نبود مصوبه ای برای پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس سوابق تحصیلی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

برگزاری آزمون دکتری قاعده و قانون خود را دارد و نمی‌شود به یکباره روال کار را تغییر داد و اگر بنا به تغییر باشد و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد باید وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در این باره اعلام کنند. 

به گزارش خبرگزاری فارس در چند ماه گذشته میزبان ویروسی ناخوانده به نام کرونا شده که باعث فلج شدن زندگی مردم در اقصی نقاط جهان شده است. از این رو برخی از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در کشور درخواست دارند که پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد.  خبرنگار فارس در این باره با چند نفر از مسؤولان به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید:

* پذیرش دانشجو باید طبق قانون آزمون انجام شود

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در این باره می‌گوید: پذیرش دانشجو یک بحث قانونی است و باید طبق قانون آزمون برگزار شود. سابقه تحصیلی باید معنا پیدا کند. در آموزش و پرورش یک سابقه تحصیلی داریم و یکسری آزمون‌های استاندارد در سطح ملی از دروس مشخص است به طوری که در دانشگاه‌های کشور چنین سابقه‌‌ای نداریم؛ بلکه با وجود سرفصل‌های مشخص در دانشگاه‌ها ممکن است برخی از دروس با سلایق اساتید از کتاب‌های مختلف تدریس شود. 

وی معتقد است که برخی از اساتید در برگزاری امتحانات سختگیر هستند، برخی نمره بالا برای دانشجویان اعمال می‌کنند و این به این معنی نیست که دوره تحصیلات تکمیلی سوابق تحصیلی باشد و سابقه استاندارد برای چنین کاری وجود ندارد. 

* مصوبه‌ جدیدی از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی نداشته‌ایم

همچنین محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: برگزاری آزمون قانون و قاعده خود را دارد و نمی‌شود به یکباره روال کار را تغییر داد و مصوبه جدیدی در این رابطه نداشته‌ایم. 

بیرانوند می‌گوید: داوطلبان از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ می‌شوند و ادامه تحصیل می‌دهند و مصوبه یا دستورالعمل جدیدی از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم تعریف نشده است. ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها خیلی داوطلب نداشته باشند و می‌شود برای آنها تدبیری دوباره اندیشید ولی برای صندلی‌های پرمتقاضی قطعاً باید از طریق آزمون دانشجو پذیرفته شود و برای تغییر چنین امری باید از طریق سازمان سنجش و وزارت علوم اقدامات لازم صورت بگیرد.

* آزمون تحصیلات تکمیلی طبق ضوابط برگزار خواهد شد

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز درباره چگونگی پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس سوابق تحصیلی در دوران شیوع کرونا می‌گوید: رشته‌هایی که پرمتقاضی هستند کماکان از طریق آزمون انتخاب خواهند شد و وزارت علوم این اختیار را به دانشگاه‌ها نداده است که صرفا برمبنای سوابق تحصیلی دانشگاه انتخاب شوند. مطابق ضوابط فعلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌هایی که پرمتقاضی هستند از طریق آزمون انتخاب خواهند شد. 

وی می‌گوید: تقریباً زمان برگزاری آزمون تحصیلات تکمیلی قطعی و با توافق ستاد ملی کرونا ابلاغ شده است. ما شاهد حضور دانشجویان در جلسات امتحانی و برگزاری آزمون‌ دوره تحصیلات تکمیلی خواهیم بود و برمبنای آن هم پذیرش از طریق سازمان سنجش صورت خواهد گرفت. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

30 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهاره
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۹:۴۶ ق٫ظ

رئیس سازمان وظیفه عمومی: همه مشمولان دانش‌آموخته سال‌های ۹۸ و ۹۹ می‌توانند در آزمون‌های سراسری امسال شرکت کنند.
ادامه تحصیل این مشمولان در صورت پذیرفته شدن در آزمون و دارا بودن شرایط قانونی، مانعی ندارد.

