱۳ ق٫ظ

این یعنی مقاله دوم حذف شده؟مقاله دوم باعث بدبختی ما شده،چرا واضع نمی گید چیکار دارید می کنید

پوریا
خرداد ۱۶, ۱۳۹۹ ۱:۱۸ ب٫ظ

یعنی با پذیرش و چاپ مقاله ی داخل میتونیم دفاع کنیم؟ از متن چنین استنباط میشه که پیش دفاع حذف شده، اینکه جای بحثی نیست اما این جمله ( وی افزود: پیش از این در حالت دو مرحله‌ای دانشجو باید دو مرحله پیش دفاع و دفاع را برگزار می‌کرد و دانشجو پس از تایید در جلسه دفاع و اخذ نمره قبولی پس از گذشت یک مدت طولانی باید یک مقاله چاپ شده در نشریه‌های معتبر تحویل می‌داد و پس از آن تسویه می‌کرد در حالی که از این پس دانشجو پس از تایید در جلسه دفاع می‌تواند فارغ التحصیل شود) یعنی مقاله خارج نیاز نیست؟

محمد امین محمدی
فروردین ۲۸, ۱۳۹۹ ۴:۵۶ ب٫ظ

سلام یک گروه هستیم ده باز آزمون ای پی تی دادیم و رشته مان هم تاریخ است و نمره ۵۰ نیاورده ایم، آن هایی که در تهران و کنار سازمان مرکزی هستند حضوری به آن ها اعلام کنند که دردسری شده این آزمون ای پی تی. لا اقل نمره زبان را به بعد از دفاع از رساله موکول کنند و بعد مدرک را به ما بدهند.

معماری
فروردین ۲۸, ۱۳۹۹ ۹:۰۱ ب٫ظ

دقیقاً همین مشکل را ما و اکثر دانشجوهای دکتری ازاد داریم. ولی مسئولین هیچ تدبیری نمی اندیشند متاسفانه!!!

پیمان
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹ ۰:۴۱ ق٫ظ

این آزمون EPT اکثر دانشجوها رو برای دفاع گرفتار کرده!!! آقایان هم اصلااا براشون مهم نیست!!

رضوانیان
شهریور ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

یک مقدار زبانتان را تقویت کنید خب

مریم
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸ ب٫ظ

اون فردی که این گزارش را گذاشته خواهشا بره بپرسه مدرک را بعد ازدفاع با یک مقاله میدن یا نه ؟؟؟؟

علوم قرآن و حدیث
فروردین ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

از متن این اطلاعیه همین مطلب بیرون می آید که با دفاع اصلی که یک مقاله علمی پژوهشی می خواهد دانشجو فارغ التحصیل می شود و می تواند تسویه کند. ولی فی السابق بعد از دفاع اصلی برای تسویه حساب یک مقاله دیگر نیز باید ضمیمه مدارک می شد که ظاهراً این برداشته شده است.

saeed
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۳:۳۰ ب٫ظ

سلام دوستان من مقاله ام در یکی از زورنالهای دانشگاه ازاد که q1 در sjr هست و همچنین زیر نظر اشپرینگر هست چاپ شده ایا با بخشنامه جدید می تونم دفاع کنم یا باید جی سی ار اکسپت بگیرم در صورتی که بخشنامه گفته یا جی سی ار یا q1 به بالا در اس جی ار
ممنون میشم جواب بدین

zm
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  saeed

سلام مطمئنا میتونید دفاع کنید

عروسک
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  saeed

دوست من جی سی آر و کیو وان بودن هیچ ربطی به هم ندارند من یکسال پیش دفاع کردم پس به توضیحم دقت کنید، شما باید ببینید مجله شما در سایت جی سی آر کیو چند هست، باید حتما حتما جی سی آر باشه، و فقط اون کیو چندی که سایت تامسون رویترز میده قبوله همون سایت جی سی آر، اما اون کیو چندی که سایت اس سی آی مگو میده همیشه مثل کیو چند جی سی آر نیست، کیو چند جی سی آر قبوله، ممکنه یه مقاله تو اس سی آی مگو کیووان باشه ولی تو جی سی آر کیو تو باشه!

