موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پاسخ رئیس دانشگاه امیرکبیر به انتخاب سفارشی دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر به بیان توضیحاتی درباره حواشی مطرح شده درباره انتخاب‌های سلیقه‌ای و سفارشی پذیرش دانشجویان دکتری پرداخت.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقادات به شیوه مصاحبه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها و باز گذاشته شدن دست آن‌ها در پذیرش دانشجو گفت: دانشگاه در دعوت به مصاحبه دکتری  تراز را مشخص می کند و معمولا دانشکده ها ۷ تا ۸ برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه دارند و یا حتی دانشکده‌ای را در دانشگاه امیر کبیر داشتیم که ۱۵ برابر دعوت به مصاحبه داشتند.

معتمدی ادامه داد: اگر دانشکده داوطلب کمتری برای مصاحبه دعوت کند به ضرر خود دانشکده تمام می شود، چون ممکن است کسانی رزومه قوی داشته ولی به دلایلی موفق نشده باشند  در کنکور رتبه و تراز مناسبی کسب کنند. 

رئیس دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه البته هر چه بیشتر داوطلب به مصاحبه دعوت شوند کار خود دانشگاه سخت‌تر می‌شود، ادامه داد: ولی این اقدام این مزیت را دارد که افراد با رزومه قوی انتخاب شوند.

استاد زیر بار  هیچ دستوری نمی رود

معتمدی  در ادامه در واکنش به حواشی مطرح شده درباره انتخاب های سلیقه ای و سفارشی دانشجویان دکتری توضیح داد: استادان زیر بار هیچ دستوری نمی‌روند که این خیلی خوب است. در انتخاب دانشجوی دکتری هم هیئاتی از استادان متخصص تشکیل می‌شود و بر اساس رزومه و سوابق، داوطلب را می‌سنجند.

او افزود: در پذیرش دانشجو، فرزند همکار و دوست با سایر افراد برای پذیرش دانشجو تفاوتی ندارد.  به عنوان مثال بنده تا دانشجو مناسب کارم نباشد اقدام به جذب  نمی‌کنم و مهم هم نیست که یک سال دانشجو نداشته باشم.

معتمدی اظهار کرد: استاد با کسی تعارف ندارد و حرف رئیس دانشگاه و رئیس جمهور برایش فرقی ندارند، ملاک عمل آن‌ها بررسی سوابق تحصیلی  و علمی دانشجو است.

هیچ وقت دانشجوی سفارش شده را پذیرش نکردیم

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر ادامه داد: حسن دانشگاه معتبر به این است که مسائل عملی در آن حرف اول را می‌زند. هیچ وقت در دانشگاه رخ نداده است که برخی را به صورت سفارش شده قبول کنیم. تمام افرادی که به مقطع دکتری می‌آیند افراد قوی هستند، ولی این مشکل را نیز داریم که برخی مواقع ظرفیت استاد پر می‌شود و امکان جذب دانشجو نیست. ولی در مقطع کارشناسی بر اساس ظرفیت کلاس، دانشجو گرفته می‌شود. ما حتی به اعتراض دانشجو برای پذیرفته نشدن هم به صورت مستدل جواب می‌دهیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه فردوسی
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۳:۴۳ ب٫ظ

درود برشما وکمال تشکر از گفته های ناب بزرگواری که نامشان را مالک اشتر ثبت نموده اند

