موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اظهار نظر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص شیوه پذیرش دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بهترین شیوه برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری را برگزاری یک امتحان جامع و کلی دانست و گفت: در دانشگاه‌های برتر دنیا غربالگری اولیه با یک آزمون پایه انجام می‌شود که به پذیرش کیفی دانشجویان منجر می‌شود.

دکتر سید رسول میرقادری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: قسمت متمرکز پذیرش دانشجویان دکتری که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، به نوعی یک غربالگری اولیه و معقول است.  عمدتا برای دانشجویان دکتری،‌ پس از اینکه این دوره غربالگری اولیه انجام شد و عده‌ای از مخاطبان شرایط عمومی ورود به دوره را داشتند،‌ بقیه مراحل باید به صورت مصاحبه و ارسال مدارک و به شکل نیمه متمرکز در خود دانشگاه انجام گیرد. در این صورت نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط فعلی که به صورت کاملا متمرکز است،‌ادامه داد: در حال حاضر که پذیرش به صورت کاملا متمرکز است،‌ دانشگاه‌ها از بابت تعیین صلاحیت، عموما سهم خیلی کمی در پذیرش دانشجو دارند و بخش عمده در پذیرش از طریق آزمون سازمان سنجش انجام می‌شود و دانشگاه‌ها امتیاز زیادی در این زمینه ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا،‌ اصولا پذیرش دانشجو دکتری بر اساس پرونده تحصیلی و توانایی متقاضی است و یک سری مستندات دارد و بعضا برخی دانشگاه‌ها مصاحبه‌های آنلاین دارند ولی عمده پذیرش بر اساس کارنامه تحصیلی دانشجویی است که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارد. همچنین اگر دانشگاه بخواهد برای دانشجو یک فاند هم تامین کند،‌یک مصاحبه آنلاین دیگر هم انجام می‌دهد. ولی روشی که در کشور ما اجرا می‌شود، تفاوتی در پذیرش دانشجویان با کیفیت ندارد.

دکتر میرقادری افزود: اگر پذیرش دانشجویان دکتری کاملا بر عهده دانشگاه‌ها قرار گیرد، از آنجاکه تعداد متقاضیان زیاد است،‌ وقت زیادی از دانشگاه‌های مختلف گرفته می‌شود. پس بهتر است سازمان سنجش یک آزمون عمومی مانند “GRE” برای تعیین صلاحیت دانشجویان برگزار کند تا غربالگری کلی از متقاضیان انجام شود. و اگر به عنوان مثال اگر سهم کل دانشگاه‌ها ۵۰۰ است،‌ ۴ برابر این ظرفیت، دانشجو انتخاب شود و فقط این تعداد افراد با دانشگاه‌ها مکاتبه کنند و در صورت احراز شرایط اختصاصی دانشگاه‌ها وارد مقطع دکتری شوند.

وی برگزاری یک امتحان عمومی چند گزینه‌ای توسط سازمان سنجش را مطلوب‌ترین روش دانست و تاکید کرد: از آنجا که تعداد متقاضیان زیاد است، فرآیند تصحیح سوالات تشریحی برای دانشگاه‌ها زمان‌بر بوده و دانشگاه‌های ما چنین امکاناتی ندارند، علاوه بر آن ممکن است در تصحیح سوالات سلیقه‌ای نیز عمل شود. اگر این غربالگری اولیه میان تعداد زیاد متقاضیان انجام شود، درصد خطا در پذیرش بسیار پایین می آید. پس از پذیرش متقاضیان در این آزمون،‌هر دانشگاه امتحان تشریحی خاص خود را برگزار کند و مدارک تحصیلی و انگیزه دانشجو را بررسی کند.

دکتر میرقادری در پایان خاطرنشان کرد: رویه پذیرش دانشجو در کشور ما، نمی‌تواند تفاوت زیادی از دیگر کشورهای دنیا داشته باشد. در همه کشورها و دانشگاه‌های خوب، نحوه پذیرش دانشجو همین روش است و یک امتحان پایه و بین‌المللی از متقاضیان دریافت شده، و یک حداقل نمره تعیین می‌شود. پس از آن متقاضیان بر حسب علاقه خود به یک دانشگاه درخواست می‌دهند و سپس بر اساس انگیزه و مدارک تحصیلی، غربالگری متقاضیان انجام می‌شود و با بررسی جامع دانشگاه، بهترین انتخاب‌ها صورت می‌گیرد. چنین روشی علاوه بر اینکه به نفع نظام آموزش عالی کشور است،موجب می شود حقوق افرادی که کیفیت تحصیلی بالاتری دارند،‌کمتر ضایع ‌شود. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

