انتقاد معاون آموزشی دانشگاه تهران از شیوه فعلی پذیرش دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اعتقاد به این‌که شیوه فعلی پذیرش دانشجو در کشور ایرادات اساسی دارد، گفت: از جمله ایرادات این نوع پذیرش می توان به مداخله مراجع خارج از آموزش‌عالی اشاره کرد.

دکتر سید حسین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از وضع برخی قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی در پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در هیچ جای دنیا مجلس برای تعیین شیوه پذیرش دانشجو قوانین و مصوباتی را وضع نمی‌کند.

وی با بیان این‌که با وضع قوانین و مقررات در خصوص این‌که سهم ارزیابی دانشگاه و سهم آزمون در پذیرش دانشجو چه میزان باشد اشکالاتی دارد، گفت: از دیگر اشکالات موجود اختصاص سهمیه برای پذیرش دانشجو اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: هم‌اکنون با مصوبه مجلس شورای اسلامی در دانشگاه‌های بزرگ ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به سهمیه‌ها اختصاص یافته است و باید گفت دانشگاه‌ها از این جهت وضعیت نابسامانی دارند.

دکتر حسینی با بیان این‌که در برخی مسایل از جمله مسایل اقتصادی، مشکلات خود را زودتر نشان می‌دهند، افزود: اما در برخی دیگر از مسایل برای انعکاس و دریافت میزان تأثیرات نیازمند گذر زمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیر کبیر در سطح توسعه ملی و بین‌المللی مأموریت‌هایی دارند و ناگزیرند هم در رقابت‌های بین‌المللی حضور داشته باشند و هم تأثیرگذاری ملی خود را حفظ کنند، این در حالی است که وضع برخی قوانین موجود شرایطی را ایجاد کرده است که زمینه برای پرورش استعدادهای برتر و نخبه کمتر شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان این‌که هر تحولی در پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی رخ دهد مناسب است، در ادامه توضیح داد: برای مدتی در دانشگاه تهران تلاش شد ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان افزایش یابد از این‌رو بر اساس مقررات اصلاح شد و مقرر شد در مقطع کارشناسی پذیرش ۴۰ درصد دانشجویان از طریق استعداد درخشان باشند اما از آن سو اعلام شد ۴۰ درصد مازاد بر ظرفیت به استعداد درخشان تعلق بگیرد این بدان معناست اگر ظرفیت آموزش به صورت متمرکز تکمیل شود ۴۰ درصد مازاد باید از طریق استعدادهای درخشان پذیرش شود که همه این موارد برای آموزش به امکانات تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی بیشتر نیاز دارد.

دکتر حسینی با بیان این‌که باید این ۴۰ درصد ظرفیت در دل ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باشد، گفت: به عنوان مثال اگر دانشگاه ظرفیت پذیرش ۱۰ دانشجو را دارد ۴ دانشجو باید از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان و ۶ نفر باقی‌مانده از طریق آزمون پذیرش شوند؛ حال آن‌که بر اساس قوانین و مقررات موجود در بخش تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌ها پس از جذب ۱۰ دانشجوی خود می‌توانند ۴۰ نفر دیگر را هم از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان پذیرش کنند.

وی افزود: دیده شده در مقطع دکترا فردی در آزمون نیمه‌متمرکز سازمان سنجش حائز رتبه نخست شده اما در آزمون دانشگاه‌ها این فرد از میان ۳۰ نفر، رتبه ۲۰ را کسب کرده که این نشان می‌دهد در این‌باره مشکلی وجود دارد و ما همچنان معتقدیم دانشگاه‌ها توانایی و قابلیت کافی برای سنجش دانشجو را دارند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت این‌که معیارهای پذیرش باید بر اساس سوابق آموزشی و آزمون‌های دانشگاه‌ها باشد، گفت: بنده سابقه معاونت آموزشی در دهه ۸۰ در دانشگاه تهران را دارم در آن زمان همه آزمون‌ها از A-Z  در دانشگاه‌های بزرگ انجام می‌شد هم‌اکنون به عنوان کارشناس حوزه آموزش در مقایسه دهه ۹۰ تا ۸۰ باید عرض کنم پذیرش در دهه ۸۰ به مراتب کیفی‌تر از دهه ۹۰ بوده است.

