موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعتراض دانشجویان دکتری آزاد به بخشنامه دفاع از رساله

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

برخی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد با تجمع مقابل سازمان مرکزی دانشگاه نسبت به بخشنامه جدید دفاع رساله های دکتری تخصصی اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از ظهر امروز تعدادی از دانشجویان مقطع دکتری در اعتراض به مفاد بخشنامه دفاع از رساله دکتری تخصصی که از مهرماه امسال اجرایی شده است، مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع کردند.

در این تجمع دانشجویان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود؛ جبران رکودهای اقتصادی و فشارهای مالی دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، چرا دانشگاه آزاد به هیچ نهاد و ارگانی پاسخگو نیست و بخشنامه دفاع دکتری باید لغو گردد.

ماجرا از این قرار است که در بخشی از این بخشنامه تاکید شده که تمامی دانشجویان دکتری که قبلاً پیش دفاع خود را انجام داده ولی متأسفانه تا تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری موفق به انجام دفاع نهایی نشده اند، پیش دفاع انجام شده آنها “کان لم یکن” می‌شود و لازم است طبق شرایط اشاره شده، مجدداً پیش دفاع انجام گیرد.

این در حالی است که برخی دانشجویان معترض، معتقدند چرا وقتی پیش دفاع را انجام داده اند و یا حتی مقاله پذیرفته شده دارند، دانشگاه آن را باطل می‌کند و می‌گوید باید دوباره پیش دفاع را انجام دهند.

در بخش دیگر این بخشنامه اینطور آمده که چنانچه دانشجو با ارائه یکی از دستاوردهای علمی مشخص شده در بخشنامه و متمم آن بیش از پنج امتیاز را کسب کند، می‌تواند بدون ارائه مقاله دوم نسبت به دفاع و تسویه حساب اقدام کند.

با این حال برخی دانشجویان نسبت به این بند هم معترض هستند و می‌گویند کسب بیش از ۵ امتیاز، یعنی مقاله Q۱ که سطح آن بسیار بالاست و به کسانی که حتی مقاله Q۲ دارند هم اجازه دفاع نمی‌دهند.

سخت گیری دانشگاه آزاد برای دفاع / برای فارغ التحصیلی باید ۲ مقاله ارائه دهید

یکی از دانشجویان دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که به بخشنامه این دانشگاه درباره نحوه دفاع از رساله دکتری معترض است به خبرگزاری مهر می‌گوید: دانشگاه آزاد یک بخشنامه سختگیرانه ابلاغ کرده و می‌گوید دانشجو باید حتماً با یک مقاله پیش دفاع کند و با دو مقاله می‌تواند فارغ التحصیل شود؛ این در حالی است که حتی دانشگاه‌های دولتی این شرایط را ندارند و با یک مقاله علمی پژوهشی می‌توانند فارغ التحصیل شوند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی به طور مثال اکسپت مقاله من یک سال طول کشید ولی با قانون جدید، دانشگاه اجازه دفاع به من نمی‌دهد، گفت: بخشنامه دفاع از رساله دکتری اسفند ۹۸ نوشته شد و اردیبهشت ۹۹ ابلاغ و از ۱۵ مهرماه هم لازم الاجرا شده است. بنده بهمن ۹۸ پیش دفاع را انجام دادم قبل از اینکه این بخشنامه حتی نوشته و ابلاغ شود ولی چون اکسپت مقاله من دیرتر از تاریخ اجرایی شدن بخشنامه آمد، این قانون شامل حال من هم شد.

دانشگاه می‌گوید دوباره باید پیش دفاع انجام دهید

این دانشجوی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه به من می‌گوید، شما باید دوباره پیش دفاع را انجام بدهی. این وضعیت، علاوه بر بار روانی و استرسی که ایجاد می‌کند بار مالی زیادی هم برای ما به همراه دارد. من سال گذشته که پیش دفاع ام را انجام دادم، دو ترم معاف از شهریه بودم و الان که می‌خواهند پیش دفاع را باطل کنند، باید شهریه دو ترمی که گذشته را پرداخت کنم که حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وضعیت فعلی اقتصادی ما مجبور هستیم این شهریه سنگین را بپردازیم که هیچ دلیل منطقی هم پشت آن وجود ندارد. من پیش دفاع را انجام دادم و اکسپت مقاله م را گرفته ام. از طرفی ورودی ۹۳ هستم و طبق قوانین دانشگاه اجازه دفاع و فارغ التحصیلی را دارم.

