موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ضرورت تغییر شیوه جذب دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: چاره‌ای جز تغییر شیوه جذب دانشجوی دکتری نداریم، یکی بحث افزایش اختیار دادن به دانشگاه است و دیگری این است که مدل جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی را عوض کنیم.

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره شیوه جذب دانشجوی دکتری و دادن میزان اختیار بیشتر به دانشگاه‌ها در جذب گفت: چاره‌ای جز تغییر شیوه جذب دانشجوی دکتری نداریم. دو اقدام باید صورت بگیرد یکی بحث افزایش اختیار دادن به دانشگاه است و دیگری این است که مدل جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی را عوض کنیم.

در دنیا به پژوهشگر پرداخت مالی صورت می گیرد

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: دانشجوی تحصیلات تکمیلی در همه دنیا بر اساس نیازی جذب می‌شود. در دنیا بر اساس این نیاز به دانشجو پرداخت منابع مالی صورت می‌گیرد. یعنی پژوهشگر در دوره دکتری جذب می‌کنیم نه دانشجو به معنی سنتی.

نقی زاده در ادامه بیان کرد: در دانشگاه‌های پیشرو، دوره دکتری مثل دوره کارشناسی نیست بلکه این دوره برای دانشجو، شغل به حساب می‌آید و مابه ازای این شغل حقوق دریافت می‌کنند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: کار اصلی که باید در دوره تحصیلات تکمیلی انجام دهیم این است که به این سمت برویم که اساتید بتوانند دانشجوی دکتری بپذیرند که گرنت داشته باشند. آن زمان جذب دانشجو استاد محور می‌شود و استاد نقش کلیدی در پذیرش دانشجوی دکتری دارد.

به گفته این مقام مسئول، استاد در انتخاب دانشجوی دکتری نقش اصلی را بازی می‌کند. البته می‌توان از برخی آزمون‌ها و یا شیوه‌های دیگری برای سنجش صلاحیت دانشجو در مراحل غربال اولیه بهره برد که خطایی رخ ندهد، اما در نهایت انتخاب اصلی با استاد است.

او درباره دادن اختیار بیشتر به دانشگاه ها برای جذب دانشجوی دکتری توضیح داد: کلید تحول در دوره دکتری در آموزش عالی است و اعتقاد دارم که چاره‌ای جز این نداریم و بخواهیم و نخواهیم تا حداقل ۴ و ۵ سال دیگر به این نوع جذب دانشجو سوق پیدا خواهیم کرد.

فارغ التحصیل دکتری می تواند در سه جا مشغول به کار شود

نقی زاده افزود: این موضوع شیوه جذب دانشجوی دکتری امری بسیار کلیدی است، زیرا وقتی دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می‌شود سه حوزه کاری دارد. یک اینکه هیات علمی می‌شود دو اینکه در صنعت مشغول به کار می‌شود و سه اینکه به عنوان بخشی از بدنه پژوهشی دانشگاه باقی می‌ماند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی اظهار کرد: در هیچ جای دنیا وضعیت به این صورت نیست که همه دانشجویان دکتری فارغ التحصیل شده به هیات علمی تبدیل شوند. ما در این حد به هیات علمی نیاز نداریم و در این حد جذب هم نداریم.

او گفت: در مقابل جذب صنعت هم محدود است پس باید این فارغ التحصیل دوره دکتری در دانشگاه به عنوان بدنه پژوهشی در دانشگاه باقی بمانند که در اینجا به ضوابط دوره پسا دکتری بازمی‌گردیم. یعنی پژوهشگرانی که مابه ازای قرارداد‌ها با صنعت و یا صندوق‌ها یا حمایت‌های مالی در این طرح ها، در کنار اساتید فعال می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، واقعیت این است که تربیت بیش از حد دانشجوی دکتری خودش معایبی دارد که توقع ایجاد می کند و بعد اگر کار برای آن‌ها وجود نداشته باشد نوعی سرخوردگی ایجاد می‌شود. وضعیت اشتغال دانشجویان دکتری در بعضی از رشته‌ها مناسب نیست.

او افزود: هم اکنون در حال نزدیک شدن به ۱۵ تا ۲۰ هزار فارغ التحصیل دوره دکتری هستیم و میزان نیاز به هیات علمی در دانشگاه‌ها خیلی محدود و در بهترین حالت حدود یک ششم این جذب است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: جذب دانشجوی دکتری به عنوان متخصص در صنعت خیلی محدود است و بخشی از این‌ها به عنوان نیرو‌هایی باقی می‌مانند که یا کاری پیدا نمی‌کنند یا کار غیرمرتبط پیدا می‌کنند.

باید به فکر جذب هدفمند در دوره دکتری باشیم

نقی زاده گفت: این امر موجب سرخوردگی دانشجویان می‌شود و باید به فکر جذب هدفمند در دوره دکتری باشیم. دوره کارشناسی یک نوع خاص از جذب دارد، ولی جذب در دوره دکتری نیاز محور است. اگر پروژه‌ای وجود داشت و استاد دارای گرنت بود می‌توانیم چند برابر این میزان فعلی دانشجوی دکتری جذب کنیم، ولی اگر این شرایط نبود بایستی حتما در کمیت آن تجدید نظر کنیم.