سمانه
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۷:۴۸ ب٫ظ

سلام. وقت شما بخیر. آزمون حتما باید در کنار معدل و سوابق تحصیلی باشد

زلیخا
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۷:۰۷ ب٫ظ

سلام طاعات مورد قبول حق تعالی فارغ‌التحصیل ارشد زبان و ادبیات با معدل الف هستم و متاسفانه بعد از یک سال هنوز کاری مرتبط با رشته تحصیلیم پیدا نکردم چیکار کنم؟ بیکارم دکترا بخونم چندسال با زحمت و سختیهای زیاد مجدد آیا باز هم بیکار؟

مینا
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۸:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  زلیخا

نه نخونید بخدا دکترا خوندن آدمو پیر میکنه

علی
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  زلیخا

من دو ساله دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفتم و همچنان بیکار هستم. اگه زمان به عقب برگرده دکتری نمیخونم

بهاره
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۹:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  علی

سلام کدام دانشگاه?!

مهدی مهندسی مکانیک
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  زلیخا

سلام.
افرادی که من رو میشناسن خب اطلاع دارن من توصیم مخصوصا برای آقایون در اولویت قرار دادن شغل به ویژه بعد از بیست و هفت هشت سالگیه.ولی در مورد شما که خانم هستین اگه به رشته ای که خوندین علاقه ندارین خب تکلیف مشخصه.ولی اگه به رشتتون علاقه دارین و فکر می کنین استادی یا دانشگاهی هست که فضایی مهیا میکنه که شما در این چهار پنج سال لذت ببرین پیشرفت کنین رابطه بسازین و شاید از اون طریق موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنین من خوندن دکترا رو نهی نمی کنم.خب موقعیت های شغلی مرتبط با رشته ادبیات یا باید در موسسات دولتی فرهنگی دنبال کار بگردین یا آموزش پرورش یا تدریس در موسسات کنکور یا تدریس خصوصی کنین.غیر مرتبط با رشته هم که باید یکسری دانشها و مهارت ها مثل زبان و کار با نرم افزارها رو بلد باشین.وضعیت کار که دیگه همه می دونن خوب نیست‌.ولی نظر من اینه برای کار خودتون رو محدود به رشته ای که خوندن نکنین.یا اینکه به ظرفیت های پنهان و پتانسیل های دانشی که دارین توجه کنین‌.مثلا برین در حوزه تولید محتوا.یا دوره های بگذرونین و قابلیت های جدیدی رو به دانش قبلیتون اضافه کنین مثلا در خوزه تبلیغات کار کنین.
ولی در نهایت در وهله اول به خوندن دکترا به عنوان مسیر پیدا کردن شغل نگاه نکنین.

مهرداد
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۹:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  زلیخا

دکترى واسه کسى خوبه که دغدغه کار علمى و پژوهشى داره. واسه کار پیدا کردن لیسانس و حداکثر فوق لیسانس کفایت میکنن.
به نظرم باید رشته اى رو انتخاب میکردین و میخوندین که بازار کار داشته باشه. البته سطح دانشگاه محل تحصیل هم تعیین کننده است.

کنکور 99
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۶:۲۱ ب٫ظ

آزمون و مصاحبه هر دو در کنار هم خوبه اما نه یک آزمون تستی. تشریحی خیلی بهتر می تونه میزان دانش رو نشون بده.

کمیل
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۲۶ ق٫ظ

میشه اگر دستتون میرسه این سوال رو بپرسید که به تازگی چرا کسانی رو که مدرک دکترا دادند رو در آزمون های استخدامی رد میکنند؟ اگر به بچه هایی با این میزان از سطن دانش کشور نیاز نداره چرا و چررررا دانشجوی دکترا میگیرند؟ دانشجوی دکترا بعد از اتمام درسش چرا رها میشه؟ و تقریبا هیچ جایگاهی برای این دانشجویان دیده نشده!
با این همه زحمت و استرس در کاری نخبه شدن و بعد کنار گذاشته شدن یعنی چی؟
الان دکترای علوم پایه بیکاری رو میشناسم که از شدت غصه داره میره دوباره بخونه برای پزشکی!!!!
ارشدی رو میشناسم که منجوق دوزی میکنه!
خدایی اگر نمیخوان بچه های دکترا رو چرا میگرن؟
اگر میخوان بایددددد به این فکر کنن که بستری حداقل برای کارآفرینیشون بسازن
نه اینکه رهاشون کنن فی امان الله

تتت
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۳:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  کمیل

