موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

چند برابر ظرفیت به مصاحبه دکتری دعوت می شوند؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پس از انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون دکتری، چند برابر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها دعوت به مصاحبه می‌شوند. این افراد برای قبولی در آن دانشگاه با هم به رقابت می‌پردازند.

بسیاری از داوطلبان از تعداد دعوت به مصاحبه دکتری هر دانشگاه اطلاعی ندارند؛ این در حالی است که اطلاع از آمار دعوت به مصاحبه دکتری به داوطلبان چشم‌اندازی در خصوص وضعیت رقابت در آن دانشگاه می‌دهد.

به گزارش پی اچ دی تست، پس از انتخاب رشته دکتری، نتایج دعوت به مصاحبه اعلام می‌شود؛ بدین معنا که چند برابر ظرفیت پذیرش در یک دانشگاه امکان شرکت در مصاحبه آن دانشگاه را خواهند داشت تا برای قبولی با هم رقابت کنند.

در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۹ هزار داوطلب با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد بیش از ۱۲۰ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند و تعداد ۹۱ هزار و ۷۰۱ داوطلب در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته کردند. اما آمار دعوت شدگان به مصاحبه دکتری اعلام نشده است.

چند برابر ظرفیت به مصاحبه دکتری دعوت می شوند؟

در سال‌های اخیر دعوت به مصاحبه بر اساس حد نصاب تراز صورت می‌گیرد؛ بدین صورت که هر دانشگاه نمره‌ای را به عنوان حد نصاب نمره تراز در نظر می‌گیرد و همه داوطلبانی که نمره بالاتری از آن عدد کسب کرده باشند، دعوت به مصاحبه آن دانشگاه خواهند شد.

نمره‌ای که داوطلبان بر اساس آن دعوت به مصاحبه می‌شوند، همان نمره کل در کارنامه اولیه نتایج آزمون دکتری است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری کلیک کنید.

نمره کل در کارنامه دکتری

بنابراین، متقاضیانی می‌توانند نسبت به مراجعه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای انجام مصاحبه دکتری اقدام کنند که:

۱- کدرشته محل مربوطه را در فرم انتخاب رشته خود درج کرده باشند.

۲- حد نصاب نمره علمی لازم را مطابق کارنامه دعوت به مصاحبه کسب کرده باشند.

با توجه به این که برای دعوت شدن به مصاحبه، نمره کل ملاک است؛ سازمان سنجش حد نصابی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند. اما دانشگاه‌ها می‌توانند تغییراتی در حد نصاب پیشنهادی سازمان سنجش اعمال کنند و حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه مدنظر خود را به سازمان سنجش اعلام کنند. بدین صورت که هر دانشگاه اعلام می‌کند که برای هر رشته، داوطلب باید حداقل چه نمره ترازی (نمره کل) در آزمون کتبی سازمان سنجش کسب کرده باشد تا بتواند در مصاحبه دکتری آن دانشگاه حضور پیدا کند.

به همین دلیل تعداد نفراتی که به مصاحبه یک رشته‌محل دعوت می‌شوند ممکن است در هر رشته و هر دانشگاه متفاوت باشد. گاهی ممکن است دانشگاه‌ها با اعلام ترازهای بالا به عنوان حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری، باعث کاهش شانس حضور داوطلبان در مصاحبه شود و تعداد نفراتی که به عنوان چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می‌شوند بسیار محدود باشد. برعکس، ممکن یک دانشگاه نمره حد نصاب را پایین اعلام کند و حتی تا ۱۰ برابر ظرفیت پذیرش دعوت به مصاحبه شوند.

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۹، معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر این که آمار داوطلبان دعوت شده برای مصاحبه دکتری این دانشگاه در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت:

حداقل دعوت شدگان به مصاحبه دکتری ۵ و حداکثر نیز ۱۰ برابر ظرفیت پذیرش در این دانشگاه تعیین شده است.  تقاضا برای تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاه تهران زیاد و در برخی از رشته‌ها نیز کمتر است. مثلا در رشته‌های مدیریت میزان تقاضا در مقایسه با رشته‌های موجود در پردیس فارابی متفاوت است. به همین جهت مثلا ظرفیت پذیرش در رشته‌های دانشکده مدیریت ۷ برابر و در پردیس فارابی نیز ۱۰ برابر اعلام می‌شود.