81 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۹:۲۵ ب٫ظ

با سلام.
پیشاپیش فرارسیدن بهار ۱۴۰۰ را به عزیزان سایت پی اچ دی تست و همه دوستان و داوطلبان آزمون دکترا تبریک میگویم. امیدوارم به یاری خدا در سال جدید خبر قبولی در آزمون را شاهد باشیم.
سلامت و شاد باشید

باهاتون قهرم
اسفند ۲۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  Mahdi

انشاالله
همچنین برای شما
آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری برای همه دوستان

ایرانی
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱ ق٫ظ

شما که با همه قهر هستید
چجوری آرزوی سلامتی برای همه دارید :)

باهاتون قهرم
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  ایرانی

خخخخخخ با شماها که قهر نیستم با مسئولین قهرم

مهدی
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۵:۴۸ ب٫ظ

سلام وقت بخیر،خواستم بگم قابل توجه اون عزیزاتی که میگفتن ازمون خطرناک نیست،بنده کرونا گرفتم خیلی راحت،ماسک ۵لایه زدم،و یک ماسک پارچه ایی روش،دستتون درد نکنه واقعا

e
فروردین ۱, ۱۴۰۰ ۶:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

منم هفت روز پیش گرفتم ، با توجه به اینکه تنها بیرون رفتن من طی یک ماه اخیر تنها همون کنکور لعنتی بود.

رجب
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۵۶ ب٫ظ

عزیزم، اینجا آکسفورد که نیست،
همینجوریش پارتی بازی میکنن تو مصاحبه، چه برسه به وقتی که دست دانشگاها باشه

رضا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۴:۵۲ ب٫ظ

یا کنکورووووووو حذفش کنید بره و کامل بدینش دست دانشگاه و شیوه ارزیابی خودش، یا هم کامل کنکور شه،. اخه چیه چن ماه کنکور ، استرس رتبه و قبولی و….بعد دوباره مصاحبه ….دوباره استرس قبولی در مصاحبه. اخه چ خبره؟؟؟؟ اینهمه استرس ک چی بشه؟؟؟ واقعا ارزشششو داره؟؟؟؟؟ بابا دکتری ی دوره تکمیلیه و پژوهشی هر کی توانشو داره بسم الللله . دیگه اینهمه هزینه و بریز و برو….چیه؟

mehr
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۵۳ ب٫ظ

دوستان
بنده یه نصیحت برادرانه میکنم
من برای ارشد سه سال وقت گذاشتم، بعدش که فارغ التحصیل شدم رفتم سر کار دیدم اونایی که با مدرک کارشناسی و سه سال سابقه دارن کار می کنن حداقل دو لول از من بالاترن
مدرک دکتری اونقدا هم که فک می کنید ارزش نداره
خدا شاهده با این که می دونم رتبه م تک رقمیه هی دارم با خودم کلنجار میرم که آیا برام میارزه توی این دانشگاه ها با این سیستم آموزشی ۵ ۶ سال خودم رو درگیر کنم؟
اگه زبان تون خوبه اپلای کنید خارج
اگه هم میخاید بمونید حتما قبل از دکترا به فکر کار باشید
اگه واقعا دنبال علم و کار تحقیقاتی هستید، برید دکترا بخونید
این رو هم عرض کنم حتی اگه قبول بشید هم اساتید محترم کار خاصی در حقتون نمی کنن: رنج از شما و نفع به اونا

احسن
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۱:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  mehr

شعار نده لطفا
این کلنجار رو باید قبل کنکور دادن با خودت میرفتی.

پریسا
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۲:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  احسن

افرین خوبش کردی

باهاتون قهرم
فروردین ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  mehr

اکثر ماها این را میدونیم ولی راهی برامون نمونده این همه عمرمون را پی درس گذاشتیم از خیلی چیزا عقب افتادیم ولی راه حلی نیست بقیه را نمیدونم ولی من تنها راه حل زندگیم اینکه برم سرگرم درس بشم
آب که از سر گذشت چه یه وجب چه صد وجب
لعنت به اونایی که باعث شدن ما تو این سن به این وضعیت دچار بشیم

mehr
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۴۵ ب٫ظ

کلا همه فقط به راحتی خودشون فکر می کنن
داوطلب از یه کنکور تستی رد شه، بعد مدارک بفرسته، شمام توی یه نصف روز ملت رو ارزیابی کنی، این هم شد سیستم؟؟
یا کنکور برگزار کنید نتیجه ش رو قبول کنید،
یا برگزار نکنید بذارید داوطلب بره توی آزمون جامع دانشگاه شرکت کنه
این دو تا رو با هم قاطی کردن اصلا مناسب نیست

