موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

احتمال افزایش اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بر اساس آنچه مسئولان می‌گویند احتمال از سکه افتادن رونق شیوه فعلی برگزاری کنکور دکتری و بازگشت به دوران اقتدار دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور دکتری و نحوه برگزاری آن حاشیه‌ پر انتقاد و بحث برانگیز در کشور ما بوده و هست؛ آزمونی که تغییرات زیادی در سال‌های اخیر پیدا کرده است که بر تن دکتری‌ها راست نیامد. یکی از مهمترین ایرادات حد نصاب پذیرش دوره دکتری بوده است که در میانه کشمکش داوطلبان و دانشگاه‌ها همچنان گرفتار است.

ماجرا از این قرار است که داوطلبان افزایش حد نصاب اختیار دانشگاه در پذیرش را مستوجب افزایش بی عدالتی می‌دانند و در مقابل دانشگاهیان معتقدند این شیوه پذیرش باعث پایین رفتن سطح کیفیت علمی دانشگاه‌ها شده است.  

اما آبان ماه امسال بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد وزن اختیار دانشگاه‌ها را به دلیل نارضایتی آنان در کنکور ۱۴۰۰ بالا می‌برد. کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در این باره گفت: دانشگاه‌های برتر مرتب این انتقاد را مطرح می‌کنند و این اشکال را به نحوه پذیرش دانشجویان دکتری وارد می‌کنند. این دانشگاه‌ها معتقدند دانشجویان دکتری که از راه کنکور به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند صلاحیت‌های لازم را ندارند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: دو راه حل در این جلسه برای حل این مشکل پیشنهاد شد. یک راه حل کوتاه مدت این است که تا زمان انتشار دفترچه‌های کنکور دکتری سازمان سنجش تا یک ماه دیگر برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. این راه حل کوتاه مدت به دلیل اصرار مسئولان وزارت علوم است. این راه حل اجازه به دانشگاه‌ها برای تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی است. مطمئنیم که این موضوع به میزان زیادی دانشگاه‌ها را راضی خواهد کرد و باعث جذب دانشجویان با کیفیت بالا خواهد شد.

اما با گذشت یک ماه و انتشار دفترچه‌های کنکور دکتری در اطلاعیه سازمان سنجش قرعه به نام دانشگاه‌ها چرخید و وزن کنکور ۴۰ درصد و سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد) و مصاحبه علمی و سنجش عملی (۴۰ درصد) شد؛ بر اساس این مصوبه مشخص شد که خواسته دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش وزن مصاحبه و افزایش اختیار آن‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری تأمین شده است و ۱۰ درصد از وزن آزمون کتبی کاسته شده است، اما میزان درصد‌ها تنها ۲۴ ساعت دوام یافت و سازمان سنجش آموزش کشور در اصلاحیه‌ای اعلام کرد سهم آزمون متمرکز برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی همچون گذشته ۵۰ درصد و مصاحبه علمی ۳۰ درصد است.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای برگزاری کنکور دکتری از سال ۹۰

آزمون دکتری تخصصی پیش از این در سال‌های گذشته توسط دانشگاه‌ها به صورت متمرکز برگزار می‌شد و پذیرش دکتری دانشگاهی بود، اما بعد از شکایات زیادی که از سوی داوطلبان مبنی بر عدم رعایت عدالت آموزشی در پذیرش مطرح شد، تصمیم گرفته شد که آزمون به صورت نیمه متمرکز برگزار شود. این شیوه از سال ۹۰ تغییر کرد. اولین و مهمترین دلیل این تغییر بحث اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فضای یکسان رقابتی برای کلیه داوطلبان متقاضی آزمون دکتری و پرهیز از اعمال سلیقه دانشگاه‌ها بود.

در شیوه برگزاری به صورت متمرکز آزمون دکتری، وزارت علوم با اعتراض گسترده داوطلبان روبرو بود؛ چراکه برخی از دانشگاه‌های بزرگ تنها از طریق برگزاری آزمون زبان یا حتی تنها لحاظ سوابق تحصیلی، داوطلبان آزمون دکتری را غربال و انتخاب می‌کردند که این مسئله اجرای عدالت در پذیرش دانشجو را زیر سوال می‌برد.

پذیرش و شناسایی کلیه دانشجویان مستعد از تمام نقاط کشور و جلوگیری از اعمال سلیقه برخی از دانشگاه‌ها که تنها نسبت به پذیرش دانشجویان خود اقدام می‌کردند و همچنین ایجاد فضای رقابت برای دانشجویان مناطق محروم دیگر هدف وزارت علوم برای برگزاری آزمون نیمه متمرکز بود.

