موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

انتقاد رئیس دانشگاه شهید بهشتی از نحوه گزینش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه نحوه گزینش دانشجویان دکتری به شدت ایراد دارد، گفت: سنجش دانشجویان دکتری باید از طریق سازمان سنجش انجام شود، اما پذیرش را در اختیار دانشگاه ها قرار دهند.

دکتر سعدالله نصیری قیداری در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اینکه دانشجویان دکتری هم همانند دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و از طریق آزمون وارد دانشگاه ها شوند به هیچ عنوان شیوه مطلوبی نیست، در سایر کشورهای دنیا نیز این استاد است که دانشجویان دکتری را بر اساس شاخص هایی که در نظر دارد، جذب کرده و با کمک گرنت هایی که در اختیار دارد حقوق آنها را پرداخت می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ۳۹ دانشجوی دکتری برای رشته فیزیک در دانشگاه شهید بهشتی معرفی شدند در حالی که نمی شد حتی دو دانشجو را از بین افراد معرفی شده انتخاب کرد و عمیقا در تعجب بودم که این افراد حتی مباحث کلی را هم بلد نیستند در نهایت و علی رغم میل و رضایت، دو نفر از این افراد را جذب کردم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ویژگی های دانشجوی دکتری تاکید کرد: دانشجویان دکتری باید تمام وقت دنبال فعالیت های پژوهشی باشند و در رشته هایی مانند همین رشته فیزیک نیز باید این رشته را از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموخته باشند.

دکتر قیداری تاکید کرد: متاسفانه گزینش دانشجویان دکتری به شدت ایراد دارد، به دلیل اینکه داوطلب دوره دکتری حتی در رشته های غیرتخصصی می تواند صرفا با کسب حدنصاب نمره برای مصاحبه و  ورود به دانشگاه پذیرفته شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح شیوه پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: سنجش دانشجویان دکتری باید از طریق سازمان سنجش انجام شود، اما پذیرش را در اختیار دانشگاه ها قرار دهند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر قانون جداسازی سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است که احتمالا به زودی به تصویب  این شورا برسد، امیدوارم نحوه پذیرش دانشجویان دکتری نیز تا سال ۱۴۰۰ تغییر کند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

38 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیامک
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۸:۲۴ ق٫ظ

سازمان سنجش ما مایه رنجش ما

سیامک
دی ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۳ ق٫ظ

اگه قراره پیشرفتی توی آموزش عالی صورت بگیره تغییرات رو از این اساتید شروع کنید.فاقد بار علمی.نا آشنا با حداقل یه زبان خارجی.نا اشنا با روش علمی تدریس.فاقد عقبه علمی و نا اشنا با روش نوین تحقیق علمی.فاقد مقالات علمی معتبر در نشریات و عدم جایگاه علمی معتبر جهانی.عدم داشتن رنکینگ معتبر در دنیا.اشتغال به مشاغلی غیر از تدریس.نتیجه عقب ماندگی علمی.درجا زدن وبازگشت به دوران غارنشینی و پارینه سنگی.اگر به دنبال پیشرفت علمی و فرهنگی و رفاه و آبادانی هستید سازندگی و آدم سازی را از اساتید دانشگاه شروع کنید.

علی
دی ۱۹, ۱۳۹۹ ۶:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  سیامک

دمت گرم داداش

مرتضی
دی ۱۸, ۱۳۹۹ ۸:۱۹ ق٫ظ

خدا کنه روزی برسه سنجش در هر استان تیم معین مصاحبه گر انتخاب کنه تا نتایج مصاحبه بهش اعلام کنند و پذیرش دکتری از دست اساتید پارتی باز خارج بشه.

