موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اشتباه مخالفان کنکور دکتری در مقایسه پذیرش ایران با سایر کشورها

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در حالی که سیستم آموزشی کشور ما تفاوت گسترده‌ای با کشورهای پیشرفته جهان دارد، مقایسه نحوه پذیرش دانشجوی دکتری با این کشورها اشتباه بزرگی است.

به گزارش پی‌اچ‌دی تست، رییس شورای انقلاب فرهنگی در مصاحبه اخیر خود به یکی از گویه‌های مخالفان کنکورهای تحصیلات تکمیلی متوسل شد و نحوه پذیرش دانشجوی دکتری ایران را با دیگر کشورهای جهان مقایسه کرد. به گفته ایشان:

در کشور‌های خارجی پذیرش کارشناسی ارشد از طریق درخواست دادن به دانشگاه و مقطع دکتری از طریق درخواست دادن به استاد دانشجو جذب می‌شود.

قبل از آن که بخواهیم این جمله را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است این موضوع را روشن سازیم که روش پذیرش دانشجوی دکتری در کشورهای پیشرو، با توجه به سیستم آموزشی آنها، بهتر و بالنده تر است و در صورتی که بتوانیم وضعیت آموزشی خود را با این کشورها هماهنگ کنیم، قطعا می‌بایست وضعیت پذیرش خود را هم با این سیستم هماهنگ نماییم.

اما سوال مهم این است که آیا می‌توان تنها به یک جنبه از سیستم آموزشی کشورهای دیگر نگاه کرد و تلاش کرد تا این جنبه را با آن‌ها یکسان نمود؟

شاید بهتر باشد با یک مثال وارد بحث شویم. در سال‌های گذشته جمله‌ای که متاسفانه از سوی بسیاری از معلمان و دبیران بیان می‌شد این بود که:

اگه همه شما قبول شید یه قرون به من اضافه نمیدن و اگه همه‌تون هم سال بعد دوباره همین کلاس باشید یه قرون از حقوق من کم نمی‌کنن!

البته معلمان عزیز قصدشان از بیان این جمله این بود که صداقت و دلسوزی خود را به ما نشان دهند تا ما بفهمیم هر چه تلاش می‌کنند تنها به واسطه علاقه به ما و انسانیت است. اما در واقع این جمله مهم، ذات سیستم آموزشی ما را نشان می‌دهد، آن هم نه در مقطع دبستان و دبیرستان، بلکه در دانشگاه و حتی کارشناسی ارشد و دکتری!

واقعیت این است در سیستم آموزشی ما، نه رشد و نه پسرفت دانشجو و حتی دانشگاه تاثیری در زندگی اساتید ندارد! ارزیابی عملکرد اساتید در دانشگاه‌های ایران یا بسیار کم اهمیت است و یا اگر هم اهمیتی دارد، نقش چندانی در سرنوشت آن‌ها ندارد. در واقع تا چند سال پیش که ارزیابی به طور کلی صورت نمی‌گرفت؛ به نحوی که کم کم زنگ خطر بزرگی برای دانشگاه ها به صدا درآمد. رکود علمی برخی اساتید چنان شد که وزارت علوم به دنبال آیین‌نامه‌های برای برخورد با اساتید دچار رکود علمی بیفتد و تهدیدها کمی اوضاع را بهتر کرد.

ولی مشکل بزرگی که این آیین‌نامه ها داشتند هم این بود که معیار شادابی علمی تنها به مقالات و تعداد پایان نامه و … محدود شد. معیاری که هیچ‌گاه نمی‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت یک استاد را به درستی بسنجد.

برای این که چندان هم از بحث دور نشویم، نگاهی هم باید به سیستم آموزشی کشورهای دیگر انداخت. البته سیستم آموزشی در خود کشورهای پیشرفته هم با هم متفاوت است. مثلاً در آمریکا، دانشجوی دکتری بودن به طور کامل یک شغل محسوب می‌شود، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز این نگاه حکمفرما نشده است.

در آمریکا، هر استاد پروژه‌هایی دارد و این پروژه‌ها را بین دانشجویات تحصیلات تکمیلی خود پخش می‌کند. در قبال انجام این پروژه‌ها هم مبالغی به اساتید پرداخت می‌شود که به صورت مستقیم یا از طریق خود دانشگاه سهم دانشجویان فعال در پروژه هم پرداخت می‎‌شود. برخی از دانشجویان دکتری هم به عنوان اساتید مقاطع پایین‌تر فعالیت کرده و از این طریق هزینه تحصیل آنها از طرف دانشگاه پرداخت می‌شود. در چنین شرایطی قطعاً هر یک از اساتید به دنبال جذب دانشجویی خواهند بود که بیشترین تأثیر مثبت را در انجام پروژه‌ها داشته باشد. همین عامل کافی است تا شایسته‌سالاری به طور خودکار وارد سیستم آموزشی شده و بهترین ها انتخاب شوند.