اما هم اکنون و در آستانه سال ۱۴۰۰ اعتراضات آنقدر بالا گرفته که گویا زور دانشگاه‌ها بر داوطلبان چرخیده و جلسات و رایزی‌ها برای تغییر شیوه برگزاری هم اکنون در حال انجام است و احتمال اعلام یک باره تغییر شیوه پذیرش البته به اذعان مسئولان وجود دارد.  

 احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در این خصوص گفت: در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب شد که پس از تصویب لایحه حدنصاب دکتری برای سال ۱۴۰۰، وزارت علوم موظف شود لایحه سنجش پذیرش مربوط به تحصیلات تکمیلی را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند، بحث‌های کارشناسی این لایحه نیز در حال انجام است.

کلیت لایحه مذکور به این صورت است که در ابتدا برای پذیرش دکتری، یک آزمون اولیه توسط سازمان سنجش انجام و حدنصاب‌ها توسط دانشگاه‌ها مشخص می‌شود. در مرحله بعد، بنا به نظر دانشگاه، سوابق علمی و عملی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد یا آزمون ثانویه‌ای برگزار می‌شود. نهایتاً پذیرش توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود. در واقع هر داوطلب با نظر گروه و استادی که قرار است بعداً راهنمایی وی را بپذیرد، گزینش می‌شوند و فقط نمره ملاک پذیرش نخواهد بود.

دادن اختیار بیشتر به دانشگاه ها توجه به استعدادهاست

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره این طرح گفت: اینکه به دانشگاه ها اختیار بیشتری داده شود و دانشگاه ها بتوانند پذیرش متناسب علمی و با در نظر گرفتن استعداد فرد را انجام دهد اقدام خوب و سیاست به جایی است. 

معاون وزیر علوم ادامه داد: باید به دانشگاه ها اختیار بدهیم که پذیرش را با توجه به استعدادها انجام بدهند. این امر در تحصیلات تکمیلی بهتر جواب می دهد زیرا متقاضی سال به سال در حال کاهش و ظرفیت ها در حال افزایش است.

حرف معترضان چیست؟

داوطلبان در میانه این اعتراضات سخنان زیادی در مقابل این سنگین شدن اختیار دانشگاه ها مطرح می‌کنند از جمله اینکه تمام روند مصاحبه آزمون دکتری پارتی بازی است، باید هر چه زودتر نحوه انتخاب دانشجوی دکتری به گونه‌ای تنظیم شود که توان اساتید برای انتخاب مغرضانه دانشجو بطور کامل از بین برود، شیوه جذب و سپردن انتخاب به اساتید به هیچ عنوان روش مناسبی نیست، اساتید در مصاحبه دکتری سلیقه‌ای و سفارشی عمل می‌کنند و  اساتید خیلی در فرآیند مصاحبه سلیقه‌ای و با بی انصافی کار می‌کنند فقط چند اعتراض از سیل اعتراضات دانشجویان دکتری به این شیوه است.

رونق کنکور دکتری از سکه می‌افتد!  

اما پرونده این سیاست‌ها که در راستای افزایش اقتدار دانشگاه‌ها در حال انجام و بحث و بررسی است و تصمیم گیران دلیل این تغییرات را نارضایتی آن‌ها اعلام می‌کنند در حال روی میز مذاکرات قرار گرفته است که خبری از ذی نفعان امر نیست. دانشجویانی که این افزایش سهم را به ضرر خود و در راستای پایمال شدن حقشان می‌دانند و معتقدند این سیاست‌ها بر خرمن پارتی بازی‌ها و لابی گری می‌دمد و آن‌ها را یک گام که نه فرسنگ‌ها از رسیدن به هدفشان دور می‌کند. البته معاون سازمان سنجش تاکید کرده است که اگر تا زمان اعلام نتایج اولیه نهایی این رایزنی‌ها به نتیجه برسد دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان سال آینده خود را این‌گونه پذیرش کنند و اگر تصویب نشود به گزینش دانشجو در سال ۱۴۰۰ نمی‌رسد.   

ثبت‌نام
باخبرم کن!

72 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸ ب٫ظ

راه حل خوبی برای پارتی بازی و بیعدالتی است کسی در کنکور نمره لازم را نمی آورد چطور صلاحیت دار می شود ؟
راه حل خوبی برای آوردن دوستان وپارتی دارها است به خاطر همین عدم تمرکز است صلاحیت دار ها رد می شوند و نالایقان جایگزین می شوند

دکتری
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۶:۰۳ ب٫ظ

منی که چندسال کنکور شرکت کردم رتبه بالا اوردم بارزومه عالی از مصاحبه رد شدم چون استاد راهنما دانشجوی خودشو میگیره تکلیف مارو هم روشن کنید چه گلی بگیریم تو سر یعنی ما باید قید تحصیل رو بزنیم ؟؟؟؟