سعید
دی ۱۶, ۱۳۹۹ ۳:۰۳ ب٫ظ

دوستان یه چیزی رو دقت کردید. نقریبا هر ماه دو سه تا مصاحبه از این رئیس و اون رئیس دانشگاه مبنی بر افتضاح بودن این نحوه پذیرش در مقطع دکتری منتشر میشه..فکر نکنید اینا همینجوری و اتفاقی هست…دقیقاً برنامه ریزی شده هست تا ذهن نهادهای تصمیم گیرنده و بچه ها رو درخصوص تغییر شیوه پذیرش در دکتری آماده کنن…
اما چیزی که توی این مصاحبه خیلی جالب هست اینه که میگه دانشجوی دکتری باید تمام وقت در کار پژوهش باشه…خب بسیار هم عالی و کسی که میخواد دکتری بخونه آرزوش هست که صبح تا شب درگیر علم و دانش و پژوهش باشه…اما سوال بنده از جناب دکتر این هست که آیا شما دغدغه معیشتی این دانشجوها رو برطرف میکنید که اونا هم تمام وقت در خدمت شما و دانشگاه و اساتید باشند…خرج زندگی دانشجوها رو کی باید بده؟اول فکر کنید بعدش آرمان گرایانه مصاحبه کنید.

احسان
دی ۱۶, ۱۳۹۹ ۲:۳۶ ب٫ظ

بهشتی چه جور دانشگاهیه؟گریدش بالاست؟

منصف
دی ۱۶, ۱۳۹۹ ۱:۱۴ ب٫ظ

سلام واقعا زمانی که خودتون داوطلب شدین حاضر بودین حرفهای زمان حال رو قبول کنید.۱۰۰ در ۱۰۰ اون موقع انگیزه هیئت علمی،کار در سازمانه و شرکت های خوب و…..شما رو وادار به ادامه تحصیل می کرد

رضا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷ ب٫ظ

یک بزرگی گفت اگر میخوای یک کشور نابود کنی اقتصادش نابود کن همه چی ازبین میره
استاد گرانقدر یک چیزی بهتون یاد دادن تمام وقت، شما گرند و برنامه و… دارید که این توقع دارید، یک جوانان بهترین روزهای زندگیش برای شما کارکند؟ مگر شرایط کاری مناسب وجود دارد؟
دانشجو مشکل ندارد، سیستم اموزشی و خودتون که مسئولش هستید ایراد دارید.
از یک استاد دانشگاه بعید یک طرفه به قاضی برود.

آرمین
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۸:۵۸ ب٫ظ

استادی که خودش معلوم نیست چطوری سنجش شده چه میدونه برا یه عنوان درس ده تا منبع باید مطالعه کرد.مابیسوادیم، شما سواد دارید..لطفا درمورد کشورهای دیگه نظرنده اونا از سراسر جهان دانشجو میگیرن

حمید کرج تو کف دکتری
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۷:۳۸ ب٫ظ

خیلی عجیبه ما ها که از طریق آزمون ورودی و به طور عادلانه وارد میشیم مورد شک و ترید است؟؟؟؟؟؟

بعد اساتید که معلوم نیست از چه طریقی وارد دکتری شدند و اگر هم آزمونی هم بوده بین افراد کمی بوده …………

صاحب نظر شدند.

حمید کرج تو کف دکتری
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۷:۳۳ ب٫ظ

دیگه همه صاحب نظر شدند

استاااااد بیخیال ……….

محمد
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۵:۱۲ ب٫ظ

با سلام
به بسیاری از جناب استادها باید گفت اوستا، نه سواد درستی دارن نه وجدان، اتاقهاشون شده دکان و حجره کاسبی. اینکه غالبا با رابطه و زدوبند استخدام میشن بماند. دانشجوی دکتری گرفتن هم براشون به کاسبی و درآمد تبدیل شده تا هم درجه کیلویی دانشیاری و استادی بگیرن هم پول مقاله، گرند و … . اگر عین دانشگاههای تراز اول دنیا اینجا هم دانشگاه مجبور به درامدزایی از طریق ارتباط با صنعت باشه و حقوق مفت اینها از جیب مردم رو قطع کنند، اونوقت عیار این اوستا جماعت رو می بینید.