اجبار برای چاپ مقاله در نشریات داخلی دانشگاه

این دانشجو اضافه کرد: دانشگاه تاکید کرده که حتماً یکی از مقالات باید در نشریات علمی پژوهشی داخلی منتشر شود؛ چون می‌خواهند با دانشجوی دکتری رتبه دانشگاه را بالا ببرند. گرفتن اکسپت مقاله آی اس آی بسیار راحت تر از علمی پژوهشی داخلی است چرا که حدود یک سال و نیم طول می‌کشد و از طرفی داور هم ندارند. به ما می‌گویند مقاله دومی هم نباید آی اس آی باشد و داخلی باید باشد.

وی با اشاره به اینکه این بخشنامه ظالمانه است، گفت: به خیال خودشان می‌خواهند کار را راحت تر کنند در حالی که ژورنال‌های خارجی همان ابتدا یا ریجکت می‌کنند و یا ۷-۸ ماهه به شما اکسپت می‌دهند اما نشریات داخلی یک و نیم و یا ۲ سال پروسه را طول می‌دهند.

 
ثبت‌نام
باخبرم کن!

42 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
بهمن ۳, ۱۳۹۹ ۷:۴۳ ب٫ظ

بالاخره پس چه کسی پاسخگوست مسئولین که مثل همیشه حرف خودشان را میزنند و دردی از دانشجو داو نمی کنند

بهنام
دی ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۱۶ ق٫ظ

با سلام.
شما که میفرمایید اعتراض منطقی نیست، مقاله های دوره تحصیلتون و وضعیت تحصیلیتون رو بیارید تا بر اساس بخشنامه جدید دکترای دانشگاه آزاد مدارک و مقاله تون دوباره ارزیابی بشه!
چون قطعا شما به اندازه دانشجویان دکترای ده سال اخیر دانشگاه آزاد برای چاپ مقاله های ISI با ایمپکت بالا و Q1 زحمت نکشیدید!!! حالا هر دانشگاهی که بودید فرقی نمیکنه!!!

دانشجو
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۹:۰۱ ب٫ظ

دانشگاه های سراسری هم آش دهن سوزی نیستن، تازه در مواردی بدتر هستن، الان بیشتر قبولی های آزمون های استخدامی از دانشگاه آزاد هستند، برخی از دانشجویان دانشگاه سراسری چون هزینه و شهریه چندانی نمی پردازند به خودشان زحمت زیادی برای درس خواندن و تحقیق نمیدهند.

مرادی
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۱ ب٫ظ

پشیمنونم از قبول شدنم
مقطع لیسانس و فوق لیسانس سراسری بودم، اینقد اذیت نشدم که دانشگاه ازاد اذیتم کرد

سپیده رجبی
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۵:۴۵ ب٫ظ

دانشگاه دولتی که با پول مفت نفت می چرخه از دانشجو یه مقاله علمی پژوهشی می خواهد آن هم پذیرش برای دفاع!

تازه اون همه ادعا دارند.

یک بام و هزار هوا!!!

محسن
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۵:۱۵ ب٫ظ

سلام بالاخره ما نفهمیدم نتیجه اعتراض چی شدو چه کسی باید در چه زمانی پاسخگو باشه؟لطفا دوسنانی که تهران هستن پیگیری کنند.

دکتر رامین
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

متاسفانه این اعتراضات اصلا منطقی نیست. در همه جای دنیا جهت خروجی دوره دکتری بسیار سخت گیری می کنند و این افراد اگر توانایی عبور از فیلترهای علمی را ندارند قطعا مانند همه جا بایستی حذف گردند. متاسفانه در سالهای اخیر ورودی دوره های دکتری به شدت بالا رفته است و کیفیت خروجی بسیار افت کرده که سبب آسیب به وجه دوره دکتری در ایران شده است. از همه مسئولین محترم خواهشمندیم علاوه بر کنترل بیشتر بر ورودی دوره دکتری و کاهش ظرفیت به شدت بر خروجی دوره دکتری نظارت و از دانش آموختگی افراد ناتوان و ضعیف که بعضا وارد این دوره شده اند به شدت جلوگیری نمایند.