میرزا
اسفند ۲۳, ۱۳۹۹ ۵:۴۷ ب٫ظ

تمام دنیا در مقطع ارشد و دکتری، استاد راهنما خودش دانشجویی که توانایی فیلد کاریشو داره انتخاب میکنه، و این یه روال منطقیه. استاد راهنما باید دانشجوشو انتخاب کنه، وگرنه با ۴ تا کتاب خوندن، همه میشن رتبه یک،
مهم کار پژوهشی و عملیه که اون دانشجو انجام داده و استاد راهنمارو ترغیب میکنه که اونو انتخاب کنه
به امید حذف کنکور Ph.d
و راه نیافتن دانشجوی بی کیفیت به دانشگاه های دولتی

سارا
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۹:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  میرزا

شما از اونایی که قول قبولی رو گرفتی ولی متاسفانه حتی با اون چهارتا کتاب مجازم نمیشی که به مرحله پارتی برسی
بخاطر همین سفت و سخت خواهان حذف کنکوری

علی
اسفند ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۳۰ ق٫ظ

تو رو خدا اختیار رو به دانشگاهها ندید

رز
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۸:۴۲ ب٫ظ

این بدترین تصمیم هست!!!
رانت و رشوه در فضای علمی و دانشگاهی رواج پیدا خواهد کرد،
پولهای زیر میزی و رشوه مثل بقیه جاها امری عادی خواهد بود،
افرادی انتخاب خواهند شد که پارتی و سفارش ویژه دارن ،
اما تحصیلکرده های قشر متوسط و متوسط به پایین که پارتی و سفارش و پول ندارند و با هزاران زحمت جزوه و کتاب خریدند و با جان و دل مطالعه کردند، حسرت قبولی دکترا را به دل خواهند داشت!!!!!!

کیمیا
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۳:۱۶ ب٫ظ

به عنوان دانشجوی ارشد دانشگاه تهران باید بگم هر سال حداقل سه تا از بچه‌های ما رتبه زیر بیست میارن و دانشگاه خودمون قبولن، این شد سه نفر از پنج نفر!

ارمین
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۳:۱۳ ب٫ظ

با عرض سلام متاسفانه روند نامطلوب پذیرش در مقطع دکتری در ایران هیچ نمونه ای در هیچ جای دنیا نداره ( مگه دو سه تا کشور خاص اگر باشه البته ! ) اینکه کنکور بگیرن برای پذیرش دکترا چون داوطلب زیاده یا به بهونه دیگه حرفی ست نگم احمقانه بگم ناپخته به ثواب نزدیک ترست، نمونه هاشو داریم همه عزیزان می‌خواهند بعد اتمام مقطع دکتری هییت علمی شوند غافل از اینکه ظرفیت هییت علمی پر هست ! و ظرفیت هم خیلی …خیلی کمتر از اونی هست که بشه اصلا روش فکر کرد ! بعد از اتمام دکترا حداقل ۵ سال در گیری بعدش دنبال کار هستند دوستان که می‌بینند محیط کار تجربه و سابقه کار ی و کار بلدی میخواد نه هییت علمی! ( البته اینم از ضعف ما هست که صنعت ما غرب می‌ره دانشگاه ماه شرق می‌ره !) از این موارد که بگزریم خروجی این همه دکتر ا سالی ۲۰ تا ۴۰ هزار تا نیروی متخصص دکترا تا الان باید خیلی از مشکلات حداقل کمرنگ میشد که برعکس دریای خون شده ! اساتید دانشگاه با وجود این همه دانشجو و امکانات برای خروجی کاری منجمله مقاله دادن. میبینی که ۵۰ تا مقاله داره بعد هفت هشت سال hindex استاد (در بهترین حالت )رسیده به ۸ نهایت ۹.. یعنی مقالاتش مفتم نمی ارزیده ! خیلی افتضاح تر از اون دانشجو همون استاده بوده که بدون رزومه پژوهشی( نداشتن خروجی مقاله موثربا ایندکس مناسب یا نداشتن اصلا ایده مناسب ..) مناسب و صرفا با یک کنکور دکتری انتظار شکستن شاخ… ادامه نظر»

دانشجو
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۳:۰۸ ب٫ظ

موافق ببشتر شدن گرایش‌ها و بالا رفتن اختیارات دانشگاه هستم. به هزار و یک دلیل!

معترض به بی عدالتی‌ها
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۱۴ ب٫ظ

بسه بی عدالتی
اصلا اساتید حتی ۵ درصد هم نباید حقی داشته باشن!
اینجوری هر کس دوس داره تلاش میکنه کنکور میده و قبول میشه
هر چقدر کنکور بد باشه بهتر از اساتیدِ
اساتیدی که با بند پ کار میکنن
اساتیدی که با رابطه کار میکنن
بسه دیگه واقعا ما چه گناهی کردیم اینجوری باید تاوان پس بدیم
قدرت نباید شخصی بشه والسلام

دنیا
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۰۸ ب٫ظ

دوستانی که میگن دانشگاه ما دکتری نداره شانسی نداریم. واقعا مشکل خودتونه. اگر میدونستید که دکتری میخونید حساب شده عمل میگردید. با همه خوشی ها و سختی ها ارشد رو شهر دیگه زدیم دو سال از خونواده دور بودیم ی عالمه سختی تحمل کردیم حداقل نسبت به شما که تو شهر خودتون ارشد خوندید یه مزیت داشته باشیم.

