موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

انتقاد رئیس اسبق سازمان سنجش از نحوه پذیرش دانشجویان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس اسبق سازمان سنجش آموزش کشور و عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر انتخاب دانشجویان دکتری در شرایط فعلی را از میان بدترین‌ها دانست.

دکتر عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آزمونی که در حال حاضر برگزار می‌شود، متاسفانه بر یک مبنا و روند غلط سازماندهی شده و منجر به این می‌شود که افرادی جذب شوند، که به جای داشتن ‌استعداد، دانش و سطح علمی خوب، دارای استعداد محفوظات خوب هستند و توانایی تحلیل و به دست آوردن نتایج جدید را ندارند.

وی ادامه داد: اتفاقی که عملا در دانشگاه‌ها رخ داده،‌ این است که دانشجویانی که دارای عمق دانش بیشتر هستند ولی محفوظات ضعیف‌تری دارند، در آزمون‌های پذیرش دانشگاه که غیر استاندارد هم است،‌ موفقیت کمتری به دست می‌آورند. به این ترتیب، افرادی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند که بیشتر دارای محفوظات هستند و دانشگاه‌ها مجبورند که از بین این افراد، دانشجویان خود را انتخاب کنند.

دکتر پورعباس در این رابطه ادامه داد: این دانشجویان پس از ورود به دانشگاه با دو مشکل عمده مواجه می‌شوند. یکی مشکل زبان که شرط احراز حد نصاب زبان را کسب نکرده‌اند و این امر بعضا تا ۳ سال طول می‌کشد و دیگر اینکه در این مدت درگیر تقویت حافظه خود هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر افزود: با یک بررسی اجمالی طی ۳ سال اخیر درمی‌یابیم که تعداد افرادی که انصراف داده و یا اخراج شده‌اند و یا به هر دلیل به پایان کار نرسیده‌اند، نسبت به گذشته افزایش یافته است.

دکتر پورعباس با بیان اینکه دانشجویانی که در گذشته جذب می‌شدند،‌ از کیفیت بالاتری برخوردار بودند، گفت: اغلب دانشجویانی که در حال حاضر جذب می‌شوند، بیشتر محفوظات خوبی دارند و داشتن توانایی محفوظات خوب چیزی نیست که در دوران دکتری کافی باشد چراکه این افراد نمی‌توانند کارهای تحقیقاتی خود را پیش ببرند و نتایج علمی جدید به دست آورند. به این ترتیب، روندی که طی ۴-۳ سال اخیر داشته‌ایم، سبب شده نقش دانشگاه‌ها عملا به صفر برسد. چون مصاحبه‌ای که میان داوطلبان انجام می‌شود، از بین بدترین‌ها بوده و انتخاب بین بد و بدتر است. چراکه دانشجویان خوب معمولا درگیر حفظیات نیستند و معمولا افرادی در این آزمون‌های تستی موفق هستند که توانایی حفظیات خوبی داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند امکان دارد توسعه علمی کشور به خطر بیفتد، ‌ادامه داد: در دنیا یک روش استاندارد برای پذیرش دانشجو دکتری وجود دارد که ما در گذشته این روش را نهادینه کردیم ولی اجرا نشد. در این روش یک آزمون به نام “GRE” یا آزمون سوابق تحصیلی برگزار می‌شود که سنجش توانایی و معلومات دانشجویان است. زمانی‌ که داوطلبان آزمون می‌دهند،‌ هر دانشگاه نمره مطلوب خود برای پذیرش را اعلام می‌کند. این آزمون به همراه یک آزمون از الزامات است و همه دانشگاه‌ها قبل از ورود دانشجو این آزمون‌ها را برگزار می‌کنند. 

دکتر پورعباس در این رابطه عنوان کرد: زبان تحقیق، “انگلیسی” است و اگر دانشجو بخواهد حین تحصیل به یادگیری زبان بپردازد، این امکان وجود ندارد، زیرا دانشجو به دلیل انجام تحقیق، زمان و تمرکز کافی برای یادگیری زبان ندارد. لذا به نظر من پیش شرط ورود به دانشگاه مجموع نمرات آزمون زبان، آزمون سنجش توانایی و مهارت و در نهایت پذیرش نیمه متمرکز است. سازمان سنجش این آزمون‌ها را برگزار می‌کند و دانشگاه‌ها مصاحبه عملی می‌گیرند. به این ترتیب دانشجو با ورود به دانشگاه دغدغه زبان ندارد و استاد راهنما خود را کلافه نمی‌کند. با چنین تغییراتی، عملا دانشجویانی به پذیرش دوره دکتری درمی‌آیند که دغدغه تحصیلی دارند. البته قطعا خطاهایی هم در این زمینه اتفاق می‌افتد ولی نباید به خاطر این خطاها کل پذیرش را زیر سوال ببریم. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

