موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ضرورت کاهش مداخله وزارت علوم در پذیرش دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر راهکار بهبود شرایط در پذیرش دانشجویان مقطع دکتری را کاهش حداکثری مداخله وزارت علوم در پذیرش دانشجو دانست و افزایش اختیارات دانشگاه‌ها را به نفع شرایط موجود عنوان کرد.

دکتر فریدون مقدس‌نژاد در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع دارم، درهیچ یک از کشورهای دنیا،‌ دانشجوی دکتری به صورت “متمرکز” پذیرش نمی‌شود و شیوه پذیرش به این نحو است که دانشجو با توجه به رشته مورد علاقه خود و استاد مورد نظر، به دانشگاه درخواست می‌دهد و استاد نیز متقابلا بر اساس سوابق تحصیلی و توانمندی دانشجو و احتمالا امکانات مالی، دانشجو را پذیرش می‌کند.

در کشورهای خارجی زمانی دانشجوی دکتری پذیرش می‌شود که دانشگاه بتواند بودجه و هزینه‌های تحقیقات دانشجو را تامین کند و این حمایت تا حدی است که حتی شهریه دانشجو هم پرداخت می‌شود. در حالی که این سیستم متمرکز و این سیستمی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد، مناسب نیست و آنطور که باید و شاید دانشجویان از دانشگاه اختیارات لازم را ندارند.

دکتر مقدس‌نژاد با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته شرایطی که ما برای پذیرش دانشجوی دکتری داریم، وجود ندارد، افزود: همچنین این روش که پذیرش دانشجوی دکتری تماما به عهده دانشگاه باشد و نهادهای متولی مانند وزارت علوم فقط نظارت کنند،‌ نیز در کشور دیگری وجود ندارد. باید دید این نظارتی که تعریف می‌کنیم چه ویژگی‌هایی دارد و تا چه حد است و وزارت علوم تا چه اندازه در این امر مداخله می‌کند.

استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: در گذشته وزارت علوم بر اساس آزمون علمی، چند برابر دانشجو به دانشگاه معرفی می‌کرد و دانشگاه بر اساس مصاحبه‌ای که با متقاضی انجام می‌داد، دانشجو را انتخاب می کرد. چنین روشی بهتر از روند پذیرش امسال بود. در سال تحصیلی جاری، بسیاری از اساتید با دانشجویان دکتری که پذیرش کرده‌اند، مشکل پیدا کرده‌اند. چراکه دانشجویانی که از سمت وزارت علوم به آنها معرفی شده، کیفیت مورد نظر اساتید را نداشته‌اند و اساتید از دانشجویان مقطع دکتری خود راضی نیستند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت دانشجوی دکتری بستگی به این دارد که چه‌قدر وزارت علوم مداخله می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر مانند روال سال‌های قبل متناسب با چیزی که دانشکده می‌خواهد، دانشجوی دکتری پذیرش می‌شد، شرایط متعادل‌تر بود. مثلا وزارت علوم ۵ برابر تعداد مورد نیاز دانشجو به دانشگاه معرفی می‌کرد و دانشگاه از بین این افراد مصاحبه و گزینش را انجام می‌داد.

دکتر مقدس‌نژاد اظهار کرد: تجربه شخصی من نشان داده که هرچه مداخله وزارت علوم کمتر باشد، کیفیت دانشجویان مقطع دکتری بالاتر است. زمانی‌که پذیرش دانشجو از میان دانشجویان ممتاز انجام می‌شد، میزان خروجی پژوهش‌ها در قالب مقالات، کتابها یا اختراعات بیشتر بود و عملکرد دانشجویان ممتاز که از طریق سابقه تحصیلی پذیرش شده بودند،‌ درخشان‌تر بود. این مسئله یک شاخص است و نشان می‌دهد در مجموع،‌ دانشجویی که خارج از سیستم کنکور سراسری پذیرش شده، نسبت به دانشجویانی که با کنکور پذیرش شده‌اند، عملکرد بهتری دارد. در نتیجه این نشان می‌دهد که اگر دانشگاه‌ها اختیارات بیشتری داشته باشند، عملا عملکرد بهتر خواهد بود.

