موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

توقف پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های با ظرفیت پایین اشتغال

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از توقف جذب دانشجوی دکتری در رشته هایی که بازار کار مناسبی ندارند، خبر داد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات برخی دانشگاه‌ها برای گرفتن مجوز جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی به خصوص در دوره دکتری تخصصی، گفت: درباره این موضوع با دو نوع دانشگاه مواجه هستیم.

غلامی ادامه داد: دسته اول دانشگاه‌هایی هستند که ظرفیت لازم برای جذب دانشجوی دکتری مثل هیات علمی و سایر شرایط را دارند و با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توانیم شرایط آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی را فراهم کنیم که مشکلی در آن وجود ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود:  دسته دوم دانشگاه‌هایی هستند که ظرفیت‌های اضافی جذب می‌کردند که این جذب‌های خارج از ظرفیت را از سال گذشته متوقف کردیم و همان استاندارد‌ی که در وزارت علوم تعریف شده بود را برای دانشگاه‌ها در نظر گرفتیم.

غلامی اظهار کرد: تعداد دانشجوی برخی استادان و برخی رشته‌ها در تعدادی از دوره‌ها که نمی‌توانیم اسم ببریم را به شدت کاهش دادیم. این کاهش جذب دانشجوی دکتری در رشته‌هایی بود که تعداد بیکاران فارغ التحصیل آن‌ها زیاد بود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

32 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه فردوسی
شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ ۹:۲۵ ب٫ظ

سلام وعرض ادب .بزرگواران کسی مطلع است که اگر از مصاحبه جا مانده باشد چه کاری به صلاحش است انجام دهد؟۲.اینکه چگونه میتوان از وزارت علوم به وزارت بهداشت بهداشت منتقل شوم؟باتشکر از پاسخگویی

راشین
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۳:۲۴ ب٫ظ

به جای حذف بعضی رشته ها یا کم کردن ظرفیت برو شغل ایجاد کن نه اینکه صورت مسئله پاک کنى در ضمن ادامه تحصیل براى داشتن بینش و بالا بردن شعور ادماس همیشه که کار کردن هدف از ادامه تحصیل نمیتونه باشه شاید دوس دارن شعور زیادى نداشته باشیم

مونا
اسفند ۳, ۱۳۹۹ ۱:۰۸ ق٫ظ

وای خواهشاً کنکور بندازید اخرای اردیبهشت

علی
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۲:۲۵ ب٫ظ

بهترین کار ممکن رو وزیر علوم انجام دادن… الان خیلیا که هیچ سوادی ندارن بدونه هیچ مطالعه ای و با سهمیه و غیره و غیره میان دکترا میخونن. مگه مدرک دکترا بچه بازیه هر بی سوادی ییاد فقط صرف اینکه بهش بگن دکتر مدرک بگیره. درود بر وزیر محترم…
قبلا ملت دیپلم داشتن کلی ارج و منزلت پیش مردم داشتن چون میدونستن طرف با کلی بدبختی گرفته الان دکترا هم شده ملعبه دست بی سوادا…

عمو
دی ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

واقعا همه تصمیمها در ایران یک شبس متاسفم … تکلیف اونی که تا ارشد خونده چیه و دوست داره ادامه بده؟ چرا توی کاردانی و کارشناسی حذف نمیشن؟

فرناز
دی ۱۸, ۱۳۹۹ ۵:۵۴ ق٫ظ

پس باید بیشتر رشته های علوم انسانی مثل تاریخ و فلسفه حذف بشه!!!!

رضا
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸ ب٫ظ

باسلام
این نظر و تصمیم بجا بود قبل از ثبت نام و باذکر رشته انجام میشد نه کمتر از دوماه به آزمون و ایجاد استرس بین داوطلبین شاغل و غیر شاغل. باید۱۴۰۱ و اونهم از کارشناسی صورت بگیره.

مریم
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۵۸ ب٫ظ

بچه ها کار درستیه این کار البته اگه الکی نگفته باشه وقتی دکتری بگیرین و بیکار باشین خیلی بده خیلی یه آدم بیسواد و بیخود برمیگرده بهت میگه بیکار بودی اینقد درس خوندی یا آخی دکتری داری بیکاری آدمو میسوزونه اگر میدونین بادکتری بیکاری در انتظارتونه لطفا لطفا نخونین

محسن
دی ۱۸, ۱۳۹۹ ۹:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

بله واقعا درسته بیکاری بد دردیه خصوصا برا اونی که تو مقاطع بالا تحصیل می کنه و از همه بدتر طعنه و کنایه اطرافیان.

محسن
دی ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  محسن

همیشه این قانون تو ذهنت باشه که: ببین اون کسی که یه حرفی بهت میزنه آیا به معیارهایی که تو توذهنت داری رسیده یا نه! مثلا راننده تاکسی میاد میگه درس بدرد نمیخوره و تو تو ذهنت بپرسی آیا این فرد به نتایجی که تو میخوای تو زندگیت ببرسی رسیده که تحث تاثیر حرفش قرار بگیری. تمام

Eli
دی ۲۰, ۱۳۹۹ ۹:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  محسن
سحر
دی ۲۰, ۱۳۹۹ ۵:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

سلام شما چه سالی مدرک دکتری گرفتین و چه رشته ای؟

محسن
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۵۵ ب٫ظ

مطمئنا هیچ یک از رشته های کشاورزی به خاطری کشاورزی بودن وزیر علوم حذف نشده

حسنی
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۲۹ ب٫ظ

تمامی رشته های وزارت علوم بیکار هستند باید کلا متوقف کنید.

سارا
دی ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  حسنی

دقیقا..