saeed
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  عروسک

ببینین بخشنامه دقیقا گفته یا جی سی ار یا q2 به بالا اس جی ار

عروسک
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۶:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  saeed

یعنی چی!خوب جی سی آر خودش کیو چند رو میده
جی سی آر باشه کیو هم داره دیگه
به سایت ایمپکت فاکتور دات آی آر سر بزن متوجه می شی

عروسک
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۶:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  saeed

الان بخش نامه رو دیدم، البته راست میگی اگر این یا درست تایپ شده باشه، برای زمان شما با یکسال پیش فرق کرده گویا!

saeed
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  عروسک

دقیقا گفته یا جی سی ار(ای اف مهم نیست) یا کیو ۲ به بالا اس جی ار

روناک
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷ ب٫ظ

باسلام این شرایط ک دفاع تک مرحله ای شده فقط برای شرایط کروناس با کلا ازین ب بعد تک مرحله ای خواهد بود؟

رضا
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۴۷ ق٫ظ

سلام و وقت بخیر
هم برگزاری آزمون ept بی پایه و اساس و هم اصرار به ارائه مقاله برای دفاع از رساله….
هر دو اینها فقط باعث خالی تر شدن جیب دانشجوی بدبخت میشه

معماری
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

دقیقا

پیمان
فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ ۳:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

دقیقاا این آزمون ept که فقط دانشجوهاا رو عقب میندازه و گرفتار کرده!!! هر ماه هم باید برند این استان و اون استان برای امتحان. اگر برای اقایان واقعاا یادگیری زبان ملاک بود میتونستند در دوران تحصیل دکترا چند واحد زبان اختصاصی برای دانشجوها بگذارند که همه تسلط پیدا کنند. این علمی و درست بود. نه یه آزمون بی پایه و اساس چهار گزینه ای !! که اصلاا ملاک تسلط بر زبان نیست و خیلیها واقعاا شانسی میزنند و قبول میشن. به هر حال هر ماه پول خوبی داره برگزاری این آزمون برای آقایان در دانشگاه!!

معماری
فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ ۹:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  پیمان

باید این نظرات به گوش سازمان مرکزی رسانده شود…!!! تا شاید فکری بکنند و راهکاری ارایه دهند.

دانشجو
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۳۹ ق٫ظ

با سلام
اقای علمایی عزیز این انصاف نیست که دانشجویان دانشگاه های دولتی و در تعدادی از دانشگاه ها حتی در مقطع ارشد نیز شرط داشتن مقاله برای دفاع الزامیست در حالی که برای دانشگاه آزاد مسیر را باز گذاشته و به قولی آتش به اختیار دانشجو است در آخر هم مدرک ها را در یک کفه ترازو می سنجند
دیگه بس کنید مدرک گرایی تا کی؟ این مملکت تا کی میخواد با این وضعیت نابسامان بی سوادی و بی مدیریتی بمونه؟
ما دانشجویان که باید کشور را از باتلاق بی سوادی بیرون بکشیم
با همین بی تدبیری هاست که به دانشجوی تازه فرغ التحصیل می گویند صفر کیلو متر
یعنی دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود علنا چیزی بلد نیست و باید تو صنعت و محیط کار علم آموزی شود در حالی که باید این روند بر عکس باشد دانشجو باید بعد از دانشگاه به جامعه علم ارائه کند نه این که تازه بخواهد یاد بگیرد.
بیایید همه با هم دلسوزانه میهن را آنگونه که شایسته است آباد کنیم نه با شعار بلکه باعمل…

