موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پاسخ سخنگوی سازمان سنجش به اعتراض داوطلبان به تراز مصاحبه دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

سخنگوی سازمان سنجش گفت: حدنصاب مصاحبه دکتری هر سال با توجه به عملکرد داوطلبان همان سال تعیین می‌شود و قابل مقایسه با سال قبل نیست.

به گزارش خبرگزاری آنا، اکنون که داوطلبان دوره دکتری خود را برای مصاحبه آماده می‌کنند، برخی از داوطلبان نسبت به نمره تراز و حدنصاب‌ها اعتراض دارند و معتقدند که حدنصاب‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

برخی از داوطلبان در تماس با خبرگزاری آنا اعلام کرده‌اند که برای مصاحبه به هیچ دانشگاهی دعوت نشده‌اند. این در حالی است که این داوطلبان رتبه‌هایی نظیر ۵، ۶، ۲۰ و ۱۱ کسب کرده‌اند.

داوطلبان معترض معتقدند رویکرد فعلی دانشگاه‌ها در قبال پذیرش دانشجویان نادرست است. برخی از دانشگاه‌ها فقط رتبه‌های یک تا پنج یا یک تا ۶ را برای مصاحبه دعوت کرده‌اند. این رویه به دانشگاه‌های سطوح پایین‌تر هم تسری پیدا کرده و می‌بینیم که دانشگاه‌هایی که رتبه‌های دورقمی را دعوت به مصاحبه می‌کردند، امسال از یک حدی به بالاتر برای مصاحبه دعوت نکرده‌اند.

در آزمون دوره دکتری معمولاً چند برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت می‌شوند؛ اما داوطلبان معترض بر این باورند که برای پذیرش ۱۵ ظرفیت خالی ۲۰ نفر دعوت شده‌اند که این امر موضوع چند برابر ظرفیت را مخدوش می‌کند. در این میان بالابودن نمره تراز در کدرشته‌ها نیز اعتراض داوطلبان را به دنبال داشته است.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این اعتراض‌ها به خبرنگار آنا می‌گوید: حدنصاب هر سال با توجه به عملکرد داوطلبان همان سال تعیین می‌شود و قابل مقایسه با سال قبل نیست. ممکن است نمره داوطلبان دکتری افزایش پیدا کرده باشد به همین دلیل حدنصاب نمره‌ها در برخی از کدرشته‌ها نسبت به گذشته افزایش داشته است و آن هم به خاطر کسب نمره بیشتر داوطلبان بوده است. یعنی آخرین فرد پذیرفته‌شده در کدرشته مدنظر عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشته و نمره بهتری را کسب کرده است.

وی درباره اعتراض به نمره تراز داوطلبان گفت: نمره تراز مبتنی بر یک روشی علمی است. برای محاسبه این نمره، نمرات خام داوطلبان بسیار اثرگذار است و هر چه نمره خام داوطلبان بهتر باشد نمره تراز نیز افزایش می‌یابد در کنکور امسال هم این اتفاق افتاده، ممکن است به هر دلیلی نمره داوطلبان بهتر شده باشد.

تفاوت در نمره حدنصاب دوره‌های روزانه و شبانه

در این میان برخی از داوطلبان به نمره حدنصاب دوره‌های روزانه و شبانه اعتراض دارند تا جایی‌که نمره حدنصاب رشته‌های مدیریت پروژه و ساخت و بیوتکنولوژی در رسانه‌ها خبرساز شد. حدنصاب دوره روزانه دانشگاه تهران در رشته مدیریت پروژه ۴ هزار و ۳۲۰ و دوره شبانه دانشگاه تهران ۴ هزار و ۸۶۴ اعلام شد. در رشته بیوتکنولوژی نیز دوره روزانه دانشگاه تهران نمره ۳ هزار و ۲۵۱ و در دوره شبانه دانشگاه تهران ۵ هزار و ۵۷۳ اعلام شده است.

زرین آمیزی دراین‌باره به خبرنگار آنا گفت: کلاً سه برابر ظرفیت آزمون دکتری دعوت به مصاحبه می‌شوند، به‌طور مثال رشته‌ای که در دوره‌های روزانه و دوره شبانه پذیرش دارد، اگر در دوره روزانه ۶ ظرفیت خالی داشته باشد، ۱۸ نفر برای مصاحبه معرفی می‌شوند، اگر ظرفیت دوره شبانه ۲ نفر باشد که عموماً هم ظرفیت دوره شبانه از دوره روزانه کمتر است، ۶ نفر دعوت می‌شوند. آن ۱۸ نفری که دعوت می‌شوند، ممکن است نمرات پایین‌تری نسبت به آن ۶ نفری که برای دوره شبانه دعوت شده‌اند، داشته باشند. به همین دلیل گاهی اتفاق می‌افتد که نمره حدنصاب دوره شبانه از دوره روزانه بیشتر باشد که این امر تخلف نیست بلکه به نمره داوطلبان انتخاب‌کننده برمی‌گردد.