دکتر حسینی با تأکید بر این‌که رویکرد کمی در آموزش‌عالی باید اصلاح شود، اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود برای پذیرش مرحله دوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی نمی‌توان نصاب داشت این بدان معناست اگر دانشجویی در مصاحبه از ۵۰ امتیاز ۱۰ را کسب کند باید در ارزیابی مورد پذیرش قرار گیرد این در حالی است که شاید این فرد واجد شرایط لازم برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی نباشد.

وی با اشاره به هزینه‌های صرف شده برای آموزش دانشجویان دکترا در کشور در ادامه بر ضرورت ورود افراد صلاحیت‌دار در این مقطع تأکید و خاطرنشان کرد: باید در جهت اصلاح قوانین و مقررات موجود برای پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی عزم و اراده جدی وجود داشته باشد چون وضعیت موجود مورد قبول دانشگاه‌ها نیست.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الی
فروردین ۱۸, ۱۴۰۰ ۴:۵۳ ب٫ظ

من هیچ وقت نفهمیدم چرا این قدر دانشگاه تهران ادا و اطوار های مختلف دارد این قدر اذیت می کنند در مراحل مختلف آموزش و پذیرش و نمره دادن و کار های مختلف و به روز خواستن و …. اون وقت دانشگاه های دیگر چیزهایی می شنوم و می بینم که بیا و ببین .
بس است دیگربرخی از مسولان محترم دانشگاه تهران !!
تا حالا وضعیت دانشگاه های دیگر رو هم دیدید؟ این حرفها رو می زنید و عرصه رو بر استعدادهای خوب تنگ تر می کنید؟

Sharareh
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۸:۴۹ ب٫ظ

حذف کنکور دکتری تصویب شده است و تا تیر ماه اعلام می شود. خخخخخ.

Dr
فروردین ۱۷, ۱۴۰۰ ۵:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  Sharareh

دانشگاههای ایران به لحاظ اخلاق حرفه ای اساتید رشد یافته نیست و پایش هم برآنها وجود ندارد و حذف کنکور دکترا افزایش بی اخلاقی و افسار گسیختگی و متعاقبا بی عدالتی سنگین را بدنبال خواهد داشت….

مهربان
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۶:۵۱ ب٫ظ

محض رضای خدا سهمیه ها رو حذف کنید. دوره ی دکتری باید بر اساس توانایی و شایستگی باشه. همه با شرایط یکسان آزمون بدن چون دوره ی دکترا جای سهمیه نیست.

moonlight
فروردین ۱۸, ۱۴۰۰ ۱:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهربان

اگه منظورتون سهمیه ی استعداد درخشانه باید بگم نباید حذف شه. علتش اینه:
در پذیرش استعداد درخشان مقطع دکتری، شما فقط و فقط بر اساس فعالیتهای علمیتون سنجش میشید. یعنی اگه در طول تحصیل هم کارشناسی و هم ارشد رتبه برتر بوده باشید و در ارشد مقالات متعددی داشته باشید و پژروهشگر قوی ایی باشید شانس پذیرش خواهید داشت و بین ۵۰ تا ۶۰ امتیاز باید بیارید تا پذیرفته شه. بنظرم همچین دانشجوهای قوی ای باید پذیرفته بشن. چون هم علمش رو دارن و هم کار تحقیقاتی بلدن. دکتری هم همین ها رو میخواد دیگه: علم و قدرت تحقیقاتی بالا.
اتفاقا بنظر من اینطوری دانشجوهای تاپ از سر راه بقیه کنار میرن و شانس بقیه بالا میره. من که ترجیح میدم تو مصاحبه از طریق کنکور با دانشجوهای تاپ سنجش نشم و با هم سطحهای خودم رقابت کنم تا شانس ادامه تحصیل داشته باشم.

