موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اما و اگر‌های اجرای شیوه‌نامه بهداشتی در آزمون دکتری ۹۹

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس سازمان سنجش درباره رعایت شیوه‌نامه بهداشتی کنکور دکتری و حواشی مربوط به این آزمون پرداخت.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان توضیحاتی درباره میزان رعایت شیوه‌نامه بهداشتی،  بیرون بردن دفترچه سوالات کنکور، میزان تقلب در جلسه آزمون، به همراه داشتن گوشی در حوزه های امتحانی و امنیت آزمون دکتری ناپیوسته (PHD) سال ۱۳۹۹ پرداخت.

بیرون بردن دفترچه سوالات کنکور مشکلی ایجاد نمی‌کند

خدایی درباره بیرون بردن سوالات کنکور از جلسه و عکس گرفتن از برگه سوالات و منتشر کردن آن‌ها در فضای مجازی توسط داوطلبان اظهار کرد: یک مورد عکس از برگه سوالات منتشر شد که ادعا شده بود در جلسه کنکور گرفته شده در صورتی که خود داوطلب اذعان به فریب مراقب آزمون کرده و توانسته دفترچه سوالات را به بیرون از محل آزمون منتقل کند. در این زمان آزمون تمام شده بود و بعد از آزمون سازمان سنجش هم دفترچه سوالات را منتشر می‌کند و این موارد مشکلی ایجاد نکرده و خدشه‌ای به امنیت آزمون نمی‌زند.

بازرسی بدنی کنکور با استفاده از راکت انجام شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه درباره نحوه بازرسی بدنی نیز بیان کرد: امسال بر خلاف سال‌‌های گذشته که بازرسی بدنی به صورت فیزیکی صورت می‌گرفت، با استفاده از راکت‌‌های مخصوص و به صورت دقیق در تمام حوزه‌ ها انجام شد.

بردن گوشی تلفن همراه به صورت گسترده به داخل حوزه‌های امتحانی

معاون وزیر علوم در ادامه درباره  انتقادها به بردن گوشی تلفن همراه به صورت گسترده به داخل حوزه‌های امتحانی نیز اضافه کرد: همیشه افرادی هستند که تخلف می‌‌کنند در سال‌‌های گذشته هم برخی داوطلبان علیرغم انجام بازرسی بدنی از طریق روش‌هایی تلفن همراه به داخل جلسه می ‌بردند. متخلف، متخلف است و سال‌‌های گذشته هم از این دست اتفاقات داشته‌ایم. در هر آزمون از این تخلفات موردی پیش می‌آید.

او در ادامه تاکید کرد: راکت های بازرسی داوطلبان افرادی را که گوشی موبایل به همراه داشته باشند مشخص می ‌کند.

تلفن همراه سیاوش یزدانی قبل از توزیع سوالات ضبط شد

رئیس سازمان سنجش در ادامه درباره محرومیت سیاوش یزدانی مدافع تیم استقلال از کنکور دکتری نیز گفت: این بازیکن تیم استقلال ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه صبح که هنوز سوالات بین داوطلبان توزیع نشده بود از کارت ورود به جلسه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام استوری منتشر کرد در حالی که آزمون ساعت ۸ و نیم شروع و سوالات پخش می‌شود. قبل از اینکه این موضوع رسانه‌ای شده و سوالات توزیع شود گوشی همراه سیاوش یزدانی توسط مراقبان آزمون ضبط شد.

او ادامه داد: بر اساس قوانین سازمان سنجش به همراه بردن گوشی تلفن همراه به صورت خاموش هم تخلف است و استفاده از آن باعث تشدید مجازات می‌شود.

تعدادی از داوطلبان در حین تخلف  شناسایی شدند

خدایی درباره میزان تخلفات در کنکور دکتری نیز توضیح داد: در آزمون دکتری ۹۹ تعدادی از داوطلبان در حین تخلف شناسایی شدند که این موضوع صورت جلسه شده است. این تخلفات به هیات بدوی تخلفات ارجاع شده و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به رای گذاشته می‌شود.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور دکتری

رئیس سازمان سنجش درباره میزان رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در کنکور دکتری نیز توضیح داد: شیوه‌نامه بهداشتی برای برگزاری کنکور ابلاغ شد و همه داوطلبان باید از ماسک استفاده می‌کردند. تمامی مسائل بهداشتی به داوطلبان و حوزه‌ها ابلاغ شده بود اما اینکه در کل روند اجرای یک پروژه ملی چند عکس منتشر شود که داوطلبی ماسک خود را برای چند لحظه پایین آورده که به عنوان مثال آب بخورد نمی‌شود کل روند آزمون را زیر سوال برد.