اعتراض داوطلبان کنکور دکتری ۹۸

سال گذشته هم مناقشاتی در زمینه نمره حدنصاب آزمون دکتری به وقوع پیوست حتی اعتراض و شکایت داوطلبان به دیوان عدالت اداری رسید و دیوان عدالت در این زمینه حکم داد. دیوان در حکم خود شیوه‌نامه دانشگاه‌های تهران و تبریز را برای پذیرش دانشجوی دوره دکتری باطل کرد.

در نهایت سازمان سنجش آموزش کشور تعداد بیشتری از داوطلبان را برای مصاحبه دعوت کرد و مهلت مجددی به داوطلبان داده شد.

بااین‌حال فعلاً تغییری در دعوت به مصاحبه داوطلبان دوره دکتری سال ۹۹ رخ نداده و همچنان همان افرادی که برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند پابرجا هستند.

امسال ۱۷۷ هزار نفر در آزمون دوره دکتری ثبت‌نام کردند که ۱۱۶ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. در نهایت ۸۷ هزار نفر انتخاب رشته کردند. از میان افرادی که انتخاب رشته کرده‌اند ۴۱ هزار نفر به مصاحبه دعوت شدند. قرار است ۱۳ هزار نفر در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و ۱۰ هزار نفر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

17 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
M
مهر ۲۳, ۱۳۹۹ ۶:۴۳ ب٫ظ

سلام. من رتبه ۱۰ شدم و تو مصاحبه دانشگاه تهران دعوت نشدم! نمیدونم چجوری چند برابر ظرفیت حساب میکنن اینها! سنجش اعتراض کردم و پاسخگو نبودن

مریم
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۳:۵۱ ب٫ظ

به یک حق طلب

چرا همینجوری برا خودت قضاوت میکنی؟؟؟؟ من یکیشم ک رزومه عالی دارم. شبا تا نیمه شب پا لب تاب و….بودم تا مقاله نوشتم . زحمت کشیدم و…..چرا امثال خودتونو نمیگی ک با دو تا روش تستی چن درصدیو بیشتر زدی؟؟؟؟ تفاوت بچه ها همش تو یکی دو تسته

مریم
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۳:۴۹ ب٫ظ

به s.a و بقیه

پ ای تغییراتی ک اقای خدایی فرمودن کجا بوده؟؟؟ اگه رتبه ۱۶ هنوز مونده؟ حتما فقط ی دانشگاه های خاصی از تهران بوده- دوستان معترض لطفا ادامه بدید

s.a
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۷:۵۸ ق٫ظ

من با رتبه۱۶ حتی شبانه تهران هم دعوت به مصاحبه نشدم.درصورتی که سال قبل تا رتبه ۲۵ به روزانه دعوت شده بودن و شبانه تا ۳۰….

سجاد
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۹:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  s.a

این دردمون رو به کی بگیم

بیران
شهریور ۳۱, ۱۳۹۹ ۸:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  s.a

سلام چه رشته ای

محمد
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۳:۵۹ ق٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/40800
برای برقراری تکمیل ظرفیت دکتری بروید رای بدهید

هامون
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱:۴۷ ق٫ظ

سلام مهمترین بخشی که موجب اعتراض به این استدلالی که انجام شده میشه اینه که فرض کنیم یه دانشگاه سطح یک، ظرفیت روزانه سه نفر داره و ظرفیت شبانه یک نفر، اون وقت ۹ نفر دعوت می کنه برای روزانه و سه نفر دعوت می کنه برای شبانه و اون سه نفر هم رتبه های اول تا سوم کنکور سراسری هستند که بر فرض اگر تو این دانشگاه مورد استقبال هیئت مصاحبه کننده قرار نگیرن امید زیادی دارن که در دانشگاه های سطح اول دیگه ای پذیرش بگیرند. آیا یک شخص با رتبه اول تا سوم راضی به حضور برای تحصیل شبانه هست؟!!!! درسته که ۵۰ درصد قضیه بحث رزومه و مصاحبه هستش اما این چه جور استدلالیه که دوره های روزانه و شبانه همتراز هم قرار بگیرن و برای هر کدوم سه برابر ظرفیت اعلام کنن؟!!!!! غیاث بین این دو دوره اصلا امکان پذیر نیست که راحت بیایم بگیم روزانه و شبانه یکسان هستن و هر کدوم سه برابر ظرفیت دعوت می شن. در درجه دوم چه زمانی طی سال های قبل این قانون سه برابر ظرفیت اجرا شده؟ گاها ما دیدیم که یک سری دانشگاه های سطح یک، سه نفر ظرفیت داشتن، روز مصاحبه سی، چهل، پنجاه نفر اونجا بودن… همیشه طی سال های قبل تراز شبانه از روزانه خیلی پایین تر بوده علتش هم اینه که این دوره ها قابل قیاس نیستن که بگیم چون ظرفیت شبانه یک نفره خوب سه نفر دعوت می کنیم و اون سه نفر هم رتبه ها و ترازهای بالا هستن امسال… ادامه نظر»

هوشیار
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  هامون

ظاهرا اساتید برخی دانشگاههای تهران قصد پر کردن ظرفیت اعلامی رو ندارن…..بنوعی کاهش ظرفیت دارن میدن…..