حال به سیستم آموزشی کشور خودمان نگاه کنیم. واقعاً جذب دانشجوی اصلح چقدر در سرنوشت یا وضعیت مالی یک استاد تأثیر دارد؟ آیا اگر یک استاد بهترین دانشجو را انتخاب نکند، هیچ مشکلی برای او به وجود خواهد آمد؟ به احتمال زیاد خیر!

یک استاد دانشگاه در ایران حقوق ثابتی دریافت می‌کند، مگر این که به واسطه ارتقای پایه و تبدیل وضعیت کمی حقوقش بالاتر برود که آن هم آن‌قدر چشمگیر نیست که بتواند انگیزه چندانی ایجاد کند. اما به هر شکل جذب یک دانشجوی عالی، خوب، متوسط و حتی بد به طور مستقیم هیچ اثری بر درآمد یک هیات علمی دانشگاه ندارد. بنابراین، چه انگیزه‌ای برای انتخاب بهترین دانشجویان وجود خواهد داشت؟

در شرایط فعلی تنها نفع دانشجویان برای اساتید، نوشتن مقاله و کتاب‌های علمی است. جذب یک دانشجوی علاقمند و انتشار چندین مقاله، اساتید را به این هدف نزدیک می‌کند. بنابراین، این موضوع نمی‌تواند انگیزه‌ای قوی برای شایسته‌سالاری باشد.

علاوه بر این، یک استاد دانشگاه در ایران به جای این که گرنت پژوهشی دریافت کند و به واسطه آن بهترین دانشجویان را جذب کند تا بهترین کارهای تحقیقاتی را ارائه دهند، اگر نه در همه دانشگاه‌ها، دست کم در برخی دانشگاه‌ها به منبعی برای کسب درآمد دانشگاه تبدیل شده است. به نحوی که حتی دانشگاه‌های برتر هم در سال‌های اخیر شروطی مبنی بر گرفتن طرح پژوهشی از دستگاه‌های اجرایی برای دانشگاه توسط عضو هیأت علمی تعیین کرده‌اند.

مواردی که ذکر شد را در گوشه ذهنتان داشته باشید تا یک مثال برایتان بزنیم. یک استاد دانشگاه با شرایط فوق در جلسه مصاحبه دکتری بهتر است یک دانشجوی توانمند به لحاظ علمی را پذیرش کند یا یک دانشجو با ارتباطات گسترده با دستگاه‌های اجرایی برای گرفتن طرح‌های پژوهشی؟ ذکر این مثال، البته که تنها برای نشان دادن واقعیات موجود است و نه سیاه‌نمایی.

در این شرایط برخی اصرار دارند که پذیرش در مقطع دکتری باید کاملاً بر عهده دانشگاه باشد و دست اساتید در انتخاب دانشجو باز باشد!

به نظر می‌رسد آنچه که به عنوان آزمون‌های تحصیلات تکمیلی در کشور ما برگزار می‌شود تا حد زیادی با سیستم‌های آموزشی ما هماهنگ باشد. تأثیر آزمون کتبی در پذیرش گر چه معیاری ایده‌آل نیست، اما می‌تواند شایستگی علمی یک داوطلب را تا حد خوبی آشکار سازد.

البته که تجربه داوطلبان سال‌های قبل نشان می‌دهد که با این شرایط باز هم دادن نمرات بسیار پایین در مصاحبه می‌تواند عدم قبولی داوطلبان با رزومه علمی و پژوهشی خوب را به دنبال داشته باشد، اما دست کم در پذیرش بسیاری از داوطلبان، نمره آزمون کتبی به عنوان معیاری یکسان بدون دخالت سلیقه‌ای افراد مختلف اثرگذار است.

بنابراین، اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه‌اش کنیم:

حذف آزمون دکتری مگر با فراهم شدن زمینه‌های لازم یک اشتباه بزرگ است!

ثبت‌نام
باخبرم کن!