نیما
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۴۴ ب٫ظ

این آقا که آزمون GRE رو پیشنهاد میده اصلا خودش تا حالا تو این آزمون شرکت کرده؟اصلا میدونه GRE از چه قسمتهایی تشکیل شده؟خوبه که مملکت دست اینها نیست.بهترین شیوه همون آزمون کتبی هست که الان برگزار میشه.و باید سهمشو ۱۰۰ درصد کنن.

Safa
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۰۶ ب٫ظ

آقا محمد عزیز ،‌مگر مقاله نوشتن‌ به اصطلاح استفراغ علمی نیست.
هر دو سطر یکبار quote کردن مگر عین همون واژه بالایی نیست؟
مقاله اگر qual باشه که واقعا محقق بره وقت بزاره case study کنه یا هر روش کیفی دیگه، اون وقت دانشجو میتونه ادعا کنه مقاله نوشته.
به رزومه برخی اساتید نگاه میکنی صد تا مقاله داره عرض ۱۰ سال سابقش. مگه چه خبره؟ این صد تا مقاله کدوم مسله را حل کرده.
فقط به قول شما requrgitate میکنه حفظیاتش را.
در ثانی مگر در کشور ما چقدر انصاف و عدالت میان اساتید است؟ هست ولی کم. پس باید یه امتحان بگیره سازمان سنجش ولی سوالاتش استنباطی باشه نه اینکه بیاد از یه کتابی جمله را paste کنه یه لغت را بیندازه با چهار تا گزینه.
ببخشید زیاد شد. پوزش از دوستان.
بکار بردن دو تا واژه انگلیسی هدفمند نبود ها. همین طوری نوشتم.

مهران
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

جالبه هر سال قبل از آزمون، سازمان سنجش از داوطلبان نظرسنجی می‌کنه که سهم آزمون کتبی در پذیرش نهایی چقدر باشد
به نظرم اکثریت قریب به اتفاق خواهان سهم ۷۵ درصدی آزمون کتبی هستند ولی این نتایج چرا اعمال نمیشه الله اعلم
بهتر است سهم آزمون کتبی ۹۰ درصد شود تا اثر سلیقه شخصی در انتخاب دانشجو کامل حذف شود

مسعود
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

کاملاً موافقم

عزیز قادری دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

متاسفانه رویکرد دانشگاهها بسیار سلیقه‌ای و فاقد روشی قانونمند اساسی است.

رضا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۵۹ ق٫ظ

بطور کلی از استارت پارادوکس بود و اظهارات خودشون رو یکی یکی نقض میکردند که در دنیا چجوریه وما هم با اینکه روشمون یک چیز دیگر است ولی دقیقا به همون شکلیم !!!
احتمالاً تمایلی نداشتند طوری بگویند که حالت اعتراضی یا خلاف بر چیزی که الآن اجرا میشه صحبت کنند چون خودشون کامل روش بین‌الملل رو توضیح دادند و دوباره متناقض صحبت خودشون روش ایران رو یکسان با همون کردند.

داوطلب
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۲۲ ق٫ظ

امان از این مصاحبه های مسخره… ای کاش یه هیات بر مصاحبه ها نظارت کنه. متاسفانه تو مصاحبه به جای اینکه سوابق علمی رو نگاه کنند به ریخت و قیافه نگاه میکنند، نمی‌دونم اینا دانشجو میخواند یا تزیینی تو ویترین. طرف میگه: خانم شما با چادر چطور میری دنبال کارهای پژوهشی رشته ت. چرا بعضی از اینا اینقدر می‌ترسند از چادر دخترها. بابا من نمیگم کسی که مانتو به تن می‌کنه آدم بدیه و اونکه چادر خوب. ولی بخدا چادریا دشمن شما نیستند استاااااد گرامی. با رتبه زیر ۱۰ ، ۴ مقاله پژوهشی، ۳ مقاله انگلیسی در کنفرانس بین المللی و ارایه مقالات در کنفرانس، ۸ مقاله کنفرانس داخلی و بین المللی ایرانی و ارایه آنها، در کنار داشتن طرح جامع پژوهشی برای دوره دکتری ، نمره A کلاس در ورودیها، رتبه ۱۵ مقطع ارشد، و …. تو مصاحبه ردم کردند به دلیل اینکه کشییییده و با ناز حرف نمی‌زدم و چادر سر میکنم. من خودم قبلاً حجاب مانتو داشتم و با تحقیق و سالها مطالعه این حجاب رو به چادر تغییر دادم و الان باور قلبی من این سبک هست و متاسفم برای اساتیدی که تا این حد در دانشگاه های برتر کشور نفوذ کردند و به چنین دلیلی من رو از تحصیل در دوره دکتری منع کردند.
ولی من تلاشم رو میکنم و انشالله امسال دیگه قبول میشم… .