به گفته این مقام مسئول، یک سال ممکن است یک دانشگاه یک دانشجو جذب کند و یک سال ممکن است چهار دانشجو دکتری جذب کند. وضعیت جذب دوره دکتری همانند دوره کارشناسی که در آن با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، نیست. هر موقع نیاز فعال شد می‌توانیم با رعایت استاندارد‌هایی دانشجوی دکتری جذب کنیم و هر موقع فراهم نشد نیاز نیست که اقدام به جذب کنیم. البته این اقدامات بایستی به تدریج و با اولویت دانشگاه‌های برتر انجام شود

ثبت‌نام
باخبرم کن!

89 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ف
فروردین ۲۰, ۱۴۰۰ ۵:۵۴ ب٫ظ

سلام،جذب دانشجوی دکتری باید در تمام رشته ها زیر ده نفر باشه نه ۱۰۰۰نفر در بعضی از رشته ها مثل اقتصاد و روانشناسی و،،،،،،،،دانشگاه آزاد و دولتی چیزی حدود ۱۳۰۰ نفر جذب داره این یعنی چی اینها قراره چکار کنن ؟؟؟؟؟؟ مشخص و واضح هست که دانشگاه آزاد بخاطر اینکه بتونه هزینه هاشو تامین کنه دانشجو برمیداره و کسی نیست که این موضوع رو بررسی کنه،لطفا مسولیت محترم رسیدگی بفرمایید

Shh
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۳۳ ب٫ظ

چرا اساتید و اعضای هیئت علمی مورد ارزشیابی و بازنگری قرار نمی گیرند و فقط دانشجو هست که باید بازخواست بشه. از ورود تا خروج دوره دکتری تمام زحمت و تلاش هست برای دانشجو و آخرش هم همه نتایج رو ب نام استاد ثبت می کنند.
ب نظر بنده بیشتر از هر چیز باید بازرسی و ارزشیابی عملکرد اساتید مورد بازنگری قرار بگیرد. چرا استاد باید شاگرد را انتخاب کند،
چرا زمینه کاری استاد فقط مد نظر هست،
چرا استاد در امتیاز دهی به دانشجو مورد بررسی قرار نمیگیرد و رابطه های فامیلی و پارتی و… در صورت اثبات هم حتی قابل برگشت نیستند،
از این چرا ها زیاد داریم متاسفانه…
در همین مصاحبه های دکتری حال حاضر انواع بی عدالتی ها هست. دوستانی ک تجربه مصاحبه دارند می دونند من چ میگم.
حال چ برسد به اینکه آزمون کتبی حذف بشه و اختیار استاد بیشتر بشه. این دیگه یعنی مرگ علم.

حسن
فروردین ۱۵, ۱۴۰۰ ۷:۲۴ ق٫ظ

دیگه نور علی نور. هم دانشجو خودشون بگیرن هم مالی دانشجوها رو؟؟!!!!.بعد چهار دلیل میارن که برای پیشرفت علم و…ما داریم این کار رو میکنیم.وقتی دانشگاه دخیل بشه تو پذیرش دانشجو یعنی همون اساتیدی که هیچ زحمتی تو نوشتن مقالات نمیکشیدن و اسمشون به اجبار باید اول نوشته میشد حساب کن اینا دوباره بخوان تو پذیرش دانشجوها نظر بدن و انتظار رعایت انصاف داشت از اون افراد!!!

Shh
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

واقعا بسیار مسخره ست همین جور نورچشمی ها دارن بیداد می کنند. دیگه کم مونده بود بیان آزمون رو بردارن فامیلای خودشون رو بیارن. دادن اختیار به استاد یعنی فامیل و پارتی و لابی و این بازی ها…
کنکور واقعا عادلانه ترین راه ورود ب دوره دکتری هست.

دکتر سبحان
فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ ۹:۲۱ ق٫ظ

معلوم نیست چه کلاهبرداری میخوان دوباره انجام بدن

حمیده
فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ ۰:۴۷ ق٫ظ

پایان نامه و مقاله مسخرج از اون رو دختر عموم از میدون انقلاب خرید ۵ میلیون. بعدم رفت دانشگاه قم دکتری بخونه.اصل در دکتری باید مدرک ارشد و امتحان دکتری و مصاحبه علمی در کنار رزومه باشه.

نرگس
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳ ب٫ظ

در انتخاب دانشجویان دکتری هم باید از زنهای برتر و کسانی که دارای قدرت و سرمایه و پارتی هستند استفاده کرد چه معنی دارد کسانی که به امید استخدام نهایت تلاش شأن را برای درس خواندن میکنند و در نهایت هیچ ؛امیدی به قبولی در دکتری داشته باشند

رضا
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۹:۰۴ ب٫ظ

سلام
من لیسانس و فوق لیسانس مهندسی صنایع خوندم میخوام دکتری مدیریت صنعتی بخونم آیا امکان پذیر هست؟؟

ندا
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۸:۳۹ ب٫ظ

سلام کسی میتونه راهنمایی کنه
اگر کسی پارسال با ۱۵ درصد تخصصی رتبش ۳۰۰ و ترازش ۲۱۸۰ شده باشه امسال با ۲۲ درصد تخصصی حدود رتبه و ترازش جقدر میشه؟؟؟ مدیریت فناوری
ممنون