دانشجوی تازه دفاعیده
اسفند ۲۳, ۱۳۹۹ ۵:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  دنیا

دقیقا من موقع انتخاب رشته ارشد به همین دلیل دانشگاه رنک پایین تر زدم که برا دکترا فرصت داشته باشم. چون برای کارشناسی ضررش رو دیده بودم

ناشناس
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۳۲ ب٫ظ

بدترین روش ممکن همینجوری پارتی بازی بود با این شیوه دیگه اختیار تمام دادن بهشون متاسفانه باید بگم بنده تا الان بخاطر پا ندادن به استادا دو ساله موفق نشدم دانشگاه برم امسال هم رتبه ام تک رقمی و فکر اینم دانشگاه دیگه ای اقدام کنم شاید استاداش یکم غیرت داشته باشم دست از سر دانشجوهای دختر بردارن لعنت به این استادا که آنقدر راحت بخاطر شهوتشون با آینده بقیه بازی می کنن

استاد دانشگاه
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶ ب٫ظ

بسیار روش خوبی هستش با اجرای این دستورالعمل سطح علمی دانشگاه ها بالاتر میره چون اساتید بهتر میتونند ارتباط برقرار کنند با دانشجوها

م ر
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۰۷ ب٫ظ

اتفاقا به خاطر پارتی بازی اساتید، همین ۵۰ درصد(یعنی سابقه علمی و پژوهشی) رو هم باید یه مرجع صلاحیت دار و بی طرف بررسی کنه تا حقی ضایع نشه، یعنی نقش دانشگاهها ۰ درصد بشه

رز
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۸:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  م ر

کاملا درسته

معترض به بی عدالتی‌ها
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۰۹ ب٫ظ

بله جناب استاد
بهتر میتونید ارتباط برقرار کنید آن هم هر نوع ارتباطی

$$$
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸ ب٫ظ

بسیار روش خوبی هستش امیدوارم اجرایی بشه

دانشجوی تخصص دامپزشکی (متخصص داخلی دام بزرگ)
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵ ق٫ظ

بهترین روش ممکنه آقا ما سال ٩٧ کنکور رو شرکت کردیم بر اساس رتبه ی خوب ۴ نفر رو برداشتن الان از اون ۴ نفر فقط من موندم بقیه یا حذفشون کردن یا ادامه ندادن خب اقا جان اگه دست اساتید بود صرفا رتبه های زیر ١٠ رو پذیرش نمی کردن یکیو انتخاب میکردن که واقعا خواهان تخصص باشه الان اونا حق ٣ نفر دیگه رو ضایع کردن ، اینجوری نمیشه

دانشجو
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

سهم دانشگاه ها در جذب دانشجوی دکتری باید ۱۰ درصد باشد.
ما مخالف اختیارات گسترده دانشگاه ها در جذب دانشجوی دکتری هستیم.
حق خود من رو به دلیل اعمال سلیقه و اغراض شخصی و انحصار طلبی تضییع کردند و در حال حاضر در دیوان عدالت اداری طرح دعوا کرده ام.
#نه_به_انحصار_گرایی
#نه_به_انحصار_طلبی
#نه_به_اعمال_سلیقه

سحر
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

من هم امسال کنکور وزارت بهداشت دادم که اساتید اعمال سلیقه کردن در بخش پژوهشی و قبول نشدم.وقتی اعتراض کردم و کلی پیگیری کردم گفتن اشتباه تایپی اتفاق افتاده و ۵ نمره من از قلم افتاده بود.کلا با دروغ و کلک هر کسی رو بخان وارد دانشگاه میکنن و من امسال با رتبه یک رقمی کنکور قبول نشدم

سوگند
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷ ق٫ظ

گل بود و به سبزه نیز اراسته شد. همینجوریشم اساتید از خدا بیخبر سلیقه ای دانشجو میگیرن و در واقع دانشجوهای سفارش شده شون رو میگیرن و ما با رتبه تک رقمی رد میشیم. حالا اختیار تام هم بهشون میدن دیگه واویلا. کلا قید دکتری رو باید زد دیگه.