داوطلب
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۷:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

آفرین دقیقا

لی لی
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۴:۰۲ ب٫ظ

درسته . احتمالا فرزنداشون پشت کنکور موندن. جمع کنید این دانشگاهای فاسد رو که پر شده از رابطه و پول
همین کنکور نبود امسال ما که تو هفت آسمون ستاره ای نداریم و اهل رابطه نیستیم باید امید تحصیلاتو به گور میبردیم

لیلا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۳:۳۳ ب٫ظ

بر خلاف دوستان من هم با بخشی از صبحتهای ایشون موافقم. وقتی دانشجو شش ماه کلاس میره و کلا میانبر و روشهای تست زنی یاد میگیره چطور میشه نسبت به دانشش اعتماد داشت.بهتره به جای تغییر روشهای گزینش دانشجو این کلاسهای کنکوری جمع بشه تا هرکسی بتونه بر مبنای توان علمیش وارد مقطع دکترا بشه.

پریسا
دی ۱۶, ۱۳۹۹ ۷:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  لیلا

فکر کنم شما در مورد مقطع لیسانس دارید نظر میدید … دوست عزیز کسی که با تست زنی هم مجاز بشه تو مصاحبه رد میشه !!!

لیلا
دی ۱۶, ۱۳۹۹ ۳:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  پریسا

پریسا جان من دقیقا در مورد مقطع دکترا صحبت میکنم. به چشم دیدم کسانی که براشون مقاله نوشته شده و با کلاسهای مختلف روش تست زنی رتبه مناسبی آوردن ولی از محاسبه پیش پا افتاده ترین مسائل شیمی عاجز بودن و وقتی پذیرش نمیشن داد و بیداد که چرا با رتبه فلان و تعداد فلان مقاله من نباید پذیرش بشم .

علیرضا فرجی
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۳:۰۲ ب٫ظ

بدون ازمون کنید عین مقاطع دیگه مگه الا مدرک ارزش داره دکتری نه پروفسوری

مهری
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۲:۱۸ ب٫ظ

خوبه خجالت نمیکشید بااین حرفها الان کم پارتی بازی میکنین که بخواد کلا بیفته دست شما.متاسفم واستون

تربچه@کهگلو
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۲:۱۴ ب٫ظ

هر دم از این باغ بری می رسد
کلا هر روز باید منتظر فتوای این اساتید باشیم نه اینکه خیلی عدالت تو همین روش هست شما که آخرش سوگلی خودتون را پذیرش میکنین دیگه چیه

تربچه@کهگلو
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۲:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  تربچه@کهگلو

باغ بود

......
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱:۳۳ ب٫ظ

دکتر خب اونایی که خوب و اوکی بودن رفتن دانشگاه تهران و شریف.‌
اینکه دانشجو تونسته تراز دانشگاه شما رو بیاره یعنی آدمه باسوادیه.
حالا اینکه اولویت اول دانشجو مقاله نوشتن و انجام پژوهش نیست یعنی مشکل جای دیگه ست.
طرف با ۳۰ سال سن که نمیتونه دستش رو جلو باباش دراز کنه بعد ۴ سال بشینه واسه شما مقاله بنویسه.
شما داری حقوق هیات علمی میگیری و هر ترم فقط ۳ تا درس رو تدریس میکنی، برای دانشجو وقت نداری! بعد انتظار داری دانشجو با جیب خالی و فشار فامیل و جامعه واسه شما کار پژوهشی انجام بده؟! مسلما همون اندازه که وظیفه ش هست برات کار انجام میده.

رضا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  ......

صحبتهای شما تائید میکنم و این مطلب ذکر میکنم که گاهی هیچ وقتی برا دانشجو نمیذارن و دانشجو عملا دستش به جایی بند نیست

وراگی
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷ ب٫ظ

بله دانشجو باید باد هوا بخوره کار پژوهشی کنه که با اسم اساتید چاپ شه منفعتشو ببرن!
اینقدر پرتوقع شدن که میگن رسما هرکاری میخوایم باید بتونیم بکنیم

خدایا خسته شدم
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵ ب٫ظ

حالا یکی یکی میان میگن پذیرش دکتری ایراد داره

بابا ایراد خود اساتید هستند که پارتی بازی میکنن

اتفاقا خصوصا دانشگاه بهشتی و علم صنعت و…..

