موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ناکارآمدی دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه ها

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دانشجویان دکتری در نامه ای به معاون آموزشی وزیر علوم دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری از یک اریبهشت ماه در دانشگاه ها را ناکارآمد خوانده و خواستار حذف ترم بدون احتساب در سنوات شدند.

به گزارش مهر، برخی از دانشجویان دکتری در نامه ای به علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری از یک اریبهشت ماه در دانشگاه ها این دستورالعمل را برای پیشبرد روند پژوهشی یک دانشجوی پژوهشگر مناسب ندانسته و آن را  غیرقابل اجرا خوانده و برای جبران خسارت زمانی وارده به دانشجویان دکتری خواستار افزایش یک ترم سنوات رایگان آموزشی-رفاهی و یا حذف ترم بدون احتساب در سنوات شدند.

متن نامه دانشجویان دکتری به شرح زیر است:

ضمن عرض تبریک سال نو و آرزوی سلامتی، پیرو تصمیم گیری وزارت علوم مبنی بر حضور دانشجویان دکتری از یکم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و از سرگیری فعالیت‌های پژوهشی آنان و صدور دستورالعمل‌های بهداشتی برای ایجاد امکان حضور ایمن در این محیط‌ها، پیام های بیشماری از طرف دانشجویان دکتری سراسر کشور به دست نمایندگان آنها در کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم رسید که نشان دهنده نگرانی های فراوان دانشجویان در خصوص این تصمیم بود.

این دستورالعمل برای پیشبرد روند پژوهشی یک دانشجوی پژوهشگر مناسب نیست و به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد قابل اجرا نیست.

در مورد دانشجویانی که کار آزمایشگاهی و کارگاهی و یا گلخانه ای دارند، حضور نوبتی این دانشجویان در آزمایشگاه و توزیع ساعات کاری برای آنها به دلایلی از جمله پیوستگی پیگیری آزمایشات علمی در یک پروسه زمانی طولانی، تراکم بالای دانشجویان در آزمایشگاه ها به ویژه در دانشگاه های سطح پایین تر به دلیل عدم وجود آزمایشگاه اختصاصی برای هر استاد، ممکن نیست.

همچنین امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی عمومی دانشکده به صورت تک نفره به دلیل تجمیع این تجهیزات در یک مکان محدود، وجود ندارد.

بر عکس چیزی که به نظر می رسد دانشجویانی که کار غیر آزمایشگاهی دارند نیز به دلیل عدم امکان حضور در دانشگاه برای پیشبرد رساله خود دچار مشکلات فراوان گشته اند:

 از جمله تمام دانشجویانی که کار فیلد انجام می‌دهند.

تمام دانشجویانی که رساله آنها محاسباتی، نرم افزاری، برنامه نویسی، ریاضیاتی و … بوده و حضورشان در دانشگاه برای دسترسی به هسته های کامپیوتری قوی دانشگاه برای اجرای برنامه های رایانه ای ضروری است.

 تمام دانشجویانی که پژوهش های میدانی (مصاحبه، جمع آوری پرسش نامه و …) انجام می دهند.

تمامی دانشجویان دکتری فارغ از رشته های‌شان برای آزمون جامع، انتخاب موضوع رساله، انجام رساله و … به دسترسی به منابع علمی غیرالکترونیکی کتابخانه ها و همچنین پایگاه های اینترنتی دانشگاهی، که امکان دانلود مقالات و گزارشات علمی خارجی را فراهم می کند، نیاز دارند که دسترسی به آنها خارج از دانشگاه ممکن نیست.

دانشجویانی که این ترم آزمون جامع دارند به دلیل از دست دادن آزمون های زبان خارجی امکان شرکت در آزمون جامع را نخواهند داشت.

دانشجویانی که در مراحل پایانی نگارش رساله هستند معمولا نیاز به مشورت بیش از پیش با اساتید راهنما دارند که این مهم در طول این ترم برای آنان امکانپذیر نبوده است.

نکته قابل توجه و نگران کننده تر اینکه در این شرایط، سکونت در خوابگاه دانشجویی به دلیل عدم امکان ایجاد فاصله اجتماعی ایمن با وجود اتاق‌های حداقل ۴نفره، تراکم بالای جمعیت در بلوکها و همچنین آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام‌های مشترک، ممکن نیست.

