موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تأکید رئیس دانشگاه تهران بر لزوم تجمیع گرایش های دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه قرار دادن افراد در دسته بندی ریز، خلاف نفس دوره دکتراست، افزود: دانشگاه تهران معتقد است هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع دکتری نباید گرایشی وجود داشته باشد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، درباره تجمیع گرای شهای دکترا اظهار کرد: اگر بخواهیم منطبق بر یافته ها و موضوع تحقیق دانشجو گرایش معرفی کنیم تقریباً به تعداد دانشجوی دکترا باید گرایش تعریف کنیم.

وی بازار کار را هم متاثر از این گرایشها دانست و گفت: هر چه گرایشها محدودتر شود متعاقب آن بازار کار نیز محدودتر می شود، این در حالی است که با اتکا به مدرک دکترا حوزه تخصصی فرد مشخص می شود.

دکتر نیلی با بیان اینکه حتی در مقطع ارشد به محدود کردن گرایشها معتقد هستیم، یادآور شد: دانشجو از طریق واحدهای درسی که می گذراند و پایان نامه (در مقطع ارشد) گرایش خود را مشخص می کند.

به گفته وی، هم اکنون بسیاری از رشته های دکترا به ویژه مهندسی در دانشگاه تهران تک گرایش هستند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ ۱:۴۵ ب٫ظ

واقعا ایده خوبی هست…باعث میشه حتی در مقطع دکتری هم هر شخصی بر اساس هدف گذاری فعلی خودش برای کار یا تحقیقات در زمینه روز دنیا و حوضه های جدید واحد درسیش و تز و استادش رو انتخاب بکنه…بنوعی در انتها اسم گرایش رو در آن ذکر میکنند. ولی دست دانشجو رو چه در زمینه کار چه در زمان تحصیل و انتخاب پروژه و دروس و تز و استاد باز میزاره و از طرف دیگه دست استاد برای برداشتن دانشجوی کارآمدتر و علاقمند و دارای استعداد در اون زمینه باز میشه… شکل سابق طوریه که کسی اگر یک گرایش رو در ارشد انتخاب کرده باشه و به هر دلیلی از جمله عدم علاقه در ادامه تحقیقات در اون زمینه یا اجبار رتبه و قبولی یا بنوعی کاهش ترند تحقیقات روز دنیا در اون حوضه و بسته شدن بازار کار در اون گرایش دیگه هیچ راهی نداره مگر بره توی همون دانشکاه یا حتی بهترش و باز وقتی رو در اون زمینه تلف بکنه بجهت عدم پذیرش در گرایش های دیگه و اینجوری سرمایه دولتی کشور و بیت المال خرج تحقیقات و کرسی آکادمیکی میشه که نه تنها فایده ای نداره برای کشور بلکه آینده خاصی هم نه برای اون دانشجو و استاد و دانشگاه تعریف نمیشه… طبیعتا باید نیم نگاه تمام اساتید به ترند دنیا و نیاز کشور در حوضه های تخصصی باشه و وقتی نیاز وحشتناک در یک برهه زمانی به یک گرایش خاص فرض کنید خودرو، نیروگاه، زلزله، هسته ای و راهسازی یا هر چیزی هست بهتره عمده… ادامه نظر»

Hg
بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ ۴:۰۴ ب٫ظ

خود انیشتین هم نتونست بیشتر از یک گرایش فیزیک رو ادامه بده!!

چطور انتظار داری ما بتونیم ؟!

مری
بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲ ب٫ظ

چه حرفی هست اخه؟؟؟ یکی الکترونیک دوس داره یکی مخابرات یکی رمز ….. نمیشه که مهندس برق شامل همه چی شه!!!!

Hamid
بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۴۹ ق٫ظ

به نظر من اصلا خوب نیست! چرا که علاقمندی اشخاص با هم فرق میکنه. خیلیا رو دیدم که به گرایشی که خودش میخونه خیلی علاقه داره و برعکسش از گرایش های دیگه همون رشته متنفر بوده.
در مورد بازار کار هم این مورد اهمیت داره. بازار کار متخصص میخواد نه یکی که مث آچارفرانسه باشه ولی همه کارا رو درست انجام نده.
به نظر من یکی از دلایل اصرار دوستان به تجمیع کردن گرایش ها به چاپ مقاله برمیگرده. اصولا مقالات ژورنالی که بین دوتا گرایش کار میکنن شانس اکسپت بالاتری دارند.
کلا من که تا حالا ندیدم این بزرگواران مصاحبه کنن و طرحی رو ارائه کنن که بنفع دانشجو باشه، این هم یکی از اوناست.

ویکتاریون
بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  Hamid

دقیقا. من یکی از کساییم که اگر گرایش خودم جدا تعریف نشده بود قید دکترا رو می زدم. بازارکار مدنظر اینا البته متخصص نمی خواد. بیشتر تدریس توی ذهنشونه که واسه اون دقیقا دنبال آچار فرانسه می گردن. ولی صحبت شما درسته، این ارجاع به بازارکار کلا بهانه به نظر میاد. مقایسه با دانشگاه های خارجی هم که هر از گاهی بهش اشاره می کنن به خاطر تفاوت های زیاد ساختاری، بی معنیه. واقعا نمی دونم دلیل اصرارشون بر تجمیع چیه. همین رئیس و معاون دانشگاه تهران که راه به راه مصاحبه می کنن فکر نمی کنم نظر مجموعه ی خودشون رو پرسیده باشن. دانشکده هاشون طرفدار تجمیع نیستن چون یکی از دلایل زیاد شدن گرایش ها، سوای مسئله ی تخصص، اختلاف نظرها و یارکشی های بین اساتیده.