موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

شرط جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از ارائه طرحی جدید از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از ارائه طرحی جدید از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری خبر داد.

حسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در وضعیت کنونی بحث ارتباط دانشگاه و صنعت به صورت جدی دنبال می‌شود. شورای مرکزی ارتباط دانشگاه و صنعت نیز به تازگی تشکیل شده است و مسائل مربوط به این حیطه در سطح وزارتی در حال پیگیری است.

تعداد دانش آموختگان باید محدود باشد

او در ادامه بیان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت حوزه‌ای همواره رو به توسعه است و باید فعالیت خودش را از لحاظ کمی و کیفی گسترش دهد. تعداد دانش آموختگان ما باید محدود باشد. نمی‌توانیم نامحدود دانشجو جذب کنیم و وارد جامعه کنیم. ارتباط با صنعت برنامه‌ای است که باید دائما توسط دانشگاه‌ها و نهاد‌های علمی دنبال شود که تاکنون در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه افزود: گام‌های برداشته شده در این مسیر باید کامل‌تر و کیفتی‌تر شوند. سالانه حدود ۷۷ دوره ارتباط جامعه و صنعت را هر دانشگاه برگزار می‌کند. این دوره‌ها از نظر کمی باید گسترده شود و ارزیابی کیفی و اثر بخشی آن‌ها نیز باید بررسی شود. نتیجه این بررسی‌ها باید در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده شود، زیرا مدیران اجرایی ما همین دانشگاه‌ها هستند.

دانشگاه‌ها باید مراکز هدایت شغلی داشته باشند

رحیمی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شده هم اکنون ۴۰ دانشگاه مراکز هدایت شغلی را دارند، گفت: درحال  حاضر ۱۲۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و وابسته به وزارت علوم داریم که میزان مفید بودن و اثر بخشی این مراکز هدایت شغلی را باید داشته باشیم. دانشگاه‌ها باید مراکز هدایت شغلی و مهارت زایی را برای دانشجویانشان داشته باشند.

انعقاد بیش از ۸ هزار قرارداد در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه

او در ادامه بیان کرد: حدود ۸ هزار ۴۰۰ قرارداد دانشگاه با صنعت تاکنون منعقد شده است. علاوه بر تلاش برای بالا بردن حجم این قراداد‌ها باید میزان اثرگذاری آن‌ها مشخص شود. گروه‌های علمی در دانشگاه‌ها باید فعال شوند و پارک‌های علم و فناوری در هر استان که ارتباط خوبی با دانشگاه و صنعت دارند می‌توانند نقش اتصال را ایجاد کنند. در بحث مالیات طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، وزارت علوم برای مساعدت در این زمینه به صورت جدی ورود کرده است.

رحیمی در ادامه از شرط جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: به تازگی معاون  آموزشی وزیر علوم مصوب کرده است که در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به اساتید بحث ارتباط با صنعت و میزان فعالیت استاد، دانشجو، دانشگاه و گروه آموزشی اثر گذار خواهد بود. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

21 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۳:۱۵ ب٫ظ

این خیلی خوبه که این کار از همین امسال شروع شده باشه و به سالهای بعد و بلکه بعدتر موکول نشه به قولی کار امروز را بخ فردا مینداز.
عزیزان در این شرایط کرونا که آزمونهای زبان لغو میشه این امکان وجود داره که بنده مدرک کاردانی مترجمی اسناد و مدارکم از دانشگاه علمی کاربردی رو برای دکتری ریاضی ام ارایه کنم؟ یا حتما باید یک مدرک مد نظر سازمان رو ارایه کنم؟ بالخره دو سال عمرمو براش گذاشتم و اینکه مدرک دانشگاهی هست !

