موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اشتغال 84 درصدی دانش‌آموختگان دوره دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بر طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، ۸۴ درصد فارغ التحصیلان دکتری در سطح کشور جذب بازار کار شده اند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، آمار نهایی میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را اعلام کرد.

محمدسعید سیف گفت: مطابق طرح پایش وزارت علوم، حدود درصد ۹۰ دانشگاه‌ها سالانه کار پایش را به منظور اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی انجام می‌دهند.

آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دکتری و مقاطع دیگر

او افزود: با تجزیه و تحلیل وضعیت دانشجویان به این نتیجه دست یافته ایم که ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی، ۶۵ درصد از فارغ التحصیلان ارشد و ۸۴ درصد فارغ التحصیلان دکتری در سطح کشور جذب بازار کار شده اند.

سیف تصریح کرد: وزارت علوم برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را موظف به کمک رسانی می‌کند، اما در این میان ممکن است برخی از دانشجویان جویای کار نباشند و به همین علت در آمار‌های ما بیکار به حساب آیند و معنی این کلمه عملا با بیکاری که در مرکز آمار گفته می‌شود متفاوت است و باید از آن‌ها کم شود تا آمار دقیقی منتشر شود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره ارزیابی توانایی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار گفت: توانایی افراد از دید آموزش‌های معمول دانشگاهی انجام می‌شود و تقریبا به صورت مداوم رشته‌های دانشگاهی، دروس و گرایش‌ها در حال به روز رسانی است، اما سعی شده است تا در سال‌های اخیر کمبود مهارت‌های شغلی و مهارت‌های تخصصی در کارگاه‌های کوتاه مدت مهارت افزایی دانشگاه‌ها جبران شوند.

سیف با بیان اینکه سال گذشته ۷۷ دوره کارگاه مهارت‌های شغلی و تخصصی به صورت متوسط در هر دانشگاه برگزار شد، تاکید کرد: امسال دوره‌های مهارت افزایی به ۹۳ دوره رسیده است و ۳ هزار نفر در هر دانشگاه در این دوره‌ها شرکت می‌کنند؛ این آمار نشان‌دهنده توجه ویژه دانشگاه‌ها به اشتغال فارغ التحصیلان است و تنها به دروس تئوری توجه نمی‌شود.

او ادامه داد: بازار و کشش کسب و کار بسیار مهم است و باید فرصت شغلی مناسب وجود داشته باشد تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی جذب آن شوند که این عامل بستگی به وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارد تا بتوانند فرصت شغلی را فراهم کنند.

وجود بازار کار خوب در برخی رشته‌های علوم انسانی

سیف با اشاره به راهیابی فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی به بازار کار اظهار کرد: رشته‌های علوم انسانی مجزا از مابقی رشته‌ها نیستند و این تفکر غلط است که رشته‌های فنی و مهندسی بازار کار بهتری نسبت به رشته‌های انسانی دارند، برای مثال ممکن است برخی از رشته‌های علوم انسانی مانند حسابداری، مترجمی زبان و … بازار کار و اشتغال خوبی در جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته اند.

او با بیان اینکه نبود آینده شغلی باعث کاهش تعداد علاقه‌مندان به رشته‌های علوم پایه شده است، تاکید کرد: استادان نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند و این مشکل کاملا طبیعی است، گاهی اوقات به صورت دیکته شده به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها اجازه می‌دهیم تا دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری را بدون هیچ تعاملی با صنعت و جامعه جذب کنند که این عامل یک موضوع بسیار نادرست است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با بیان اینکه طرح پایش باعث دریافت آمار دقیقی از میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سطح کشور می‌شود، تاکید کرد: دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مربوطه باید بررسی‌های لازم را انجام دهند و طرح پایش اشتغال را مدنظر قرار بدهند تا متناسب با این طرح برای جذب دانشجویان به بازار کار تصمیم گیری شود.