این تقاضاها ممکن است در رشته‌های مختلف متفاوت باشد، اما حداقل تعداد اعلامی برای حضور در مصاحبه ۵ برابر و حداکثر نیز ۱۰ برابر ظرفیت پذیرش است. این گونه نیست که برای رشته‌های بدون تقاضا، چندین برابر ظرفیت داوطلب را برای مصاحبه دعوت کنیم. به همین جهت ما اگر در یک رشته ۳ ظرفیت پذیرش دانشجو داشته باشیم، برای آن رشته حدودا ۱۵ داوطلب به منظور انجام مصاحبه اعلام می کنیم.

این صحبت نشان می‌دهد که حتی تعداد دعوت به مصاحبه در رشته‌های مختلف یک دانشگاه نیز ممکن است با هم متفاوت باشد. بنابراین، پیشنهاد جدی ما به داوطلبان آزمون دکتری این است که به جای تمرکز بر وضعیت رقبا و این موضوع که چند برابر ظرفیت به مصاحبه دکتری دعوت می‌شوند، بر روی کسب آمادگی برای مصاحبه دکتری متمرکز شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
تیر ۱۳, ۱۴۰۱ ۱:۲۲ ب٫ظ

دعوت از تعداد بالاتر فقط یک دلیل دارد وانهم وارد نمودن افرادی که توانایی علمی بالا نداشته اند ولی از رانت اشنایی وسفارشی سود میبرند .وقتی کل شرکت کننده ۵۰ نفر باشد و۵ نفر بخواهند وکل ۵۰ نفر دعوت شوند یعنی ازمون کشک ورتبه ۱ با ۵۰ فرق ندارد و چون ۵۰ نمره دست خودشان است به هرکس بخواهند حداکثر نمره میدهند وقبول خبر بد اینکه ارشد هم اینطور میشود

زلیخا
مهر ۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

سلام با این گفته من نیز دعوت نشدم…

زینب
مهر ۵, ۱۳۹۹ ۶:۰۰ ق٫ظ

اگه ۷ تا ۱۰ برابر رو دعوت کردن، پس چرا من دعوت نشدم؟

دیمون بلک فایر
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۹:۲۶ ب٫ظ

دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، ۱۰ نفر تبدیل انرژی میخواد، ۷۰ نفر دعوت به مصاحبه شدن که توی سایت اسامی شون موجوده همراه با زمان مصاحبه. (قابل توجه دوستانی که میگن دروغ محض)

دکتری
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲ ب٫ظ

دوست عزیز لابد تو رشته اونها میزان دعوت کم که میگن. وگرنه الان چه لزومی داره کسی بیاد دروغ بگه. شاید رشته شما زیاد دعوت شده. ولی تو خیلی از رشته ها حتی ۳ برابر هم نیست. مثلا تو رشته باستانشناسی که من اطلاع دارم با وجود ۶ تا روزانه برمیدارن ولی رتبه ۲۰ هم دعوت نشده. اونم یه کمی تراز پایین اوردن اینطوری شده قبلش که تا رتبه زیر ۱۰ دعوت شده بود

محمدحسن
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۸:۲۲ ب٫ظ

دروغ واضح و محض
رشته مهندسی سیستم‌های انرژی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران ۶ تا روزانه و ۴ تا شبانه ظرفیت داره. جمعا ۱۰
۶در۷ میشه ۴۲
۱۰ در ۷ میشه ۷۰
حتی ۴ در ۷ هم میشه ۲۸
پس چرا من با رتبه ۲۱ دعوت نشدم؟
برای رضای خدا دروغ نگید

L.B
مهر ۴, ۱۳۹۹ ۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمدحسن

به محمدحسن
چرا روزانه و شبانه‌رو جمع زدید؟!
هرکدوم رو جداگانه حساب کنید و در ۳ ضرب کنید..‌
(مطمئن باشید که
حداقل
سه برابر ظرفیت رو دعوت کردند…).

دکتری
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۷:۱۷ ب٫ظ

سلام. اگه این حرف صحت داشته باشه باید من به مصاحبه دعوت میشدم ولی من دعوت نشدم. چطوری میشه فهمید؟؟؟؟؟ لطفا سازمان سنجش و دانشگاه تهران جوابگو باشه

ژیلا
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۶:۲۳ ب٫ظ

سلام دوستان کسی میدونه منظور از graphical abstract چی هست؟

مهدیه
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  ژیلا

https://www.elsevier.com/authors/journal-authors/graphical-abstract
سلام توضیحاتش در این لینک می باشد.