به نظرتون دکتری نر افزار شرکت کنم یا بشینم واسه پزشکی بخونم؟
ترس اینکه بعد از دکتری بیکار باشم باعث شده دست و لم به خوندن نره. این تردید و دودلی باعث شده هیچ راهی رو نرم، چند سالهههه

حمیدتوکف دکتری
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  تتت

پزشکی هم بخونی بازم بیکارخواهی بود

تتت
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹ ب٫ظ

چرا؟

محمدرضا
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۶:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  تتت

چون جامعه ایران اشباع از پزشک های بیسوادشده ..نمیدونم چندسالته ولی : بهترین دوران جوانیتوباید ۷ سال پزشکی بخونی و با اعصابی خورد وتوقعی بالا تازه یک پزشک عمومی هستی که اگه شانس بیاری بتونی تو خونت مطب بزنی و درحد زدن آمپول و سرم‌کار کنی یاتوبیمارستانها تو شیفت بچرخی وماهی ۲ میلیون بگیری. چون ۹۹ درصد مردم پیش متخصص میرن این روند داغونت میکنه سنتم بالا رفته که سربازی هم باید بری ۲ سال بعدش تصمیم میگیری تخصص امتحان بدی تو سن بالا هستی ، کارهم نداری و ادامه داستان خودت میدونی که برای قبولیش تمام بدنت تاول میزنه و اون یه ذره اعصابتم پای تخصص گرفتنت از دست میدی سن ازدواجت هم میگذره ، سخت گیرمیشی ، دیگه حوصله شنیدن صدای فرزندتم نداری .البته اگه بتونی وفرصت ازدواج داشته باشی. درواقع زندگی نداری انشاالله ۱۲۰ سال زنده باشی ولی بااین عمرهای کوتاه توایران اصلا پزشکی خوندن ارزش نداره در کل گرفتن دکتری الان تواین وضعیت جامعه دیگه ارزشی نداره اگه ۱۵ سال پیش اینو میگفتی معقول بود تصمیمت ایناهمش مال این بود اگه سراسری قبول شی ….اگه آزاد بخونی که ببخشید درنهایت باید مشاوراملاک کار کنی یا پای ساختمون بری به روح اجدادم قسم همه اینایی که میگم دیدم و عین واقعیته اگه مشغول به کار هستی و درآمدی معقول داری ، زن وزندگی داری ،بروخدارو شکرکن و دکتری رشته خودتو بگیر بلکه ارتقا پیداکنی اگر هم نکردی برای دل خودت خوندی و روزگار میگذرونی مثل بقیه ایرانی ها درغیر اینصورت دور ادامه تحصیل تو ایران رو خط… ادامه نظر»

تتت
خرداد ۲, ۱۳۹۹ ۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

ممنونم.
من نه شغل دارم نه ازدواج کردم.
الان وضعیت پزشکا خیلی بهتر از قبل شده و هی داره میشه. حتی پزشکای عمومی هم.
ما که تا حالا پزشک بیکار ندیدیم. وضعیت زندگی پزشکا با بقیه اصن قابل مقایسه نیست.

لیا
خرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

سلام ولا من دامادمون پزشک عمومی هست ماهی ۵۰ میلیون حقوقشه باید راهشو بلد باشی

مهدی مهندسی مکانیک
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹ ۴:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  تتت