44 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشجو
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲ ب٫ظ

به نظر من آزمون gmat دکتری هم اصلا سوالاتش مبنای علمی ندارد و واقعا در حق افراد ظلم می‌شود با سوالات غیر منطقی و جواب‌های نامربوط اصلا این آزمون را از دکتری بردارید به خدا اصلا هوش و استعداد تحصیلی را این آزمون بررسی نمیکند

فاطمه
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۹:۴۷ ق٫ظ

استاد گرامی نظرتون در مورد اساتید بی سوادی که اگر بنده به دوران دبیرستان برگردم هم حاضر نیستم معلمم باشند چی هستش؟؟؟؟

تعویق کنکور
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۸:۱۴ ق٫ظ

تعویق کنکور تا واکسینه شدن اکثریت جامعه و کاهش سرعت انتقال ویروس و در نتیجه حضور همه داوطلبان سر جلسه آزمون.

لغو آزمون دکتری
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۵:۲۹ ق٫ظ

سازمان سنجش آموزش کشور ثانیه نود رو لغو آزمون دکتری رو با صلوات بر محمد وال محمد به روز دیگر موکول کنید ناخدا از سرتقصیرتان بگذرد.

لغو آزمون دکتری
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۵:۲۰ ق٫ظ

وزیر اسبق چرا موضوع تعویق آزمون دکتری را بزبان نمی آوری وبا واژه ناخوشایند کاری پیش نبردید.این لحن از گفته شما بایستید بعیدباشد موضوع بار علمی وگفتمانتان حل نخواهد شد دیدت به اینعواقب این گستره کرونایی پنهان نمودید تعویق آزمون که هیچ ما داوطلبان آزمون دکتری را انحصار به چالش کشیدی .

Unknown
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۰:۴۱ ق٫ظ

بنده دانشجوی دکترا هستم، نگاه ایشون نگاه کاملا تک بعدی و مغرضانه هست، آزمون دکترا فیلتر بسیار مناسبی برای انتخاب دانشجویان اصلح می باشد، بخشی از حرف ایشون که میفرمایند قسمت محفوظات دانشجو بررسی میشود و اطلاعات عمقی نه رو قبول دارم، ولی آیا میشه نتیجه گیری کرد دانشجویی که محفوطات خوبی دارد اطلاعات عمقی ندارد یا بالعکس؟؟؟؟ اتفاقا برای پژوهش ابتدا شما بر اصول پایه باید کاملا مسلط باشین، به تبع اون راه پژوهش نیز همواره میشه، بجای این کارا بهتره برای دانسجویان دکترا موقعیت تحقیق و گرنت عالی بدین ، براشون امکانات فراهم کنین، بورسیه کنین، اونوقت میبینین انگیزه دانشجویان چند برابر میشه، آزمون Gre هم استاندارو نیست، اونموقع پس یه شیمیست میتونه بره دکترای حقوق بدا دیگه اگر greباشه، لطفا نظم قوانین و بهم نزنین خیلیم عالیه، هرچیم به ذهنتان میاد بر زبان نیارین، اگه میخوایین راه تحقیق و باز کنین واسه دانشجو امتیاز مالی بدین ببینین مملکت پیشرفت میکنه یا نه، دنبال این نباشین افراد بی خاصیت رو وارد دانشگاه کنین، آزمون دکترا معیار سنجش خوبیه برای کسی که اطلاعات قوی داره، مدیریت زمان داره، مدیریت استرس داره، و مصاحبه هم واقعا معیار خوبی از احاطه علمی طرفه، اینم بگم هیچ دانشگاهی پارتی بازی نداره بر طبق نمره هست مصاحبه، به استثنای استعداد درخشان که معمولا مهندسی شده هست،

دانشجو
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹ ب٫ظ

#تعویق_آزمون_دکتری
لطفابرگزاری آزمون دکتری را متوقف کنید، چرا کسی به فکر جان و سلامت داوطلبان نیست!!

