موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

حمایت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حذف شرط پذیرش مقاله برای دفاع دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کشور در یک تحریم علمی است و نوعی آپارتاید علمی علیه دانشمندان و محققین کشورمان وجود دارد؛ بنابراین باید آیین‌نامه فارغ‌التحصیلی مقطع دکتری تغییر اساسی کند.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس درباره حذف شرط چاپ مقاله در نشریات علمی برای دفاع از رساله دکتری، اظهار کرد: هیأت‌های امنا و دانشگاه‌ها اختیاراتی دارند و خوب است که در حوزه علمی و پژوهشی سختگیری‌هایی صورت گیرد که باعث افزایش رشد علمی کشور و تأمین منافع ملی شود، اما گاهی اوقات سختگیری‌ها باعث سرخوردگی قشر جوان به خصوص دانشجویان مقطع  دکتری می‌شود که این موضوع آفت زا است. 

وی افزود: در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابتی را شروع کرده‌اند و می‌گویند فارغ‌التحصیلان دکتری باید دو یا سه مقاله داشته باشند و برخی هم اصرار دارند دانشجو باید یک مقاله Q1 یا 2 مقاله Q2 ارائه دهند. 

عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر کشور در یک تحریم علمی است و نوعی آپارتاید علمی علیه دانشمندان و محققین کشورمان وجود دارد به‌گونه‌ای که بسیاری از مجلات معروف دنیا از چاپ مقالات ایرانیان امتناع می‌کنند. حال با این اوصاف دانشگاه‌ها به دانشجویان مقطع دکتری فشار می‌آوردند که شما باید در مجلات بین‌المللی  Q1 و Q2 مقاله چاپ کنید که این امر باعث می‌شود گرفتن مدرک دکتری دانشجو چندین سال به تعویق بیفتد و این در حالی است که دانشجو دروس خود را ظرف مدت 2 سال گذرانده و  آزمون جامع را هم با موفقیت طی کرده است. اما متأسفانه به لحاظ سختگیری های اشاره شده دانشجویان چندین سال درگیر پذیرش و چاپ مقاله است. 

زاهدی تأکید کرد: به وزیر علوم و معاونت آموزشی وزارت علوم پیشنهاد داده‌ام زمانی که استاد راهنما محتوای تهیه شده توسط دانشجو را برای دفاع از رساله صحه گذاشت، از داوران خبره‌ دعوت به عمل آید تا دانشجو در یک جلسه پیش دفاع کلیات و نتایج اصلی رساله خود را ارائه دهد و اگر داوران تأیید کردند که این رساله قابلیت دفاع دارد جلسه دفاع را بگذارند و منتظر دریافت پذیرش یا چاپ مقاله نباشند.

وی اضافه کرد: اما استاد راهنما باید گزارشی به جلسه دفاع ارائه دهد مبنی بر اینکه از آن رساله چند مقاله استخراج شده یا می‌توان استخراج کرد یا حتی برای چاپ به مجله‌ای ارسال گردیده است. آنگاه دفاع از رساله به صورت‌ مشروط برگزار شده و در صورت تأیید توسط هیأت داوران، کار دانشجو از حیث آموزش و پژوهش تمام شده و برای فارغ التحصیلی نهایی باید منتظر پذیرش یا چاپ  مقاله منطبق با شرایط و استانداردهای دانشگاه  باشد. این موضوع دو فایده دارد اولاً دانشجو از نظر سنوات تحصیلی یا پرداخت شهریه و نگرانی‌های روحی- روانی معاف و خلاص می‌شود و ثانیاً دانشگاه هم استانداردهای خود را حفظ می‌کند.

عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید آیین‌نامه فارغ التحصیلی دانشجویان دکتری تغییر اساسی کند که این موضوع را خدمت وزیر محترم علوم عنوان کرده‌ام؛ بنابراین باید رویکردها تغییر کند، خوشبختانه دکتر غلامی اصل مطلب را مورد استقبال قرار دادند، امیدوارم که این پیشنهاد هرچه زودتر مورد تأیید و بخشنامه گردد. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشجوی روزانه همچنان در انتظار دریافت پذیرش
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳ ۲:۴۳ ب٫ظ

و گویا همچنان ما باید در این راه بسوزیم تا مگر برای انها که پس از ما می آیند چاره ای بیاندیشند!!! هر نیمسال چند میلیون تقدیم دانشگاه می کنیم که همچنان به ما اجازه بدهند پایان نامه به دست در انتظار دریافت پذیرش برای مقاله ای باشیم که هنوز کسی از خود اساتید راهنما نمی پرسد شما چگونه راهنمایی کرده اید که هنوز پذیرش مقاله دریافت نشده؟!!!

دانشجوی دکتری
دی ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۵۲ ب٫ظ

خدایی بسیار درست گفتن
ما که شهریه پرداز هستیم و پذیرش مقاله طول میکشه و بدون هیچ کاری باید انجام بشه دانشگاه شهریه الکی ازمون میگیره
شرط چاپ مقاله رو بذارن برای فارغ التحصیلی نه دفاع
این جوری عادلانه تره

Hg
دی ۲۵, ۱۳۹۹ ۱:۳۶ ق٫ظ

شما که دانشجوی دکتری هستی نمیدونی که تاریخ فراغت همون تاریخ دفاعه ؟! :)

فرزاد
دی ۲۸, ۱۳۹۹ ۶:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  Hg

شما که اینقدر سرت میشه نمیدونی فراغت از تحصیل با دریافت مدرک فرق می کنه؟! :)

محمد جواد
دی ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۳۰ ب٫ظ

بسیار عالی
لطفا فکری هم برای آزمون زبان eptنمایید که چندین ماه است به تعویق افتاده تعداد زیادی دانشجو بااین مشکل مواجه شده اند و نمیتوانند دفاع کنند و یا آزمون جامع بدهند..دانشجویانی که نمره مشروط بین ۴۰ تا ۴۹ را کسب کرده اند بتوانند دفاع از پایان نامه را انجام دهند حداقل در شرایط کرونا این تصمیم میتواند کارگشا باشد .
آزمون زبان استاندارد نیست و ملاک درستی برای ارزیابی سطح زبان دانشجویان نمیباشد اگر دانشگاهها برای هر رشته چند واحد زبان تخصصی همان رشته را برگزار نملیند هم به دانشجو کمک میشود و هم ارزیابی بهتری برای ادامه این مقطع خواهند داشت

بابک
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۰:۰۷ ق٫ظ

کاش یه قانونی تصویب می شد که مسئولیت چاپ مقاله از دوش دانشجو برداشته میشد و فرد یا سازمان دیگری در خود دانشگاه ها موظف می شدن که پیگیر پذیرش و چاپ مقاله بشن، سود نهایی چاپ مقاله رو دانشگاه می بره پس خودشم باید زحمت چاپشو بکشه، دانشجو که تجربه و رانت و مهارت کافی نداره

الی
دی ۲۳, ۱۳۹۹ ۷:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  بابک

بعد هم خیلی خوب می شه یک نفر بره جای دانشجو آزمون بده … بعد رساله شو …. بعد ….. !!!!!!!!

فرزاد
دی ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  الی

چیزی که فقط با صرف تلاش دانشجو به دست بیاد حرفی روش نیست مثل آزمون دادن و درس خوندن و دفاع و … ولی چاپ مقاله بیشتر از اینکه وابسته به تلاش دانشجو باشه وابسته به عواملی دیگری مثل رانت و پارتی و … است، چرا باید دانشجو مسئول شناخته بشه؟
پس بهتره دانشگاه یا استاد راهنما پیگیر چاپ مقاله بشن