کیارش
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

درود،
واقعا جای تاسف داره برای کشور،
من به چشم این مسائل رو دیدم،متاسفانه بخش بزرگی از اساتید امروز کشور نحوه ی ورود شون به مقطع دکتری از طریق روابط غیر علمی بوده،
حالا همون رویه رو دارن ادامه میدن،
سنگ اول چون نهد دیوار کج
تا ثریا میرود……..

ایرانی
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  کیارش

خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج!!

چـون گـذارد خـشـت اول بـر زمـین مـعـمـار کـج
گـر رسـانـد بـر فـلـک، بـاشـد همـان دیوار کـج

فرهاد
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

درود به شرفتون خواهرم درود خدا و رسولش بر شما باد متاسفانه بعضی از اساتید ما فقط نظری گرا هستند و هر جا که به نفع و میلشون باشه بابتش هر کاری میکنند

سارا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

به به چه رزومه خوبی… چه اعتماد به نفس خوبی و بد به حال اون مصاحبه گر ظاهر بین بی سواد..قطعا پیروز خواهی شد

داوطلب
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

ممنون از نظر لطفتون. من واقعا عاشق تحقیق و پژوهش م و همه تلاشم رو برای موفقیت خواهم کرد انشالله و با امید به خدا موفق خواهم شد. برای همه دوستانی که واقعا عشق به تحصیل دارند و تلاش میکنند از صمیم قلب آرزوی موفقیت دارم.

مقاله
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

وقتی شما با این رتبه ورزومه رد شدید من دیگه امیدی برای ادامه تحصیل ندارم.

آنیتا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

به نظر من علت مردود شدن شما چادری یا مانتویی بودنتون نیست ، وضعیت ظاهری شاید فقط پونزده درصد از اهمیت برخوردار باشه ، اساتید یک دانشگاه وقتی فردی با تحقیقات مد نظرشون هم سو نیست ولو رتبه خوبی هم داشته باشه رو قبول ندارن ، مقالاتی که شما کار کردید و بخصوص پایان نامه دوره ارشدتون مشخص می کنه شما به چه موضوعات تحقیقاتی علاقه دارید و اگه اون موضوعات ، موضوعات مورد علاقه اساتید نباشه از قبولی شما صرفه نظر می کنن این تجربه خودمه به عنوان دانشجوی ترم چهار دکتری که سالها با رزومه خوب شانسمو فقط در یکی دو تا دانشگاه امتحان می کردم . پس بهتون پیشنهاد می کنم اگه سالهای قبل در دانشگاهی قبولتون نکردن امسال در مصاحبه اون دانشگاه شرکت نکنید چون موضوعات مورد علاقتون در حیطه کاری اساتید اون دانشگاه نیست ، اساتید یک دانشگاه به قول خودشون با انتخاب دانشجوهای دکتری یک تیم تحقیقاتی رو در دانشگاه تشکیل می دن پس پیشنهاد می کنم امسال دانشگاههای دیگه غیر از دانشگاههای سال قبل رو امتحان کنید و ان شاءالله که موفق می شید

داوطلب
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  آنیتا

( مقاله) اصلا ناامید نباشید، من خودم افرادی رو دیدم که صرفا با داشتن یک مقاله پذیرفته شدند مشکل اونها رزومه علمی بنده نبود.

آنیتا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۵:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

ببخشید پاسخ آخرمو اشتباه جواب دادم
امیدوارم در آزمون امسال موفق بشید

احسن
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

پوشش هر کس به خودش ربط داره و کاری با اون نیست.
اما یک مسئله مهم وجود داره:
آیا واقعا از منابع تحقیقی خود مطمئن بودید؟
ما در دنیای ماتریکسی زندگی میکنیم. تشخیص دروغ از راست خیلی سخته. بسیاری از منابع مرجعی که سراغ دارید، ساخته و پرداخته مبتنی بر جعلیات و دروغ هستند. قبل از تحقیق روی نوع پوشش و انتخابش باید روی مسائل کلانی تحقیق کنید که باورهای فعلی تان را تشکیل داده اند.

خداوند به داد بشریت برسد.

فر
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۰۳ ق٫ظ

من ارشدم دا در یکی از بهترین دانشگاه های تهران خوندم وقتی از یکی از دانشجویان سال اول دکترا در مورد مصاحبه و اینکه چکار کنم دکترا قبول بشم پرسیدم گفت هوای همه اساتیدت را داشته باش .گفتم یعنی چی،چکار کنم . گفت احترامشون را نگه دار و براشون از شهرت سوغاتی بیار ، تا وقتی قبول شدی بهت توصیه نامه بدن. باقی اش حله

هاله
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  فر

سوغاتی بردن اصلا به معنی احترام گذاشتن نیست. سوغاتی بردن یعنی رشوه دادن

مقاله
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  هاله

منظورش همون بود

آنیتا
اسفند ۲۸, ۱۳۹۹ ۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  هاله

خیلی ببخشیدا ! ولی به نظر من سوغاتی دادن اصلا به معنای رشوه دادن نیست ، خود من حسب عادت و اینکه دوست دارم هر کسی رو دیدم با سوغاتی ، شهرم رو بهش معرفی کنم این کار رو زیاد انجام دادم ، بالشخصه نظرم در مورد سوغاتی جدا از بحث درسی هست چه بسا سالها اینکار رو انجام دادم و هیچوقت به طمع نمره یا قبولی در مصاحبه ها این سوغاتی را ندادم ، حتی بارها شد مردودم کردند و باز تلاش کردم و ….
الان هم که دانشجوام هنوز اینکار رو انجام می دم هیچوقت هدفم نمره خوب گرفتن یا غرض دیگری نیست و نبوده ، همیشه در وهله اول سعیم این بوده خودم دانشجوی خوبی باشم در این صورت سوغاتی رو اساتید با رغبت ازت قبول می کنند و …
سفارش من اینه که اگه هدفت از سوغاتی دادن قبولیه این کار رو انجام نده اساتید این رو خوب متوجه می شن و اتفاقا تاثیر بدتری در موردتون داره ، بهتره درس بخونی و رزومه رو قوی کنی تا با سوغاتی دادن و رزومه ضعیف به امید قبولی باشی چون با این هدف ، قبولی محقق نخواهد شد .

هاله
اسفند ۲۹, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  آنیتا

به آنیتا:
راز دانشجوی دکترا شدنت همین سوغاتی دادن بوده

کاظمی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

آن هایی که دانشگاه قصد انتخابشان رادارد معلومات وتحقیقاتشان به اندازه پذیرفته شدگان نیست وگرنه این قدر تلاش نمی شد پذیرش بدون آزمون وباسلیقه ورابطه صورت گیرد

علی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۱۶ ب٫ظ

آخه اگر خود دانشگاه انتخاب نکند افراد مورد نظرش یک دهم حدنصاب آزمون ها رابه دست نمی آورند برای همین بعضی پذیرش های دکترا بدون آزمون برگزار می شود

Albert
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۰۹ ب٫ظ

مصاحبه یه موضوع کاملا شخصیه و بیشتر دانشگاهها، دانشجوهای مورد نظر خودشون رو انتخاب میکنن، من مصاحبه رفتم اصلا به رزومه و مقالات نگاه نکردن، دانشجوی دوره ارشد خودشون رو برداشتن که عملا از من پایین تر بود.

آنیتا
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۴۵ ب٫ظ

خدا رو شکر ! واسه یکبارم شد بالاخره یکی منطقی نظرشو گفت

..
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۲۶ ب٫ظ

ماها داوطلبان سرامد آزمون دکترا از سازمان سنجش آموزش کشور خواهان حذف مصاحبه هستیم یاعلی .

..
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۲۲ ب٫ظ

اگر خواهان پذیرش یک عده دانشجوی سرامدبرای دکتراهستیدچرا دنبال اینید حدقبولی دکتراپیشتر به اختیارات خود دانشگاه باشد ان هم یک عده ازما بروند
سایت های دیگری مقالاتی کپی بیس کنند.

اردشیر
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  ..

شما copy paste را کپی بیس می نویسی و مدعی ورود به دوره ی دکتری هم هستی.

Anonymous
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  اردشیر

غلط املایی میگیرید آقای اردشیر
شما به اصل موضوع دقت کنید

..
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۱۵ ب٫ظ

آزمون دکترا با مصاحبه =آزمون باسلیقه ای شخصی.

..
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۱۳ ب٫ظ

کاملا ما اکثریت داوطلبان دکتری خواهان حذف مصاحبه،و یک آزمون جامع و کلی ،اضافه حدنهایی
قبولی ظرفیت گرایش های رشته های که ظرفیت دو نفر هستیم.اوکی

Mahdi
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۱۱ ب٫ظ

با سلام.
یکی از اساتید بزرگوار و مطرح کشور که همواره در جلسات مصاحبه حضور داشتند در کلاس گفتند سازمان سنجش ارزیابی و سنجش علمی را با اجرای آزمون انجام می دهد. در بخش مصاحبه ارزیابی علمی داوطلب صورت نمی گیرد بلکه می بینیم آیا قیافه داوطلب مقبول هست یا نه و ….

محمد
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۰۰ ب٫ظ

به نظرم هرچقدر زودتر ازمون دکتری رو بردارن و بسپارن به دانشگاها بهتره،یا درصد مصاحبه رو بیشتر کنن،ملاک رزومه علمی،نه استفراغ علمی ،دانشجوی ارشدی که از پایانامه اشم نتونسته چارتا مقاله دربیاره چیجوری میخاد تو دکتری قبل از دفاع مقاله ارائه کنه!! بنظرم سیستم جذب دکتری و نمره بندی مصاحبه دانشگاه تهران خیلی معقول و باید الگو باشه برا بقیه دانشگاه ها که سلیقه ای هم جذب نشه،هر کسی هم جذب نشه با ی مشت حفظیات

رضا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۴:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

خوب بود…موافقم

mehr
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۳:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

با پذیرش دانشجو توسط هیئت علمی موافقم
ولی دوست عزیز چجوری از یه پایان نامه ی ارشد میشه چار تا مقاله در آورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هم که رفتین توی سیستم ارزیابی کیلویی

ف
فروردین ۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  mehr

وقتی تعداد فرضیه های پایان نامه ات زیاد باشه میشه چند تا مقاله درآورد.
من بخاطر پرسشنامه که ۱۲ مؤلفه داشت
تونستم هر سه فرضیه را یک مقاله در بیارم و در مجموع ۴ تا مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر داخلی چاپ شد

سارا
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۶:۵۳ ب٫ظ

چرا سازمان سنجش نظرسنجی درست و دقیق از دانشجویان نمیکنه‌… من با کنکور دکتری در طی دو سال اخیر بشدت متوجه عدم استاندارد بودن سوالات شدم بهتر سازمان سنجش اول از همه یک فکری واسه طراحان سوالاتش کنه!! و بعد سهم ازمون و مصاحبه ۵۰ و ۵۰ شود… از طرفی چرا مصاحبه شوندگان باید سلیقه ای عمل کنند سنجش خودش یک هیات انتخاب کنه و اساتید از همه دانشگاهها باشند نه فقط دانشگاه تهران !

سهیل
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۸ ب٫ظ

من رتبه خیلی ۲۰ شدم.در هنگام مصاحبه با دانشگاه امیر کبیر .در چند دقیقه اول تا گفتم دانشگاه آزاد خوندم.
قبل از توضیحات گفتند من سوالی ندارم.و کاملا مرا حذف کردند.
اگر سنجش نباشه.فقط نور چشمی ها دکتری خواهند گرفت

Dr
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۶:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

برای حل این مشکل بهتره سیستم رو اصلاح کنن نه اینکه سلیقه ای برخورد کنن…..راه حل آن برگزاری آزمون جامع برای تمامی رشته زیر مجموعه وزارت علوم بعداز پایان دوره کارشناسی و قبل از فارغ التحصیلی مثل رشته های پزشکیست….تا با اینکار هم نمرات قابل مقایسه باشد و هم افرادی که در دانشگاهها دنبال گرفتن مدرک توخالی هستن و عملا مدرک میخرند دیگر وجود نخواهد داشت و هم رقابت کیفی بین دانشگاهها برای آموزش بهتر خصوصا در دانشگاههای پایین تر ایجاد شود…..متعاقبا خروجی دانشگاهها بشدت کاهش خواهد یافت و مدرک فروشی دانشگاهها جمع خواهد شد….

رامین
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

لیسانس و ارشد کجا خوندید؟ بنده هیات علمی دانشگاه و فارغ التحصیل از دانشگاه تهرانم. همچنین چند مقاله داشتید و کیفیت مقاله هاتون چطور بود؟

محمدی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۷:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

رتبه خیلی ۲۰ یعنی چی؟

باهاتون قهرم
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمدی

شاید زیر ۲۰ منظورشه

نگار
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  محمدی

منظورشون رتبه خیلی خوب بوده که رتبه ۲۰ تو رشته خودشون شده

ایرانی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

رتبه خیلی ۲۰ یعنی چه رتبه ای؟

..
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

الان ک‌ سنجش بود چرا حذف شدید

Hg
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۵:۵۳ ب٫ظ

خودروسازی ما خودروهای فوق پیشرفته ای تولید کرده که مستقیم و بدون احساس درد، شما رو میفرستن بهشت. به نظر شما اگر کنکور و تلاش های شبانه روزی سازمان سنجش نبود، امروز متخصصین علمی ما میتونستند همچین خودروهای با کیفیتی در عرصه بین المللی بسازند؟ اینا همه از توانمندی های نخبگان علمی کشور عزیزمون هست، ولی متاسفانه کیه که قدر بدونه.

سوگند
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۵:۱۳ ب٫ظ

خواهشا سهم ازمون رو ۸۰ درصد کنید مصاحبه ۲۰ درصد. خسته شدیم از بی عدالتی

سارا
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۶:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  سوگند

شما فکر میکنید آزمون با ۸۰ تا سوال دوپهلو و غیر استاندارد عدالته !
سهمیه ها هم که تمومی نداره

یاشیل
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

والا

ناشناس
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۴:۳۲ ب٫ظ

آزمون جامع یعنی اینکه انتخاب دانشجو با امتحان سازمان سنجش باشه نه اینکه خود دانشگاهها دانشجو انتخاب کنن!
اگه قرار باشه دانشگاهها خودشون دانشجو انتخاب کنن دیگه آزمون نصف و نیمه سازمان سنجش هم بی فایده است .بعدشم تکلیف اونایی که سال های گذشته با روش پایان نامه مدرک ارشد گرفتن این وسط چی میشه ؟ اگه قرار باشه دانشگاهها دانشجو انتخاب کنن با این شرط و شروط و مصاحبه و مقاله و معدل و محدودیت فاصله بین اخذ مدرک ارشد تا دکتری و هزارتا شرط دیگه یعنی قدیمی ها دیگه باید مدرک ارشدشون رو گل بگیرن و عملا از ادامه تحصیل محروم میشن

احسان
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۳:۰۳ ب٫ظ

اتفاقا عادلانه ترین روش همین آزمون سنجش است مرحله مصاحبه اساتید خیلی متعصبانه و به نفع دانشجویان خودشون عمل می کنند یهو بفرمایید سهم بقیه دانشجو های دیگه برای پذیرش تهران با وجود صلاحیت های حرفه صفره در کل شیوه فعلی به نظرم خیلی عادلانه تر هست تا نقطه نظرات یه عده که از الان به دانشجو های خودشون قول قبولی دادن واقعا شرم آوره

علاغلامی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۳:۰۲ ب٫ظ

لطفا آزمون رو حذف نکنید. چرا نمی خواید همه چیز شفاف باشه؟

داوطلب دکتری
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۲:۳۶ ب٫ظ

درود خدمت همگی

استاد گرانقدر، خدمتتان عارض هستیم که غربالگری به هر شکل هم که صورت پذیرد، مشکل در مرحله‌ی بعدی است. مصاحبه. بررسی سوابق.
ما مشکلی با مصاحبه و بررسی روزمه نداریم. ولی این مسیله ابعاد اخلاقی هم دارد، صرفا تخصصی نیست. ضمن تجربه‌های بدی که حتی از همکاران شما در دانشگاه داریم، غربالگری به هر روش هم صورت گیرد مشکل در مصاحبه پابرجاست! این اعتماد سازی باید ایجاد شود تا بتوانیم اعتماد کنیم. عین روز روشن حق آدم را پایمال می‌کنند. شکایتی داشتیم که الان ۱۶ ماه است بین دیوان عدالت و دانشگاهها میچرخد. آن هم سر موضوعی روشن.
پس خواهشمندیم ارگان یا سازوکاری را ایجاد کنید که به اساتید و نمره‌دهی مصاحبه هم نظارت کند! این حق ما دانشجویان است‌.

محمد
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱:۳۳ ب٫ظ

در کشور ما هر شیوه ای پیاده شود رابطه بر ضابطه می چرخد.خودم قربانی این سیستم بوده ام و پنج بار در آزمون دکتری با رتبه خوب و معدل الف و داشتن مقاله علمی پژوهشی رد شده ام و زمانی که قبول شدم از کیفیت علمی که داشتم خود اساتید اقرار کردند که حق شما ضایع شده بوده.پس این حرفها در گفتن قشنگ است ولی اساتید برای پذیرش نهایی نظر خود را اعمال می کنند.

Dr
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

می توان طرحی جامع ارائه داد اما متاسفانه یا آنرا ناقص می کنند یا تبصره میزنند و باعث ناعدالتی میشوند…..

جواد
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷ ب٫ظ

سخنی است به ظاهر و درمعنا، معقول، اما در کاربرد و رفتار، بسیار بدتر از شیوه‌ی کنونی خواهد بود.
آنچنان پارتی‌بازی و رابطه‌گرایی خواهد شد که هیچ امیدی به پذیرش دانشجویان توانمند و شایسته اما بی‌نفوذ و بی‌پارتی، به جای نخواهد ماند.
هیچ اعتباری به مصاحبه‌های دکترا نیست و اگر چنان شود که این بزرگوار می‌گوید، حرف نخست را نفوذ و رابطه‌بازی و پارتی خواهد زد.
بنده رفته و دیده و دانسته می‌گویم، نه از روی پیش‌داوری و نادانستگی.

متقاضی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴ ب٫ظ

خدارو شکر یک نفر تایید کرد.

باران
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۴ ب٫ظ

باورم نمیشه این حرف منطقی بلاخره تو سطح علمی کشور شنیده شد….

Dr
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

ازمون داخلی برای دانشجویان خود اون دانشگاه راحت است و این یک گپ ناعادلانه ایجاد می کند……در آن کشورها حقوق اساتید ثابت نیست که اینکار باعث پویایی اساتید شده و هم انگیزه برای جذب داوطلب توانمند را افزایش می دهد…..

مجتبی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  Dr

دقیقا موافقم .

مینا
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  Dr

گپ به معنی سخن است. بهتر است بگوییم فاصله یا شکاف.

رضا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۸:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  مینا

در انگلیسی gap به معنی فاصله و شکاف است. با اون گپی که شما گفتید فرق داره
الان این لغت کاملا در زبان فارسی جا افتاده هر چند ریشه انگلیسی داره.

مینا
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۵:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

معنی گپ را می دانم. منظورم این بود که برای واژه هایی که معادل فارسی دارند، معادل انگلیسی استفاده نشود بهتر است. به نظر نمی آید چندان جاافتاده باشد. بیشتر فاضل نمایی است.

هاله
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۳۲ ق٫ظ

خیلی ممنون از استاد گرامی
به مسائل بسیار مهمی اشاره نمودید: اهمیت علم پایه هر رشته، سخت بودن و سلیقه ای بودن تصحیح اوراق تشریحیو از همه مهم تر دانشگاه های برتر دنیا. چون خیلی از اساتید به دانشگاه هایی اشاره می کنند که فقط بر اساس رزومه پذیرش دارند.
دکتر میرقادری از اساتید عمران دانشگاه تهران هستند و من از آنجا که با عمرانی های دانشگاه تهران آشنایی دارم، با این مصاحبه دلیل محبوبیت بسیار زیاد ایشان را در میان دانشجویان فهمیدم

احسن
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۴۳ ق٫ظ

احسنت جناب استاد،
فقط یک مسئله میمونه و اون اینکه جذب هیئت علمی هم باید بر اساس اصولی باشد که در دیگر کشورهای پیشرفته صورت می گیرد.
وقتی کسی بر اساس زد و بند و آشنابازی در این کشور عضو هیئت علمی میشه، انتخاب این هیئت علمی فکر میکنید بر چه اساسی خواهد بود؟

مجتبی
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  احسن

آی گل گفتی . اصلا برای تعیین رتبه هییت علمی هرسال براشون آزمون برگزار کنید .بخدا اگه قبول بشن.چون اکثرا با پارتی بازی و فامیل بازی هییت علمی شدن

حسین
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۸:۱۰ ق٫ظ

چه عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!