هما
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۸:۲۶ ب٫ظ

همین الانشم دانشجوهای عزیزکرده استادا دکترا قبول میشن،یه جوری امتیازا رو بالا پایین میکنن که نمره مصاحبه شونو کامل بگیرن و تو رتبه بندی سنجش کم نیارن

محمد
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۷:۱۸ ب٫ظ

چهار تا سهمیه دیگه به آقا زاده هاتون بدید بلکه بتونن صندلی های دکتری رو از نخبه ها بگیرن کسی که واقعا لیاقت داشته باشه در یک رقابت سالم شایستگی خودشو اثبات می‌کنه بیست ساله هر سال سر این قضیه به جوونا استرس وارد می کنید در حالی که هر سال تعدادی از مدارس دولتی به خصوصی تبدیل میشه و صدا از هیچ کس بلند نمیشه شما اگه راست میگید به قول دوستمون برین بساط میدان انقلاب و جمع کنید اساتید محترم اگه واقعا نیت صادقی داشته باشند از هر دانشجویی میتونن به هدفشون برسند

حسین
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹ ب٫ظ

من قبول شدم دو دل موندم بخونم یا نه ؟ واحد بین المللی ارس
شهریه هم ۱۶ میلیون
بچه ها شما چی میگید ؟

علی
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  حسین

من ریالی برای درس خوندن نمیدم حالا شاید موقعیت شما فرق کنه

پروانه
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۹:۴۴ ب٫ظ

سلام
ببخشید من فوق لیسانس حسابداری دارم ولی در مقطع دکترا علاقه مند به خواندن ادبیات عرفانی شده ام که با توجه به مشاوره ای که انجام داده ام بیان کرده اند که قانونا” امکان پذیر نیست
می خواستم درخواست کنم یک تجدید نظر جدی در پذیرش دانشجوی دکترا صورت بگیره

ویکتاریون
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۶:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  پروانه

شرط عدم تجانس رو که بعیده بردارن. مخصوصا در این حد که از زیر مجموعه ریاضیات بخواین برین علوم انسانی. ولی بر فرض که برداشته بشه هم اساتید توی مصاحبه مردود می کنن. چون به هرحال مطالعه ی آزاد هر قدر هم عمیق باشه جای ۶ سال تحصیل دانشگاهی رو نمی تونه بگیره.
حالا نمی دونم چه قدر اطلاع داشته باشین که داخل این رشته ها چی می گذره. ولی خیلی از کسایی که از لیسانس به ارشد تغییر رشته میدن به سمت ادبیات و هنر و رشته های مشابه، با دیدن چهره ی دانشگاهی این رشته ها خیلی مایوس می شن. چون با انتظاراتی که طبق مطالعه ی آزاد و تفننی براشون شکل گرفته خیلی متفاوته.

ایمان
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۴:۲۰ ب٫ظ

سلام
نتایج کی اعلان میشه?

مهسا
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  ایمان

سلام
گفتن نتایج اولیه، اواخر فروردین ماه اطلاع رسانی میشه. اما هنوز تاریخ دقیقی اعلام نشده.
هر خبری اعلام بشه حتما در همین سایت و کانال تلگرامی ش اطلاع رسانی میشه.

مائده
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۲:۵۱ ق٫ظ

من جای شماها بودم اصلا دنبال دکتری نمی رفتم . چون خودم رفتم و دیدم هیچی توش نیست فقط اسمشو یدک می کشی همین . اونم اگه سرکار نری که کسی بهت خانم دکتر یا آقای دکتر نمی گه . پس میشه یه مدرک بیخود و مایه دردسر. اگه به فکر این هستین که دکتری بگیرین می رین سرکار هم سخت در اشتباه یا. با این اوضاع مملکت که روز به روز دانشگاهها داره بسته میشه خبری از هیئت علمی نیست توی صنعت هم اوضاع بدتر ه. پس بیخودی عمرتان رو هدر ندیم. اگر درس خوندن دوست دارین خب بدون رفتن به دوره دکتری هم می تونین برای خودتون مطالعه کنید و چیز یاد بگیرید مشکل ماها اینه که مدرک گرا شدیم و اسمشو می گذاریم علاقه به درس. اینو به خودم هم میگم

الهام
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

نتایج اعلام بشه از کی بعد از اون دعوت به مصاحبه میکنن؟

مهسا
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  الهام

سلام
انتخاب رشته اوایل اردیبهشت ماه صورت میگیره. بنابراین، احتمالا نتایج دعوت به مصاحبه اواخر اردیبهشت اعلام بشه

جعفر پور
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹ ق٫ظ

سلام اول بهتره برای دکه های میدان انقلاب و اساتیدی که همکاری میکنن برای اون مقاله ها و پایان نامه ها فکری بشه بعد فقط تمرکز رو بذاریم روی رزومه ی طرف ….. شاید کسی مقاله نداره وجدان داشته و یا اینکه پولش رو نداشته بره سمت این جور جمع اوری رزومه ….و یا دانشگاه دولتی ای درس خونده که اساتید خودشون هم نمی دونستن راه و رسم مقاله نوشتن رو…

سهیل
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳ ب٫ظ

اختیلر دادن به دانشگاه.یعنی فقط فساد،
الانش که عمومیه کلی مشکل داریم.هر دانشگاه فقط سوگولی خودش رو یا میاره یا کسی که سفارش شده.
شما ۱۰ تا کتاب داشته باش.فقط وابسته نباش.
یا دانشگاه آزاد ده آباد باش.دیگه قید دکتری رو باید زد

رامین
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

کاملا درست است،بنده الان دوره ارشد دولتی درس میخونم،هر استادی بر اساس جنسیت برابر یا قومیت یا آشنایی دانشجوهای سوگلی خودش را دارد ،که اگر سطح سواد سوگلیها رو ببینید تعجب میکنید،اگر اینطور باشه سوگلیهای کم سواد راحت بالا می روند.

