موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

بررسی چگونگی اجرای مصوبه تجمیع گرایش های دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مصوبه تجمیع گرایش های دوره دکتری تدوین شده است ولی اینکه این مصوبه به چه صورت اجرایی شود در حال مطالعه و بررسی آن هستیم.

علی خاکی صدیق در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تجمیع گرایش های دوره دکتری گفت: درباره تجمیع گرایش های دوره دکتری در حال مطالعه هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: مصوبه تجمیع گرایش های دوره دکتری تدوین شده است ولی اینکه این مصوبه به چه صورت اجرایی شود در حال مطالعه و بررسی آن هستیم.

به گزارش مهر، پیش از این محمد رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در این خصوص عنوان کرده بود؛ با اجرای این طرح، گرایش‌ها در دل رشته مادر ترکیب می‌شوند، رشته مادر به تعداد ظرفیت پیشین گرایش‌ها دانشجو می‌پذیرد و برحسب تخصص استاد، گرایش‌ها بین آنها و گروه‌های آموزشی توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشجو در این روش با انعطاف بیشتر دوره‌های آموزشی لازم را می‌گذراند و استادان نقش جدی‌تری دارند همچنین از تلفات این چنینی مدارک تحصیلی پیشگیری به عمل می آید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

32 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سها
مهر ۱۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

کنکور سال ۹۵ مضحک و مسخره بود همه رشته های فنی مهندسی باید سه درس فیزیک ۱ و ۲ و ۳ ترمهای اول لیسانس رو امتحان میدادند، همه خوب میدونند فیزیک ۱ و۲و۳ دانشکاه همون فیزیک کلاسیک پایه دبیرستان هست در سطح پیشرفته تر و ایا بلد بودن این دروس پیش و پا افتاده کفیات میکنه برای کسی که میخواد وارد مقطع دکترا بشه؟ ایا کسی که عمران میخونه یا مکانیک یا معماری یا برق یا شیمی یا هسته ای یا کشاورزی یا صنایع نباید دروس پایه و تئوری رشته خودش و گرایش خودش رو بلد باشه و مورد ازمون قرار بگیره؟ و نباید منابع ازمون اینها با هم فرق کنه؟ یا میخوان تو مصاحبه های ۱۰ دقیقه ای این سواد رو متوجه بشند؟ کشوری که هیچ چیزش مثل کشورها یپیشرفته نیست اینجور مواقع برای به کرسی نشاندن ایده های مضحک خودشون با مقایسه با کشورهای خارجی میخوان به صحبتهای خودشون اعتبار بدن!! تو بعضی رشته ها دروس گرایشهای مختلف اینقدر متفاوت هست که عملا نه تنها ممکن نیست بریم دروس گرایش دیگه رو امتحان بدیم مطالعه اون دروس هیچ کارایی برای ما نداره!! خدا به دادمون برسه با این مدیرانی که بر سر کارند که احیانا برای خودشون و تعداد معدودی از همکارانشون که هنوز نتونستن مدارک دکترای الکی برای خودشون جور کنند سنگ به سینه میزنند نه برای تقویت پایه های علمی دانشجویان این ممکلت! یه روز میگند کنکور رو برداریم که پارتی بازی بیشتر ازینی که هست بشه و یه روزم میگم همه رو جمع کنیم به… ادامه نظر»

مریم
مهر ۱۴, ۱۳۹۹ ۱:۱۰ ب٫ظ

ttps://www.farsnews.ir/my/c/40149
لطفا حمایت کنید
کمپین تغییر الویت های انتخاب های دعوت شده به مصاحبه

لطفا امضا کنین و پخش کنین
تا الویت بهتر رو بالاتر بیارین و قبول بشین

$$$
مهر ۱۴, ۱۳۹۹ ۸:۵۹ ق٫ظ

این دیگه چه بامبولی هست میخواین در بیارین!ما به اندازه کافی از تورم و نبود کار و بی عدالتی ها در مصاحبه اذیت میشیم.خواهشا شما دیگه این اتیش رو باد نزنین

هوشیار
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۵:۴۴ ب٫ظ

مشکل جذب افراد معدلی هست….بجای اینکه این مورد که جذب غیرعادلانه و غیرمنطقی دارند و مورد اعتراض داوطلبان هست رو جمع نمی کنند…اما مواردی که تا حدودی عدالت در ان است را میخواهد نابود کنند……

محمد
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۳:۵۵ ب٫ظ

سلام. سال ۹۵ این کار رو کردید که با شکست سخت و مخالفت عمومی داوطلبین مقطع دکتری مواجه شد.چرا یک اشتباه رو دو بار تکرار می کنید؟!! تقصیر شما نیست، مقصر ما هستیم، از ماست که بر ماست!!!
ما که در سایه ی خورشید معذب بودیم
چشممان کور سزاوار همین شب بودیم