استاد دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: این مسئله فارغ از گرایش و رشته است و شرایط این شکل پذیرش ها برای تمامی رشته‌ها یکسان بوده است. یک استاد ترجیح می‌دهد وقتش را صرف دانشجویی کند که عملکرد بهتری دارد، چراکه خروجی عملکرد استاد در هر سال برای دانشگاه مهم است و به تبع آن خروجی دانشجو هم برای استاد مهم است. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۲:۴۳ ب٫ظ

ببینید استاد عزیز بستگی داره که “آموزش” رو چجوری ببینیم توی اون کشورهایی که شما ما رو با اونا مقایسه می کنی ، آموزش “کالا” نیست که فروخته بشه ، اما در ایران آموزش ( و متاسفانه درمان) تبدیل به کالا شده که عرضه و تقاضا داره و “قیمت”ش رو تقاطع عرضه و تقاضا تعیین می کنه برای همینه که ما بیشترین تعداد دانشگاه سرانه در جهان رو داریم. چون انقدر عرضه و تقاضای “مدرک” توی کشور ما زیاده که حتی دانشجو هم صادر می کنیم۱!!! اگه ما رو با کشورهای خارجی مقایسه می کنید ، لطفا کیفیت آموزش رو هم مقایسه کنید ، تلاش اساتید و دانشجوها رو برای بهبود کیفیت همدیگه رو هم مقایسه کنید شما عزیزان که اساتید دانشگاهها هستید ، چندتا دانشجو تحویل جامعه دادید که با آموزش های شما بتونه توی زندگیش گلیمشو از آب بکشه بیرون ؟ ( البته که منظورم مقاله نوشتن نیست) چرا اکثر فارغ التحصیل های ما با آموزش هایی که در دوران تحصیل از اساتید کسب می کنن نمی تونن امورات خودشون رو ( اعم از مادی و غیر مادی) بگذرونن؟؟ آیا این به معنی بی کیفیت بودن آموزش نیست؟؟ آیا این به معنی کارامد نبودن سیستم حاکم بر دانشگاهها نیست؟؟ حالا ما چطور می تونیم توقع داشته باشیم این سیستم ناکارامد بیاد و از اساس انتخاب دانشجو رو به عهده بگیره؟؟؟ اون همه سالی که دانشگاهها صفر تا صد گزینش دانشجو رو به عهده داشتن، چه چیزی به مملکت اضافه شد که الان اون چیز کم شده باشه؟؟ چرا… ادامه نظر»

داریوش
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

دقیقا من هم با نظر ایشون موافقم
ضرورت کاهش مداخله دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری
داوطلب آزمون دکترا راهکار بهبود شرایط در پذیرش دانشجویان مقطع دکتری را کاهش حداکثری مداخله دانشگاهها در پذیرش دانشجو دانست و افزایش اختیارات دانشگاه‌ها را به ضرر شرایط موجود عنوان کرد.

امین
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۳:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  داریوش

وی در ادامه با انتقاد از نگاه بسته استادان بعضی دانشگاه ها به داوطلبان افزود: اینکه دانشجوهای ارشد همه در یک سطح باشندامری محال است و هنر استاد برکشیدن خوبتر از میان خوبهاست و این امر با فرایندی که پیش بینی شده کاملا قابل تحقق است و نیازی به افزایش اختیارات دانشگاه ها نیست.

داوطلب آزمون دکترا در پایان با تاکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی خاطر نشان کرد: کاهش اختیارات دانشگاه ها میتواند به این امر کمک شایانی کند.