محسن
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر رامین

آقای دکتر رامین ما نمی گوییم سخت گیری نباشه می گوییم عدالت آموزشی باشه یعنی ما با دانشگاه سراسری که با یک مقاله میتونه دفاع کنه برابر شیم نه بیشتر نه کمتر خواهشا قبل از نظر دادن کمی کسب آگاهی کنید.

بابک
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

احسنت

دانشجو
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۹:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر رامین

تو خودت دکترات رو معلوم نیست چطور آبکی تموم کردی حالا اومدی اینجا شعار میدی.

دری
دی ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰ ب٫ظ

سلام . اخه وقتی الان هر کی براحتی دکتری دانشگاه آزاد قبول میشه چرا باید زبان و داشتن مقاله حذف بشه که هر کی بخواد دکتری بخونه
این اصلا منطقی نیست
لااقل زبان و داشتن مقاله باعث تمایز بین کسیکه سواد نداره و کسیکه زحمت میکشه هست

؟؟؟؟
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  دری

ببخشید کی گفته دانشگاه آزاد راحت قبول میشن؟؟؟؟؟
ورودی رشته ما کلاسه نفر بود،وسازمان سنجش اعلام کرد الکی نظر ندین

دانشجو
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۹:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  دری

آزمون دکترای آزاد رو هم سازمان سنجش میگیره، این رو نمی‌دونستی حالا دیگه بدون.

روانشناسی
دی ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  دری

کی گفته داشتن مقاله و مدرک زبان نشانه سواده
خیلیا با پول اینا رو بدست میارن
در ضمن شما که با این بخشنامه موافق هستین نظرتون رو واسه خودتون نگه دارید ، اجازه بدید ما هم با دلیل مخالفتمون رو اعلام کنیم

بهزاد
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۴۳ ب٫ظ

ما دانشجوهای دانشگاه آزاد حتی یک آیدی خشک و خالی سایت ساینس دایرکت هم نداریم تا یه مقاله بتونیم دانلود کنیم، چه کاری برامون انجام دادید که اینقدر توقعتون بالاست؟ امکانات آموزشیتون خیلی بالاست؟ استاداتون خیلی با سوادن؟ شهریه کم می گیرید؟ برامون دسترسی ایجاد کردید به سایتهای معتبر علمی؟ هزینه چاپ مقاله خارجیمونو تقبل می کنید؟ بعد از فارغ التحصیل شدن به عنوان عضو هیات علمی استخداممون می کنید؟ مدرکتون خیلی معتبره؟ واقعا چکار کردید برامون؟! یه کم انصاف داشته باشید

بهزاد
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۰۵ ب٫ظ

چرا باید دانشجویان دانشگاه ملی تنها با اکسپت یک مقاله بتونن دفاع کنن اون وقت دانشگاه آزاد چاپ سه تا مقاله رو از دانشجوهای بدبختش بخواد؟ مگه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاههای دیگه چه امکانات اضافه ای در اختیار دانشجوهاش قرار داده که همچین انتظاری داره؟

علی
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱ ب٫ظ

سلام،
من ورودی ۹۶ بودم
دفاع کردم مدرک گرفتم ۲مقاله دادم.
دستور جدید درخصوص تعداد فرقی نکرده یا اطلاع ندارید یا اینکه درست مطالعه نکردید
تنها تاثیرش اون جمع امتیازات بوده
که اگر درست مطالعه کنید با یک مقاله q1ای اس آی حتی میتوان دفاع کرد.
اینکه درست نخوانده یا عمل نکردند یه موضوع دیگه هست.
تعداد مقالات تغییر نکرده فقط اگر ارزش مقالات پایین باشه تا ۳ مقاله هم میره تا به جمع برسه.
بخشنامه وزارت علوم هم گفته دفاع، نگفته تسویه که اینم خودش جای مشکل داره

نسیم
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام رشته شما چی هست؟ ۷ ترمه دفاع کردین؟

نسیم
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام ۷ ترمه دفاع کردین
چه رشته ای هستید؟