حقوق
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۲۸ ب٫ظ

واقعا احسنت به کیا
درود بر تو کیا گرامی
این آرزوی قلبی همه ما دانشجویان دکتری آزاد است که اولا این ept را که دو دوره است بدلیل شیوع کرونا برگزار نشده در این شرایط به کلی حذف نمایند و با چند واحد گذراندن زبان انگلیسی مجازی در شرایط کرونایی امروز کشور جایگزین نمایند که دانشجویان دکتری ازاد بتوانند با باز شدن فایل ثبت نام این واحدهای انگلیسی در همین آبان ۹۹ بتوانند بعد ثبت نام از اول آذر ۹۹ در شرایط خطرناک کرونایی در منازل خویش به صورت آنلاین از طریق کامپیوتر شخصی خویش وارد کلاس های زبان انگلیسی و آنلاین و مجازی جایگزین شده ای پی تی دانشگاه شوند و چند واحد زبان انگلیسی را به جای ای پی تی بگذرانند و موفق به به دفاع از رساله دکتری شوند. و دوما ضرورت دارد ریاست دانشگاه آزاد طی بخشنامه ای دستور بخشش کل بدهی دانشجویان دکتری به صندوق رفاه دانشگاه آزاد که فقط بابت تمدید رساله دکتری بیش از بیست میلیون به صندوق بدهکار شده اند و بخاطر کمبود نمره ای پی تی موفق به دفاع نشده اند را عملیاتی نمایند و مورد معافیت کامل قرار دهند. حذف ای پی تی به قول دوستان گرامی دکتری و حذف و معافیت بدهی تمدید رساله دکتری در این شرایط کرونایی که دوستان هم اشاره فرمودند ضرورت دارد از سوی مسولین دانشگاه بخشنامه ای و قانونی گردد.

رزیتا
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۲ ق٫ظ

موافقم، باید مراکز هدایت شغلی داشته باشه ،که بعد فارق التحصیلی کاری مرتبط با رشته مون پیدا کنیم ،و از طرفی این رساله کتاب که به هیچ دردی هم نمی خوره هم فکری بکنند به جاش یه موضوعی بدن،یا اجازه بدن خودمون انتخاب کنیم که هم به درد جامعه بخوره هم ما

آبی
آبان ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۲ ب٫ظ

با سلام . دوستان خواهشا سوال من رو جواب بدید خیلی ضروری هست . من برادرم دکتری علوم تحقیقات پذیرفته شده و ثبت نام کرده و معافیت گرفته تا ۴ سال بعد . حالا می خواد ثبت نام کنه برای کنکور ۱۴۰۰ . می خواستم بدونم در صورت قبولی در دانشگاه دولتی در سال بعد می تونه انصراف بده و بره دولتی یا برای سربازی به مشکل می خوره و دوباره معافیت نمیدن ؟ دوستان لطفا پاسخ بدید اگر اطلاع دارید

k
آبان ۲۱, ۱۳۹۹ ۳:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  آبی

مشکلی نداره

آبی
آبان ۲۱, ۱۳۹۹ ۴:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  k

ممنونم

Reza
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  آبی

۲۰ میلیون هزینه انصراف باید بده
آزاد همینجوری نمیزارن انصراف بده

k
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  Reza

نه بابا کی میگه چرا از خودت حرف در میاری

کیا
آبان ۲۱, ۱۳۹۹ ۳:۵۱ ق٫ظ

سلام دوستان:
با عنایت به تعطیلی دانشگاهها و عدم برگزاری هرگونه آزمون حضوری در کشور در شرایط فعلی کرونایی حذف ept و جایگزین کردنش با گذراندن چند واحد زبان انگلیسی به شکل مجازی و حذف سنوات برای دانشجویان دکتری سنوات گذشته و حذف هزینه تمدید رساله دکتری و حذف سنوات دانشجویان سنوات گذشته می تواند دغدغه مالی و..بسیاری از خانواده ها را در شرایط کرونایی خطرناک کشور به دلیل گسترش روزافزون اپیدمی کووید ۱۹(که متاسفانه هر روز ۴۵۰ تا بیش از ۴۶۰ نفر از هموطنان ایرانیمون بر اثر کرونا از دست می دهیم) از بین برده و بدون ای پی تیept دفاع نمایند مشروط بر این که بعد از جلسه دفاع، دانشجویان بعد از گذراندن این واحدهای زبان بتوانند تسویه دکتری را انجام دهند. امید که جهت رفاه حال دانشجویان دکتری مسئولان دانشگاه آزاد به خود بیایند و این همه هزینه را به دانشجوی دکتری آزاد متقبل ننمایند و با اعمال معافیت کل هزینه تمدید رساله که قبلا و تاکنون دانشجویان دکتری بخاطر تمدید رساله دکتری متقبل شده اند خانوادهای این دانشجویان را از این فشار مالی سنگین نجات دهند و با اعمال این معافیت مالی امید را به خانواده های این عزیزان باز گردانند.از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به عنوان معتبرترین منبع گسترش علوم خواهشمندیم در این زمینه جهت رفع مشکلات مالی دانشجویان دکتری آزاد در چارچوب معافیت های فوق الذکر ورود نمایند.