سلام از دوستان من چند نفر این کار رو کردن البته نه پزشکی بلکه دندانپزشکی.یکیشون فوق لیسانس صنایع بود و برادرش دندانپزشک و تو بیست و هفت سالگی رفت دندون آزاد خوند و یکی دیگه از دوستانم که همکلاس بودیم بعد از اینکه دکترای مهندسی انرژی رو گرفت یک سال بعدش رفت دندون. تغییر رشته از مهندسی به رشته های زیر مجموعه علوم تجربی در چند سال گذشته خیلی زیاد شده.و دلیلش هم مشخصه و اینکه دوستمون برای پزشک عمومی گفتن دو تومن خیر اینطور نیست.شهرهای مختلف کف درآمدی داره.مسلما پزشک عمومی یا متخصص تازه کار در نقاط دور از مرکز و کم برخوردار درآمد بیشتری داره تا پایتخت و مراکز استانها‌.ولی در تهران پزشک عمومی زیر هفت تومن درآمد نداره. که البته با خط فقر ۹ تومنی که اعلام کردن اگه این پزشکا خانواده تشکیل داده باشن و بچه داشته باشن اینها هم میرن زیر خط فقر.مثل هشتاد درصد مردم. پزشک البته خب سختی پزشکی مخصوصا در سن بالا و اون فشاری که میاد معمولا کسی در ایران بالای سی نمیره پزشکی بخونه .تهران الان کمتر از هفت تومنی خارج ایران زیاد می بینی مثلا اروپا می بینی سی و پنج سالگی فرد تصمیم گرفته پزشکی یا پرستاری یا مامایی یا دندون و دارو بخونه. حالا از این بحث بگذریم حرف من دندون بود.دندون شما می تونی از سال سوم کار کنی و خب در زمینه به درآمد مناسب رسبدن بهتر از پزشکیه.هر چقدرم دندونپزشک داشته باشیم باز از نظر اقتصادی توجیه داره. در مورد دکتری نرم افزار خب… ادامه نظر»

تتت
خرداد ۲, ۱۳۹۹ ۲:۳۶ ب٫ظ

خیلی ممنون مهدی جان. شما دکتری مهندسی مکانیک می خوای شرکت کنی؟
دوستانتون که تغییر رشته دادن از مهندسی به پزشکی و دنودون الان از تصمیمی که گرفتن راضین؟

ف
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۳۶ ب٫ظ

ما یکسریا داریم شاگرد اولن نه اینکه باهوش باشن ها !نه! فقط خوب بلدن نمره بگیرن طرح کار کنن کتاب بنویسن.
بر اساس سوابق واقعا بی عدالتیه آزمون بهتره هرچند مصاحبه هم میبینیم چقد بی عدالتی زیاده.

Maria
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۶:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  ف

منم موافق این طرح نیستم ولی اون افرادی که کتاب می نویسن و کار پژوهشی دارن باهوش نیستن؟ یه امتحان چهارگزینه ای نمیتونه هوش افراد رو بسنجه. مخصوصا که پایایی و روایی این امتحان رو خیلیا بردن زیر سوال.

ویکتاریون
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  Maria

اونا امتیاز کتاب و کار پژوهشی شون رو توی مصاحبه می گیرن. انقدرا کنکور دکترا سخت نیست که این آدمای باهوش! نتونن سوالاش رو جواب بدن. کنکور اولشون که نیست.

از نگین به ویکتاریون
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۸:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

ویکتاریون جانو توی انجمن مدیریت پروژه و ساخت یک سوال ازت پرسیدم. اگه تونستی لطفا پاسخ بده. ممنون

Maria
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۹:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

دقیقا! کنکور اونقدر هم سخت نیست‌. حتی کسانی که مطالب رو طوطی وار حفظ میکنن هم میتونن رتبه عالی بیارن.

ف
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۵:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

خوش به حالشون که بلدن چطوری نمره بگیرن چطوری با استادا باشن که کتاب یکی دیگه رو به اسم اینا رد کنه واقعا باهوشن که میتونن این کارا رو بکنن من شرمنده که گفتم نیستن.بچه ها از این به بعد بچسبید به استادا و مقاله بدزدین انشالله که امتیاز میگیرین بدون کنکورم پذیرش میشید.

منتظر
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ف

همیشه حرف منم اینه
بعضیا میچسبن به استادا و یا با تقلب استعداد درخشان میشن و با پول مقاله و کتاب تهیه میکنن

Maria
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۸:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ف

برای رسیدن به چیزی که میخوایم باید تلاش کنیم. دلیل تراشی هیچ وقت کمک مون نمیکنه. و افرادی که ذکر کردین بالاخره یه جایی زمین میخورن. همیشه که نمیشه به پول و کمک دیگران تکیه کرد.

ف
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۵:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  Maria

اگه خودشون انجام بدن که حتما باهوشن ولی نه با..‌.

آیدا
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۰۵ ب٫ظ

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی باید در کنار آزمون هم صورت بگیره. و السلام

معماری
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۵:۰۶ ب٫ظ

بله حتما و قطعاً باید آزمون برای مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) برگزار شود.

هدایت
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  معماری

خب باااشههههه
کی میخواد حذفش کنه؟؟؟