بهنام
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی

آیا شما مقاله با ایمپکت ۳ ولی رتبه ‌Q2 مربوط به JCR و همچنین SJR رو مقاله کم ارزش میدونید؟
پیشنهاد میکنم شما بیشتر مطالعه کنید!
چون مقاله Q2 حتی با ایمپکت ۱۰ هم با این آیین نامه ۵ امتیاز بیشتر نمیگیره و باید شما ۳ مقاله چاپ کنید!
ضمنا مجلات فوق العاده قوی در دنیا هستند که در رتبه Q1 و Q2 قرار میگیرند و نباید دیگه این دسته بندی رو هم ملاک نمره “خوب” یا “عالی” قرار داد!!!
با ۵ امتیاز پژوهشی، نمره پایان نامه حداکثر “خوب” خواهد بود.
باید برای نمره “عالی” حداقل ۷ امتیاز بگیرید!

نسیم
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  بهنام

منم تعجب میکنم من سال ۶ ام هنوز در حال نوشتن مقاله ام

بهنام
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۴:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  نسیم

نگران نباشید من و اکثر هم ورودی هایمان هم سال ۶ هستیم و درگیر نوشتن مقاله. اکثر بچه ها متن پایان نامه شون تموم شده و فقط مقاله ها مونده!
بعید میدونم در دانشگاه آزاد کسی زودتر از ۵ تا ۶ سال تمام کند!

بهنام
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  علی

واقعا کمی عجیبه که شما ۶ ترمه دفاع کردید!
قضاوت با دوستان!

بابک
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  علی

مقالاتت باید بررسی بشه، حالا شما که رستی ولی خیلی از این مجلات پولی در واقع مجله هم نیستن، فیکن فقط یک سایت جعلین برای یه مجله علمی که دانشگاه آزاد هر از گاهی چندتاشونو کشف می کنه و اعلام می کنه،
اگه ما هم می خواستیم توی مجلات فیک مقاله چاپ کنیک چند سال پیش فارغ التحصیل شده بودیم

مری
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  بابک

من یکی محاله مجله پولی بفرستم . بدرک. باباااااااااااا پول نداریم من صد و سی میلیون فقط شهریه ام شد …. از کجا بیارم. مقاله بدون پول هم تقریبا سخته یکی دادیم q2 که باهاش دفاع کردیم. مقاله دوم پولی از کجا بیارم ده میلیون و بیست میلیون…. بابا یکی حرف ما را بشنود. دفاع کردم مدرکم را میخوام . من شغلم کارگری هست ولی ولی این همه خرج نکردم که دانشگاه بخواد مدرکم را ببره. تکلیفم چیه که نمیتونم دیگه مقاله بدم!!!! من نمیخوام هیا علمی شم لذا دیگه به من و امثال من سخت نگیرید. بابا بچه هایشریف هنوز هیات علمی به خدای عای بعد ازنگ چهار سال پنج سال از دفاع نشدند با مقاله های q1 از بس به جوان ها سخت میگیرن. حالا این کهمه دانشاه ازاد هست هزار تا q1 هم بده توی ایران ارزش نداره بخصوص دانشگاه ازاد. مدرک ما را بده دانشگاه آزاد . کلی پول و زندگیمون را بالا کشیدید.

دانشجو
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۹:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  علی

خب الان باید با دلار ۲۵ هزار تومنی مقاله فرستاد که خیلی گرون میشه

MAHMOOD
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۸ ق٫ظ

من دیروز دانشگاه بودم(تهران شمال) رفتم معاونت پژوهش دانشکدمون سوال کردم در این مورد گفتم که بخشنامه جدید اومده ولی گفت که دو مقاله باید حتما باشه اونم مستخرج از رساله :-(

محمدی
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  MAHMOOD

سلام
اینکه در نشریه دانشگاه آزاد یا دولتی باشه فرق نمی کنه؟؟

شیرین
دی ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  محمدی

سلام فرقی نمیکنه. دانشگاه ما سراسری است..گفتن پذیرش دو مقاله از رساله به صورت ای اس آی است.