رزیتا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

تا زمانی که در انتخاب دانشجو بی عدالتی پیش میاد و برخی مواقع دانشجوهای که از نظر علمی عالی نیز هستند رد میشوند، نمیشه اصلا به آینده علمی کشور امید داشت

رزیتا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

خوب قبل مصاحبه دانشجو جذب نکنند،من در یه دانشگاه قبل مصاحبه که با شخصی صحبت کردم ،بهم گفاند فلان دانشجو قبل مصاحبه من دانشگاه و آزمایشگاه و.. رو بهش نشون دادم، ویا در دانشگاه دیگه که معروف هم هست در مصاحبه استاد گفت ،اون دانشجو مد نظر اومد چشمک بزن من قبول کنم و بقیه رو الکی رد کنم،یادر دانشکاه دیگه که من بودم یه خانمی ناراحت بود گفتم چرا ناراحتی گفت هر سوالی پرسیدن پاسخ دادم و بهم گفتند که من نمیتونم قبول کنم شمارو،حالا چه گار کنیم،یاد در دانشگاه دیگه بهم گفتن امسال شمارو قبول نمیکنیم سال بعد بیا قبولت کنیم،
با وجود این همه بی عدالتی در پذیرش دانشجو در دکتری بعد میگن دانشجو مشکل داشته،خوب شما از بین دانشجو که از نظر علمی و روزمه عالی بودن دانشجو انتخاب کن تا مشکلی پیش نیاد

سحر
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲ ق٫ظ

اره دیگه تا راحت و بی درد سر هر کسی رو خواستین بزور وارد دانشگاه کنید.اینقدر به شما استادا اختیار دادن که دیگه خیلی پرتوقع شدین.مگه ی دانشجو چقدر درامد داره که توقع دارید فول تایم برای شما کار پژوهشی انجام بده.حمالیشو دانشجو کنه و مقاله بنویسه کیفش رو شما استادا ببرید

رضا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  سحر

باید بهشون گفت که شما که تمام وقت هستید و پول میگیرد و…. در سال چندتا مقاله میدید و هرچندسال رتبه علمی میره بالا با اینکه دکتر هم هستید اونوقت چه توقعی از یک دانشجو دکتری دارید که تازه مدرک ارشد گرفته

مرتضی-کامپیوتر
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۸ ق٫ظ

خوب نمی توانند پارتی بازی در بیاورند. من دقیقا بخاطر دارم در مصاحبه ای که رفته بودم اصلا سوال هم از آدم نمیپرسیدند و دروغکی و فرمالیته بود مصاحبه اشون.
بعدا مشخص شد که پارت بازی در دانشگاه بهشتی در جذب دانشجویان دکتری خیلی بوده البته در سایتها و در فضای مجازی می گفتند.
به نظر من کلا در اختیار سازمان سنجش باشه الان دانش آموزان دبیرستان کنکور می دهند پزشک کشور میشوند آیا بی سواد هستند یا ایرادی داره؟
خوب کنکور دکتری هم مطلقا باید چنین باشه
چون خودم با کتاب تالیفی ،دو مقاله کنفرانسی،دو مقاله isi و رتبه زیر ۳۵ اصلا دیدم که چجوریه ….
کلا مصاحبه ها دروغه
در دانشگاههای دیگر هم وضع اینجوریه

سحر
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳ ق٫ظ

بله دقیقا

کنکور1400
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵ ق٫ظ

دقیقا

علیرضا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۰ ب٫ظ

آره دقیقاً همینطوره من خودم هم با یکی از دوستام رفتیم تهران مصاحبه بنده خدا خودش میگفت من هِرو از بر تشخیص نمیدم و میدونم که قبول نمیشم و تو قبول میشی ، اتفاقاً تو اتاق دور تا دور میز چیده بودن و با هم دعوت شدیم داخل و هر سوالی که میپرسیدن حواسمم بود و بعدشم خودش گفت همش ریپ میزد و چیزی برای گفتن نداشت ولی خودش میگفت دکتر … گفته شما بیا بقیش با من ! و هر سوالی که از من پرسیدن جواب دادم و حتی براشون سوال شد و پرسیدن که پایه قضایی دارین گفتم خیر .
ایشون دانشجوی دکتری شدن و دارن میخونن و
ما هنوز ارشد حقوق خصوصی !!!
نمیدونم چطور باید به این اساتید بزرگوار بگم که سفارش و سفارش بازی رو بزارید کنار !
ولی تو کشور ما تا بوده همین بوده …