مهندس کنجوریان
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۲:۰۳ ب٫ظ

همش پارتیه.
رتبه ۲۱ ارشد مهندسی صنایع علم و صنعت هیچ جا قبول نشدم

مالک اشتر
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۴۵ ب٫ظ

سلام
باید هر چه زودتر نحوه انتخاب دانشجوی دکتری طوری تنظیم بشه که توان اساتید برای انتخاب مغرضانه دانشجو کاملا از بین بره. اساتید خودشون به خاطر نحوه برخورد در تدریس و نمره دادن به دانشجویان در طول ترمهای آموزشی مورد سوال هستند. چه نمره هایی که با معیارهای خاص و اتفاقا غیراخلاقی!!! داده نمیشه. و حتی برعکس موارد زیادی هم هست که عمدا نمره و معدل کسی رو پایین‌میارن که در مراحل بعدی بنفع افراد مورد نظرشون بشه.
بلاشک همین روند در انتخاب دانشجوی دکتری که یک مرحله مهمتر هست هم اتفاق میفته. بنظرم قوه قضاییه باید بخشی را برای پاکسازی دانشگاهها از این مسائل سازماندهی کنه. چون حراست و امثالهم در این موارد حرفی برای گفتن ندارن و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم که موارد اسفناکی از تنظیم قوانین بنفع اساتید (که در واقع شامل خودشون هم میشه)داشته و دارد.

محسن
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۴۲ ب٫ظ

مزخرف ترین روش برای جذب هست
رتبه ۱۳خواجه نصیر

رضاخان
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۳۲ ب٫ظ

آقای رعیس…شما سواره ای و ما پیاده. ولی امسال یک حسن داشت و اون این بود که هم شما مصاحبه های انلاین رو ضبط کردین و هم بعضا دانشجویان.
بنده خودم وارد مصاحبه شدم امسال. اساتید گفتن خب چی خوندی لیسانس و ارشدت رو کجا بودی؟ (که همه مدارکم جلوشون بود) بعدم گفتن اگه سوالی نداری خدانگهدار. (فیلم ضبط شده اش رو دارم رعیس جان اگه خواستی مستند و مستدل هست)
شما به این میگی بررسی علمی و تخصصی دانشجو؟ این میشه اون بررسی موشکافانه ای که تو بوق و کرنا کردین؟

پنهان
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۵:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  رضاخان

دقیقا

رضاخان
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۲ ب٫ظ

تا نباشد چیزها مردم نگویند چیزکی آقای رعیس…

حسن
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۰۰ ب٫ظ

بنده امسال در داتشگاه امیرکبیر دعوت به مصاحبه شدم، ولله قسم فقط بهم گفت خودتو معرفی کن، بعدش از استاد پرسیدن سوالی از ایشون ندارین گفت نه ندارم، رتبه م ۱۳ بود حالا نمیدونم رتبه چند پذیرش شد

رضاخان
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

بله کاملا درسته

دکتری بیکار
دی ۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

اینهنه دانشجو و فارغ التحصیل دکتری بیکار .مگه دکتری قبول شدن براتون نون و آب میشه برید دنبال کار از بیکاری دکتری نخونید.کشور های توسعه یافته رو هم نگاهی بندازید دکتریهاشون خیلی کم هستن انگشت شمار چون از همون لیسانس میرن دنبال کار و افرادی که وارد دکتری و ارشد میشن واقعا پژوهشگرن.نه اینکه از بیکاری دکتری بخونن

A.SH
دی ۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری بیکار

درست میگی شما, اما شاید بین معترضان کسانی هستن که واقعا پژوهشگرن و جایی براشون نیس!!!

احسان
دی ۶, ۱۳۹۹ ۶:۴۱ ق٫ظ

سلام. من دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد رو امیرکبیر بودم.
دو سال من از طریق استعداد درخشان به مصاحبه دعوت شدم. علیرغم رزومه عالی پذیرفته نشدم چون یکی از اساتید هر دو دختر خودش رو که عملا کاری به جز واحد پاس کردن انجام نداده بودند جذب کرد.

تینا
دی ۶, ۱۳۹۹ ۶:۲۹ ق٫ظ

من در یکی از معتبرترین دانشگاه ها دیدم بر اساس روابط خارج از چهارچوب اخلاق طرف رفت هیات علمی شد. با یک رزومه افتضاح… حالا شما میگی پذیرش دکتری… البته این به این معنا نیست که همه به این طریق پذیرفته میشن ولی خوب کم نیستن آدمهایی که به این طریق پذیرفته میشن و عمدتا هم همینا دست بالارو تو سیستم دارند.