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوبل
دی ۱, ۱۳۹۹ ۱:۳۰ ب٫ظ

مقایسه اشتباهی هستش
در کشورهای دیگر مصاحبه ای که می شود پارتی بازی، لابی گری، رانت خواری و اعمال سلیقه و … نیست
ولی مصاحبه دکتری در ایران خلاصه می شود در پارتی بازی، لابی گری، رانت خواری و اعمال سلیقه و …
و آنچه برای اساتید مهم است دست پر داوطلب نیست
بلکه مهم برای اساتید ایران این است که چه کسی داوطلب را از کجا سفارش کرده باشد
سایر کشورها آنقدر فاسد اداری زیاد نیست
ولی ایران فساد اداریش غوغا می کنه
و این فساد اداری جالبه که وارد فرایند پذیرش دانشجو هم شده
مسئله دیگه اینکه اساتید دانشگاهها خودشون از نظر علمی ضعیفن و خیلی از مباحث رو تخصص ندارن لذا اگر شما داوطلب ضعیفی باشی امکان قبولی ات بیشتر است تا اینکه دنبال تحقیقات نو و تازه باشی
این را بعد از چند سال مصاحبه دکتری رفتن فهمیدم

...
آذر ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق٫ظ

سلام کسی که زبانش در حد intermediate میتونه msrt نمره بیاره؟ مثلا واسه نمره قابل قبول ( فکر کنم ۶۰؟) زبان باید در چه سطحی باشه؟

...
آذر ۲۵, ۱۳۹۹ ۳:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ...

چند نمونه سوال گرامر تافل حل کنید. خودتون متوجه میشید در چه سطحی هست. نمیشه دقیق گفت که چون کسی intermediate یا advance هست اینجا میتونه خوب نمره بگیره یا بد….. چون منابع متفاوتی داره…. گرامر تافل و تکنیک های ریدینگ رو باید بدونید یا تمرین کنید….ویدیو آموزشی رایگان هم هست در سایت های مختلف. سرچ کنید. ولی به نظرم لیسنینگش در بخش دوم و سوم سخته….
به هر حال فکر میکنم که کسی که پایه زبانی قوی داشته باشه با یک ماه وقت گذاشتن می‌تونه نمره خوبی بگیره….

...
آذر ۲۵, ۱۳۹۹ ۶:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  ...

ممنون از پاسختون
موفق باشید

Mahdi
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۶:۳۶ ب٫ظ

سلام.
خدا خیرت دهد.

مرتضی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۲۳ ب٫ظ

با سلام
چه شد که آزمون دکتری برقرار شد؟ پارتی بازی بی حساب کناب دانشگاهها در جذب دکتری صدای همه رو دراورد. و آزمون کتبی به راه حلی ب ای این موضوع تبدیل شد. اما چرا پارتی بازی میکردند؟ شاید در این نوشته ی بالا قابل مشاهده باشه. سطح پایین پژوهشها و رساله ها استاد رو ترغیب به جذب دانشجوی قوی نمیکنه . همینکه حس کنه میشه ی مقاله بده خیالش راحته.
شاید روش ارزیابی پایان نامه ها، روش ارتقا اساتید و ….بایستی تغییر کنه تا ۱- هر کسی راه نیفته بیاد آزمون دکتری بده ۲- اساتید راضی به جذب دانشجوهای ضعیف و آشنا نباشند. امیدوارم به قول نویسنده گرامی سطح دانشو ارزیابیها ور کشور ما و در نتیجه نحوه جذب دانشجوی دکتری تغییر کنه و استاد اونی رو بپذیره که فکر میکنه واقعا گرهی را باز خواهد کرد

تیتی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۵۴ ب٫ظ

دوستان برای اصلاحات پایان نامه بعد دفاع چقدر وقت داریم؟

میم
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  تیتی

محدودیت زمانی نداری ولی بهتره تا یکی دو ماه بعد تمومش کنی زیاد کشش ندی

تیتی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۶:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  میم

خیلی ممنونم از لطفتون خیالم راحت شد

میم
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۸:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  تیتی

خواهش میکنم
دانشگاه ما یکماه مهلت اصلاح میده ولی من خودم بعد از تقریبا ۲ ۳ماه انجام دادم کارهاشو
خودِ پژوهش که پرسیدم گفتن مهم نیست اگه دیرتر بیاری..
موفق باشی

تیتی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  میم

بازم ممنونم عزیزم

دوستدار دانایی
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۴۲ ب٫ظ

حذف آزمون دکتری اجحافی بزرگ در حق داوطلبین این آزمون است.

نیلی از (قدیمی های سایت)
آذر ۲۷, ۱۳۹۹ ۴:۵۷ ب٫ظ

دوستار دانایی یا دوستار تست ؟

منصور
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۶ ب٫ظ

احسنت به پی اچ دی تست. صدای گویای داوطلبان و دانشجویان