سایه
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

دقیقاً

هما
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۸:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

دقیقا همینطوره

پارتی داری دکتر شو
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱ ب٫ظ

خدا را شکر مثل آموزش پرورش که فرزندان معلم ها معلم می شوند و موروثی شده دانشگاه هم فرزندان اساتید دکتر می شوتد. خیلی هم عالی. فرزندان هیئت علمی دیگه درس نخوانند از همین الان دکتر هستند.

زهرا
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۰:۰۵ ق٫ظ

کجا اموزش پرورش موروثی هست والا من ازمون استخدامیشم قبول شدم فرزند بازنشسته فرهنگی هستم بومی هم بودم اما یک نفر دیگرو گرفتند. نه بابا این خبرا نیست

الهام
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۱:۲۹ ق٫ظ

کی گفته فرزندان فرهنگیان استخدام میشن؟!! وقتی اطمینان از چیزی ندارید بیان نکنید که شبهه در دیگران بوجود بیاد.

جعفری
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  الهام

بله فقط سال ۹۴ یا ۹۵ در ازمون استخدامی ۵۰ درصد سهمیه دادن و با اعتراض گسترده ی شرکت کنندگان از سال بعد حذفش کردند بنده خودم قبول شدم دو سال قبل بدون هیچ امتیازی …. ای کاش پذیرش دکتری هم همینطور بدون هیچ رابطه و ضابطه ای بشه

مهربان
فروردین ۱۷, ۱۴۰۰ ۵:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  جعفری

اصلا دوره ی دکترا نباید با سهمیه باشه. ۱۹ ردیف سهمیه اصلا درست نیست. عین بی عدالتیه.

مهربان
فروردین ۱۷, ۱۴۰۰ ۵:۵۸ ب٫ظ

زورتون فقط به فرهنگی ها میرسه؟!!!! بنده خودم الان ۳۲ ساله م هست پنج ساله دارم آزمون میدم ولی به خاطر سهمیه های دیگه هر سال بقیه بالا میرن. نه تنها پدر و مادر بلکه حتی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و عموها و عمه ها و خاله ها و دایی بنده هم معلم بودن و همه از طریق دانشسرا یا دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم شدن. اتفاقا هم استعدادش رو دارم هم علمش رو و هم با مزایا و معایبش آشنا هستم. شما اگر راست میگید از بقیه سهمیه ها صحبت کنید.

مراد
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۲ ب٫ظ

شما کدام یک از روشهای علمی را در جذب دانشجو بکار بسته اید هرساله به یک فرم دانشجو جذب میکنید همه داوطلبین را سر در گم کردین خودتان هم نمی‌دانید چه برنامه ای دارید.

Dr
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۲:۱۱ ب٫ظ

بهتره ابتدا سیستم فعالیتی و علمی و عملکردی و کیفی اساتید و نحوه فعالیت دانشگاهها مورد بررسی و ارزیابی ویژه قرار گیرد و بعد به نحوه جذب ورود شود…..تغییر در برخی پارامترها و نادیده گرفتن بقیه پارامترهای تاثیرگذار چیزی جز ایجاد اشفتگی و ناعدالتی به بار نخواهد آورد….

الی
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۴:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  Dr

اولویت دار ترین مساله این است که کسی به فکرش نیست

Reza
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ

خدارو هزار مرتبه شکر چون منی که بابام استاد دانشگاه تهران هستش رو ١٠٠ درصد برمیدارن ،خدایا شکرت استرسم ریخت

جعفر پور
فروردین ۱۳, ۱۴۰۰ ۳:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  Reza

زیبا بود….غصه نخور داداش ….. خدا با ماست
یه بنده خدایی هنوز مهر مدرک دکتریش خشک نشده بود که رسما بعنوان عضوهیت علمی یه دانشگاه معرفی شد چون پدرشون با مدرک لیسانس ۳۰ سال اونجا تدریس داشتن ……و همکلاسی های مقطع دکتری این اقا همه رفتن دنبال شغل ازاد یا خودشون رو با حق التدریسی دانشگاه سرگرم کردن

مهربان
فروردین ۱۷, ۱۴۰۰ ۶:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  Reza

به همه ی سهمیه ها اعتراض داریم نه فقط هییت علمی…. همه ی سهمیه ها.