ویکتاریون
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۲ ق٫ظ

دانشجوی قبولی امسال که طفلک تازه یه ترم مجازی نیم بند رو گذرونده و فکر نمی کنم هنوز نمره ی امتحان و تحویل پروژه های ترم اولش رو گرفته باشه. استادای امیرکبیر از چی این دانشجو ناراضی ان دقیقا؟ از الان که نباید رساله و ترجمه ی کتاباشون رو می نداختن گردنش یا رسیدگی به امور دانشجوهای مقاطع پایین تر رو به عهده ش می ذاشتن قاعدتا. عیار ورودی امسال رو چه طور سنجیدن به این سرعت؟

صنم
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

متاسفانه امسال چون دست اساتید بسته بوده هرطور که میتونن قضاوت میکنن
ما ۳ نفر ورودی امسالیم تو رشته خودم تو دانشگاه تهران
نه دانشگاهو از نزدیک دیدیم نه اساتیدو و یه ترم فوق فشرده داشتیم که هنوز تحویل پروزه ها و مقاله هاش تموم نشده
ولی کلی غر شنیدیم که امسال کیفیت نداره دانشجوها
چرا؟ چون فقط سلیقه اساتید نبودیم و با رتبه و رزومه خودمون وارد شدیم

امین
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۳:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  صنم

کاملا همینه
سلیقه استاد نبودیم و نیستیم
استدلالها خیلی بی بنیاده بیشتر به بهانه میخوره تا دلیل

اگر دستشون باز باشه ترجیح میدن دانشجوهای خودشونو قبول کنن و این عملا دایره رو میبنده کما اینکه بسته بود تا سال ۹۴ بعد که وزن کنکور شد ۵۰ درصد و وزن مصاحبه شد ۳۰%

در کل
افزایش اختیارات دانشگاه ها = از بین رفتن عدالت آموزشی

دیدم که میگم…

......
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۸:۲۰ ق٫ظ

نمیدونم چرا تا یه مشکلی بوجود میاد، سریع با کشورهای خارجی مقایسه میکنن.
ما کجای سیستم آموزشی یا اقتصادی مون شبیه اوناست که بخوایم از اونا تقلید کنیم.
حالا دانشجوی بدبخت دهن خودش رو سرویس کرده تا به مرحله مصاحبه برسه، اینکه شما نتونستی اونو با حدنصاب رد کنی و قبول شده، یه مسئله ست! حقش بوده قبول شده. شما وظیفه ت اینه کمکش کنی، نه منتظر باشی یکی پیدا بشه مث ربات برات مقاله و کتاب بنویسه.

تینا
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۷:۳۲ ق٫ظ

هردم از باغ بری میرسد
بفرمایید فقط دانشجوهای ممتاز و نخبه حق ادامه تحصیل دارن. بقیه کشک. اخه نیست اساتیدمون همه از نخبگان و ممتازین بودن که الان شدن استاد !!!!!!! لعنت بر شیطون …..

حمید کرج تو کف دکتری
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۴:۱۸ ق٫ظ

استاد گرامی

چند تا نکته:.

۱_از زمانی که کنکور دکتری توسط سنجش برگزار میشودحدودا ۸ ۸و ۹ سال میگذرد آیاهر دانشجویی که قبلا طبق روال شما بودند شدند پرفسوربعد این دانشجو که از طریق کنکور میان میشن بی سواد!!!!!!!

۲_ همین ۸ سال هم که دست دانشگاه با اعمال حد نصاب و مصاحبه که کاملا باز است؟؟؟؟؟؟؟؟

۳_پارسال بنده دانشگاهی رفتم رتبه ۱۴۰ روقبول و شخصی با رتبه ۱۴ را رد کرد!!!!دیگه از این اختیار بیشتر !!!!!!!!!!

۴_آیا همه ی اساتید دانشگاه در ترویج علم دانشجوی کارشناسی ارشد یکسان هستند؟که دانشجو رو به مقاله نویسی ترویج دهند؟؟بدون شک نه ….مثلا مایی که در دانشگاه طراز اول تهران بودیم و حتی یک ورودی ما هم در دانشگاه در دوره ارشد یک مقاله ترویجی هم ننوشت آیا مشکل اساتید نبود؟؟؟؟؟؟

۵_آیا دانشجو خوب فقط بر اساس نوشتن مقاله مورد تایید است؟؟

۶_در آخر اگر اساتید دلسوز باشند در دوره ارشد که ۸۰درصدفکر خودشان هستند؟؟دانشجوی برتر مشخص خواهد شد!!!