خدایی اضافه کرد: از همه حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها خواسته ایم که از فرآیند ورود داوطلب تا خروج آن‌ها فیلم تهیه کنند و برای سازمان ارسال کنند که از روز جمعه ۱۰ مرداد به تدریج بر روی سایت سازمان سنجش برای مشاهده عموم قرار می‌گیرد.

عکس سایر آزمون ها به کنکور دکتری منتسب شد

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: اتفاق دیگری که افتاده این است که از سایر آزمون‌ها و یا آزمون‌های قدیمی عکس منتشر می‌کنند و اظهار می‌کنند که کنکور دکتری ۹۹ سازمان سنجش است. نمی‌توان آن‌ها را صحت سنجی کرد.

واکنش رئیس سازمان سنجش به راحت بودن تقلب در کنکور دکتری

خدایی در ادامه درباره اظهارات برخی داوطلبان درباره راحت بودن تقلب نیز می‌گوید: این مسائل ادعاست و سایر داوطلبان اگر تخلفی در آزمون دیده‌اند با سند به سازمان سنجش گزارش کنند، این گزارش‌ها بررسی می‌شود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد پیگیری می‌شود. یکی از فرآیند‌های کنترل سازمان سنجش بر صحت سنجی و اعتبار گزارش‌های مردمی تخلف در آزمون است. اگر داوطلبی با تخلفی برخورد کرده گزارش کند، این مسائل را بررسی و در صورت تائید تخلف حتما با داوطلبان متخلف برخورد می‌کنیم.

با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی صحت و سلامت آزمون خدشه دار نشده است

او در ادامه بیان کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صحت و سلامت آزمون خدشه دار نشده است. در این زمینه به میزان زیادی افراط شده است. اخبار نادرست و غیر مستند در این رابطه خیلی زیاد است. به عنوان مثال عکس آزمون استعداد درخشان که تجمع خانواده‌‌ها را رو به روی محل برگزاری آزمون نشان می‌دهد، به کنکور دکتری منتسب کردند؛ تا اطلاعات درست اعلام نشود نمی‌توان این اظهارات و عکس و فیلم‌ها را صحت سنجی کرد.

خدایی در ادامه تاکید کرد: از داوطلبان استدعا داریم اگر تخلفی دیده اند در گزارش تخلفات سازمان سنجش ثبت کنند تا به آن‌ها رسیدگی کنیم.

فرآیند تشخیص چهره در کنکور دکتری

رئیس سازمان سنجش در ادامه درباره تشخیص چهره در این آزمون و اظهارات برخی داوطلبان که می‌توان با توجه به رعایت فاصله اجتماعی برای تشخیص چهره در کنکور‌ها افراد دیگری جز داوطلب حاضر شود نیز گفت: تشخیص چهره در کنکور دکتری حذف نشده بود و همانند سنوات قبل انجام شد. در این شرایط وقتی مراقبان نزدیک بشوند، داوطلبان می‌گویند شیوه‌نامه رعایت نشد و وقتی به داوطلب نزدیک نشوند شاهد اظهارات این چنینی هستیم. در کل فضای مجازی حدود ۴ الی ۵ تصویر داوطلب بدون عکس و یک فیلم از بیمارستان طالقانی در حال دست به دست شدن است.