فرزاد
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی هم اغلب به غیر از ادعا و فخرفروشی و مظلوم نمایی چیزی در چنته ندارند و این را خودتان بهتر میدانید. محض اطلاع باید بدانید شرط دفاع از رساله در دانشگاه آزاد پذیرش و چاپ دو مقاله در معتبرترین مجلات علمی(دارای ضریب تاثیر)، و حداقل علمی پژوهشی مورد تایید وزارتین است و حتی مجلات علمی پژوهشی دانشگاه آزاد برای دفاع قابل قبول نیستند، ولی در دانشگاههای دولتی با توجه به اینکه اساتید اغلب خودشان عضو هیات تحریریه و یا داور مجلات علمی پژوهشی هستند، چاپ مقاله علمی پژوهشی با استفاده از رانت و پارتی بازی اساتید به مراتب راحت تر از دانشجویان دانشگاه آزاد انجام میشه؛ در مورد مقایسه سطح سواد دانشجویان دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد هم یک معیار خوب، همین آزمونهای استخدامی می تواند باشد؛ اگر سطح علمی دانشجویان دانشگاههای دولتی بالاتر است پس چرا در آزمونهای استخدامی نمی توانند به سوالات پاسخ دهند و دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد یک واحد دورافتاده قبول می شود؟ چرا رتبه جهانی بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد از خیلی از دانشگاههای دولتی مدعی به مراتب بالاتر است؟ البته با این نظر شما که یک فارغ التحصیل دانشگاهی باید بتواند به صنعت کمک کند موافقم اما این مشکل، مختص فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد نیست

معماری
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

ظاهراً هزینه دکتری برای شما رایگان است…

r
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

مثل اینکه نمیدونید دانشجویان سراسری با علمی پژوهشی دفاع میکنند…
کاش اول بخشنامه های مقاله رساله دکتری دانشگاه آزاد رو دوستان مطالعه فرمایند و با سطح مقاله های مورد پذیرش برای دفاعیه دکتری سراسری رو مقایسه کنند و بعد قضاوت کنند …
نهایت بی انصافیه اینجور قضاوت …

قاصدک
خرداد ۱۵, ۱۳۹۹ ۴:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

ما ارشد که دانشگاه ازاد بودیم هیچ دانشگاه دولتی شرط مقاله نداشت ما تا مقاله نداشتیم نمی تونستیم دفاع کنیم. پس لطفا الکی مدارک داتشگاه ازاد را پایین نیارین

فرزاد
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۰:۵۸ ق٫ظ

با توجه به شرایط فعلی کشور و جهان(تحریم، کرونا، محدودیت مجلات معتبر داخلی و خارجی و …) دانشگاه آزاد هم باید با دانشجویانی که معطل مقاله هستند همکاری کند و اجازه بدهد تا از رساله دفاع کنند، تسویه حساب را منوط کند به ارائه مقاله، تحت شرایط فعلی ممکن است ارائه یک مقاله در مجلات مورد تایید، سالها طول بکشد، آیا باید دانشجو همین جوری بلاتکلیف باشد؟

محمد
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۰:۰۹ ق٫ظ

با سلام واحترام لطفا اگر دستانتان به دست اندر کاران دانشگاه می رسد بفرمائید این شرط مقاله را برای دفاع اختیاری کنند هرکس مقاله نداد یک نمره کم شود نه آنکه نتواند دفاع کند و این موضوع مقاله مصیبتی است و شما خوب میدانید مجلات خدا تومان از دانشجویان بدبخت پول میگیرند تا یک مقاله چاپ کنند و اساتید و داوران در واقع با مجلات تجارت میکنند و این مصیبتی است که امروزه دانشجویان دکتر ی با آن روبرو هستند لطفا برای خدا این مطلب را به اطلاع آنها برسانید تشکر محمدابراهیم مجاهد دانشجوی دکتری ازاد اصفهان

فرزاد
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

منظورتون از پول، پولی غیر از مبلغ مصوبه؟ یعنی به عبارت بهتر منظورتون اینه که مجلات زیرمیزی میگیرن؟!