کیم
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  کیا

واقعاً احسنت بهترین پیشنهاد است امیدوارم دانشگاه دولتی هم از این دست کارها انجام بدن

سجاد
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۵ ب٫ظ

سلام پی اچ دی جان
ی سراغی از سنجش پزشکی برا نتایج دکتری ی خبری تاریخی چیزی والا استرس و بلاتکلیفی ما که مهم نیست ولی ححال اونا برا ما مهمه
باتشکر

م.ک
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۹:۴۸ ب٫ظ

به صنعت ربطی نداره وقتی روش پذیرش عادلانه باشه و علاقمندان واقعی جذب بشن و زمینه کار تحقیقاتی براشون فراهم بشه درسته همه رشته ها ک توصنعت نیستن .دلیل مافیای کنکور سراسری همینه چون فقط برخی رشته ها پرکابردن

Mahdi
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۷:۱۹ ب٫ظ

سلام.
پس بزرگوار رشته های علوم انسانی را از ریشه بکنید خیال همه راحت بشه چون هیچ ربطی با صنعت ندارند.
جالبه بر عکس کشورهای پیشرفته که رشته های علوم انسانی نقش محوری در این کشورها دارند مانند حقوق , روان شناسی و جامعه شناسی در آمریکا یا فلسفه در آلمان و … بگذریم.

عسل
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۷:۱۷ ب٫ظ

نمیدونم هرچی بیشتر گروه تشکیل میدن و تعداد جلسات رو بیشتر برگزار می کنند تعداد بیکاران با سواد هم بیشتر میشه
یه جلسه فوق دکترا باید براشون بذارن که راه درست رو یادشون بدن اینقدر خودشون گیج نزنند
اینا کار دیگه ای ندارند نشستند فقط قوانین دکترا رو عوض می کنند
فقط زیاد دارند امسال زیاده روی می کنند بچه های دکترا امسال خیلی ناراحتند خیلی حقمون ضایع شد
دیوان عدالت اداری فقط باید رسیدگی کنه

ناشناس
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۶:۰۳ ب٫ظ

اصلاً تکلیفشون با خودشون مشخص نیست. من ارشد پیام نور هستم با رتبه خوب و دوتا مقاله isi و یه مقاله داخلی قبول نشدم. یه دانشگاه میگه کارمند قبول نمی کنیم همشون پیام نور رو قبول ندارن واقعاً متأسفم برای یه مشت بیسواد که مملکتو اداره می کنن….

م.ک
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۹:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

من تو پیام نور بودم و پوست ادمو میکنن تو ارشد

Sam
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

ای بابا
امسال اصلا معلوم نبود چه خبره من با رتبه تک رقمی و دو تا مقاله و ارشد دانشگاه فردوسی قبول نشدم
خیلی نامردیه

امید
آبان ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۱۵ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

پیام نور واقعا خوندن رفرنس میخداد د استاد مستقیم و همیشگی و جزوه وجود نداره.امسال تامرز قبولی رفتم ولی دوستان زیاد دارم که از پیام نور رفتن دکتری روزانه و چه موفق..
فقط امیدوارم زوم روی معدل کارشناسی نکنن بعلت بی انگیزگی ،ناپختگی و ستیرر موارد اون دوران.به امید وجدانهای بیدار و پادتی بازی کمتر استاید انسان.

شقایق
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۴:۲۹ ب٫ظ

این درباره مهندسیها درست. ولی مثلا رشته انسانی چی؟ من خودم مهندسی هستم اما در کنار اهمیت رشته هایی انسانی مثل تاریخ لزوما تاریخ با صنعت ارتباط نداره. یا حتی رشته علوم سیاسی، ادبیات فارسی، علوم اجتماعی. کاربرد این ۴ تا رشته در جامعه نامحسوسه و شاید نشه بصورت طرح لزوم اونها رو بیان کرد اما در عین حال رشته های آکادمیک هستند که اتفاقا در این کشور اون طور که باید و شاید هم به اونها بها داده نمیشه. الان باید پذیرش دانشجوی دکترا در این رشته ها متوقف بشه؟
فرض کنید کسی ارشد تاریخه و بخاطر علاقه و استعداد خودش بخواد دکتراشو بگیره درآمدش هم از بازار آزاده اون باید چیکار کنه؟

ویکتاریون
آبان ۲۰, ۱۳۹۹ ۵:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  شقایق

منم هر وقت نظرای اینا رو می خونم همین میاد توی ذهنم. کاملا دیدشون به دکترا کاسبکارانه س. متوجه اهمیت رشته های علوم انسانی و هنر و علوم محض نیستن که پایگاه اصلیشون دانشگاهه و اتفاقا اینان که دکتراشون مهمه. صنعت که صنعت ما ارشد هم از سرش زیاده.

Eli
آبان ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  شقایق

کاملا با شما موافقم