علت دریافت نکردن کد خوداظهاری

زرین آمیزی در گفت و گو با ایرنا درباره علت دریافت نشدن کد خوداظهاری از داوطلبان در جلسه کنکوری دکتری، خاطرنشان کرد: سامانه خوداظهاری از داوطلبان کنکور دکتری به وزارت بهداشت اختصاص داشت تا داوطلبان مکلف به خوداظهاری شوند و می خواستیم مطمئن باشیم که داوطلبان خودارزیابی را تکمیل کرده اند تا اتفاقی در حوزه های امتحانی رخ ندهد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحرناز
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۱۲ ق٫ظ

اینقدر سوالات سخت وتحلیلی بود که نمیتونست کسی تقلب کنه مگر کسی ازفرد جلویی اش بخواهد تقلب کند البته اگر اونو میشناختید وقبولش داشتید.

شبنم
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۴:۳۴ ق٫ظ

تقلب تو حوزه ها بیداد میکرد..چون تفتیش بدنی نشدن بچه ها..حتی اثرانگشتم نزدیم احراز هویت نشدیم از کجا معلوم طرف یردکتر رو نفرستاده باشه جای خودش..تازه مراقبا ک اصن انقد دور از بچه ها میموندن سرجلسه بیشتر انگار میخواستن فرار کنن..هرکسی ب راحتی هرچ تمام تر میتونست تقلب کنه..حتی از اون دستگاه ها ک فلزات رو تشخیص میده رو لباسم نزاشتن خدا شاهده..برا دخترا فقط همینو بلد بودن ک مقنعتو ببر بالا ک گردنتو ببین انگار کسی ک بخواد تقلب کنه میندازه گردنش..جیب و اینام هیچ کدوم تفتیش نشد..معلوم بود با زیاد بودن حوزه ها و عدم تفتیش تقلب از خرخره وزارت علوم بالا میره..

نگین
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  شبنم

چرا اصرار دارید سیاه نمایی کنید؟ اگه مدرک دارید به سازمان ارسال کنید. خودتون هم تقلب کردین؟

سحر
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  نگین

سیاه نمایی چیه ? یه لغت رو انداختن تو دهنتون یه سریا هرچی میشه استفاده میکنن :|
راست میگه دیگه . مراقبا سر کنکور اصلا طرف کسی نمیومدن حوزه ی ما پر بود از داوطلب ولی تو سالن یه دونه مراقب وایساده بود که اول سالن بود و با گوشیش بازی میکرد . همه داشتن حرف میزدن :|
فقط موقعی که خواستن عکس بگیرن اومد تو اون محدوده ی عکاسی وایساد :|
تمام بچه ها هم موبایل اورده بودن سر جلسه :|
اگر منم موبایل برده بودم عکس میگرفتم که بشه مدرک نشون بدم :| یه حرفایی میزنین بخدا .

نگین
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۶:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

اگه داوطلب واقعی هستین همون موقع اعلام میکردین کسی موبایل آورده. مگه اینکه خودتون هم برده بودین و میترسیدین لو برید. کی در مقابل تقلب اونم سر دکتری سکوت میکنه که یک تست هم تعیین کننده است؟

پیام
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۲:۵۶ ق٫ظ

من زیاد طرفدار تئوری توطئه نیستم، ولی یه مورد برام خیلی جالب بود یکی از اقوام عصر روز کنکور زنگ زد بهم تا ببینه کنکورو چطور دادم بهم گفت شنیدم تقلب زیاد بود تو کنکور. بهش گفتم نه بابا من که چیزی ندیدم، جواب داد آخه میگن مراقبا از ترس کرونا نزدیک داوطلبا نمیشدن و اونا گوشی هاشونو درآورده بودن و راحت تقلب می کردن عصر تو یکی از پیج های اینستاگرام همین موضوع رو دیدم با همین ترتیب استدلال: ترس مراقبا از نزدیک شدن به داوطلبا به خاطر کرونا – فضای امن برای تقلب – تقلب داوطلبان با گوشی بعد اومدم سایت phdtest کامنتا رو خوندم، دیدم چند نفر از تقلب گسترده صحبت کردن و جالبه که با همین استدلال و حتی ترتیب دلایل: ترس مراقبا از نزدیک شدن به داوطلبا به خاطر کرونا – فضای امن برای تقلب – تقلب داوطلبان با گوشی اینجاش یه خورده عجیبه، اصلا انگاری طرح ایده تقلب گسترده یه اتاق فکر داشته !! دوستان در مورد تقلب چند تا نکته هست اولا اینکه داوطلبا همدیگرو نمیشناسن و اونقدر با هم اوکی نیستن که سریع بخوان طرح تقلب بریزن البته همیشه تک و توک تقلب بین داوطلبا بوده و باز هم خواهد بود که تو کنکور دکترا با این سطح از سوالات و پیچیدگی، تاثیر چندانی هم نداره اما اینکه تقلب با گوشی باشه، باز اونم تقریبا ناممکن هست، چون کسی بغل دستی شو نمیشناسه که بهش اعتماد کنه و جرات گوشی درآوردن داشته باشه، من خودم اگر ببینم کسی همچین کاری میکنه قطعا… ادامه نظر»