معماری
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

ما نیز این مشکل را داریم… انشاا… این شرط مقاله حذف شود و نمره مشروط ept هم برای عموم دانشجویان بعنوان نمره قطعی لحاظ شود.

احمد
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۰:۰۳ ق٫ظ

باسلام خدمت دوستان.لطفا جواب بدید.
بنده ۲۰ آذر ۹۸ چند ماه پیش با چاپ مقاله خارجی دفاع انجام دادم تموم شد.
الان برای فارغ تحصیلی مقاله داخلی میخوان.
بنظرتان با ابلاغ این بخشنامه من هم فارغ تحصیل میشم یا باید مفاله داخلی چاپ بشه؟
تشکرات واسعه

علی
فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ ۰:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  احمد

با سلام در چه ژورنالی اکسپت گرفتید میشه لیست ژورنال‌های معتبر آزاد رو بفرستید

پیمان
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵ ب٫ظ

الان اصلی ترین مشکل دانشجویان دکترا این آزمون بی پایه ept هستش که پایه و اساس درستی هم نداره. این آزمون رو باید لغو کنند یا تعدیل کنند. الان اکثریت دانشجویان درگیر این آزمون هستند برای دفاع و کلی هم عقب افتادند. لااقل برای این چند ماه درگیری با کرونا این آزمون رو کنسل کنند . واقعاا سخته برای دانشجویان که مدام هر ماه امتحان بدند!!!

r
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳ ب٫ظ

با سلام
این تک مرحله ای شدن متممی برای بخشنامه قبلی و جدید هست
بخشنامه قبلی تا ۳۱ فروردین مهلت داشت که در بخشنامه جدید عنوان کرده بودن که تا ۳۱ فروردین دانشجویی که اکسپت داره میتونه دفاع کنه وگرنه مشمول بخشنامه جدید خواهد شد و باید منتظر چاپ باشه و …
با این تک مرحله ای شدن و تمدید بخشنامه قدیم که البته بخشنامه جدید هم به تک مرحله ای شدن اشاره کرده، یعنی با یه مقاله دفاع و با دومی فارغ التحصیل میشه دانشجو ..
بخشنامه کلی ایراد داره
از جمله اینکه برا رشته های غیر علوم انسانی مقاله دوم معلوم نیست آی اس آی ه یا علمی پژوهشی ه ، کیفیت مقاله مشخص نشده است.

آریان، دانشجو ترم چهارم دکتری علوم و تحقیقات تهران
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۱۲ ق٫ظ

به کاربر عمران:
بله مقاله معتبر خارجی بدون پول هم هست.
مجلاتی که open access نباشن، از نویسنده مقاله پولی نمیگیرن. مگر برخی مجلات برای نسخه کاغذی پول بگیرن یا تسریع در داوری.

اصولا افراد حرفه ای بابت مقاله پولی نمیدن به مجله.
مقاله اگر خوب باشه، مجله منت اون مقاله رو هم داره.
دلیلی نداره که مقاله رو زحمت کشیدی نوشتی، مقالت حرف جدیدی رو مطرح کرده، بعد دو دستی پول هم بدی؟
من خودم دوتا مقاله ISI با رتبه Q3 دارم که یک دلار هم بابتش پول ندادم. دوستانی هم دارم که مقاله دارن در مجلات Q1 که اونها هم پولی ندادن.

حیاتی
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۹:۵۹ ب٫ظ

سلام دوست من من ترم ۹هستم می خواهم مقاله ام ر اچاپ کنم پول هم ندارم لطفا منرا راهنمایی فرمایید یا نام مجلاتی که معتبر هستند و پول نمی خواهند را عنوان نمایید متشکرم

آریان، دانشجو ترم چهارم دکتری علوم و تحقیقات تهران
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۰۷ ق٫ظ

من اینو چند بار خوندم ولی گنگ توضیح داده.
یعنی کلا پیش دفاع حذف شده؟
در بخشنامه ای که داده بودن، هم پیش دفاع داشت و هم دفاع پایانی.