Sara
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰ ق٫ظ

به نظرم با این بی عدالتی ها همون بهتر که کنکور نباشه.چون اساتید نمره مصاحبه رو بازم طوری میدن که دانشجویی که میخوان، قبول شه، حتی اگه بدترین رتبه رو داشته باشه.این وسط عمر و وقت و هزینه ما حروم میشه .پس همون بهتر که نباشه حداقل تکلیفمون روشنتر .به جا کنکور بهتر روی زبان و قوی کردن رزومه وقت بذارید شاید این وسط ی دانشگاه یا استاد منصفیم پیدا شد که شما رو قبول کنه.ولی با کنکور فقط استرس و وقت و هزینه الکی باید متحمل شید.به امید روزی که این همه ظلم و بی عدالتی تموم شه

احسان
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸ ق٫ظ

کم لابی و پارتی بازی میشه حالا میخوان سهم استادها رو بیشتر هم کنن، خب مشخصه استاد دانشگاه، چطوری داوطلب انتخاب میکنند، ما این مورد رو در نمره دادن سر کلاس هم میبینیم، در ضمن با اجرای این روند، پارتی بازی میشه، پولهای زیر میزی باب میشه ، و اینکه اساتید دانشجوهای خودشون رو برمیدارند. و شانس دانشجوهایی که دوره کارشناسی یا ارشد در اون مرکز تحصیل نکردند خیلی کم میشه

داوطلب
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

باید امسال با حد نصاب دعوت به مصاحبه دانشگاه ها هم مقابله کنیم.ظاهرا پارسال وضعیت خیلی بد بوده و دو برابر شده. باید امسال به روال عادی برگردونن.

شکایت از سوالات آموزش زبان
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

نمره ی پایان نامه ی من ، معدل من همش سلیقه ای شد واقعا متاسفم اگر اجرایی بشود

عماد
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱ ق٫ظ

من نمیدونم کجای دنیا با تاثیر کنکور ۵۰ درصدی دانشجو میگیرن که اینجا اینطوریه.
من خودم دانشجو امیرکبیرم به عینه دیدم استاد مجبور شده دانشجویی بگیره که تا پایان دوره دکتری طرف نرسیده، چون سختی کار رو نتونسته تحمل کنه. کاملا معقوله استاد دانشجویی رو برداره که باهاش قبلا کار کرده.
گرامی یک فرد قبول بشه و بعد اخراجش کنن به مراتب سرخوردگیش بیشتره تا اینکه طرف مصاحبه رد بشه.

سحر
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  عماد

به شرطی که انتخاب اساتید بر مبنای عدالت باشه نه پارتی بازی. اکثر اساتید پارتی بازی می کنن

محمدرضا
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  عماد

اگه کسی تراز علمیش بالاتر باشه تو آزمون هم نمره بالاتری میگیره و گرنه دکتری انحصاری میشه برای دانشجوهای خود اون دانشگاه و این یعنی بی عدالتی

علاغلامی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۹ ۸:۱۷ ب٫ظ

تو رو خدا این طرح رو اجرایی نکنید. بذارید یه حداقل هایی از زحمت کشیدن و درس خوندن برامون بمونه. اختیار به دانشگاه دادن دوباره قوت گرفتن نورچشمی بازیه. طرف از صبح تا شب سرکاره وقتی هم برای درس خوندن نداره ولی رو حساب چاپلوسی هاش می ره قبود می شه

الی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۱۹ ب٫ظ

عدالت سازه ای پیچیده است
نه به راحتی اجرایی می شود و نه به راحتی می توان آن را زیرسوال برد

Babak
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  الی

وقتی پی سازه مشکل داشته باشد با کوچک ترین لرزش بزرگترین سازه وا میره…..

رضا
اسفند ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

دوستان یادتونه برا تعویق، ….دو روز قبلش اعلام کردن ک وکالت برگزار میشه ۲۲، و منم نظر دادمیخوان با این کار مارو ساکت کنن بعدش ک ما ازمون دادیم به تعویق بندازنش. حالا میبینید دقیقا پیش بینی م درست شد؟؟؟،؟؟؟؟؟؟؟

مجتبی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ ۴:۲۷ ب٫ظ

اگه این اختیار دست دانشگاه و اساتیدباشه مثل نمره های پایان ترم هرچی دانشجوی خوشگل و خوش پوشخانم و اقا هست رو انتخاب میکنن و پارتی دار. به چشم دیدم طرف پارتیش تو مصاحبه سفارش کرد بدون پرسش قبول شد

ناشناس
اسفند ۲۲, ۱۳۹۹ ۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  مجتبی

من دخترم واقعا همینه و نه فقط برای شما آزار دهنده هست برای ماهم هست بخاطر روبه رو شدن با برخی استادهایی که معلوم نیست از کجا و با چه پارتی بازی تونستن بشن استاد دانشگاه

ارسطو
اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ ۰:۲۹ ق٫ظ

سلام کلید سوالات رو کی میزارن، حالا حالاها درگیر این فرایند فرسایشی خواهیم بود بعد استرس مصاحبه و حد نصاب و ….از اون ور پارتی بازی و این داستان همچنان ادامه دارد

Mahdi
اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ ۹:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  ارسطو

سلام.
گفتند روز چهارشنبه این هفته.

