موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

لزوم اصلاح روند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: باید روند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان اصلاح شود تا دانشجو فقط از طریق معدل شناسایی نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی گردهمایی مجازی مدیران دفاتر استعداد درخشان دانشگاه‌ها اظهار کرد: پرورش و هدایت دو امر مغفول هدایت تحصیلی است. سالانه تعداد زیادی از دانشجویان کشور برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند بنابراین اینکه در دانشگاه روی دو بخش پرورش و هدایت تمرکز داشته باشیم، می‌تواند کمک کند دانشجویان نیز توجه به توسعه کشور داشته باشند.

او ادامه داد: در گروه استعداد درخشان امکان عدول از مقررات وجود ندارد و دستاورد‌های خیلی خوبی نیز داشته ایم. در این دوره بر بهره گیری بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها در موارد نیازمند اصلاح و نوسازی و حل مسئله کمک گرفته ایم و خیلی از دانشگاه‌ها موارد نیازمند نوسازی در تصویب و حل مسئله را اعلام کردند که این پیشنهادات در تغییرات آئین نامه‌ای و تصمیمات ذیل آئین نامه و شیوه نامه‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: از جمله نمونه‌ای از توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها و نظارت مدیران دفاتر استعداد درخشان منجر به هم افزایی و افزایش تبادل دانش و تجربه شده است. 

او گفت: از طریق اجلاس‌هایی که تاکنون داشته ایم تبادل تجربه و نظرات را داشته ایم. تجربه‌های دانشگاه‌ها برای بهبود وضعیت قوانین استعداد‌های درخشان در دانشگاه‌ها را مد نظر قرار داده ایم. در ارتباط با نقاط قوتی که در دفاتر استعداد درخشان اتفاق افتاده توجه و پرورش استعداد‌های درخشان، پایبندی به اصول در مراجع قانون‌گذار، نهایتا وجود و هماهنگی دستگاه و نهاد‌های همراه در اجرای آنچه به عنوان وظایف ماهوی دفاتر استعداد درخشان در دانشگاه‌ها در نظر بوده است.

آهنچیان افزود: در ارتباط با نقاط قابل بهبود باید در دانشگاه‌ها در هر منطقه با استاد، تبادل بیشتر اطلاعات را داشته باشیم. مدیران استعداد درخشان باید حداکثر اشتراک را با دانشگاه‌ها استانی و منطقه‌ای داشته باشند. در این زمینه تفاوتی بین دانشگاه‌ها بزرگ و کوچک نیست، آنها می‌توانند تجربه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

او ادامه داد: باید روند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان اصلاح شود تا دانشجو فقط از طریق معدل شناسایی نشود. در این موضوع بحث استفاده از داده کاوی آموزشی، روش دیگری را برای شناسایی دانشجویان استعداد درخشان باید داشته باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: توسعه برنامه های پرورش و هدایت استعدادهای درخشان با هدف افزایش سطح پایبندی به فرهنگ ایرانی و اسلامی را نیز مد نظر قرار داده ایم که جزو نقاط قابل بهبود است زیرا ما همچنان گرفتار مهاجرت استعدادهای درخشان در سطح  نخبگان به خارج از کشور هستیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داوطلب پژوهش
بهمن ۸, ۱۳۹۹ ۰:۰۸ ق٫ظ

داخل فرم ثبت نام استعداد درخشان نوشته با چاپ چند مقاله علمی پژوهشی یا isi و کنفرانس بین‌المللی در طول دوره دکترا کار خود را مطلوب ارزیابی میکنید؟
چندتا باید بزنم نرمال باشه تقریبا؟! :/

ویکتاریون
بهمن ۹, ۱۳۹۹ ۱:۴۰ ق٫ظ

چه سوال ضایعی گذاشتن. من که استعداد درخشان نیستم. ولی اینطوری فرض کن که واسه هر درستون یه مقاله میدین. یعنی اگه درسا سه واحدی باشه ۶ تا. که اینا اغلب یا ترویجیه یا کنفرانسی. یکی یا دو تاش می تونه پژوهشی باشه.( شاید رشته های مختلف بیشتر باشه. نمی دونم. هم کلاسی استعداد من یه دونه پژوهشی چاپ کرد.)
دو تا هم که از رساله ت باید دربیاد.
حالا چون استعدادی به فراخور خالی بندی های رشته یکی دو تا هم به اینا اضافه کن. یه نگاه هم بنداز ببین استادای دانشگاه مورد نظرت چه قدر رزومه سازی دوست دارن. مثلا بعضی دانشگاه ها حتما یه مروری رو هم انتظار دارن از مطالعات رساله بنویسی.

داوطلب پژوهش
بهمن ۹, ۱۳۹۹ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

آره خیلی سوال مسخره اییه واقعا
متوجه شدم پس بیشتر از چیزی که تو ذهنم بود باید بنویسم

متقاضی
بهمن ۷, ۱۳۹۹ ۴:۱۱ ب٫ظ

به نظر من هم با توجه به امتحانات مجازی حتما باید این روند اصلاح شود.