سیف درباره وضعیت رشته‌های علوم پایه در کشور گفت: وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و … تفاوت زیادی قائل نمی‌شود و همه رشته‌ها باعث توسعه و پیشرفت زیر بنای کشور می‌شوند، اما باید بر اساس نیاز کشور این رشته‌ها با یک دیگر هماهنگ شوند و حمایت از رشته‌های علوم پایه به معنای جذب دانشجو نیست، چرا که حمایت در این زمینه به معنای سرمایه گذاری در دانشگاه ها، جذب استادان بیشتر، حمایت از پژوهش‌های دانشجویان و استادان است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

26 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جورج
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۹:۰۶ ب٫ظ

آره جون تو جذب شده اند.امار بیکاری واقعی ۴۰درصد هست.چند تن با فوق لیسانس دکترا ولیسانس بیارم برات که بیکارن.
حتما منظورت اینه یارو از سر ناچاری رفته با مدرک لیسانس وفوق رفته تاکسی اسنپ کار میکنه اینو جذب حساب کردی.یا یکی با اساعت کار روزانه در هفته شاغل حساب میشه.میخوای جایی استخدام بشی یا باید پارتی داشته باشی یا پول واله ول معطلی.جذبش شده اند.تو اتاقش نشسته از بیرون خبر نداره.تایید کن ادمین

۱۳۷۱
آذر ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶ ب٫ظ

سلام
لطفا بگید چطوری تا آخر با انرژی درس بخونم
من از مهر شروع کردم
ولی خیلی خسته شدم! چیکار کنم ساعت و کیفیت مطالعم کم نشه

پارسالم اینجوری شدم بعد از به مدت بی کیفیت شد خوندنم..

پدر ژپتو
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  ۱۳۷۱

سلام
من هم این مشکل رو داشتم. باید ساعات مطالعه شما حداقل و حداکثر داشته باشه. مثلاً بگی من در روز حداقل ۵ ساعت و حداکثر ۱۰ ساعت درس می‌خونم و بین این دو میزان نوسان داشه باشی. مثلاً یک روز ۶ ساعت، یک روز ۸ ساعت، یک روز ۱۰ ساعت و یک روز هم ۵ ساعت درس بخونی.

واسه خودت تایم استراحت هم در نظر بگیر و در اون تایم فکر آزمون رو از ذهن بیرون بیار.
مثلاً می تونی سیت کام هایی مثل فرندز، بیگ بنگ تئوری و … رو بدون زیر نویس ببینی. هم تفریحه و هم تقویت زبان.

گوش دادن به موسیقی کلاسیک و موسیقی جاز هم خیلی در تمدد اعصاب موثره.

۱۳۷۱
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

ممنون از پاسخت پدر ژپتو
درسته شاید فیلم و موزیک و این چیزا کمک کنه باید امتحان کنم

...
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

سلام پدر ژپتو
شما خودت روزی چن ساعت میخوندی؟

پدر ژپتو
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  ...

سلام سه نقطه جان
تا اسفند روزی ۲ تا ۴ ساعت، از ۲۰ فروردین تا ۸ مرداد هم بین ۴ تا ۸ ساعت.

...
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

ولی ۲/۴ ساعت خیلی کمه
میتونم بپرسم لیسانس و ارشد کدوم دانشگاه بودین؟

پدر ژپتو
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ...

۲ تا ۴ ساعت مفید کمه ؟!

۴ تا ۸ ساعت چطور ؟؟

...
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۲:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

حالا منکه خودم هنوز شروع نکردم ولی ۲ تا ۴ ساعت کمه، ۴ تا ۸ ساعت خوبه :)
ممنونم بابا ژپتوی عزیز

به ۱۳۷۱
آره خب بستگی به رشته داره

۱۳۷۱
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

به نظرم نمیشه قاطعانه گفت کمه یا زیاده بستگی به اون شخص داره و رشته تحصیلیش (به طور کلی شاید بشه گفت ۲ کمه و ۸ عالی)
من درسام به شدت حفظ کردنیه کتابای قطور که همش باید خط به خط حفظ شه خب اگه بخام ۲ ساعت بخونم تا سال بعد هم نه تموم میشه نه دیگه مثل قبل یادم میمونه پس طبیعتا باید یه جوری بخونم که بتونم چن دور (حداقل دو دور) مرور کنم
حالا هر کسی خودش بهتر میدونه به چن ساعت مطالعه احتیاج داره خب..