مریم
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶ ب٫ظ

این کار یک قدم به عقبه!!! وزارت علوم نباید این اجازه رو بده. وگرنه امثال من که پارتی نداریم باید تا ابد با دکتری خداحافظی کنیم…

شیوا
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹ ب٫ظ

بچه ها من دو روزه حالت تهوع و لرز دارم. ممکنه از علایم کرونا باشه؟

داوطلب دکتری1400
اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ ۸:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  شیوا

صد در صد میتونه باشه. مواظب باش. حتما تست بده.
چون من خودم چند ماه قبل گرفتم. و این علائم رو اول بیماری داشتم. حتما خودتو از خانواده دور کن

دانشجو
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۴:۵۸ ب٫ظ

محض رضای خدا این اختیار رو به اساتید ندید بیشترشون کسی که زحمت کشیده رو کنار می گذارند و کسی که رابطه و پارتی داره بر می دارند.
دانشگاه شاهد مدیر گروه به حجاب خانم‌ها نمره تا ۴۰ رو‌می داد همون اول این نمره رو‌می نوشت
خانمی با من بودند کمی ارایش و روسری گلدار و چادر بنده ساده و همون پوشش مقنعه و مانتو چادر
ایشون به این خانم از ۴۰نمره۳۸ رو دادتد و به بنده که ساده تر بودم ۲۸ دادند. دیگه مساله رو بازتر نمی کنم …
نمره ای که بر اساس خوش آمد و سلیقه شخصی استاد داده بشه و مسیر زندگی یک فرد رو عوض کنه ظلمه
دیگه چه صلاحیتی سنجیده می شه وقتی همین الان هم پایین ترین‌نمره رو به دانشجو می دن تا کسی رو می خوان جلو بندازند؟
غیر اینه که‌میخواهند اون فرد موردنظرشون با خیال آسوده انتخاب بشه حتی اگر دانش زمینه ای هم نداره …

Mahdi
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۴:۴۹ ب٫ظ

سلام.
دوستان به نظر من بعد از چند روز استراحت باید متمرکز شد بر مصاحبه و تقویت زبان. و نگران تغییر شیوه پذیرش نبود چرا که مصوبه مجلس نیاز دارد که طرح ابتدا باید در کمیسیون آموزش مطرح شود و اگر رای آورد به صحن علنی میرود و …

دکترررر
اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ ۷:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  Mahdi

سلام، برای مصاحبه زبان هم نیاز هست؟ یا برای بعد از پذیرش میفرمایید

الیسا
اسفند ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  دکترررر

سلام..بله ممکنه ازتون سوال انگلیسی بپرسن تخصصی یا عمومی..یا یه متن بهتون بدن که بخونید و ترجمه کنید

سلام
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۳۳ ب٫ظ

“کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در این باره گفت: دانشگاه‌های برتر مرتب این انتقاد را مطرح می‌کنند و این اشکال را به نحوه پذیرش دانشجویان دکتری وارد می‌کنند. این دانشگاه‌ها معتقدند دانشجویان دکتری که از راه کنکور به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند صلاحیت‌های لازم را ندارند”.

سلام. در مورد این جمله خیلی حرف میشه زد. اون دسته از مسئولان و استادانی که چنین برداشتی دارند آیا خودشون از این راه جذب نشده اند و در ابتدا تمام و کمال دارای چنین سطح علمی بودند یا به تدریج در طی سالها بدست آوردن؟ چرا به دانشجویان فرصت نمیدن؟ اگر واقعا کنکور فیلترِ اشتباهی است، چرا پس با عمر و جوانی دانشجویان بازی میشه؟ همون اول مشخص کنید که عده ای توی مسیر نیفتن. این دانشگاه هایی که ادعا دارند و دائم در حال انتقاد هستند چقدر از همین دانشجویانِ تاپ حمایت کرده اند؟ بالای ۹۰ درصد پروژه گردن دانشجوی بیچاره است و تا مقاله ای ارائه ندن، حق فارغ التحصیلی ندارن. چقدر زجر و بی عدالتی آخه!

وضع به اصطلاح آشفته ای که می گویند در جامعه علمی کنونی کشور وجود دارد تنها مربوط به قشر دانشجو نیست و همان استادان و مسئولان محترم هم که گهگداری آمپرشان بالا می رود باید فیلتر شوند.