A.SH
دی ۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  تینا

بله. درسته. بسیار هستن که با زد و بند رفتن بالا و پایین هم نمیان و تصمیم گیرنده هم شدن!!!. برای هیات علمی شدن که وضع افتضاحه. هیچ نظارتی نیس, کافی توی دانشگاه مورد نظر یک اشنایی داشته باشی.
من خودم ارشد رو توی یک دانشگاه معتبر خوندم. ده مقاله هم دارم. سه ISI با ضریب تاثیر بالا و رتبه ام در دوران ارشد و دکتری تک رقمی بوده. الان توی دکتری نیستم. چون کسی رو نداشتم که سفارشم رو توی دانشگاه های تهران بکنه.
هیات علمی های اون دانشگاهی که من تحصیل کردم, نوددرصدشون با زد و بند اومدن. هیچ کمکی هم برای نوشتن مقاله به من نکردن. با پشتکار خودم تونستم بنویسم. فقط پارتی بازیه

بهی
دی ۶, ۱۳۹۹ ۱:۴۸ ق٫ظ

حداقل عدالت این است که مصاحبه حذف شود ومثل کنکور وارشدنمرات اعمال شود
اساتیدسلیقه ای وسفارشی عمل میکنند

A.SH
دی ۶, ۱۳۹۹ ۷:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  بهی

درسته. باید مثل ارشد باشه. اساتید خیلی توی فرایند مصاحبه سلیقه ای و با بی انصافی کار میکنن!!! باید یک فکری برای این موضوع بکنن.
البته توی این مملکت این قدر مشکل و بدبختی هس که فرصت فکر کردن به این موضوع ندارن!!!!.
چه قدر توی مصاحبه های دکتری و استخدامیا حق خوری وجود داره!!! فقط باید مصاحبه رو حذف و بر اساس نمره کتبی و رزومه انتخاب دانشجو کرد, اون هم یک سازمان بی طرف. توی استخدامی ها هم همینطور.

رضا
دی ۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶ ب٫ظ

اگر منصف باشیم، حرف ایشان به صورت مطلق دروغ نیست. البته بنده خودم چهار بار در دانشگاه صنعتی شریف به مصاحبه دعوت شدم و حتی مطلع شدم که یک بار نمره اول آزمون بودم، اما مرا نپذیرفتند!
دلیلش این‌ست که اساتید ترجیح می‌دهند به واسطه شناختی که از دانشجویان دوره ارشد خودشان دارند، آن‌ها را بپذیرند و ریسک دانشجوی غریبه را برخود تحمیل نکنند که البته کار اشتباهی‌ست، اما این موضوع دال بر دروغ بودن حرف ایشان نیست.
هیچ جای دنیا رئیس دانشگاه و هیچ مقام مسئول دیگری، حق دخالت در فرایند پذیرش دانشجوی دکترا و تحمیل دانشجو به استاد را ندارد.
مطمئن باشید هیچ استادی هم زیر بار چنین تحمیلی نمی‌رود، اما ممکن است نظر شخصی‌اش در مورد داوطلبین مختلف، بایاس باشد که آن‌هم رئیس دانشگاه نه می‌تواند چنین چیزی را اثبات کند و به‌تبع آن، نه می‌تواند دخالت کند.

شاید هیچ‌کس به‌اندازه حقیر از این موضوع لطمه ندیده باشد، اما دلیل نمی‌شود که از دایره انصاف خارج شویم.

A.SH
دی ۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

بله. این قانون صد در صد نیس. اما توی این مملکت بالای ۹۰ درصد هس که با شناخت و سفارش دانشجو میگیرن, استخدام می کنن. من خودم یک شاهد زنده ام

A.SH
دی ۵, ۱۳۹۹ ۷:۰۹ ق٫ظ

برای دکتری فقط سفارش و داشتن یک حداقل های علمی. اونا دنبال پیشرفت مملکت نیستن. اکثر اساتید دانشگاه ها دنبال منافع و راحتی خودشون هستن!!
به دریا رفته میداند مصیبت های طوفان را.