برای رضای خدا حرف بزن
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ب٫ظ

با سلام. واقعا بد نیست از یک ارگان رسمی مرتبط با حوزه علم همچین آمار غیرواقعی و غیر علمی ارائه میشه!!! اصلا هدف از ارائه همچین آماری چیه؟! اگه می‌خواستین بقولانید که خوب اصلا نیاز به صغری کبری نبود اما اگه می‌خواستیم کار علمی کنید مث کشورهای پیشرفته که این آمار اصلا با واقعیت مناسبتی که نداره هیچ بطور غیرمبالغه آمیزی هم دور از واقعیته! ۶۰ درصد ارشد!!!من ارشد از یک دانشگاه دولتی با معدل خوب دارم و ده ساله که به هر دری که فکرشو کنید زدم اما هنوز بیکار بیکارم!!!در ضمن نه سهل انگاری کردم نه تن پروری و نه قطعا بی استعداد نه دارای ادعاهای بی ربط!!! قسمت خیلی ناراحت کننده و غیر واقعی این آمار اونجاست که میگه بسیار نادره ارائه رشته های مرتبط با جامعه و صنعت!!! تمام درد ما همین جذب چندین ساله بدون حساب و بدون ارتباط با جامعه در انواع دانشگاههای دولتی و کاربردی و آزاد ….هست!! بهتر بود الان به آماری اعتراف میشد که در نتیجه رشته های غیر مرتبط و مرتبط و تعداد بالای بیکار چه بلایی بسر روح و روان این همه جوون هدفمند دیروز مبدل به افسرده امروز اومده!!! بیشترین انگیزه ورود به دکتری بیکاری بالا در دو مقطع قبل از اونه که تحمیل میشه صرفا برای کار مرتبط و یا حداقل مناسب!این خانمی هم که گفتن دانشجو دکتران شاید از برخی عقب باشن اما خدا رو شکر کنن قراردادی در اداره مشغول بودن به ما این هم نرسید!! بیایم خودخواه نباشیم طرحی یا درخواستی بدیم که عادلانه… ادامه نظر»

سید
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۰۲ ب٫ظ

با سلام
تمام این آمارها را از پایه و اساس کذب محض است. بنده از سال ۹۳ در مقطع دکتری فارغ التحصیل شده و یک دوره هم دوره پسادکتری را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذراندم. عضو بنیاد ملی نخبگان- فارغ التحصیل رتبه اول- پژوهشگر برتر دوره دکتری- عضو استعدادهای درخشان و برنده ۳ جایزه از بنیاد ملی نخبگان با بیش از ۴۰ مقاله ISI و غیره بیکار و بیکار هستم. از کسی که این آمارها را ارایه میدهند خواهش میکنم بنده را هم مشغول بکار کنند تا به این آمارها کمی ایمان داشته باشم.

نوبل
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۸:۱۷ ب٫ظ

اگر واقعن این قضیه صحت دارد
پس چرا این قدر برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری سخت گیری می کنید؟
آسان بگیرید تا همه قبول شوند تا
آمار بیکاری تان کم شود

Sahar
آذر ۲۳, ۱۳۹۹ ۰:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  نوبل

آسون بگیرن و همه قبول شن چطوری اونوقت همه استخدام شن
چون تعداد کمه آمار اشتغالشون بالاس وگرنه میشه مث لیسانس

سیسیل
آذر ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  Sahar

اونایی که به دلیل سخت گیری رد میشن چی؟
چون اون عده کم استخدام بشن بقیه آرزو به دل بمونم
آسون گیری باشه همه دکتری بخوانند و بیکاری هم باشه مهم نیس

