موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ضرورت اعمال محدودیت پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: با توجه به این که در اکثر رشته‌ها در همه مقاطع تحصیلی صندلی‌های خالی وجود دارد، اعمال محدودیت پذیرش دانشجو در بعضی از رشته‌ها از بودجه دولتی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به آمار و تحلیل‌هایی از صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مقاطع و رشته‌های دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی بر اساس اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: در اکثر رشته‌ها در همه مقاطع تحصیلی صندلی‌های خالی وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین اعمال محدودیت پذیرش دانشجو، در بعضی از رشته‌ها، از بودجه دولتی ضروری است. وجود صندلی‌های خالی، در صورت کنترل ظرفیت کلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پدیده‌ای نامطلوب نیست یعنی این که امکان انتخاب بهتر برای دانشجو با کمترین تنش و رقابت فراهم می‌شود.

وی در ادامه به نکاتی درباره صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تضمین کیفیت داوطلبان پذیرفته شده با وجود ظرفیت خالی مهم است. لذا باید معلوم کنیم سهم مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور در ظرفیت‌سازی و همچنین سهم مؤسسات دولتی و غیردولتی دارای کیفیت باید چگونه تعریف شود. ظرفیت‌سازی دانشگاه‌های دولتی دارای کیفیت پذیرش داوطلبان شهریه‌پرداز نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. همچنین کنترل ظرفیت کلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مکانیزم خودتنظیمی ظرفیت‌ها در آن‌ها امری ضروری است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
دی ۸, ۱۳۹۹ ۳:۴۴ ب٫ظ

ظرفیت پذیرش یش از حد دانشگاه آزاد از سال ۹۳ عملا باعث بیکنکور شدن دکتری شده.
باید جلوی پذیرش دانشجو دکتری ازاد گرفته شود.

فاطمه فردوسی
دی ۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۸ ق٫ظ

با عرض سلام وادب خواهشمندم کسی که کاملا آگاه است لطف می فرماید سوال مرا جواب دهد؟تاریخ ازمون طبق گفته ی رهبری وریاست جمهوری به مرداد موکول شده است اما الان اینجا همان نیمه ی اسفند است ما طبق همان اطلاعیه برنامه ریزی نموده ایم یعنی مردادلطفا تکلیف مارا یک نفر مشخص نماید؟چون کرونا که بیشتر اقبل درحال رشد است واینکه آیا پیش کسوتی اطلاع دقیقی از دانشگاه های بدون کنکور سراغ دارد ؟چون پردیس کیش که مرتب اشغال بود وثبت نامش تمام شد ما واقعا انگار دریک جنگ روحی قرار گرفته ایم بلا تکلیف وهنوز مقاله ها ی ما هم به ثبت نرسیده خواهشمندم لطفا این تشنجش راسامان بخشید تا تکلیف ما مشخص شود آخه چطور با عینک وماسکواین همه داغ اطرافیان مان ناشی از کرونا اسفند امتحان دهیم؟خواهش میکنم رسیدگی بفرمایید عجب نسلی شدیم ما اصلا این کنکور چیست؟توروخدا این غول استرس زا بردارید مگرگناه ما چیست که این سیستم غلط آموزشی را باید تحمل کنیم به خداقسم از بس که درس خواندیم دیگه اصلا نه زندگی داریم ونه جانی لطفا این خانه ی از پایه خراب را ویران نمایید .باتشکر فراوان

علی
دی ۴, ۱۳۹۹ ۲:۲۱ ب٫ظ

سلام
ببخشید ی سوال داشتم ممنون اگر کسی جوابش را می داند پاسخ بدهد ایا در مقطع دکتری بدون کنکور هم داریم به جز استعدادهای درخشان؟

قاسم
دی ۴, ۱۳۹۹ ۸:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام.
برخی از دانشگاهها که دارای پردیسهای بین الملل هستند طبق آیین نامه میتونند بر اساس سوابق تحصیلی و رزومه دانشجو پذیرش کنن مثل پردیس بین الممل کیش و ارس دانشگاه تهران و پردیس کیش دانشگاه شریف و پردیس کیش دانشگاه آزاد.

سمیه نرو
دی ۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

تو پذیرش بدون کنکور دکترا غیرانتفاعیااااا ادم نیستن بعد ظرفیت پذیرش غیرانتفاعیا و ازاد رو زیاد میکنید با خودتون درگیرید

سمیه نرو
دی ۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸ ب٫ظ

چراااااااا غیرانتفاعیا رو ادم حساب نمیکنید

Barane
دی ۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

آره دانشگاههای غیرانتفاعی رو بذارن توظرفیت بعدآخر کار مدرکشو به حساب نیارن.
الان تو پذیرش دکترای بدون کنکور هیچ دانشگاهی مدرک غیرانتفاعی رو قبول نمیکنه

قاسم
دی ۴, ۱۳۹۹ ۹:۲۱ ق٫ظ

این دقیقا داره چی میگه؟
اگه صندلی خالی وجود داره ، قاعتا باید ظرفیت پذیرش رو بالا ببرن.پس چرا این میگه محدودیت ایجاد کنیم؟

همسفر
دی ۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰ ب٫ظ

آقایون تکمیل ظرفیت بزنین خودتون رو خلاص کنید دیگه چرا صغری کبری میچینید

کمک
دی ۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

سلام راهنمایی کنیداعتبار علمی و مدرک دکتری این دانشگاه غیر انتفاعی ها و پیام نور به نظرتان از واحد علوم تحقیقات بیشتر است یک نفر می گفت علوم تحقیقات اصلا دانشگاه نیست بنگاه فروش مدرک دکتری است و اصلا نه درسی و نه کلاسی پول بده مدرک بخر

باهاتون قهرم
دی ۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  کمک

سلام.والا تا جایی که من دیدم علوم تحقیقات جز دانشگاه های رنک و مدرکش حتی از دانشگاه های دولتی شهرستان بالاتر در نظر گرفتن اینو از خودم نمیگم یه استخدامی شرکت نفت داشت فارغ التحصیلان علوم تحقیقات دعوت کردن مصاحبه ولی ما الف های شهرستان نه وقتی هم تماس گرفتم گفتم ای بابا ماها دولتی بودیم خوب از بی پولی نرفتیم آزاد علوم تحقیقات هیچی کار خودشونو کردن

وراگی
دی ۳, ۱۳۹۹ ۱:۳۷ ب٫ظ

درستش هم همین هست من دوستانم که آزادهای برتر بودند اکثر اساتیدشون اساتید دانشگاه تهران بودن ولی ما که سراسری درجه دو بودیم اساتیدمون خیلی معمولی بودن.

سعید
دی ۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

یعنی ظرفیت دکتری بیشتر از سال قبل میشه یا کمتر؟

ویکتاریون
دی ۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

من متوجه نمیشم چی میگه ولی به نظرم دلشون می خواد ظرفیت های روزانه ی خالی مونده رو بفروشن. چون اول گفته لازمه پذیرش با بودجه ی دولتی رو محدود کنیم و در ادامه گفته البته کیفیت دانشجوی شهریه پرداز هم مهمه ها!