ناصر
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۴:۳۰ ب٫ظ

خوشبختانه البته خود آقای زاهدی با اصل چاپ مقاله به عنوان شرط لازم و ضروری و اجتناب ناپذیر مقاله در مقطع دکتری که مستخرج از رساله باشد مخالفتی ندارند که بسی جای خرسندی است.و الا حذف مقاله از مقطع دکتری یعنی بی اعتبار کردن دکتری مثل سایر مقاطع. شرط مهارت (حداقلی) زبان انگلیسی یا زبان خارجی دیگر و مقاله مستخرج از دکتری به عنوان حداقل استانداردهای آموزشی و پژوهشی باید برای اعطای مدرک دکتری قطعا و الزاما قید شود. در غیر اینصورت متاسفانه این حوزه هم مثل بسیاری حوزه های دیگر به گند کشیده می شود و هر ….که پول دارد نفوذ دارد می رود یک مدرک می گیرد و فردا با این مدرک نماینده می شود، استاد می شود و فلاکتهای مضاعف برای مملکت

شهاب
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۴:۲۴ ب٫ظ

من نمیدونم چرا اینا خودشون چیزی رو که تصویب میکنن خوب نمیخونن. آقااااااا شرط پذیرش حذف نشده فقط شرط چاپش حذف شده. اینکه کلا پذیرش و چاپ حذف بشه خوب نیست. ولی اینکه شرط چاپ حذف بشه خوبه چون چاپ یه مقدار طول میکشه و وقتی پذیرش گرفته باشه یعنی میخواد چاپ بشه دیگه.

ناشناس
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۰۶ ب٫ظ

دکترای تخصصی بدون مقاله isi خوب یعنی تمسخر تحصیلی

سپیده
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

ممنون ولی خواهشآ کمی سریعتر پیگیر شوید

علی
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

آقای محترم چرا سفسطه می کنی
دانشجوی دکتری حتما بایستی حداقل یک مقاله از رساله داشته باشه.
پژوهش حاصل علم یک شخص است.
حالا ISI نباشه ولی حداقل علمی پژوهشی باشه هم کافیست.

عبدالهی
شهریور ۷, ۱۴۰۱ ۸:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  علی

هیچ دانشگاهی در دنیا اینجوری نیست

بابک
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

فقط هر قانونی تصویب می کنید، دانشگاه آزاد رو هم شاملش کنید، واقعا خیلی فشار میاره به دانشجوهای بیچاره

کاوه
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  بابک

دانشگاه آزاد خیلی داره اذیت میکنه

نرگس
دی ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  بابک

دانشگاه آزاد پذیرش و ورودشون خیلی راحته …مقاله هم ندن!!!! امسال چه آدمای بی سوادی رو سراغ دارم که الفبای دروس کارشناسی رو هم نمیدونن و دکتری آزاد قبول شدن..جای تاسف بسیار است… فقط بخاطر داشتن عنوان دکتر پول خرج میکنن و بدنبال یک پست دولتی در سازمان!!!!!!!!!!

علی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  بابک

چرا نطارتی به دانشگاه آزاد نیست! ورودی ۹۴را در دقیقه ۹۰ دفاع مشروط به قانونی کردن که اونم به موقع اطلاع رسانی نشد و سه هفته به اتمام تازه بدستم رسید!!! رانت خواری و رشوه گیری در دانشگاه و نشریات بیداد میکنه !! اینجا بالاترین جایگاه علمی کشوره فساد چاپ و نوشتن تابلویه ولی هیچکس کاری نمیکنه چون مسولان ذی نفعن و همانطوری بالا امدن

بابک
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۰ ق٫ظ

درود بر دکتر زاهدی بزرگوار و تمام خادمین حقیقی به خلق

دانشجو
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷ ق٫ظ

درود بی پایان بر شرف و اندیشه سبزتان. احسنت. بالاخره توی این اوضاع، یک نفر پیدا شد که حرف درست و به جایی بزند.
در مورد بحث تحریم ها نیز اشاره خوبی کردند. امید که از بستر سخن بر بستر عمل نیز بنشیند.

منصف
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۸:۵۲ ق٫ظ

جناب اقای دکتر زاهدی سلام علیکم خداوند به شما عمر با عزت بده که همیشه منطقی و با شرایط روز صحبت و تصمیم می گیرید

...
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۸:۳۶ ق٫ظ

کاملا منطقی و درسته.

سمیه نرو
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۸:۲۱ ق٫ظ

دمت گرم اقای زاهدی