یا علی

واریاگ
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳ ب٫ظ

اونوقت کسانی مثل من که دانشگاه ارشدشون گرایش دکتری مورد نظرشون رو نداره هیچ شانسی نخواهند داشت برای قبولی در دانشگاههای دیگه, هرچند که همین الان هم شانسمون کمتره

فائزه سادات مدرسی به واریاگ
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۵:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  واریاگ

درود
منم که دانشکده محل تحصیلم دکتری رشته و‌گرایشم رو داره ، اما به دلیل اینکه فاصله زیادی بین ارشد و دکتری من افتاده ، احتمال اینکه اساتید بنده جوانترها رو بر من ترجیح بدن چیزی حدود ۷۰ ٪ هست ، این فرض در حالی تقویت میشه که این دانشگاه در سطح ۲ هست و مسلما برای ارتقای اسم و رسم دانشکده و اساتید هم که شده به دنبال دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاههای برتر هستن و خوشحال میشن بتونن به جای ما ، اونها رو جذب کنن ! پس اشکال کار شما این نیست ، اشکال کار اینه که از ابتدای دوره ی کارشناسی ، هر دانشجویی زیر نظر باشه و برای دکتری انتخاب بشه ، همون دانشجو نهایتا دکتره و بقیه دارن آب در هاون می کوبن! بهتر که این امتحان حذف بشه ، آبروش بیشتره بقرآن!!! کیسه پول شده این فرایند آزمون دکتری !!! والا دکترهاش از قبل مشخصن!!!

فرامرز
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷ ب٫ظ

حرکاتی مثل ادغام دانشگاهها و حذف کنکور دکتری دراواخر وزارت جناب آقای غلامی چه مفهومی میتونه داشته باشه؟

فرشته
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷ ب٫ظ

چی؟؟؟؟؟همه چی بیوفته دست دانشگاه؟؟؟چشمم روشن واقعا.دست دانشگاه و استاد خیلی راحت مثل آب خوردن پارتی بازی میشه.بله آگه دانشگاه از رو علم وو معلومات دانشجو می گرفتن یه چیزی.ولی اینطور نیست،طرف دیوار به دیوارمونه،چهار تا مقاله داره معدل الف زرنگ و باهوش،پارسال رتبه ش ۱۵بود بیوشیمی قبول نشد،حالا ۱۴۲رشت قبول شد؟؟؟؟چرا؟چون شوهرتون هیئت علمی بودن..نکنید توروخدا،سنجش مارو از اینی که هست بدبختر نکن

فرامرز
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  فرشته

دقیقا هدف همینه فرشته خانم

باهاتون قهرم
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲ ب٫ظ

اینجوری خیلی از استعدادهای خوب حذف میشین بخاطر بی عدالتی
روش الان هم درست نیست
کسی که دانشگاه محل تحصیل ارشدش در مقطع دکتری پذیرش نداشته باشه به راحتی از گردونه حذف میشه اساتید بزرگوار هم فقط دانشجوی خودشون را میخوان

هاله
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۳۱ ب٫ظ

تازه فکر میکنی اگر دانشگاه خود آدم ارشد داشته باشه پارتی بازی نمیشه. اول اینکه بین خود دانشجویان پارتی بازی میشه دوم اینکه اساتید همیشه یک سری آشنا دارند که تو صف دکترا هستند فقط نمیتونند نمره دعوت به مصاحبه رو بیارن

اکبر
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۷:۳۵ ب٫ظ

نه اینطور نیست
استاد اگه دانشجوی خودش قوی باشه بله حتما دوست داره همون رو برداره
ولی لزومال اینطور نیست و اغلب دانشجوها هنگ تشریف دارند.
استاد دنبال بهترین میگرده.

فائزه
اسفند ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  اکبر

هرکی دانشگاه برتر خونده لزوما بهترین نیست . شما خودتون خیلی خوب می دونید که چقدر چاپ یک مقاله علمی پژوهشی داخلی درد سر داره و طول می کشه اغلب بدون نام استاد هم چاپ نمی کنن ، مگه اینکه پارتی داشته باشید یا استاد واقعا باهاتون همکاری کنه یا اینکه حداقل سفارش شما رو به مجله کرده باشه!!! دانشجویی که اساتیدش رضایت ندن به بردن نامشون در مقاله ی دانشجو چکنن بنظر شما ؟!! اساتید دانشگاه برتر ، با تجربه تر و پخته تر و چشم و دل سیر ترن! بهتر حاضر به همکاری با دانشجوشون میشن و کلا موفقیت تمام دانشجویانشون رو بهتر دنبال می کنن!به هر حال روندی که الان من می بینم برچسب زنی ناجوانمردانه به دانشجویانیست که به هر دلیل دو مقطع قبلی رو ناچار به تحصیل در دانشگاههای درجه دو و سه بودن ولی کلی هم برای موفقیت و ادامه تحصیل خودشون برنامه ریزی داشتن و دارن !

سِودا
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

نههههههههههههه نباید افسارمون دست دانشگاه بی افته.

مهسا
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  سِودا

دقیقاً

شماره ۸
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  سِودا

!!!!