همین ناممکن بودن حضور دانشجویان و پژوهشگران مقطع دکتری در دانشگاه موجب توقف پیشرفت آموزشی و پژوهشی آنان شده است. فلذا بدین وسیله ما دانشجویان دکتری وزارت علوم از شما خواهشمندیم که با توجه به ناکارآمدی این بخشنامه برای دانشجویان و پژوهشگران دکتری، حمایت های حداکثری برای جبران خسارت زمانی وارده به دانشجویان دکتری را از طریق راه حل هایی همچون افزایش یک ترم سنوات رایگان آموزشی-رفاهی و یا حذف ترم بدون احتساب در سنوات، به عمل آورید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عرفان
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰ ق٫ظ

من کارم در ازمایشگاه های همکار باید ادامه داده بشه که باز نیستن مشکله دفاع از پروپوزالمم پا برجاست ازمون زبانمم سه ماه عقب افتاده میشه بگید باید چیکار کنم؟

احسان
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ ۴:۱۶ ب٫ظ

ببخشید اسن دستور العمل حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه نمیخواد تغییری کنه؟؟؟ کسی پیگیر هست؟

محمد امین محمدی
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۳ ب٫ظ

سلام آزمون های زبان سه ماه عقب افتاده و نمی توانیم از پایان نامه دفاع کنیم، بهتر است این ترم حذف شود. پیگیری کنید.
یا نمره زبان را موکول به بعد از دفاع از پایان نامه کنید. دانشجویان تهران به سازمان مرکزی اطلاع دهند. تشکر

تعویق دکتری به اواسط تیرماه
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۶:۲۱ ب٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/22543
وقتی نشستید اینجا فقط کامنت میذارید و لینک رای گیری رو پخش نمیکنید تا همه داوطلبان آزمون متوجه بشن …
انتظار دارید کنکور خود بخودعقب بیوفته؟
حمایت کنید لطفا
https://www.farsnews.ir/my/c/22543

نعمت الله
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۲:۲۸ ب٫ظ

آمار امروز باز هم بالا رفت …

تازه میگن نتیجه بازگشایی‌ها از ۱۴-۱۵ اردیبهشت معلوم میشه،

خدا به همه رحم کنه.

نعمت الله
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۲:۰۵ ب٫ظ

مخالفان تعویق یه کمپین زدن واسه عدم تعوق،

تمام این توجیهات غیر منطقی که تو این کامنت‌ها مینویسین (یا می‌نویسه!) رو هم اونجا نوشتن!

بعد کلاً ۹ نفر رأی دادن !!

خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل !!!

نعمت الله
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۱:۴۳ ب٫ظ

دوستان به کامنت‌های نا‌امید کننده مخالفان تعویق توجه نکنین.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

دوستان مخالف تعویق به عنوان آخرین حربه تلاش میکنن لباس میش به تن کنن و با کامنت‌های دلسوزانه شما رو از رأی دادن و رأی جمع کردن نااُمید کنن.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

مطمئنم کسی که وضعیت بهداشتی کشور رو درک میکنه و تعویق رو یک تصمیم عقلایی می‌دونه که دیر و زود اعلام می‌شه، هرگز فریب این آیات یأس رو نمی‌خوره.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

به توجیهات غیر منطقی داوطلب‌نماها توجه نکنین. این تصمیم در اجرا اصلاً عملی نیست. هیچکس با ماسک و دستکش بیشتر از ۲۰ دقیقه نمی‌تونه کنکور بده.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

کمپین «مطالبه منطقی» در نوبت پیگیری خبرگزاری فارس قرار داره. هنوز بیشتر از سی روز تا کنکور دکتری مونده.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

خیلی اتفاق‌ها ممکنه بی‌افته. همچنان مشارکت کنین. بهترین کار اینه که با بلندتر کردن صدامون داوطلب‌نماها و مخالفان تعویق رو از رو ببریم.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

دوستان پیشرفت ما تا الان بسیار فراتر از انتظار بوده.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

نباید بترسیم. نباید جا بزنیم. نباید نااُمید بشیم..

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

کنکور به تعویق می‌افته. رأی‌ها رو ببریم بالاتر.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

تعویق کنکور قطعیه، اگر همچنان مثل قبل رأی بدیم و رأی جمع کنیم.

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

تعویق دکتری به اواسط تیرماه حتمی است.
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۴ ب٫ظ

دوستانی که مایلند کنکور عقب بیفته به این صفحه بروند و حمایت کنن

https://www.farsnews.ir/my/c/22543

آزمون در خرداد ظلم به سلامت و جان داوطلبان
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۶:۵۰ ق٫ظ

وقتی دانشجوهای دکترا هیچکدوم نتونستن به دلیل مشکلات گفته شده فارغ التحصیل بشن من نمیدونم اینایی که هی میگن ۹ خرداد آزمون بدیم میخوان کجا و با کدوم ظرفیت خالی شده برن دانشگاه ؟!

ساسان
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ ۳:۴۷ ق٫ظ

منم کارم با کامپیوتر دانشگاه است ولی ازش محرومم. کاش میشد با حذف ترم موافقت کنند.