موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ضرورت کاهش ظرفیت پذیرش در دوره دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: مجبوریم ظرفیت دوره‌های دکتری را کاهش دهیم چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد.

به گزارش ایسنا، در  نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی که ظهر امروز (شنبه، 23 اسفند) با حضور وزیر علوم و به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه ایجاد صندوق توسعه علمی کشور اقدامی مناسب برای توسعه جهت مند دوره‌های تحصیلات تکمیلی است، گفت: قطب‌های علم و فناوری را نیز باید تقویت کنیم و دانشگاه‌های نقش پذیر در توسعه علم و فناوری نیز باید توسعه پیدا کنند.

رحیمی با بیان اینکه در بخش پژوهش و فناوری گام‌های بسیاری در سطح کشور در سال ۹۹ برداشته شده که نوید فناوری جهش یافته را به ما می‌دهد، گفت: آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها باید به آزمایشگاه‌هایی تبدیل شوند که خدمات بیرونی هم می‌دهند و به دستگاه‌های خارج از حیطه وزارت علوم هم خدمات بدهند.

وی افزود: تعدادی از آزمایشگاه‌های ما این وضعیت را دارند ولی باید همه دانشگاه‌هایی که آزمایشگاه مرکزی دارند، با بخش‌های خارج از دانشگاه هم همکاری و سرویس دهی مستمر داشته باشند.

معاون وزیر علوم گفت: یکی از برنامه های جدید وزارت علوم، پیگیری صندوق توسعه علمی کشور است که با تاسیس این صندوق میتوانیم پشتوانه مالی خوبی برای پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری فراهم کنیم و با کمک این صندوق جهت دهی بیشتری روی این مساله داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید به طرف گرنت محور کردن دکتری پیش بروند. هیچ دلیلی ندارد به صورت قالبی دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی جذب کنیم و به همین شیوه هم این دانشجویان را تقسیم کنیم.

رحیمی گفت: بر روی ارتقای علوم پایه و علوم انسانی هم کار کرده‌ایم و اعتباری برای آن در نظر گرفته‌ایم و هر استادی در این زمینه کار کند به آنها پژوهشگر پسا دکتری و گرنت اعطا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید همکاری مستمر با پارک‌ها و تیم‌های فناور داشته باشند، اظهار کرد: اگر شرکتی در پارک‌ها مستقر باشد و توسعه و آر آن دی مناسبی نداشته باشند، دیگر اجازه ندارد در پارک علم و فناوری مستقر باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری نیز باید با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشند، افزود: مأموریت گرایی دانشگاه‌ها نیز دو فاز دارد که فاز اول با ساماندهی مؤسسات و تنظیم مجدد رشته‌ها گره خورده و فاز دوم شامل تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات می‌شود و باید در رشته‌ها، گروه‌های علمی، تحقیقات علمی و مراکز رشد به مزیت‌های نسبی هر منطقه توجه شود.

رحیمی گفت: تمام مؤسسات وابسته به وزارت علوم باید در این زمینه نقش پذیر شوند. تمام دانشگاه‌ها باید مراکز رشد، نوآوری و شتاب دهی داشته باشند و با کمک پارک‌های علم و فناوری فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نظر ما این است که فرصت مطالعاتی خارج از کشور وجود داشته باشد، افزود: بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها و زیر ساخت‌های آزمایشگاهی باید تخصیص یابد، در آئین نامه پسا دکتری نیز مبلغی که قرار است به پژوهشگر پسا دکتری داده شود باید به تصویب هیأت امنا برسد. خیلی از دانشگاه‌ها هم اکنون دوره‌های پسا دکتری را دارند.

رحیمی ادامه داد: حذف چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت در شرایط علمی کشور است. اگر بخواهیم این مسائل را ادامه دهیم هم اکنون رتبه ۴۰ دنیا را هم نداشتیم. حذف شرط چاپ مقاله در دفاع رساله دکتری باید موردی و با شرایط خاص انجام شود نه اینکه رویه کلی شود.