برق شریف
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷ ق٫ظ

یک سند مبهم نگارش شده که در آن فقط منافع اساتید لحاظ شده. از نحوه جذب تا دریافت گرنت. توی یه کشور اروپایی فاندی که دانشجوی دکتری دریافت میکنه تا هزینه سه نفر رو ساپورت میکنه و این در کشورهای آمریکای شمالی تا حدود دو نفر رو پوشش میده، آیا فکری به حال حقوق مادی و معنوی دانشجویان در این طرح ها میشه؟
متاسفانه جواب روشنه خیر، استاد از دانشجو توقع داره بصورت یک ماشین چاپ مقاله بصورت فول تایم در اختیارش باشه، و این تقریبا با این وضع اقتصادی کشور امکان پذیر نیست،
همین الان هم در بحث جذب بسیار سلیقه ای عمل میشه و کسی هم هیچ چیزی به اساتید خرده ای نمیگیره و با توجیه نحوه جذب در کشورهای پیشرفته، وضعیت فعلی توجیه میشه، حال آنکه هیچ چیز شبیه آنجا نیست

دانشجو
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  برق شریف

درود بر شما
درست می فرمایید. بنده نیز چندین نظر مشابه شما پای این حرفها نوشتم ولی چه شد؟ چه کسی رسیدگی می کند؟البته ایشان حرفهای خوبی زدند ولی واقعا” اینکه بیاییم خودمان را با کشورهای پیشرفته مثل آلمان، آمریکا و غیره، مقایسه کنیم، مقایسه ی منصفانه و درستی نیست. قطعا” و قطعا” باید از سیستم آموزشی آنها الگوبرداری کرد اما برای کشوری مثل ایران که در خیلی از نیازهای ابتدایی خودش مانده، علاوه بر آن باید چاره ی بهتر و سریعتری جست تا به سرعت مشکلات حل شود. اگر همه اساتید نظر مشابه ای داشتند باز شاید به یک نتیجه ای می رسید اما خودتان در این چند وقت ملاحظه کردید که هر کسی به عنوان استاد فلان دانشگاه می آمد و یک حرفی می زد و پیکان این مشکلات را طرف ما دانشجویان می گرفت.
یکی نیست بگوید که اگر دانشجویی در این وضع مملکت تمام شرایط نجومی جهت پذیرش را داشت که چرا باید در دانشگاه های ایران آن و آن هم بدون دریافت هیچ حقوقی تحصیل می کرد. کلی فشار و استرس از آینده که قرار هست چه شود، خدمت سربازی (که بنده معتقدم ریشه ی خیلی از مشکلات از همین است)، تشکیل خانواده، شغل و …. این ها فقط چند مورد از مشکلاتی است که یک دانشجوی ایرانی درگیرش است.

رامین
فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  برق شریف

درسته بنده ارشد دولتی میخوانم ،بعضی اساتید ترجمه کتابهای تخصصی را تقسیم کرده به دانشجویان میدهد،اگر سوالی درسی مطرح کنی ناراحت میشوند،بیشتر اساتید از روی کتابهای خود تدریس میکنند که دانشجویان بخرند،حب و بغض در بعضی اساتید شدید است آنهم بی مورد،باید استاد حوصله بارگذاری دروس رو تو سایت نداره میگه برام کسر شان و یک دانشجو بیاد انجام بده،کلا فضای علمی و دوستانه ،نخبه پرور نیست بلکه هر کی دنبال ارتقای گرنت و درامد خود است ،البته بندرت اساتید مهربان و علم گرا و با سواد هم هستند،سوگلیهای هم رده شما اجازه صحبت با اساتید را نمیدهند،با واسطه باید صحبت کرد یا به اینها حتی ۱۲ شب پیام بگذارید استاد فوری جواب میدهد،تلفن مخصوص هم رو دارند،یه عده دانشجو هم کم سواد و آشنا با استاد و زبر و زرنگ در پیشرفت و چاپلوسی.

حسین
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۷:۴۹ ق٫ظ

ویت سلام
یکبار بگین اساتید دنبال مقاله نویس توپ هستند فقط همین تا رتبه علمیشونو به استادی ارتقا بدهند و مزایاشون بره بالا دانشجوی دکترا کیلو چنده اکثرشون بعده اینکه خر آقایون از پل رد شد بیچاره ها دنبال کار اینور اونورن
خدایا به فریاد برس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

نازنین
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱:۲۱ ق٫ظ

سلام دوستان عزیز
نتایج کی اعلام میشه؟ من رشته مکانیک امتحان دادم سوالا خیلی آسون بود. مطمین هستم رتبه ۱ تا ۳ میشم. بنظرتون کدوم یکی از دانشگاه های تهران برم؟
میشه لطف کنید من را راهنمایی کنید؟

مریم ازاهوااااز
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  نازنین

سلام نازنین جون فکرکنم هفته سوم فروردین اعلام کنن هرکدوم ازدانشگاههای تهران تاپ هستن میگم من بیشترازمصاحبه میترسم چون پارسال ردشدم

مهران
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱:۱۲ ب٫ظ

اصلشم مصاحبست.