احمد
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۷:۴۳ ب٫ظ

آقا مگه بچه گیر آوردی؟؟
مگه چقدر تغییر داشتیم که تراز رشته ما در دانشگاه تهران پارسال ۲۲۰۰ بود امسال شده ۳۷۰۰ ؟؟؟ سطح سوالات که یه ذره سختتر هم بود به نسبت قبل.
ما که گول نمیخوریم. خواااهشا با دلایل الکی سعی در گول زدن خودتون نکنید…

سیما
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۰:۴۰ ق٫ظ

من با رتبه زیر ۳۰ حتی ب بهشتی دعوت نشدم, سال ۹۶ با رتبه ۳۰ توی رشته ما دانشگاه تهران روزانه قبول شده
امسال تراز کل توی رشته ما کم بوده و از طرفی م مصاحبه ها مجازیه و انتظار می رفت دانشگاه ها ترازاشون و بیارن پایین (حداقل اندازه میانگین دوسال قبل باشه)ک تعداد بیشتری مصاحبه بشن و دانشجوهای قوی تر شانس بهتری داشته باشن ولی ی دفعه دیدیم ک بیشتر دانشگاه ها ترازا دو ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تا بسته به گرایش بردن بالاتر و ن تنها ۵ برابر ظرفیت دعوت نکردن ک خیلی جاها کمتر از ظرفیتم دعوت کرده!!!!!!!
این کار دانشگاه های مادر هیچ توجیهی نداره جز اینکه میخان زحمت مصاحبه و گزینش از بین داوطلبای دارای صلاحیت پژوهشی و رزومه قوی و از روی دوش خودشون بردارن و مثل کنکور کارشناسی فقط بر اساس رتبه ی کنکور پذیرش کنن!!! این کار دقیقا مخالف رای دیوان عدالته که گفته چند برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت کنید تا داوطلبای قوی شناسایی و گزینش بشن…
امسال با این وضع تراز اعلام کردن دانشگاه ها چ توی تهران چ شهرستانا, قشنگ امید ی سری جوان نخبه رو ناامید کردن!!!

یک حق طلب
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  سیما

با سلام خدمت شما.به نظرتون این جوان نخبه نباید الف بای درسش رو بلد باشه تا رتبه ۳۰ نیاره.نمیشه که فقط به خاطر چند تا مقاله که معلوم نیست صحت داشته باشه یا نه و آشنایی و سپردن به استاد فلان دانشگاه قبول شد.یکمی هم باید سواد اون رشته رو داشت تا رتبه بهتر کسب بشه.من از بالا بردن تراز حد نصاب مصاحبه بسیار استقبال میکنم چون دیگه کسی فقط صرفه اشنایی با اساتید و زدن چند تا تست زبان نمیتونه قبول بشه.مثل اینکه دیگه برای قبولی باید کمی هم درس خوند.

هوشیار
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  یک حق طلب

البته بهتره دانشگاهها رتبه بالایی که مقالات عالی نداره نگیرن….و ظرفیت رو پر نکنن….تا شرایط برای سواستفاده تست زنها فراهم بشه…..یعنی از اون طرف هم مواظب افرادی که فقط ازمون میخونن و بدرد نمیخورن باشن……

هوشیار
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  هوشیار

خلاصه اینکه اگر افرادی که به مصاحبه دعوت شدن رو بدون دلیل منطقی صرف رتبه و مدرک فلان دانشگاه در مقطع قبل جذب نکن و ظرفیت رو خالی بزارن….

ویکتاریون
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  یک حق طلب

حالا بستگی به تعداد شرکت کننده ها هم داره و بهشتی هم سطح یک هست و مثلا توی رشته ی من کم پیش میاد بالای ۲۰ دعوت بشن. ولی رتبه ی سی قاعدتا الفبای رشته ش رو بلده رفیق. حالا چون دعوت نشده نمیشه بهش بگیم کم سواد. کنکور انقدر هم دیگه استاندارد و قابل استناد نیست.

طاها
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۷:۲۶ ب٫ظ

من با رتبه ۲۵ هیچ جا تهران دعوت نشدم! چه ربطی به تراز داره! پارسال همین رتبه شهید بهشتی قبول شده
ا

سویل
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۲:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  طاها

ظرفیت امسال پایین بوده با پارسال مقایسه نکنید
مثلا رشته من پارسال علم و صنعت ۶ نفر گرفته امسال شده ۲ نفر
قاعدتا تعداد افرادی که میرن مصاحبه هم باید نسبت به پارسال کمتر شه