ویکتاریون
فروردین ۱۸, ۱۴۰۰ ۱:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  moonlight

خب منظورش سهمیه ی استعداد درخشان نیست.

مهربان
فروردین ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

بله.دقیقا. منظورم اون ۱۹ ردیف سهمیه ای هست که توی دفترچه اوردن و هر روز داره اضافه میشه.

مهربان
فروردین ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  moonlight

نه. منظورم سهمیه استعداد نیست. منظورم اون هایی هست که توی نمره کتبی تاثیر داره.

moonlight
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۸:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهربان

آهان. اونا که تا عمر داریم با ما خواهند بود! بر عکس چیزی که من تو تفسیر نهج البلاغه دوره کارشناسی خوندم. بعد پاس کردن اون دو واحد من کلا دچار درگیری ذهنی شدم. :-(

پریسا
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۵۰ ب٫ظ

سلام دوستان
من چند سالی است که دفاع کردم اما کارهای فارغ التحصیلی رو انجام ندادم (به خاطر مقاله وبدش کرونا که دانشگاه معلوم‌نبود کی هستن وکی نیستن و اخر هم به خاطر سهل انگاری خودم)حالا امسال ازمون دادم و فکر کنم رتبه ام خوب میشه
الان میخوام کارهای فارغ التحصیلی رو انجام بدم ولی مطمئن دانشگاه مدرکی رو نتونه اماده کنه(من دانشگاه ازاد بودم)

حالا به نظرتون من باید برای مصاحبه چی داشته باشم که کارم راه بیفته
(خواهش میکنم کمکم کنید و هر طور اطلاعاتی دارید بهم بگید
خدا خیرتون بده)

داوطلب دکتری
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۰۹ ب٫ظ

درود خدمت همگی

اساتید بزرگوار، چرا به نظرات اینهمه دانشجو که اکثرشان برای شما مقاله هم نوشته‌اند! دقت نمیکنید؟
اینهمه دانشجو بخش ویژه‌ای از مشکل را از خود اساتید و مصاحبه و رفتار خلاف عدالت آموزشی اساتید و تخریب انگیزه گزارش می‌دهند. چرا به این بخش نمی‌پردازید؟

چرا عوام فریبی میکنید؟
گیرم سال قبل حدنصاب نتوانستید بگذارید ,تمام سالهای قبلترش که خلاف قانون گذاشتید! با صلاحدید خودتان دانشجو گرفتید. پس کو نتیجه؟ نتیجه‌ی انتخابهای بجای شما کجاست؟ چرا در رقابت بین المللی رتبه بالای ۶۰۰ دارید؟ چرا دانشجویانتان نمیتوانند فارغ‌التحصیل شوند که جذب مجدد دانشجو کنید و ظرفیت کمتر و کمتر میشود!

وقتی وجهه‌ی استاد و الگو بودن در سطح عالی را خراب کردید، انتظار دارید دانشجو تمام زندگی‌اش را بپای یک آینده‌ی نامعلوم بگذارد؟ حتی نور چشمی‌هایتان که قبولشان میکنید هم جوان هستند و در شرایط بحرانی زندگی میکنند و از این قاعده مستثنا نیستند!

مشکل در جای دیگر است استاد. در جای دیگری که شما و وزارت در آن قرار دارد. نه دانشجویان بی آینده و کم امید.

پریسا سادات
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۴:۰۰ ب٫ظ

احسنت

moonlight
فروردین ۱۸, ۱۴۰۰ ۱:۱۵ ب٫ظ

دقیقا. من مطمئن نیستم دانشگاه ما بتونه امسال دانشجو بگیره. چون خروجی دکتری نداشته. اکثرا بخاطر مقاله رفتن که ر۴تن و ادامه ندادن. :-((

واریاگ
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۴۲ ب٫ظ

کنکور سطح علمی رو مشخص نمیکنه ولی مصاحبه ۵ دقیقه ای که توش اسم کتاب از طرف میپرسیم سطح علمی مشخص میکنه :) منطق اساتید

moonlight
فروردین ۱۸, ۱۴۰۰ ۱:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  واریاگ

ایشون مصاحبه نگفته. گفته آزمون دانشگاه ها. احتمالا منظورشون دانشگاه هایی بوده که آزمون کتبی میگیرن برا مصاحبه.