داوطلب کنکور دکترا
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۱۱ ب٫ظ

دوستان شماره پیامک شبکه خبر
لطفا پیام بدید
۱۰۰۰۶۰۱

قاسمی
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸ ب٫ظ

دقیقا کاملا درسته

رضا
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۷:۴۸ ب٫ظ

تعویق …مطالب خیلی زیاده برای آزمون زبان و دروس تخصصی فرصت بیشتر ی برای دانشجویان با این آموزش مجازی دست و پا گیر نیازه .. لطفا آزمون دکتری را به تاخیر بندازید .سطح علمی داوطلبان بالا میخواهید برنامه ریزی بلند مدت جهت مطالعه میخواهیم نه اینکه شش ماه بعد آزمون برگزار بشه

ابراهیم
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۵:۱۷ ب٫ظ

شما نگران نباش برادر عزیز . بگذارید عدالت برگذار شود کسی که در دانشگاه فلان استان محروم زندگی می کند باید چکار کند خوب آزمون داده است کنکور قبول شده است . مصاحبه هم قبول شده است . یعنی این دانشجو حق ندارد وارد دانشگاه بهتر شود ؟ اگر دانشجوی فلان دانشگاه مثل امیر کبیر یا شهید بهشتی یا تهران و… توی آزمون قبول نشود شما می خواهید رانت ایجاد کنید تا اینها قبول شوند این راهش نیست وردوی باید باشد و کار علمی پژوهشی هم باشد . شماها باید استاد کم کار فلان دانشگاه را توبیخ کنید نه حق بقیه ی مردم را بگیرید

حسن
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۲:۰۶ ب٫ظ

برای اصلاح یک درخت بلند باید از پایین درخت شاخه و برگ های اضافه رو زد تا به نوکش برسی ولی اینا ظاهرا میخوان مستقیم نوکشو اصلاح کنن..مشکل از جذب بی حد و اندازه ی دانشجو در مقاطع لیسانس و فوق لیسانسه و روال اموزشی اشتباه در دانشگاهها که به راحتی مدارک علمی رو به افرادی که لیاقت ندارن اهدا میکنن این افرادی که لیاقت گرفتن دکتری رو ندارن و الان دارن دکتری میگیرن از دل همین دانشگاهها و زیر دست همین اساتید رشد کردن پس مقصرش خودشونن

علی
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۲:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

دقیقا

مرضیه عبدالهی
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

خواهشا پیگیر تعویق ازمون باشید

محمد
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۵:۵۸ ب٫ظ

با تعویق افتادن آزمون، افرادی که مطالعه کردن، مطالب رو فراموش میکنند

ساره
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۹:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

مگه ملا لغتی ام!
حفظ کردیم فقط؟

مرصیه
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۹:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  ساره

همش که حفطیه ،اکثر دروس حفطیه

مجتبی
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

احسنت بر این همه سواد و درک و شعور، دقیقا درست میفرمایند، از ما که گذشت انشالله در آینده شیوه پذیرش رو مطابق با دانشگاه های سطح ۱ جهانی انجام دهند و دیگر شاهد انتخاب سلیقه ها نباشیم.
به امید ایرانی بهتر.

فهیم
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵ ب٫ظ

به نظرم باید مصاحبه هم برداشته شود تا یک آزمون عینی با روایی بالا به شرط اجرای مناسب و عدم درز سؤالات، داشته باشیم.

محمد
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۵:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  فهیم

موافقم….

مخالف تعویق
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

سلام، دکتر پورعباس زیاد نگران نباشین همین الانم سلیقه ای هستش چون ی سری سیکل هم زیادشونه و با پارتی بازی بهترین دانشگاها درس میخونن
خودتونو ناراحت نکنید، خیلیا داریم که هم رتبه خوب میارن و هم مقالات خوبی دارن ولی متاسفانه چون پارتی ندارن در نهایت رد میشن، و خیلیا رو دیدیم که نه مقاله دارن و نه رتبه ی خوب ولی دارن بهترین دانشگاه درس میخونن

تعویق کنکور
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۵ ب٫ظ

مرداد ماه هم نتونستم کنکور بدم بخاطر شرایط کرونا، درسته که امسال هم نتونم برم آزمون بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رضا شهریاری
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  تعویق کنکور

بابا جان هیچیت نمیشه اگه ماسک بزنی برو باباجان اینقد بهونه نیارید

تعویق کنکور
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  رضا شهریاری

شما بیا برو اهواز تو این شرایط؟ بیا برو ترمینال و از اونجا هم برو محل آزمون

امین
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۹:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  رضا شهریاری

واقعا اگه جرات داری بیا اهواز ازمون بده ببین چه خبره روز ۲۰ نفر دارن میمیرن

تعویق کنکور
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۴ ب٫ظ

تعویق کنکور تا شدت شیوع کاهش پیدا کنه. من نمیتونم سر جلسه کنکور حضور پیدا کنم بخاطر شرایط کرونا.
ما رو درک کنید.

mohamad
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰ ق٫ظ

تنها راه راضی شدن اساتید اینه که قانون‌ بزارن ” استاد هرکسی را دوست داشت بگیرد”.
پارسال بعضی دانشگاه ها اینقدر تراز خودشون را اوردن پایین که تقریبا همه و همه میتونستن برن واسه مصاحبه.
بعدشم نمره مصاحبه هم که تاثیرش ۱۰۰ برابر نمره ازمونه!!!
دانشجو خودشون و اقوامشون نمره علمی نمیارن بهونه الکی میگیرن.