وی افزود: اگر ۶۵ تا ۶۶ هزار سند در بسترهای بین المللی نمایه می‌شود نتیجه تلاشی است که باید ادامه پیدا کند. باید به نشریات داخلی هم توجه شود تا در بستر بین المللی نمایه شوند.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، رحیمی گفت: هم اکنون دانشگاه‌هایی داریم که سرانه مقالات آی اس آی در آنها نیم و در برخی ۴ است که سایر دانشگاه‌ها هم باید تلاش کنند خود را به سطح بقیه ارتقا دهند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

16 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
@@@
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۶:۰۲ ب٫ظ

زیاد هم بگیرید مگه آخر همه بیکار نیستن.بخدا من خودم سال دوم دکترام اما بیکارم

Rs
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۲:۱۵ ق٫ظ

نیست که تا حالا خیلی ظرفیتشون بالا بود برای پذیرش… الحمدلله که از اون چند نفری که میگرفتن دو سومش سهمیه فلان و فلان داشتن بقیه شم مجبور بودن به نخبه های عزیز بدن دیگه…
حالا میخوان کلا تو دست خودشون باشه خیال خودشون رو راحت کنن …

نرم افزار
اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۰:۲۰ ق٫ظ

لطفا بچه های نرم افزار این اعتراض رو به سوال ۴۱ پایگاه داده پیشرفته بزنن:
در نقطه وارسی فازی، در لحظه ایجاد نقطه وارسی n ام، تضمین است که هر صفحه تغییر یافته تا لحظه ایجاد نقطه وارسی (n-1) ام به پایگاه منتقل شده است. لذا تمام تراکنش هایی که قبل از END-CHECKPOINT تثبیت شده اند به REDO نیاز ندارند. بنابراین گزینه ۳ صحیح تر می باشد. البته گزینه ۴ نیز می تواند صحیح باشد، زیرا تراکنش هایی که قبل از آغاز نقطه وارسی n-1 هم تثبیت شده اند به REDO نیاز ندارند. همچنین این سوال مشابه (دقیقا کپی حتی در ترتیب جواب ها) سوال ۴۲ آزمون دکتری سال ۹۶ می باشد که برای آن، گزینه (نهایی) صحیح، ۳ اعلام شده است که معادل گزینه ۳ امسال نیز می باشد.

..
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۷ ب٫ظ

برای ماها داوطلبان آزمون دکترا دیگر مهم نیست چون آزمون رو عجولانه برگزار کردید، ظرفیت رو تا کنون دو نفر بود حالاها ظرفیت صفر برسانید ماها با سیلاب تون رفتیم فرقی نداره قدمی پایینتر

داوطلب دکتری
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۶:۳۹ ب٫ظ

دیگه یکدفعه بگن اصلا دکتری نمیگریم خیال همه را راحت کنند. آخه هر دانشگاه فقط دو سه نفر دکتری میگیرن. دیگه کمتر کنند میشه چند نفر؟

دانشجو۳
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۶:۰۵ ب٫ظ

پس به دانشجو دکترا هم حقوق بدین. ۵ سال عمرشون هدر نره هر چند که با حقوقشم هدر دادن عمره چون بعدش تازه باید بگردن دنبال یه کار لیسانس اونم با ۳۰ سال سن و بدون تجربه :))))

خوشید
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۴:۱۰ ب٫ظ

آخه چرا به همدیگه بد میگین و خودتون رو ناراحت میکنین؟! توی هر دو دانشگاه هم باسواد هست و هم کم سواد و هزار تا چیز دیگه…

اما مسئله اینجاست که کسی اصلا به حرف ما گوش نمیده و نظر ما براشون اهمیتی نداره…یک عده اون بالا نشستن و مارو میگردونن، حالا چه من و شما راضی باشیم و چه نباشیم عزیزان