سویل
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۷:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  ژیلا

چکیده تصویری منظورشه
بعضی از نشریه ها میخوان معمولا

ادبیات انگلیسی
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۶:۱۲ ب٫ظ

دروغه من رتبم ۲۵ شد دعوت نشدم

بلاتکلیف
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۶:۰۸ ب٫ظ

دروغ میگن
کسی هم نیست جلوشونو بگیره

لاله
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۷:۱۳ ب٫ظ

. من با رتبه ۱۲ بی سهمیه، مصاحبه رشته آسیب شناسی ورزشی دانشگاه تهران دعوت نشدم.
در گرایشی دیگر هم تنها ۳ برابر ظرفیت میدونم که دعوت شدن

نظر
مهر ۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  لاله

خب به نظر من تو بعضی رشته ها رتبه مهم نیست درصدا و تراز هم مهمه. شاید اصلا تعداد شرکت کنند ها خیلی کم باشه.

..
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۴۸ ق٫ظ

چه فایده حالا صد برابر ظرفیتم که دعوت کنن باز همون رتبه های برتر اولویت دارن براشون. دانشگاه تهران خیلی به رتبه اهمیت می ده.کلا رتبه گرا هست. براش افتخاره بگه نفر ۱ تا ۳ دانشگاه ما درس می خونن.‌ مصاحبه هاشونم یه چیز کاملا فرمالیته هست. اول و آخر رتبه های برترو می گیره. حالا شاید استًنائات اندکی هم وجود داشته باشن اما در کل این مدلیه

امیتن
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  ..

البته رتبه های برتر هم همیشه جزو بهترین هابودن و تو دانشگاه های تاپ درس خوندن. الکی که رتبه های برتر رو نمیگره در ضمن این کار رو کرده که الان دانشگاه، دانشگاه تهران هست!!!

آبی
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  امیتن

همیشه نه این طور نیست . معمولا دانشگاه های خوب درس خوندن

سونیا
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  امیتن

رتبه ۳ رشته ما امسال از دانشگاه ازاد شهرستانه
پس همیشه رو خط بزن

سحر
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۸:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  امیتن

من رتبه ۷ شدم دانشگاه آزاد درس خوندم

الی
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ..

درستشم همینه به نظرم .

pap
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۷:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  ..

اینجوری نیس
رشته ما پارسال رتبه ۱۴و ۹و ۳ رو برداشته

دانبل
مهر ۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  pap

رشته شما چی هست؟

سحر
مهر ۳, ۱۳۹۹ ۸:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  pap

کدوم دانشگاه ؟

حامد
مهر ۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ..

نه خداییش . من رتبه ۲ و مدرک زبان و ارشدمم دانشگاه تهران بود. خود استاد راهنمام سخت ترین سوالاتو پرسید و چنان به چالش کشیدنم که کاملاً i was exhausted

مرتضی
تیر ۱۳, ۱۴۰۱ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  حامد

جون خودت

م. ش
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۴۲ ق٫ظ

در رشته من هم انصافا ۵برابر دعوت کردن. دوستان کسی مصاحبه صنعتی شیراز داده تا الان؟ لطفا از تجربه تون بگید. چطور بود؟ ممنون میشم.

***
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۲۳ ق٫ظ

رشته ما ۳ نفر میخواست حداقل هفت برابرش میشد۲۱.یعنی تا ۲۱ باید دعوت میکردید.اما من۱۶ شدم و دعوت به مصاحبه نشدم….این چه سدی گذاشتید جلو ما…

سونیا
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  ***

بشنو و باور نکن دوست من

الی
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ***

شاید رشته شما ۵ برابر ظرفیت دعوت کردن یعنی تا ۱۵

امیتن
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  ***

اما رشته ما که ۳ نفر میخواست تا حدود رتبه ۲۰ دعوت شدند.
شده من مهندسی هست البته.
رشته شما چی هست؟

امیتن
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  ***

در ضمن تو متن هم صراحتا گفته که رشته ای که ۳ نفر ظرفیت داره ۱۵ نفر دعوت کردیم که البته حداقل تو رشته من بیشتر دعوت کردند.

ناشناس
مهر ۱, ۱۳۹۹ ۹:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  امیتن

دوست عزیز اینطوری نیست اصلا
رشته من با سه نفر طرفیت و با رتبه ١۵ من دعوت نشدم.