دکتری بیکار
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۴:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  mohamad

درسته بعضی اساتید انقد ترازشونو پایین میارن تا بتونن همسر و خواهر و بردار و ..خودشونو جذب کنن ما به عینه اینا رو دیدیم تو دانشگاهها.

مرصیه
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱ ق٫ظ

همین الان هم سلیقه ایه،،کسایی دارن دکترا میخونن که دیپلم هم از سرشان زیادیه

رضا شهریاری
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  مرصیه

من با رتبه ١ و ٢ تا ترجمه کتاب و ۵ تا مقاله و معدل دوره ارشد ١٨.٣۴ دکتری قبول شدم از سرمم زیادی دیپلم؟؟؟

سام
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  رضا شهریاری

ببخشید مقاله هاتون علمی پژوهشی بود؟

رضا شهریاری
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  سام

بله علمی پژوهشی بود

مرصیه
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا شهریاری

نه عزیزم وقتی رتبه ت یک شده پس دکترا برازندته

داوطلب دکتری
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۷:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا شهریاری

منظور این بنده خدا واضحه که امثال شما نیستید( یکی مثل شما با بهترین رتبه و رزومه خوب یکی دیگه با رتبه نه چندان خوب و رزومه افتضاح قبول میشه؛ که خودمم پارسال شوکه شدم که برخیا چطور روزانه قبول شدن! بدون رزومه در حد مقطع دکتری) برخیا که واقعا سوادی ندارن و دانشگاه پذیرششون میکنن نه همه رو گفتن.

زینب
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق٫ظ

سلام
شما را به خدا قسم صدای ما رو به گوش مسئولین محترم وزارت بهداشت برسونید. با اوج گرفتن ویروس انگلیسی برگزاری کنکور دکتری چه توجیهی داره؟؟!!
آخه چرا جان جوانان این سرزمین که همه فرزندان برای مسولین اینقدر بی ارزش شده؟؟؟
مگه ما آینده سازان این مملکت نیستیم !!! چرا کسی فریادهای ما رو نمیشنوه؟؟
ما خواستار #تعویق آزمون #دکتری هستیم.

رضا
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

آقا ی جوری حرف میزنه انگار خودش مدرک آیلتس ۹ داره. بیا بشینیم بحث علمی کنیم جناب پورعباس ببینم چی داری آخه. با یه کلمه انگلیسی کیش و ماتت میشی. اول بشین به خودت نگاه بگو من چجوری تا اینجا اومدم آیا مدرک زبانی بود آیا علمی داشتم(با چاپلوسی). روش پذیرش شما جز بدترین نباشه از بدترترترین هاست.

ناشناس
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

دقیقا عالی گفتی

معصومه
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۲:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

احسنت

محمد
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

تعویق کنکور دکترا

یلدا
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

مشکل از جایی شروع شد که ورودی ارشد زیاد شد و بعد هم دکترا، باید از پایه اصلاح بشه

داوطلب
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳ ق٫ظ

#تعویق ازمون دکتری ۱۴۰۰

سر در گم
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۵۰ ق٫ظ

با سلام
خوب GRE هم میتونه بر پایه محفوظات قباشه. از کجا میفرمایید این روش استاندارده؟
خیلی از داشنگاههای معتبر دنیا جذب دکتری از طریق خود استاده. از کجا معلوم هر کی GRE موفق شد محقق خوبیه؟

داوطلب
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  سر در گم

اینقدر سلیقه ای بشه پذیرش دکتری…. اینقدر پارتی بازی بشه

ریاضیات کجاش میتونی بر حسب حفظیات بزنی آخه :(

PhD
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  سر در گم

دقیقن GRE چه ربطی به پژوهش داره! ریاضی و زبان، بعد رشته های علوم انسانی اصلا ریاضی به چه دردشون میخوره که بخواد ورودشون بر اساس یک تست ریاضی باشه! فکر کنید اونی که ریاضیش قوی قبول میشه ولی دلیل نمیشه که بتونه تحقیق و پژوهش کنه.