نورا
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۲ ق٫ظ

البته من پارسال پشت کارت ورود به جلسه ام تقلب نوشته بودم ولی امتحان نیومده بود.

نورا
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۱ ق٫ظ

بنظرمنم تقلب بابردن جزوه و یاهردست نوشته ای تو امتحان دکترا یکم باعقل جور درنمیاد،ولی اگه موبایل باشه قضیه فرق میکنه.مثلا من اگه میتونستم موبایلموببرم میتونستم باسرچ کردن سوالا تو نت جوابوپیداکنم.

فرزانه
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۰:۲۹ ق٫ظ

تقلب یعنی چی ؟کسی با خودش جزوه و …که نمیتونه ببره اصلا ببره مگه یکی دوتا درسه که بشه براش جزوه برد،سرجلسه هم کسی به کسی کمک نمیکنه برای خودش رقیب بسازه اینقدر سوالها سخت و مفهومی بود که همه حواسشون به خودشون بود .فرضا چیزی هم بوده باشه هیچ مراقبی سکوت نمیکنه چون میدونه اگر اطلاع بدن براش بد میشه .پس اگر شرکت نکردین کساییکه شرکت کردن و زحمت کشیدن رو زیر سوال نبرین .واقعا کارکنان سنجش و وزارت علوم زحمت کشیدن من خودم از خلوتی و رعایت شدیدی که شده بود تعجب کردم و البته خیلی خوشحال شدم .درست نیس اینهمه زحمت و تلاش رو زیر سوال ببریم .

مریم
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۰۶ ب٫ظ

خدایی و ب همین روزهای عزیز من خودم دیدم ک تقلب میکردت و مراقبم با بی خیالی فقط اروم گفت تقلب نکنید و……برادر یا خواهر عزیزی میگید بقیه دروغ میگن بر چ اساس همچه حرفی میزتی؟؟؟؟ چطور تو کنکورای سال قبل ایقد نمیگفتن تقلب شده؟؟؟؟؟؟حتما چیزی دیدن و بوده ک میگن. الکی کسی وجدانشو زیر پا نمیزاره و دیگرانو زیر سوال نمیبره

پیام
مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۲:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

تقلب همیشه بوده و هست، اما اینکه حجم تقلب متفاوت از سال های قبل باشه، به هیچ وجه این طور نبود، لااقل تو حوزه امتحانی من
اما اینکه میفرمایین چرا سالهای قبل گفته نمیشد، دلیل روشنی داره، خیلیا موافق برگزاری کنکور امسال نبودن و یکی از راحت ترین کارا برای خدشه وارد کردن به کنکور، زیر سوال بودن کلیت اونه
در حالی که سالای قبل همچنین مشکلی وجود نداشت و طبیعتا کسی هم از تقلب حرفی نمیزد

ز
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۷:۰۷ ب٫ظ

من تقلب ندیدم شکر خدا

کسی که برای کنکور دکتری تقلب کنه واقعا لایق نیست بره دکتر بشه. دکتر شدن یعنی استاد دانشگاه شدن. این ادم با این روحیه واقعا چرا باید معلم بچه های مردم بشه :(

صادقیان
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۵۷ ق٫ظ

تو محل ازمون ما کلی تقلب شد. بهتره واقعیت رو بپذیرید

مجتبی
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  صادقیان

آقا شرکت نکردین میگین تقلب شده
سوالات انقدر سخت بود که کسی بلد نبود ازش تقلب کنی
تو کلاس ما نصف بچه ها نبودن

تیام
مرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۹:۰۱ ق٫ظ

عمرا اگه راس بگید