جواد
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۹:۵۶ ق٫ظ

از طرح ادغام دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد یک دانشگاه نیمه‌دولتی حمایت کنید و از نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس درخواست دارم این ایده را به عنوان یک طرح در کمیسیون آموزش برده تا در مجلس تصویب شود.   دانشگاه ازاد و پیام نور در استانه ورشکستگی قطعی اند و افزایش شهریه و ادغام واحدهایشان مسکن هستند درمان واقعی ادغام این ۲ دانشگاه باهم و ایجاد یک دانشگاه نیمه دولتی است.  این به معنی دولتی شدن دانشگاه ازاد نیست و قرار نیست باری روی دوش دولت باشه بلکه کلا دانشگاه پیام نور در دل دانشگاه ازاد ادغام میشه . و یک  با یک ریبرندینگ دانشگاه جدیدی بنام دانشگاه انقلاب اسلامی بوجود اید . دانشجویان شهریه پرداز اند اما شهریه شان کمتر از دانشگاه ازاد سابق باشد .
شهریه سنگین دوره دکتری در دانشگاه آزاد به نحوی است که بسیاری از دانشجویان حین تحصیل انصراف می‌دهند و یا عده کثیری از داوطلبان پذیرفته شده از ثبت نام سرباز زده و انصراف می‌دهند.
از دوران کرونا و تعطیلی دانشگاه و نبود دانشجو یان میشه این طرح در مجلس ثبت و چکش کاری و تصویب کنید

رجب علی
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  جواد

به نظر من ان باید از اساس فکری به حال دانشجویان مقطع دکتری وردارند
دانشگاه های دولتی هم دارن دانشجو میگرند ولی اشتغال صفر
طرف بعد از ۴۰ سال سن از مقطع دکتری میاد بیرون ازدواج نکرده، زن که اصن بهش نمیدن
تازه اگه قدرت خرید ماشین پیکان جوانان رو داشته باشه بره اسنب کار کنه
بعد میان در اموزش و پرورش کسانی که سرایه دار بودند و کارهای خدماتی انجام میدادند به عنوان معلم دارن به بچه های ما درس میدن
الان که اون سرایه دارها معاون و رئیس شدند به برکت دانشگاه آزاد

سمیه نرو
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  رجب علی

احسنت

تربچه@کهگلو
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  رجب علی

کاملا درست گفتین، این همه تحصیل کرده مقطع ارشد و دکتری از دانشگاه های دولتی بیکار داریم بعد یه عده بیسواد که نهضت سواد اموزی کار کردن دارن استخدام میکنن اگه واقعا دنبال پیشرفتن باید تو استخدام معلمین که مهمترین رکن اموزش هستن دقت بیشتری بشه، طرف از طریق نهضت سواد اموزی رفته استخدام آموزش پرورش شده از طریق دانشگاه آزاد هم فرت و فرت مدرک میگیره خدا شاهده وقتی میاد سوالی میپرسه میگم بیچاره بچه هایی که معلم این باشه
تو کشور ما نخبه ها و استعداد های خوب را خونه نشین کردن بی سوادها دارن جولان میدن

لیلا
دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۶:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  رجب علی

من امسال مصاحبه دانشگاه تربیت مدرس رفتم، واقعا عدالت رو برقرار کردن، فکر میکردم منو نگیرن چون دانشگاه ها اغلب دانشجوی خودشون رو در اولویت قرار میدن و من دانشجوی خودشون نبودم.

اما بخاطر رزومه ام امتیاز منو بالاتر داده بودن و خوشحالم جایی بالاخره عدالت برقرار شد.