Safa
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۳:۳۹ ب٫ظ

ضمن احترام به طرفداران دانشگاه آزاد ، متاسفانه دانشگاه آزاد ظلمی که به تعداد فارغ التحصیلان ارشد و مخصوصا دکترا میکنه با هیچ چیز نمیشه جبران کرد.درسته ورودیش راحتره ولی خروجیش کمی سخت، ولی این خیل عظیمی در تعداد‌ورودی را با چه معیاری میشه توجیح کرد؟ تعداد‌ورودی در یک رشته مثلا آموزش زبان در آزاد تبریز تقریبا هر سال ۲۰ نفره!! مگه داریم مگه میشه آخه؟! به کجا چنین شتابان؟ مگر هر کی پول داره باید حق انتخابش به ضرر دیگران باشه.دانشگاه تهران علامه تبریز و … با اون همه دب دبه کب کبش سالانه هر کدوم سه نفر بر می داره.به قول دوستمون اگر راست میگن تعداد قبولین آزاد را کاهش دهند.بابا دانشگاه آزاد صرفا بخاطر مشکل در پرداخت حقوق اساتید و سایر هزینه هاش مجبوره دانشجو زیاد بگیره. کمی التماس تفکر.
پوزش از دانشجویان آزاد که بعضی هاشون واقعا با سوادن.

محمد
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

اگر واقعا راست می گویید ودر گفتار و رفتارتان صداقت دارید ،ظرفیت پذیرش دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی رو کاهش بدهید که مثل مقطع کارشناسی، دانشجوی دکتری جذب میکنه بدون توجه به این مهم که آیا این فردی که برای دکتری پذیرش شده ،صلاحیت های لازم و توان ادامه تحصیل و …رو داره ؟!!
دانشگاه آزاد از اسلام رسالتی جز کسب درآمد بیشتر حتی به قیمت تحویل دادن دانشجوی بی کیفیت و بیسواد و…نداره!!!

یاشیل
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۱:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

بیسواد فردی هست که عصبانیتش رو نمی تونه کنترل کنه و جمع بزرگی رو به توهین و ناسزا میکشونه ، دانشگاه آزاد ورودیش هرچند راحته اما خروجی دادنش به مراتب سخت تر هست چرا که برای هر واحد مبلغ زیادی هزینه میگیرن و هر واحد و ترم که دانشحو عقب بیفته براشون درآمد خوبی میشه ، در ضمن بنده کارمند دانشگاه علوم پزشکی هستم و روزانه شاهد این ماجرا هستم که چه شکلی دانشگاه های دولتی دارن دانشجو با ظرفیت علمی پایین و متقلب بیرون میدن چون دانشجوهای دانشگاه های دولتی تماما به چشم یک سر بار و هزینه بردار دیدهدمیشن که با واقعبت هم فاصله زیادی نداره ، اگر شما می تونید توهین کنید ماهم میتونیم ، پس ادب آداب دارد دوست عزیز

مهری
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

لزفا توهین نکنید من خودم کارشناسی و ارشد رتبه تکرقمی و تهران خوندم اما دلیل نمیشه به باقی توهین کنیم دانشگاه ازاد هم چون میخاد نرتب پول بگیره امتحانات سختی داره

مجید
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۹:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

من امسال دانشگاه آزاد پذیرفته شدم و تعداد نفرات ما همان ظرفیت ۳نفر که مجوز داده بودند هستیم استادا هم خیلی سخت گیرند به خاطر همین سوءظن ها ، فکر کنم همین شیوه در تمام دانشگاهای آزاد رعایت میشه .درضمن حداقل در رشته خودم تعدادظرفیت کل آزاد تقریبا نصف دوره های روزانه وشبانه بود.گذشته را نمی دونم چقدر رعایت می شده ولی این دو سه ساله خیلی فرق کرده، عزیزان خوبه بدون اطلاعات کافی قضاوت نکنیم،پذیرش در دانشگاه آزاد خیلی مشکل شده.

ابوالفضل
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

کسی میتونه در مورد قبولی دکتری مدیریت بهم مشورت بده؟من الان ارشد هستم مقاله و اینچیزا ندارم.اگر کنکور دکتری رتبه خوبی بیارم برای مصاحبه به مشکل نمیخورم؟

سحر
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۲:۵۳ ب٫ظ

نه که الان پذیرش زیاده تازه می خواین کمش هم کنین

danial
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۱:۴۱ ب٫ظ

ممنون میشم شما تز ندید. ممنون

دکترین
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳ ب٫ظ

سهمیه دکتری کاهش پیدا کند بهتر است.چون اکثرمدیران همه ازراههای مختلف دکترهستند و صاحب نظر.دیگربه صاحبنظر نیاز نیست.البته دکتری دانشگاه آزاد باید افزایش پیدا کند چون مدیرانی که تاکنون دکتری نگرفتند ازقافله جناب دکتربودن عقب نیافتند.