مرضیه
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۱۲ ب٫ظ

چقدر مسخره خب چرا در سطح دکترا حذف بشه پس از لیسانس حذف کنید کسی که تا ارشد خونده چه گناهی کرده و چرا موقع ثبت نام نگفتن که وقت و هزینه داوطلبها تلف نشه حتما یکی از این رشته ها ژنتیک هست. واقعا که ….

امید
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  مرضیه

دقیقا با شما موافقم
در دوره کاردانی و کارشناسی تصمیم گیری ناپخته صورت میگیرد و منجر به تورم بیکاری میشه نه ارشد و بویژه دکتری که از روی علم و اگاهی و نیاز هست نظیر نیاز شغلی موجود یا آتی و یا پژوهشی..

زهرا
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۵:۲۸ ب٫ظ

از همون کارشناسی حذف بشن والا بهتره.

کنکوری
دی ۱۷, ۱۳۹۹ ۵:۱۳ ب٫ظ

چرا هرروز ی چیز میگین ، واقعا درک ندارین

S
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

فارس من
درخواست انتقال ازمون دکترا به اردیبهشت

ناشناس
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲ ب٫ظ

بهترین کار قرار دادن سقف درصدی در دروس تخصصی در ازمون دکتراست تا افرادی که اصلا هیچ چیزی بلد نیستن مجال ورود به ارشد و خصوصا دکترا را نداشته باشند……..اوضاع اسفبار و وحشتناک جذب سرسام اور در سالهای اخیر جای تعجب و شگفتیست!!!!!

داوطلب دکتری۱۴۰۰
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

موافقم.
طرف با زدن درصد پایین و حتی منفی دروس تخصصی ، میاد شبانه یا آزاد و حتی روزانه (با سهمیه و بدون سهمیه) قبول میشه. این رو به عینه ،خودم دیدم.
ی سقفی باید واسه درصد دروس تخصصی و رقابت افراد گذاشت. نه خیلی بالا.مثلا ۲۰ درصد. که طرف شایستگیش و بار علمی ش رو بتونه نشون بده.
بقیه شایستگی ها و توانایی های مکمل اون ، باشه واسه مرحله دوم.

قبولی دکتری 1399
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۹:۰۱ ب٫ظ

کنکور فقط یک امتحان الویت بندی هست نه سنجش سطح سواد وسنجش سطح سواد رو هیات علمی دانشگاه میسنجند با امتحاناتی که به عمل میارن!، بنده خودم چون رزومم خوب بود برای تخصص دامپزشکی، ننشستم از اول واسه ازمون ۳ ساعته ی بی ارزش وقت بذارم، به جاش ۲ تا isi چاپ کردم و الان هم روزانه قبول شدم با درصد تخصصی ۱۰ در صد و زبان و استعداد تحصیلی ۵%! موفق باشید

حمید کرج تو کف دکتری
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۱:۳۰ ق٫ظ

تفکر جامعه علمی ما رو بیین تو رو خدا

اصلا اشتغال نباشه ….آیا علم هم باید متوقف باشه؟؟؟!!!!!!!!

چه اشتباهی…….جامعه بیکار و باسواد ……بهتر است از جامعه باکار و بی سواد‌‌‌‌….

ناشناس
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹ ب٫ظ

اینها علم کاربردی هستن …وقتی کار نباشه تخصص هم بلا استفاده میگردد…..نبود متخصص باسواد بهتر از متخصص بیسواد مدرک بدست است….چون باعث خرابکاری میشود و کسی نمیتواند جلویش را بگیرد….

Vahid
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۱:۰۴ ق٫ظ

خب به جای اینکه رشته رو حذف کنید سعی کنید برای فارغ التحصیلای اون رشته شرایط کار رو خوب کنید. یا اینکه اون رشته رو کلا از کارشناسی حذف کنید که دیگه کسی نخونه نه اینکه طرف تا ارشد بیاد و بعد بهش بگید کار نیست. از اون گذشته، الان دیگه اکثر رشته ها وضعیتشون یکسانه و خدارو شکر همه بیکارن.
دوستای عزیز به حرف این وزیر گوش ندید ایشون چند ماه دیگه باید بره و یکی دیگه بیاد. ایشون خواستن این روزای آخر یه چیزی گفته باشه.

ویکتاریون
دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۰:۴۹ ق٫ظ

ماشاالله بزنم به تخته کشور با چه قدرت و سرعتی در مسیر توسعه گام برمی داره:)) اسمشم نمی تونن بگن که مردم چندماه عمرشون رو هدر بدن و کنکور شرکت کنن بلکه بیکار نباشن.

ح
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۹:۵۰ ب٫ظ

ببخشید یعنی رشته دکتری که اشتغالش تضمینِ هم مگه داریم که جلوی بقیه رو نگرفتید !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

وراگی
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۰۶ ب٫ظ

کار درستیه

سعید
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۵۷ ب٫ظ

حالا که وقت کنکور ما شد هر دفعه یه داستان درست میشه

سمیه نرو
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۰۴ ب٫ظ

چون بیکاران زیادن از درس خوندنم محروم بشن چه تحلیل جالبی شاید برا بعضیا درس خوندن همه چیز باشه برا اینکه ظرفیت رو کاهش بدین به خاطر بیکاری خب اون رشته رو حذف کنین یا واسش شغل ایجاد کنین

سمیه نرو
دی ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۰۲ ب٫ظ

چرا نمیتونین اسم ببرین خب از اول میگفتین چه رشته هایی کاهش دادین که ما ثبت نام نکنیم اینقد پول الکیم تو خزانه شما نره احتمال ۲۰۰ درصد یکی از اون رشته ها مدیریت بازرگانیه