نازنین
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۲:۵۲ ب٫ظ

من مصاحبه مشکل ندارم. چون مقاله و کتاب و مدرک زبان و …. دارم. بعدشم یک آشنایی دارم گفته هر دانشگاهی خواستی سفارشت را میکنم قبولت کنن. فقط نمیدونم کدوم دانشگاه را اول بزنم؟ شریف یا تهران؟

مریم ازاهوااااز
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۴:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

خوشبحالت حساب کن من ارشدم آزادبوده ازاین ورهم کسی رونمیشناسم ولی نمیخام دوباره باکلمه مردودی توکارنامم مواجه بشم روزهای بدی روگذروندم ….عزیزم دانشگاه تهران بزن تهران عالیه

نادر
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۶:۳۲ ب٫ظ

دوست عزیز
قبولم نشدی
غصه نخوری ها
چون چیزی از دست ندادی والله
برو ازدواج کن بچه دار شو
زندگی کن،صفا کن
دکتری من ۲ساله مدرک تو دستمه کار نیس

مریم ازاهوااااز
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۷:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  نادر

اخییی عزیزم ایشالله توهم میری سرکااار من تحصیلاتودوس دارم درسته فقط روزای اول ناراحت شدم ولی دوباره عزمموجزم کردم نشستم خوندم فقط ایشالله ازسدمصاحبه خلاص شم

فرامرز
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳ ق٫ظ

انشالله
بلاشک

فرامرز
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

۱۴۰۰-۰۱-۲۶ دعوت مصاحبه- تهران
تبریک…………

باهاتون قهرم
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

ما که کسی را نداریم چه سختی ها که نمیکشیم آخرش هم هیچی… خوشبحالتون دنیا به کام شماهاست در هر زمینه ای یکی هست سفارش تونو کنه

الی
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۴:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین

جسارتا سوالات برای شما آسون بود یا کلا خیلی آسون بود؟؟این دوتا خیلی باهم تفاوت ایجاد می کند

نازنین
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  الی

آسون بود

Jalil
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹ ب٫ظ

حالا حاظر شیم میخوان آمار رد کنن آمار…

Hamid
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۶ ب٫ظ

جالبه یه طرحی رو ارائه میدن که دانشجو حمایت مالی بشه و پایان نامه هدفمند و کاربردی باشه و دست دانشگاه باز باشه و …
بعد از بین همه بندهای مطرح شدن فقط اونی که گفته پذیرش کامل دست دانشگاه باشه، دقیق و درست اجرا میشه!!
بقیه بندها خیلی مهم نیست درست اجرا بشه یا نه!

حامد
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۸:۲۱ ب٫ظ

بنظر من اگه خوب باشی هیچ کس جلو دارن نیست فقط خوباش بهتر باش اول باش در همه زمینه هیچ کس رد نمیکنه استادها اینجوری نیستند من دوره کارشناسی پیام نور بودم ارشد مازندران و دکترای الان تهرانم فقط سعی کردم قبل وارد شدن به دوره سبک اساتیدان دانشگاه تهران را آشنا بشم و از رشته چه رسالتی می‌خوام خودمو نزدیک کردم به معیار آنها نهایتش به لطف خدا قبول شدم …این حرفهایی که زده میشه کاملا رد نمیکنم پارتی نیست ولی خودت به معیار اون دانشگاه برسونی و تاپ باشی حتما پذیرش میگیرن ….توصیه من برا اونایی که می‌خوان دکتری بخونن دانشگاه معتبر و مورد نظرشون قبل از انتخاب برن رسالت گروه و دانشگاه بخونن بعد حتما انتخاب میکنن
الان ما ۵نفر هستیم دوتا خود از خود دانشگاه تهران بودن از رتبه برتر کنکور سراسری ورودیشان خدایش هم بهترین هستند هم رزومه قوی دارن یه نفر مشهد و یه نفر از کشور عراق و من از عشایر اردبیل که هیچ امکاناتی نداشتم …
تلاش کنی می‌رسی حتما

علی
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۰:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  حامد

شما که خوبی ؟ اولی! نمی خواد دفاع کنی از اساتید بظاهر خوب …بیا تا برات ده نفر معرفی کنم که هم اولن و هم عالی اینجا رتبه تک رقمی شدن ولی دنشگاهها پذیرششون نکردن و راحت دانشگاههای تراز اول اروپا بدون هزینه بورسشون کردن..شما هم لطفا تعمیم ندید خوب بودن برابر با قبول شدن هسش! قطعا دونفر از همکلاسیات که یکیش عراقیه پول حسابی دانشگاه میگیره ازش منظورم شهریه هس

علی
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۰:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  حامد

طوری میگی امکانات نداشتی که انگار کنکور سراسری بعد دیپلم قبول شدی اولا تو دانشگاه پیام نور و مازندران درس خوندی چرا میگی امکانات نداشتی؟ مازنداران جزو دانشگاههای عالیه. پس فک نکن کار شاقی کردی برادر

الهام
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۴:۵۸ ب٫ظ

این حرفها فقط برای پذیرش در دانشگاههای سراسریه یا شامل دانشگاه آزاد هم میشه؟
زمانی صبحتهای ایشون درسته که ما بتونیم حداقل یک مثال از رعایت کامل و همه جانبه‌ی قانون در موضوعی بیاریم؛ وقتی نداریم پس نمیتونیم ادعا کنیم پذیرش در دانشگاهها براساس شایستگی افراد انجام میشه و پارتی بازی و رابطه در اون نقشی نداره، در ضمن مشخصه که میخوان پذیرش رو کم کنن و همین باعث میشه همون عده کم هم لز خودی‌ها و نورچشمی‌ها پذیرش بشن و دیگر جایی برای بقیه نباشه.