دقیقا نمیدونم منظورش چیه.

عمران
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۵ ب٫ظ

ممنون از توضیحات شما، من از این مورد اطلاعی نداشتم ، و برای ارسال مقاله حتما اینکار میکنم ،چون هزینه پولی بسیار بالا هستش ، اگر لطف کنید مراحل تشریح کنید که چیکار کنیم ممنون میشم ،

محمد
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۲۰ ق٫ظ

والا فکر کنم کلا اشتباه نوشته چون در بخشنامه جدید به صراحت توضیح داده که پیش دفاع و دفاع هستش. شرایط پیش دفاع و دفاع مشخصه حالا چطور تک مرحله ای نوشته نمی دونم

مریم
فروردین ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

الان این یعنی یک دونه مقاله یا دو تا ؟؟؟ آقای عزیز دلت خوشه هااااااااا! !! حالا پیش دفاع چه اشکالی داشت شما همون شرط مقاله دوم را حذف کن که بدبختمون کردید.

عمران
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۰:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

اینجا نوشته مقاله نمی‌خواد ! اول مقاله خارجی باید میدادی بعد پیش دفاع و بعد دفاع پایانی بود و یه مقاله داخلی کفایت میکرد ، الان مبهم توضیح داده مقاله میخوان یا نه ، بنظر من باید اونایی که مرحله دفاع می‌رسیدند مقاله ملغی و نمره زبان بعد از دفاع می‌گرفتم و بعد فارغ‌التحصیل میکردن حتی مقاله که میخواستن میذاشتن برای بعد دفاع ، چون با این شرایط حداقل ۹ ماه کمتر زمان نمیبره تا مقاله آیا تایید بشه یا نه

مریم
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۰:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  عمران

ببین من پول دلار ندارم واسه مقاله پولی !!!!. من یه مقاله چاپ کردم بدون پول و q2 هست جواب دومی چهار ماه هست نیومده البته اونم بدون پول هست ولی میخوام بدونم اگه ریجکت شه میتونم بعد از دفاع فارغ التحصیل شم. لطفا جواب بدید با این قانون جدید.

عمران
فروردین ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

مگه مقاله بدون پول داریم ! شما مقاله خارجی بدید باید حتما هزینشو بدید ، بله اگر مقاله اول شما بین‌المللی باشه میتونید دفاع کنید ، اگر داخلی باشه قابل قبول نیست ،

عروسک
فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ ۱:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  عمران

مجلات آی اس آی غیر اوپن اکسس معتبر همه بدون پولند، یعنی در صورت پذیرش مقاله شما پولی از شما دریافت نمیشه و پول رو اونها از دانلود مقاله توسط خوانندگان دریافت می کنند!!!!!! مجلات پولی یا فاقد اعتبار بالا هستند یا اپن اکسس هستند و از خوانندگان برای دانلود پولی دریافت نمی کنند پس مجبورند از نویسندگان پول دریافت کنند چون زندگی خرج داره و مسئولان مجلات هم آدم هستند! شاید منظور شما کنفرانس هست که کلا پولی است!

ماکان
آبان ۲۳, ۱۳۹۹ ۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  عروسک

چه حرف مسخره ای الان دو مرحله ای شده نه قبلا یه پیش دفاع با مکافات و کاغذ بازی باید انجام بدی ۲تا مقاله چاپ شده هم باید داشته باشی تا مجوز دفاع بهت بدن واقعا دانشگاه آزاد هیچ ارزشی برای وقت و پول دانشجو قاعل نیست چاپ شدن مقاله خودش یک سال طول میشه باید کلی پول شهریه بدیم تا چاپ مقاله بیاد.