افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی علت کاهش ظرفیت پذیرش دکتری در دانشگاه خوارزمی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رییس دانشگاه خوارزمی درباره کاهش ظرفیت جذب دانشجوی دکتری گفت: افزایش بسیار زیاد قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه برای ارائه رساله و انجام کارهای تحقیقاتی، پذیرش دانشجوی دکتری را کاهش داده است.

تعدادی از داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ در خصوص معرفی نشدن به دانشگاه با وجود داشتن رتبه های زیر ۱۰۰ انتقاداتی کرده و اذعان داشتند که دانشگاه ها کمتر از پنج برابر ظرفیت داوطلب برای مصاحبه دعوت کرده اند.

عزیزالله حبیبی روز پنجشنبه در گفت و گو ایرنا در خصوص دلیل کاهش ظرفیت جذب دانشجوی دکتری اظهار داشت: زمانی که این دانشجویان به خصوص در رشته های علوم پایه و مهندسی وارد مقطع ارائه رساله می شوند، هزینه های بسیار بالایی برای خرید مواد و انجام آزمایش باید صرف کنند. در حالی که به شدت قیمت اقلام آزمایشگاهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت مواد مورد نیاز آزمایشگاه ها به خصوص در رشته های علوم پایه بین هشت تا ۱۰ برابر شده که افزایش سرسام آوری است. در صورتی که دانشجو باید بر اساس تعریف پروژه کارهای تحقیقاتی خود را به پایان برساند و با این هزینه ها کار تحقیقاتی با مشکل مواجه شده است.

حبیبی توضیح داد: یک آزمایشگاه زیست، شیمی یا فیزیک نیاز به کیت ها، محلول ها و معرف های مشخصی دارد که در داخل کشور تولید نمی شود و برای تهیه آنها هزینه بسیار زیادی نیاز است؛  بنابراین استاد نمی تواند این هزینه ها را تامین کند و در نتیجه دانشجو نیز جذب نمی‌کند و دانشگاه به صورت مستقل برای جذب دانشجوی دکتری وارد نمی شود.  

وی گفت: دانشگاه خوارزمی ظرفیت ها را در رشته های علوم انسانی و سایر رشته ها تغییر محسوسی نداده است و امسال حدود ۲ هزار دانشجوی ارشد و دکتری در قالب ۱۵ دانشکده و ۱۸۰ رشته گرایش جذب می کند.

حبیبی اضافه کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تغییر محسوسی در تعداد ظرفیت ها نداشته ایم.

تاثیر تحریم‌ها بر افزایش قیمت مواد اولیه

رییس دانشگاه خوارزمی در پاسخ به اینکه تحریم ها تا چه میزان بر این شرایط تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: به طور واقع بینانه بخش زیادی از ۸ تا ۱۰ برابر شدن قیمت مواد اولیه ناشی از تحریم ها است و دلیل دیگری ندارد.

حبیبی افزود: تحریم، انتقال ارز، گران شدن ارز و ارتباط با کشورهای خارجی در قیمت مواد اولیه تاثیر گذار بوده اما اگر کار پژوهشی با تعرفه و قیمت سه سال پیش انجام شود، برای دانشجو و استاد شرایط مناسب تری است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها