موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

محدود بودن پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری دوره روزانه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: پرداخت پژوهانه فقط برای دانشجویان دکتری دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی است.

رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشت طرح پژوهانه به دانشجویان دکتری اظهار کرد: نظام آموزش عالی کشور در حوزه تحصیلات تکمیلی مخصوصا در دوره دکتری، دارای اهمیت فراوانی است.

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از دستاورد‌های پژوهشی در دانشگاه‌های کشور وابسته به اعضای هیئت علمی و دانشجویان دوره دکتری به ویژه دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های معتبر است. بخش عمده‌ای از آن چیزی که به عنوان دستاورد‌های عملی کشور و دستیابی به رتبه ۱۵ جهان از حیث تولیدات علمی داریم، حاصل پژوهش‌های دانشجویان دکتری است که زیر نظر یک استاد به فعالیت‌های خود ادامه می دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران گفت: در دنیا نظام تحصیلات تکمیلی به این شکل است که دانشجوی دکتری تعدادی ویژگی اصلی دارد. ویژگی اول این است که دانشجوی دکتری تمام وقت است و به خاطر حقوقی که می‌گیرد، مشمول قواعد شغل می‌شود و صرفا یک دانشجو نیست بلکه یک پژوهش گر هم هست و بدنه پژوهشی دانشگاه محسوب می‌شود.

نقی زاده افزود: در ایران و در دانشگاه‌های معتبر مخصوصا دوره‌های روزانه، شرایط دانشجویان شهریه پرداز دکتری متفاوت است. این دانشجویان رایگان تحصیل می‌کنند؛ برای اینکه از ظرفیت آن‌ها در بازه زمانی بیشتری بهره‌مند شویم باید به این سمت برویم که بتوانیم تا حدی خدمات پژوهشی آن‌ها را در دوره تحصیلی جبران کنیم.

او ادامه داد: پژوهانه‌های دکتری، بخشی از این مسئله است ولی تمام مشکلات با پژوهانه حل نمی‌شود. در دنیا نظام تحصیلات تکمیلی به این شکل است که اساتیدی می‌توانند در دوره دکتری پژوهشگر بگیرند که گرنت داشته باشند؛ این گرنت از سه محل یعنی از محل قرارداد‌های ارتباط با صنعت، از محل صندوق‌های دولتی و عمومی (به ویژه برای پژوهش‌های بنیادین، علوم پایه و انسانی) و یا از طریق کمک‌های مالی خیرین و حمایت‌های عمومی تامین می‌شود.

به گفته این مقام مسئول اگر بخواهیم تفاوت اصلی در آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی ایجاد شود، باید جذب دوره دکتری به خصوص در دانشگاه‌های معتبر از محل گرنت اساتید باشد. 

نقی زاده با تاکید بر اینکه در جذب دانشجوی دکتری باید به نیاز او پاسخ داده شود، ادامه داد: اگر به این صورت عمل شود از همان اول دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیاز محور جذب می‌شود و با مشکلاتی مثل پایان نامه‌هایی که کاربردی نیستند و حواشی اخلاقی که بعضاً ایجاد می‌شود، مواجه نخواهیم بود.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران تصریح کرد: مسئله پژوهانه را برای تحول حوزه دوره تحصیلات تکمیلی دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی به فال نیک می‌گیرم. اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم وارد سطح بالاتری از فعالیت‌های پزوهشی، فناوری و نوآوری در کشور بشویم.

او درباره دلیل تخصیص پژوهانه به دانشجویان روزانه گفت: این امر رویه‌ای مرسوم در دنیاست. بخشی از دانشجویان افرادی هستند که با هزینه شخصی مشغول به تحصیل در دوره دکتری می‌شوند و این امر خیلی معنا دار نیست که دانشگاه به آن‌ها هزینه پرداخت کند، بنابراین پرداخت پژوهانه فقط برای دانشجویان دکتری دانشگاه‌های دولتی روزانه است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد: حجم درخواستی وزارت علوم برای پژوهانه خیلی بیشتر از رقمی است که مجلس اعلام کرده است اما هر دانشجوی دکتری برای اینکه حق الزحمه کارش را بگیرد و بتواند با این حق الزحمه به طور تمام وقت در خدمت دانشگاه باشد باید بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در سال دریافتی داشته باشد. اگر بخواهید این پژوهانه را به این میزان به دانشجویان پرداخت کنیم به این معنی است که به عددی خیلی بیشتر از این نیاز داریم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

11 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لال!
اسفند ۱۳, ۱۳۹۹ ۸:۰۸ ق٫ظ

هرچی گذشت، از حرمت درس و دانشگاه و دانشجو بودن کاسته شد. وقتی چندین و چند برابر ظرفیت دانشجو میگیرند، به همون اندازه از ارزش آن میکاهند. دانشگاه وسیله ای شده برای مشغول کردن جوون ها. طرف فرق بین … نمیدونه اما وارد دانشگاه میشه. مسئولین فقط حرف میزنند. جالبه در مورد تمام رشته ها چندین برابر نیاز کشور دانشجو میگیرند و نتیجه میشه بیکاری ی اکثرشون. اما در مورد رشته های پزشکی حتی از نیاز کشور هم کمتر دانشجو میگیرند. وقتی بالایی ها بیسواد و بی کفایت باشند، نتیجه میشه این!

دانشجوی PhD
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰ ب٫ظ

وضعیت ادامه تحصیل در دوره دکتری توی کشور ما واقعا اسفناک است. روزهای جوونیمون رو‌ فقط داریم هدر میدیم…اون از وضع فرصت، اون از وضع وام های دانشحویی و هزار و یک رفتارهای عجیب و تحقیرآمیزشون و رفتارهای توهین آمیز اساتید، بی سوادی اساتید، حرص و طمع اساتید فقط برای تقویت رزومه خودشون، نداشتن پتانسیل پذیرش و شرایط مناسب تحصیل دانشجویان مقطع دکتری(چرا که برخی دانشگاههای به ظاهر خوب حتی کتابخانه مناسبی ندارن)، انگار گرنت اساتید ارث پدریشان است، حتما باید ازشون‌ گدایی کنیم…پایان نامه و‌مقاله به چه درد من دانشجوی دکتری می خورد که از اول هم می دونستم فقط برای سرگرمی باید درس بخونم چون بعد از فارغ التحصیلی برام فرش قرمز پهن نکردن!… همه جای دنیا پژوهشگران مورد احترام هستند و مشکل بیکاری ندارن، اینجا وزارت علوم به شکل نجومی دانشجوی دکتری پذیرش می کند و بعد هم به صورت نجومی دکترهای بیکار و افسرده تحویل جامعه می دهد….

مریم
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۲۱ ب٫ظ

سلام. بااینکه دیوان عدالت اداری رای داده که با اکسپت و نه چاپ یک مقاله علمی پژوهشی براساس آیین‌نامه وزارت علوم، دانشجو دکتری دفاع کند اما دانشکده و بخش مربوطه زیر بار نمی‌روند و براحتی غیرقانونی عمل می‌کنند

داوطلب دکتری
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۴:۰۱ ب٫ظ

همه جای دنیا به دانشجوی دکتری حقوق میدن و همه پیشرفت های کشورها به خاطر اهمیت به دکتری و ظرفیت بالای پذیرش در آن هاست. اینجا همه چی برعکسه…

دانشجوی دکتری
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۲:۵۵ ب٫ظ

دانشجوی شبانه هر ترم ۸میلیون تومن میده.همون ابتدا تمام هزینه ها از جمله گرنت رو دولا سه لا حساب کردین.عدالت آموزشی نیست که شبانه ها هزینه رساله نگیرند.

دکتری
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

مگه اصلا تزهایی که تعریف میشه به درد میخوره.
منت استاد و دانشگاه سر دانشجو که روزی بیشتر از ۱۳ ساعت کار میکنه، آخرشم بگن از جیب خودتون بدهید ما نمیتونیم از خرج زندگیمون بزنیم!!!!!!!
انگار بعد اتمام دوره فرش قرمز برای یه دانشجو پهن کردن که هم کار کنه هم جیب والدین را خالی کنه

پریا
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳ ق٫ظ

۲ سال ارشد نزدیک ۵سال دکتری…….هنوز بیکارم.
.چون دانشگاه گفت تعهد داری ک تمام وقت مثل ی کارمند دانشگاه باشی…..۳۰میلیون برا تز دکتری خرج کردم…..دانشگاه ۸ تومن قراره با فاکتور بده که ۱۰ درصدش مالیات کم مبشه……دانشجو روزانه هم هستم…..بزرگنرین اشتباه ک اومد دکتری….ارایشگاه زده بودم حداقل پول توجیبی خودم در میومد…..نه اینطور سربار خانواده باشم…..

Hamid
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

جوری میگن پژوهانه میدیم انگار قراره اول هر ماه به دانشجو حقوق بدند.
ما گدا نیستم که شما ۴ تومن بدی برای ۴ سال.
بجای این طرح ها کاری کنید که مث دانشگاه های خارج، دانشجو از صنعت پروژه بگیره و ماهیانه در ازای پیشرفت پروژه بهش حقوق بدند.
واسه پایان نامه ارشد ما یکسال گرفتار پروژه شرکت توزیع برق بودیم آخرش ۲ تومن به ما دادن! پول بنزین ما هم نشد.

یاری
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۹:۲۸ ق٫ظ

دانشجویی شبانه که ترجیح داد تو دانشگاه درجه یک باشه و شبانه با همون طرح پژوهشی چ فرقی داره.این عدالت اموزشی نیست.اصلا

ویکتاریون
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  یاری

این مبلغی که اینجا نوشته که معلومه سنگ بزرگه و به روزانه هم نمیدن. داره دانشجوی تمام وقت رو با خارج مقایسه می کنه، که اونا دستیار تدریس یا تحقیقن و به ازای پروژه های متفرقه ای که انجام میدن پول بیشتری می گیرن. بر همین اساس فرض کرده که دانشجوی شبانه تعهد تمام وقت نداره، پروژه ی اضافه ای بهش نمیدیم بنابراین از پول خبری نیست.
صحبت شما درسته، اگر هر دوتا دانشجو به یک اندازه برای اون دانشگاه وقت بذارن و پروژه انجام بدن باید دریافتی شون مشابه باشه و دستمزد دانشجوی شبانه می تونه به شکل تخفیف شهریه لحاظ بشه.
اینا خودشونم ایده ای برای اجرای این طرح ندارن و سالی یه بار میان یه حرفی می زنن.

ستار
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹ ۷:۴۶ ق٫ظ

شما نگران پول نباشید این همه در سازمانها برای سیاست های اشتباه علمی حیف و میل میشه اگر این منابع در اختیار پژوهش قرار بگیرد مطمئن باشید ایران در رتبه اول تولید علم خواهد ایستاد .حیف حیف که کسی نیست منافع ملی را مقدم به منافع شخصی بداند