رضا
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

با سلام

دوستان خودتون تحلیلتون اینه ک اساتید هر طور خواستن دانشجو انتخاب میکنن. پس ازمون حذف بشه بهتره، چون داوطلب چن ماه وقتشو میزاره ازمون نمره خوب بگیره چقدم برا مصاحبه وقت میزاریم عملا یک سال دانشجو استرشو داره، بعد دانشگاهی ک مدنظرشه نمیاره . پس همون بهتر ک حذف بشه

فرامرز
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام آقا رضا
نخواستن با نتوانستن و نگذاشتن فرق داره دوست عزیز
تمام دوستانی که شرکت می کنن دوست دارن عدالت آموزشی در پذیرش صورت بگیره اینکه سازمان سنجش و دانشگاهها نمی ذارن و یا نمی خوان این عدالت برقرار بشه جای بحثه
حذف… یعنی پاک کردن صورت مسئله

رضا
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  فرامرز

بحث نخواستن هست دیگه…..تا اونا نخوان دستمون ب هیچ جا بند نیس

فرامرز
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

جالبه در هر صورت سازمان سنجش ازمون رو برگزار می کنه تا از درآمد چند صد میلیلاردی اون بی بهره نمونه
از یک طرف به درامد های باد آورده خودش میرسه هم به دانشگاهها حال میده هر طور دوس داشتن دانشجو بگیرن با پارتی بازی یا دانشجو پولی یا … فاتحه عدالت آموزشی خونده شد

شماره ۸
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  فرامرز

ریاضیاتت ضعیفه!
حتی به ریال
آخه چند صد میلیارد؟!

فرامرز
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  شماره ۸

تعداد دواطلبان کنکور دکترا در چند سال اخیر رو ضرب در هزینه کارت اعتباری خریداری شده کن شماره ۸ عزیزدل

آیدا
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸ ق٫ظ

برای رسیدن به اقتدار بیشتر آزمون دکتری را حذف کنید که بچه ها این همه درس نخونن برای کنکور و هر استادی با اقتدار هرچی دلش خواست انجام بده.

سامان
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۴ ق٫ظ

“معاون وزیر علوم ادامه داد: باید به دانشگاه ها اختیار بدهیم که پذیرش را با توجه به استعدادها انجام بدهند.” اونوقت ممکنه بعضی اساتید فقط استعداد دانشجوهای خودشون را برتر بدونن و اونها را پذیرش کنن.

Oki
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۲ ق٫ظ

نمیگم شیوه الان خوبه ولی میدونم این برنامه ای که قراره اجرا بشه یعنی تعریف خود پارتی بازی

الی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  Oki

به نظرم نگاهی به ظرفیت های گرایشهای دانشگاه های برتر بندازید و
تعداد شاگردهای اول و خوب همون دانشگاه ها رو لحاظ کنید و خوب بعد درباره پارتی بازی گفتگو کنید
مسلما رقابت بسیار جدی است و البته برای قوی ترها نه چندان سخت و برای ضعفا خوب مساله ای تقریبا لاینحل پس اگر مقاله کتاب و مدرک زبان هم ندارید که شرمنده کلا قید دکتری رو بزنید

مهسا سادات
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۵۷ ق٫ظ

نمیردیم معنی اقتدار رو هم فهمیدیم

اینقدر دانشگاها پارتی بازی کردن تو پذیرش دکتری

یه دانشگاه سال قبل پذیرش دکتری با رتبه ۵۰۰ و۶۰۰ چون دانشجوی خودشون بوده

خیلی نامردی خیلی

به خدا حتی اینها مدرک زبان و مقاله هیچی نداشتن فق فقط چون دانشجوی خودشون بودن

بدیختی
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۵۱ ق٫ظ

حالا اگه دانشگاه ها خودشون بخان دکتری بگیرن چجوریه؟ یعنی نحوه، زمان و شیوه برگزاری رو چجوری اطلاع رسانی میکنن.

محسن
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۴۵ ق٫ظ

احتمال از سکه افتادن رونق شیوه فعلی برگزاری کنکور دکتری و بازگشت به دوران اقتدار دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ وجود دارد!!!!

اقتدار !! بگین می خوایم بیشتر از این پارتی بازی کنیم بره دیگه !! همین الانش بی عدالتی د رپذیرش موج میزنه چه برسه کلا بدن دست دانشگاه ها !!

لیلی
اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ ۳:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

بهتره به ای اقتدار بگید ظلم!
خودتون رو مسخره کنید!
طرف با رتبه دو رقمی رفته دانشگاه درجه ۳ ازش میپرسن،عزیزم معنی اسمت یعنی چی؟کجاییه؟!!
ما که زورمون نمی رسه ولی خدای ما هم بزرگه
الان نقش سازمان سمجش چیه این وسط؟؟!
۱۵۰هزارپول گرفته با آب معدنی برابرش کرد؟!!
حداقلش اینه که دانشجو مستقیما با دانشگاهها طرفه!

فرزان
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  لیلی

باید ۱۰۰ درصد مبنای انتخاب دانشجوی دکتری بر اساس ازمون باشه…..همین و بس