امیر
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۳۷ ب٫ظ

حالا که نوبت به ما رسید ابر و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادن جلوی دکتر شدن ما رو بگیرن
به نظر من میبینن دکتر زیاد شده تو مملکت و با توجه به ارتباط معنادار و مستقیم افزایش عرضه و کاهش ارزش دکتری بیشتر نگران مدرک دکتری خودشون هستن

دکترررر
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

به نظرم سهمیه ها فقط برای کارشناسی لحاظ بشه خوبه
بعد از اون دیگه همه با یه چشم دیده بشن درسته

مهشید
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  دکترررر

احسنت

باهاتون قهرم
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  دکترررر

دقیقا کاش فقط یه مرحله این سهمیه ها تاثیر داشتن
ما مدیون شهدا و خانواده های ایثارگر و جانباز هستیم ولی خدایی این سهمیه ها حق افرادی مثل من که جز خودم و تلاشم تکیه گاهی ندارم را نابود میکنه انصاف نیست که هم تو پذیرش مقاطع مختلف تحصیلی سهمیه بهشون میدن هم تو آزمون ها.. اجرای عدالت این نیست باید هر کسی برحسب تلاش و لیاقتش به جایی برسه

علی
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷ ق٫ظ

اقا نخواستیم دکترا برای خودتون همون اشناها و دوستانتان را قبول کنید طرف استاد میشه جزو ۱ درصد دانشمند برتر جهان میشه وقتی رزومش را میبینی ۹۸ درصد مقالاتش را دانشحو فلاکت زده نوشته و به اسم استاد فرستاده . امسالم میریم مصاحبه با نا امیدی کامل و کلا دیگه بیخیال میشیم. نابودمون کردید این از وضعیت شغل و ازدواجمون اینم درسمون. همسنای من ۳۳ ساله از دیپلم رفتن سربازی برگشتن ۲۰ سالشون شد یک صنعت و حرفه یاد گرفتن . الان صاحب زندگی عالی هسن. که من دکترم بشم و استاد دانشگاهم بشم ( فرض محال) . خدا شاهده به اون شخص دیپلمه نمیرسم خدایادردمان را به کی بگیم ……….

بهروز
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  علی

یکی نیست به این حضرات بگوید اگر شما هر روز به صورت دستوری و هماهنگ بر علیه ورود به مقطع دکتری از طریق آزمون موضع می گیرد و انتقاد می کنید در مقابل ده ها هزار نفر هم به اعمال نفوذ اساتید و پارتی بازی در مصاحبه ها اعتراض دارند. چطور گوش شنوایی برای دومی وجود ندارد؟

Hamid
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

دکتر حد نصاب مصاحبه رو که با لابی و پارتی بازم اعمال کردین.
اگه دانشجوی دکتری دیگه مث قبل واسه تون وقت نمیذاره، مشکل سطح سواد دانشجو نیست! با این اوضاع اقتصادی مملکت، دانشجو واقعا واسه تمام وقت کار کردن انگیزه نداره.
شما اگه دانشجوی خودت رو هم بگیری مث قبل انگیزه نداره…
هر دو روز یه بار یکی میاد به پذیرش دکتری گیر میده! ریشه مشکل جای دیگه ست بزرگوار.

sasy
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳ ق٫ظ

ما دانشجویان خواهان #حذف کنکور دکترا هستیم‌
وقتی مسولین میگن اشتغال دانشجویان دکترا را تضمین میکنیم چه اشکالی داره که مثل گذشته ها ظرفیت پذیرش را بالا ببریم
به امید دکتر شدن اونایی که واقعا عشقشون دکتراس خخ

محمدِ حسین
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۹:۳۷ ق٫ظ

شما اول از سهمیه هیئت علمی انتقاد کن بعد بیا برای بقیه تعیین تکلیف کن

علی
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمدِ حسین

واقعا حق با شماست چرا فرزندان هیئت علمی باید سهمیه داشته باشن