مجتبی
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۷:۵۲ ق٫ظ

چرا همه مدیران مثل زنگنه میخوان قوانین خودشونو اعلام کنن و همه چیز رو تغیر بدن .
الان برای آزمون زبان دکتری تخصصی ورودی های ۹۸ که هنگام ثبت نام یهویی از دانشجو هنگام ثبت نام تعهد اخذ کردن که باید قبل از آزمون جامع نمره زبان اعلام کنند ولی این قانون برای ورودیهای قبل ۹۸ و ۹۷ به اینصورت هست که بعد از آزمون جامع نمره زبان اعلام کنند .
این قوانینن من درآوردی و سلیقه ای رو چرا اجرا میکنید و دانشجویان بنده خدارو تو زحمت میندازین .
چرا هرروز یک قانون و بخش نامه جدید اجرا میکنید .
همش بخاطر بی تدبیری مسئولان دانشگاه هست که از بیکاری قانون تصویب میکنند تا پول بیستری از دانشجویان بگیرند.
تو مملکت ما همه میخواندفقط چوب لای چرخ همدیگه بگذارند .

کیانوش
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۲:۴۱ ق٫ظ

اگر این اقدام صورت پذیرد، تازه اندکی به استانداردهای جهانی نزدیک میشویم. در تمام دنیا رشته مادر مبنای ادامه تحصیل است و گرایش ها در عنوان پایان نامه ها بروز میکند. امیدوارم با حذف کنکور دکتری، بتوانیم خود را به استانداردهای جهانی برسانیم، البته که در سالهای ابتدایی، به نظارت سازمان سنجش در ارزیابی رزومه و مصاحبه ها نیازمند است. در مقطع دکتری، کنکور یک سد بزرگ در برابر کشف و شناسایی پژوهشگران برتر کشور است. مقطع دکتری یک دوره پژوهش محور است و سنجش توانمندی داوطلبان با نمره کنکور از اساس اشتباه است. کسب رتبه الف در کنکور دکتری، به انجام یک مگا پروژه پژوهشی کمکی نخواهد کرد. فرصت حضور پژوهشگران برتر در جلسات مصاحبه، با کنکور گرفته می شود، آنهم با حد و نصاب های رنگارنگی که هر ساله حاشیه سازی میکند. این قبیل اقدامات است که عملآ موجب آن شده است تا تحصیلات تکمیلی ما در کشور با نصف ظرفیت خود کار کند.
آقایان متولی در وزارت علوم، اندکی تامل مورد استدعاست.

ابوالفضل
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۸:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  کیانوش

سلام شما امسال شرکت نکردید؟

Mog
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۳:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  کیانوش

بنظرم کنکور عادلانه ترین روش هست دوستان پژوهشگر که همش به رزومه تاکید می کنن امیدوارم با حذف کنکور دنبال این نباشن پژوهش هاشون از میدون انقلاب بیاد و همش رزومه رزومه نکنن بابا کسی علاقه به پژوهش و دکتری داشته باشه حاضرم هست چند ماه زحمت بکشه کنکور رتبه خوبی بیاره همش دنبال بهونه نمیگرده کنکور بهترین روش پذیرش نیست اما در کشور ما حداقل عادلانه ترینه

سام
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۸:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  Mog

موافقم

على
مهر ۱۴, ۱۳۹۹ ۳:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  Mog

کاملا درسته. اگر همین کنکور با تاثیر ۵۰ درصد رو هم حذف کنند دیگه دست دانشگاه ها برای اعمال نفوذ و سلیقه ای عمل کردن کاملا باز میشه.

هوشیار
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۵:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  کیانوش

اولا کنکور پابرجاست اما در سطح کارشناسی!….یعنی بدون اثرگذاری دروس تخصصی ارشد که دروس بنیادین در امر پژوهش در ان گرایش هستند……کسی اعلام نکرده پژوهش نادیده انگاشته شود……در دانشگاههای دنیا فاکتور کیفی بسیاری مدنظر است که در ایران ان ایتمها نیست…….”در تمام دنیا رشته مادر مبنای ادامه تحصیل است”..این جمله شما رد است چون ازمون فعلی از دروس پایه کارشناسی هم سوال طرح میشود…ضمنا اگر قرار بر تاثیر بیشتر دروس کارشناسی و ارشد باشد منابع را بیشتر و ازمون کتبی را چند مرحله ای کنند…..بنده موافق افراد دارای چندین مقاله با کیفیت از چند ژورنال اول رشته خوددر دنیا هستند می باشم که خودشان نویسنده اصلی بوده و موضوعاتشان بروز بوده و صحت سنجی دقیقی از نویسنده مقاله صورت پذیرد….. این افراد که تعدادشان بسیار اندک است جذب شوند مشکلی نیست…اما چرا افراد معدلی انهم با تعداد بسیار زیاد که فاقد توانمندی هستند جذب میشوند؟…..

Arnika
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۰:۴۱ ق٫ظ

درتمام دنیا همین طرح هست و با توجه به تز دکتری تخصص و فیلد مشخص میشه حالا بعضیا چرا مخالفت میکنن من نمیدونم

نه
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲ ب٫ظ

این روش یک بار سال ۹۵ شکست خورد. چرا دوباره می خواهند تکرار کنند؟
این روش بسیییییییییار اشتباه است. امیدوارم موافقت نشود.