ویکتاریون
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۵:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  الهام

سندی که وزارت علوم در این باره تصویب کرده خیلی آرمانگرایانه س. و خطاب به تمام دانشگاه ها و موسسات دولتی و غیر دولتی وابسته به این وزارتخونه س. روندی که در نظر گرفته هم خیلی آرام نیست( از امسال شروع میشه و انتظار داره تا ۱۴۰۴، ۲۵ درصد رساله ها و ۱۰ درصد پایان نامه ها گرنت داشته باشن. همین هم به نظرم عجیبه. گرنت گرفتن برای ارشد توی صنعت! ما ممکن تره). از نظر تئوری هم نمیشه گفت کار بدیه. ولی… میشه انتظار داشت توی اجرا سه تا مشکل عمده بار بیاره( این سه تا به ذهن من رسید.) ۱. سوگیری فکری موضوعات یا محو تدریجی رشته های هنر و علوم انسانی. ۲. مخفی کاری و رواج رانت درباره ی تقاضاها. مگر اینکه دانشگاه ها ملزم بشن یک ترم قبل از مصاحبه شون همه ی زمینه ها و موضوعاتی که براش گرنت دارن رو توی سایت اعلام کنن و اگر موضوعی اضافه شد اصلاحیه بدن. وگرنه میشه به دایرکت مراجعه کنید و فقط به دانشجوی خودمون میگیم و اینا… ۳. گرنت مورد نیاز دانشگاه ها تامین نمیشه و به مشکل مالی می خورن. در این صورت ظرفیت اونطوری که ایشون گفتن حذف نمیشه. بلکه به ظرفیت دوره ی پولی تبدیل میشه. این حالت رو دانشگاه های خارجی هم دارن دیگه. یا دانشجو همسو با اهدافشونه و فاند می گیره. یا نیست و خرجش رو خودش میده. بنابراین در نهایت دانشگاه آزاد و همه ی دوره های شهریه پرداز سرجاشون می مونن و چه بسا گسترش پیدا کنن. +سندش… ادامه نظر»

الهام
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

سلام. با نظراتتون موافقم. منطقی هستن.

ایده
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۲:۲۲ ب٫ظ

همین الانم پارتی بازیه دیگه اون وقت کامل دست اساتید باز میشه ودیگه زحمتی برای پارتی بازی نمیکشن
در حق دانشجوهایی که آشنا ندارن ظلم بزرگیه
خواهش میکنم رسیدگی کنید این مافیا را جمع کنید

دکترررر
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱:۲۲ ب٫ظ

سلام دوستان یه سوال غیر مرتبط
امکان همزمان تحصیل در دکترای دولتی یک رشته و کارشناسی دولتی یک رشته دیگه هست؟ یعنی قانون سنجش این اجازه رو میده؟

محمد
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۲:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکترررر

سلام، خیر

الی
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۴:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

از کجا می فهمن؟

مریم ازاهوااااز
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱:۱۱ ب٫ظ

نتایج کی اعلام میشه بچه ها؟؟؟ استرس دارم

حمید
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۵:۰۱ ب٫ظ

شما که رتبه ات تک رقمی زیر ۵ اه استرس چرا داری؟!
دو هفته دیگه نتایج اعلام میشه

مریم ازاهوااااز
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۸:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

جدیییییی نه بابامگه میشه فوقش زیر۳۰بشم محاله تک رقمی بشم

فرامرز
فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ ۲:۰۳ ب٫ظ

تک میشی

حمید
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵ ق٫ظ

نمیدونم چه گیری دادن رو دکتری
یه جوری میگن جذب که یکی ندونه انگار میخوان هیات علمی استخدام کنن
به جای این ایده های بی فایده سعی کنید فارغ التحصیلای دکترا رو جذب دانشگاها و مراکز پژوهشی کنید تا جوونا از بیکاری در بیان
این چه مشاور اه با این ایده های موهومش!!

الناز
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

تا الان هم سلیقه‌ای بوده؛ من ترم ۶ دکتری هستم؛ ۳ سال پیش برای مصاحبه یک دانشگاه معتبر دعوت شده بودم با یک کیف رزومه و رتبه اول ارشد! اما دانشجوی خودشون رو گرفتن و جالبه روز مصاحبه به قدری دانشجوی خودشون خیالش راحت بود که انگار از الان میدونه قبوله…

دپرس
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  الناز

من امسال کنکور ارشد دارم، چه جوری رتبه تک رقمی بشم
بعضی سوالات از خارج از منابع هستن، رشته ام هم حقوق بین‌الملل هست، با تشکر

متقاضی
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  الناز

دقیقا همینطوره. منم از این موارد بسیار دیدم

۱۳۲۱
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

سلام.اگر سلیقه ای عمل نشه خوبه.مثلا معمولا دانشگاه ها و اساتید ترجیح میدن دانشجویان خودشان رو در مقطع دکتری پذیرش کنند چون به هر حال دانشجویان خودشان را بهتر میشناسن و ریسک پذیرش دانشجویان دانشگاه های سایر شهرستان ها را نمی پذیرن و این باعث میشه دانشجویان با استعداد و علاقمند دیگر دانشگاه ها هیچ وقت فرصت تحصیل در مقطع دکتری را پیدا نکند.مخصوصا دانشجویانی که دانشگاه محل تحصیل ارشدشون دکتری ندارد.همین الانم توی مصاحبه ها خیلی سلیقه ای عمل میشه.