تیتی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۵۲ ب٫ظ

سلام دوستان،برای اصلاحات پایان نامه بعد دفاع چقدر وقت داریم؟

علی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۷:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  تیتی

سلام.معمولا ۲ هفته تا یکماه وقت میدن اما تقریبا فرمالیته است و اگر لازم بشه بیشتر هم وقت دارید

سوفی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۱۶ ق٫ظ

توروخدا جواب بدید
این قضیه لغو تعهد آموزش رایگان چیه تو سامانه سجاد!!
باید اول واسه لیسانسو درخواست بدیم جوابش بیاد بعد واسه ارشد؟!
چرا تعداد واحد اخذ شده لیسانس می زنم ۱۳۸ میگه بیشتر از ۹۹ نمیشه!!
نوع درخواست لغو تعهد کدوم گزینه رو باید بزنیم؟!
گزینه ها: حکم بازنشستگی، سایر، انجام کار، نامه عدم کاریابی، پرداخت
من پرداختو زدم درسته؟
چقد مسخرست این کارا!

ثمین
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۱۲ ق٫ظ

سلام. کارمندانی که قبلا شاغل بودند. دانشجوی دکتری شدند. هر کس هم که شاغل بود خب الان شغل داره. من اموزش دهنده نهضت بعد ۹۲هستم دانشجوی دکتری. همچنان در به در کار رسمی. مربی پیش دبستان بدون ازمون استخدام.
۸سال در نهادی قرار دادی بودم لیسانسه ها رو نگه داشتند اما برای من بدون پارتی بودجه نداشتند. واقعا اسراف در استخدام نیرو تا چه حد. از طرفی هم محدودیت سنی برای جذب هیات علمی و… وجود دارد. به نظر شما منی که با فوق لیسانس در سن ۲۷سال در اداره ای قرار داد شدم و در سن ۳۵گفتند خداحافظ و توی این فاصله ازدواج و بچه و ۳۸سالگی دانشجوی دکتری شدم حقم هست که جایی استخدام نشوم. من هیچ وقتی را به بطالت نگذراندم. با این محدودیت سنی تا چهل سال چطور استخدام شوم؟؟؟؟؟ خواهشا خواهشا محدودیت سنی را بر دارید. حداقل سوابق کاری را در نظر بگیرید

مهدیه
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ثمین

ما هم مثل شما هستیم
پس اینقدر خودتو ناراحت نکن . به خدا توکل کن

علیرضا فرجی
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹ ب٫ظ

اشتغال رانندگی به نظرتون نیاز به مدرک داشتو داره؟!

دانشجوی بدبخت
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۸:۴۳ ب٫ظ

وای خدا .دارم میمیرم از خنده .ترو خدا نگید این حرفارو ؟؟!!!این درصدا رو از کجا میارین؟؟؟!!!حتما منظورتون خارج از ایرانه؟؟؟!!!

محمد
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۷:۱۶ ب٫ظ

امسال تعداد ۳۵۰۰نفر فارغ التحصیل دوره ی ارشد و تعداد ۱۵۰۰نفر از دانش آموختگان مقطع دکتری ،فقط در تهران توی اسنپ کار می کنند!!! این خبر رو خودم از صدا و سیما ی میلی، اخبار ۲۰:۳۰ شنیدم.

سمیه نرو
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۸:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

احسنت قبول دارم خیلیا رو میشناسم با مدرک ارشد و دکترا تو اسنپ کار میکنن یکیش داداش خودم

Barane
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۵:۳۲ ب٫ظ

اصلا این درصدهایی که گفتن فکر نکنم درست باشه کجا۵۰درصد لیسانسه ها جذب بازار کارشدن ؟کجا۶۵%ارشدیا شاغل شدن؟؟؟؟لابد راننده آژانس شدن یا راننده …شدن جذب بازار کارشدن واشتغاله؟؟؟

Babak
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۵:۲۷ ب٫ظ

افسوس افسوس و افسوس از این امار

احتمالا منظورشون اشتغال در اسنپ و .. بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!