کاوه
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۳۵ ق٫ظ

از مدیران محترم خواهش میکنم با توجه به مشکلات و شرایط موجود شرط مقاله دوم رو حذف بفرمایند. چون واقعا” الان خیلی از دانشجویان دچار مشکل شده اند. من حاضرم یک تحقیق دیگه انجام بدهم ولی این اکسپت مقاله دوم رو بردارند.

r
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  کاوه

دقیقا باید مقاله دوم رو بردارن، …اصلا منطقی نیست بخاطر مقاله دوم گرفتن مدرکمون به تعویق بیوفته

مهدی
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۳:۳۴ ق٫ظ

آخه مسئول عزیز که قانون عطف ما سبق می کنی آیا حاضر هستی برای خودت هم دارایی ها و مدارکت تحصیلی ات را عطف ما سبق کنند؟ آخه خلاف قانون هست مثل اینکه مثلا عوارض یا هزینه یا مالیات زمین یا کالایی را بدهید بعد بهتون بگن دوباره با قانون جدید باید عوارض و مالیات بدید. فقط کمی فکر کنید. کمی تامل همین

بهنام
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

متاسفانه تفکری در کار نیست!

مهدی
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۳:۲۹ ق٫ظ

مگر میشه عطف ماسبق کرد. پس ما هم میگیم اون مسئول و رئیس اموزش سازمان مرکزی که دکترا گرفته و الان این پست را داره باید براساس قوانین جدید مدرک دکترایش باطل بشه و عطف ماسبق بشه و با شرایط جدید مدرک دکترا بگیره. متاسفانه این مسئولین دانشگاه ازاد دارن سیستم را به خشونت و تشویش میکشند و این خشونت و تشویش به تفع هیچ کس نیست.

بهنام
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

واقعا درست فرمودید

مری
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۴:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

دقیقا اینا که الان پست مدیریتی بالا دارند مدرک دکتراشون را بسیار بسیار آسان گرفتند بایست باطل شه تا بفهمن با جوان ما چه ها که نکردند!!! بخدا آون زمان مقاله نمیدادن چند تا واحد پاس و خداحافظ .

محمدی
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۲:۴۱ ق٫ظ

یک مقاله در نشریات دانشگاه آزاد یا دولتی چاپ کنند باید کفایت کند

بخشنامه کنید و شرط را یک مقاله بگذارید که یا در آزاد و یا در دولتی باشد

پیمان
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۰:۱۷ ق٫ظ

مشکل بزرگتر از اینها هم این مدرک زبان غیر استاندارد ای پی تی! هست که چند ماهه نه امتحان میگرند و نه امتحان مجازی برگذار میکنند!!! به هیچ نهاد و سازمانی هم پاسخگو نیستند این مسئولین دانشگاه آزاد!! و جالبتر اینکه ۹۵ درصد مقالات هم در مجلات دانشگاه دارند اساتید رد میکنند از شروع بیماری کرونا در ایران!!! کلی دانشجو رو همه جوره عقب انداختند و خیلی شیک هم هر ترم دارند از اونها شهریه دریافت میکنند!!! به خدا ظلم و زورگویی هم یه حد و اندازه ای داره خب…!!!

...
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  پیمان

دقیقا درسته.

ایرج
دی ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  پیمان

سلام و عرض ادب….من هم قبل از ۱۵ ابان ماه پیش دفاع کردم با مقاله کیو ۳ ، سازمان به شکلی یکطرفه و توهین امیز پیش دفاع ما را باطل کرد ، بطوری که ما شرایط پیش دفاع با شرایط بخشنامه جدید را از دست دادیم.متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست….ایا قانون عطف به ما سبق دارد ؟ ممنونم

ناشناس
بهمن ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  ایرج

سلام برای من هم همین اتفاق افتاده پیش دفاعم را باطل کردند و ما پیش دفاع مرحله اول با بخشنامه جدید رو هم از دست دادیم، مسولین پاسخگو باشید

ناشناس
بهمن ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  ناشناس

سلام، متاسفانه ما که پیشدفاع متمرکز شرکت کردیم هم با اوضاع اسفبار پیش دفاع مجازی رد شدیم و حتی علت رد رو هم اعلام نکردند. اگر قرار به تمدید بخشنامه بود خوب قبلا اعلام میشد که ما که رعایت قانون رو کردیم از هم دوره ای ها که عقب تر از ما بودند و الان براحتی دفاع کردند جانمونیم. الان شدیم مزحکه عام و خاص!!!