دانشجو۲
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲ ق٫ظ

اینجوری خوبه.
ولی فک نکنم اساتید ایران توانایی جذب گرنت داشته باشن. ولی اینطوری خوب میشه استادام مجبورن میشن یه تکونی به خودشون بدن

علی
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

دکتری یعنی پژوهش.
این شیوه فعلی جذب دکتری شبیه کارشناسی است.

علی
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

اگر این موضوع رو اجرایی کنند، قبولی در دکتری میشه برای خواص و برای عوام میشه آرزو.

دانشجو۲
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  علی

خیلی بدبین هستید. استاد بخواد پول بده یکی رو میگیره که کار کنه. خواص و اشنا رو اتفاقا نمیگیره چون نمیتونه بهش بگه بالا چشت ابرو

متقاضی
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو۲

چه حرفا. چه ربطی داره

ویکتاریون
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو۲

خواص هم پروژه هاشون رو انجام میدنا. منتها به روش نیابتی. پول میدن یکی دیگه انجام بده. خودشون ارائه میدن. کارشون زمین نمی مونه به هر حال.

دانشجو۲
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

دکترا ک فقط رساله نیست. هزار تا حمالی دیگ داره که طرف نمیتونه نیابتیش کنه. مثلا ta باید بشن. ازمایشگاه رو مدیریت کنن. با ارشدها و کارشناسایی ها کار کنن و..‌‌..

ویکتاریون
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو۲

نه لزوما این کارها رو نمی کنی. مخصوصا تو دانشگاه های بزرگ انقدر تی ای زیاد هست که لازم نیست همه ی دانشجو ها رو به کار بگیرن. به ویژه اگر رشته ی غیرآزمایشگاهی باشی. چون فعالیت تی ای ها محدود میشه به تدریس که اونم از هر چنتا ورودی یه نفر کافیه. چیزی که حتما باید به سرانجام برسه رساله و مقاله هاشه و احیانا مقاله های اون دو سه ترم آموزشی.

Ehsan
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۳:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو۲

زهی ز خیال باطل

Shh
فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۲:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو۲

وقتی نظارتی بر اساتید نیست اونوقت کی به فکر کار هست. دیگه یک نفر تو آزمایشگاه گذاشتن و داده سازی و مقاله دادن ک کاری نداره که بخوان بروند و پژوهشگر خوب استخدام کنند. من خودم تو مصاحبه دکتری همه چیز داشتم کتاب، مقاله شاگرد اولی ارشد کارشناسی و ارشد در دولتی بودم فقط به خاطر اینکه زمینه کاریم با استادا مچ نبود (از نظر اونها) من رو رد کردند بعد فهمیدم فامیل یکی از اساتید که زمینه کاری اصلا نداشته رو آوردند.

دانش جو
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱:۴۴ ق٫ظ

در عجبم این بزرگواران که در زمینه جذب دانشجو ایران رو با کشورهای پیشرو مقایسه می کنند ولی کسی نیست اینها رو توجیه کنه که اساتید اون ها هم استاد هستند. اساتید اونجا در جذب دانشجو پارتی بازی نمی کنند. اساتید اونجا از زحمت های دانشجویان “سوء” استفاده نمی کنند… یه بنده خدایی در رشته حسابداری n تا کتاب با زحمت و نبوغ رتبه های برتر کنکور ارشد چاپ کرده ولی باور کنید همون نفر از همون کتاب براش سوال بیاری نمیتونه جواب بده! بعد انتظار دارید به اون استاد اختیار تام بدید برای انتخاب دانشجو دکترا!!!!
بله، همه چیز رو با هم با اونوریا مقایسه کنید نه فقط شیوه پذیرش رو

علی
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  دانش جو

دقیقا

علی
فروردین ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  دانش جو

جالبه تو بندهایی میگه این دانشجوی دکترا یا عضو هیات علمی میشه ! الان هیات علمی کجا بود اگه حتی این دروغ ، راست باشه کاملا پارتی بازیه. تو بند دیگه گفته جذب صنعت میشه واقعا فازتون چیه ؟ کدوم صنعت! ادارات و بخش خصوصی اصلا بها نمیدن به تحصیلکرده وقتی با دکترا وارد بدنه دستگاهی میشه میبینی ریس اداره لیسانسه اصلا تو رو درک نمیکنه حتی به بدترین قسمت میفرسته تا کلا یادت بره اصلا تحصیلکرده هسی ووووو و تو قسمت دیگه گفته جذب بدنه دانشگاه میشه برا پژوهش این بندش کاملا خنده داره! حرفی نزنیم بهتره چون بیشتر خودمونو اذیت میکنیم …. دکترا و این همه امتیازاتش برای خودتون …. ولی خدایی هس

حسین
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۷:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  علی

لایک داری لایییییک

حسین
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۷:۵۱ ق٫ظ
پاسخ به  دانش جو

لایک داری لایککککککک