یک بار یادم هست که اصلا حرف از حذف کنکور دکتری بود. چرا به تجمیع رسیدند؟ حتی حذف کنکور دکتری هم اشتباه است.

اسلامی
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۰:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  نه

قصد دارن کنکور دکتری رو حذف و گرایش های دکتری رو تجمیع کنند‌

داوطلب جدید 99
مهر ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  نه

بله. این هم قابل تامل است.

آبی
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶ ب٫ظ

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید

حسن
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۹:۴۵ ب٫ظ

یعنی گرایشی مثل مدیریت ساخت عمران باید دورس گرایش سازه رو بخونه؟ خب دروس سازه چ ربطی ب مدیریت ساخت داره؟

سام
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۰۸ ب٫ظ

مخاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالفم

اوس کریم
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۶:۵۷ ب٫ظ

هرسال یه فیلمی دارید خودتون هم خوب می دونید این همه دانشجوی دکتری می گیرید،هیچ برنامه ای برای اشتغالشون ندارید
فقط جهت پبشرفت اساتید! محترم هست

احمدیان
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۶:۱۲ ب٫ظ

خیلی کار خوبی است و امیدواریم زودتر اجرای بشه، با این اقدام مدارک مقاطع تکمیلی خصوصا دکترای با کیفیت تر و بهتر می شود و واقعا این همه گرایش های من دراوردی تو دانشگاه های ما عجیب هست و عملا داریم دانشجویانی بی سواد و فقط مدرک به دست تحویل جامعه میدهیم.

هوشیار
مهر ۱۳, ۱۳۹۹ ۵:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  احمدیان

کیفیت علمی چه ربطی به این موضوعات دارد؟…..افتضاحات علمی رو خودشان با دهها برابر کردن جذب دانشجو در اوردن …تازه با این بازیهای شل کن سفت کن برای کنکور دکترا این افتضاحات رو به اوج میرسانند….

هوشیار
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۵:۵۶ ب٫ظ

این یعنی حذف تاثیر دوره تخصصی ارشد….و عمومی کردن ازمون دکترا…..مساوی با فاجعه ….و یعنی همون کنکور کارشناسی به کارشناسی ارشد!……حالا اسمش فقط ازمون دکتراست!!!

بهاره
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۵:۲۲ ب٫ظ

رشته مادر گستره ی وسیع تری دارد حال جز” را چگونه در دل کل” می گذارند
واسه منعطف شدند ?????!!!!!! عجب!!!

ناشناس
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۵:۱۵ ب٫ظ

https://www.farsnews.ir/my/c/41342
لطفا به کمپین زیر ملحق شوید

ب
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۵:۱۴ ب٫ظ

آه که معلوم نیست تا چه زمان بایستی متحمل استرس باشیم البته همش واسه منعطف شدن دانشجوهاست!!!!! واو که چه مهربان اند ایشان!!!!

مریم
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۵:۰۸ ب٫ظ

سلام
اتفاقا دکتری بای تز باشه بهتره.
همه یه چیز می خونن و بر اساس تز فرد گرایش فرد مشخص میشه.

غلامرضا
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۳:۰۰ ب٫ظ

لطفا به کمپین زیر رای بدهید
https://www.farsnews.ir/my/c/41342

مریم
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۲:۵۹ ب٫ظ

شما که توانایی برگزاری مصاحبه مجازی را ندارید این کار را بکنید

هر تغییری باید از یک سال قبل اطلاع رسانی بشه
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۲:۴۱ ب٫ظ

این خیلی بده!
اینکه نمیدونی دقیقا چه تغییری قراره اتفاق بیفته و چطور قراره اتفاق بیفته!
اگه زودتر بگن آدم یا خودش رو براش آماده میکنه، یا میتونه بهش اعتراض کنه!
الآن ممکنه دفترچه کنکور دکتری بیاد ببینیم بخاطر تجمیع گرایشها مواد امتحانی عوض شده!!! (البته اگه خود کنکور دکترا رو هم حذف نکنن!)
دوستان ما یه کمپین زدیم و خواستیم که هر تغییری رو “حداقل یک سال قبل” اطلاع رسانی کنن؛ اینم لینک کمپین:
https://www.farsnews.ir/my/c/41491
استدعا دارم حمایت بفرمایید.

هوشیار
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۶:۰۰ ب٫ظ

این تغییر قبلا یکبار در سال ۹۵ با شکست سخت مواجه شد……اما ظاهرا دست بردار نیستن و در این اشفته بازار بار دیگر قصد سو استفاده و خراب کردن ازمون استاندارد تخصصی را دارند……

مریم
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۶:۳۸ ب٫ظ

سال ۹۵اینکارو کردن و اصلا نتیجه ی خوبی نداشت
چون حالت عمومی بود ممکن بود برای دکترا یه گرایش دیگه ادامه بدی و این اصلا خوب نیس، اگه همچین قصدی دارن باید گرایش های ارشد رو حذف کنن نه دکترا که تخصصی تر میشه، به نظرم ظلمه به گرایش های جدید