علی
دی ۵, ۱۳۹۹ ۶:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  A.SH

با توجه به تجربه ای که دارم ادعا می کنم که ۹۰ درصد مصاحبه ها فرمالیته است
انتخاب دانشجو قبل از مصاحبه انجام شده
و مصاحبه فقط صورت رسمی و قانونی دادن به انتخاب اساتید است

A.SH
دی ۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  علی

قربون دهنت

A.SH
دی ۵, ۱۳۹۹ ۷:۰۶ ق٫ظ

ایا انسان های عاقل فکر میکنن که دروغ های این اقای رییس راسته؟!!!

سعید
دی ۵, ۱۳۹۹ ۲:۰۴ ق٫ظ

ولی در عمل ما همگی چیز دیگه ای دیدیم

رضاخان
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

احسنت

سهیل
دی ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶ ب٫ظ

لطفا حذف

A.SH
دی ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸ ب٫ظ

من خودم رو با یک رزومه عالی رد کردن, چون کسی رو توی دانشگاههای تهران نداشتم, ولی همونجا کسی رو دیدم که با رزومه پایین تر و رتبه خیلی پایینتر و از فارغ التحصیل از دانشگاهی خیلی بدتر از من قبول کرده بودن!!. بعدش متوجه شدم که از پیش با مدیر گروه ساخته بودن.

رضا
دی ۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  A.SH

اگر منصف باشیم، حرف ایشان به صورت مطلق دروغ نیست. البته بنده خودم چهار بار در دانشگاه صنعتی شریف به مصاحبه دعوت شدم و حتی مطلع شدم که یک بار نمره اول آزمون بودم، اما مرا نپذیرفتند!
دلیلش این‌ست که اساتید ترجیح می‌دهند به واسطه شناختی که از دانشجویان دوره ارشد خودشان دارند، آن‌ها را بپذیرند و ریسک دانشجوی غریبه را برخود تحمیل نکنند که البته کار اشتباهی‌ست، اما این موضوع دال بر دروغ بودن حرف ایشان نیست.
هیچ جای دنیا رئیس دانشگاه و هیچ مقام مسئول دیگری، حق دخالت در فرایند پذیرش دانشجوی دکترا و تحمیل دانشجو به استاد را ندارد.
مطمئنم باشید هیچ استادی هم زیر بار چنین تحمیلی نمی‌رود، اما ممکن است نظر شخصی‌اش در مورد داوطلبین مختلف، براساس باشد که آن‌هم رئیس دانشگاه نه می‌تواند چنین چیزی را اثبات کند و به‌تبع آن، نه می‌تواند دخالت کند.

شاید هیچ‌کس به‌اندازه حقیر از این موضوع لطمه ندیده باشد، اما دلیل نمی‌شود که از دایره انصاف خارج شویم.

A.SH
دی ۶, ۱۳۹۹ ۶:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

مگه توی کارنامه نمیزنن که نمره چندم ازمون دکتری بودی؟!! که بعدا متوجه شدی نمره اول ازمون بودی؟!!!

رامین
دی ۴, ۱۳۹۹ ۵:۵۲ ب٫ظ

شما گفتی و ما هم باور کردیم، احیانا پشت گوشامون مخملی شده

Graphic
دی ۴, ۱۳۹۹ ۵:۲۴ ب٫ظ

سلام دوستان گروه هنر یا معماری میشه راهنمایی کنید راجع به Muqarnas journal
معمولا چقدر طول میکشه جواب بدن وقتی مقاله می فرستیم؟ اگه ژورنال دیگه ای هم میشناسید در زمینه هنر اسلامی که زود هم جواب میدن لطفا بگید

شهرام
دی ۴, ۱۳۹۹ ۵:۱۰ ب٫ظ

سلام.انشاالله که این راست دروغ نباشد!