تعداد دعوت به مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ چقدر است؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

پس از انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون دکتری، چند برابر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها دعوت به مصاحبه می‌شوند. این افراد برای قبولی در آن دانشگاه با هم به رقابت می‌پردازند.

بسیاری از داوطلبان از تعداد دعوت به مصاحبه دکتری هر دانشگاه اطلاعی ندارند؛ این در حالی است که اطلاع از آمار دعوت به مصاحبه دکتری به داوطلبان چشم‌اندازی در خصوص وضعیت رقابت در آن دانشگاه می‌دهد.

به گزارش پی اچ دی تست، پس از انتخاب رشته دکتری، نتایج دعوت به مصاحبه اعلام می‌شود؛ بدین معنا که چند برابر ظرفیت پذیرش در یک دانشگاه امکان شرکت در مصاحبه آن دانشگاه را خواهند داشت تا برای قبولی با هم رقابت کنند.

آمار دعوت به مصاحبه دکتری ۱۴۰۲

در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۹ هزار داوطلب با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد بیش از ۱۲۰ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند و تعداد ۹۱ هزار و ۷۰۱ داوطلب در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته کردند. اما آمار دعوت شدگان به مصاحبه دکتری اعلام نشده است.

چند برابر ظرفیت به مصاحبه دکتری دعوت می شوند؟

در سال‌های اخیر دعوت به مصاحبه بر اساس حد نصاب تراز صورت می‌گیرد؛ بدین صورت که هر دانشگاه نمره‌ای را به عنوان حد نصاب نمره تراز در نظر می‌گیرد و همه داوطلبانی که نمره بالاتری از آن عدد کسب کرده باشند، دعوت به مصاحبه آن دانشگاه خواهند شد.

نمره‌ای که داوطلبان بر اساس آن دعوت به مصاحبه می‌شوند، همان نمره کل در کارنامه اولیه نتایج آزمون دکتری است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری کلیک کنید.

نمره کل در کارنامه دکتری

بنابراین، متقاضیانی می‌توانند نسبت به مراجعه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای انجام مصاحبه دکتری اقدام کنند که:

۱- کدرشته محل مربوطه را در فرم انتخاب رشته خود درج کرده باشند.

۲- حد نصاب نمره علمی لازم را مطابق کارنامه دعوت به مصاحبه کسب کرده باشند.

با توجه به این که برای دعوت شدن به مصاحبه، نمره کل ملاک است؛ سازمان سنجش حد نصابی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند. اما دانشگاه‌ها می‌توانند تغییراتی در حد نصاب پیشنهادی سازمان سنجش اعمال کنند و حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه مدنظر خود را به سازمان سنجش اعلام کنند. بدین صورت که هر دانشگاه اعلام می‌کند که برای هر رشته، داوطلب باید حداقل چه نمره ترازی (نمره کل) در آزمون کتبی سازمان سنجش کسب کرده باشد تا بتواند در مصاحبه دکتری آن دانشگاه حضور پیدا کند.

به همین دلیل تعداد نفراتی که به مصاحبه یک رشته‌محل دعوت می‌شوند ممکن است در هر رشته و هر دانشگاه متفاوت باشد. گاهی ممکن است دانشگاه‌ها با اعلام ترازهای بالا به عنوان حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری، باعث کاهش شانس حضور داوطلبان در مصاحبه شود و تعداد نفراتی که به عنوان چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می‌شوند بسیار محدود باشد. برعکس، ممکن یک دانشگاه نمره حد نصاب را پایین اعلام کند و حتی تا ۱۰ برابر ظرفیت پذیرش دعوت به مصاحبه شوند.

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۹، معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر این که آمار داوطلبان دعوت شده برای مصاحبه دکتری این دانشگاه در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت:

حداقل دعوت شدگان به مصاحبه دکتری ۵ و حداکثر نیز ۱۰ برابر ظرفیت پذیرش در این دانشگاه تعیین شده است.  تقاضا برای تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاه تهران زیاد و در برخی از رشته‌ها نیز کمتر است. مثلا در رشته‌های مدیریت میزان تقاضا در مقایسه با رشته‌های موجود در پردیس فارابی متفاوت است. به همین جهت مثلا ظرفیت پذیرش در رشته‌های دانشکده مدیریت ۷ برابر و در پردیس فارابی نیز ۱۰ برابر اعلام می‌شود.

این تقاضاها ممکن است در رشته‌های مختلف متفاوت باشد، اما حداقل تعداد اعلامی برای حضور در مصاحبه ۵ برابر و حداکثر نیز ۱۰ برابر ظرفیت پذیرش است. این گونه نیست که برای رشته‌های بدون تقاضا، چندین برابر ظرفیت داوطلب را برای مصاحبه دعوت کنیم. به همین جهت ما اگر در یک رشته ۳ ظرفیت پذیرش دانشجو داشته باشیم، برای آن رشته حدودا ۱۵ داوطلب به منظور انجام مصاحبه اعلام می کنیم.

این صحبت نشان می‌دهد که حتی تعداد دعوت به مصاحبه در رشته‌های مختلف یک دانشگاه نیز ممکن است با هم متفاوت باشد. بنابراین، پیشنهاد جدی ما به داوطلبان آزمون دکتری این است که به جای تمرکز بر وضعیت رقبا و این موضوع که چند برابر ظرفیت به مصاحبه دکتری دعوت می‌شوند، بر روی کسب آمادگی برای مصاحبه دکتری متمرکز شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

18 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معارف
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

لطفا از کمپین کاهش حد نصاب دعوت به مصاحبه با لینک زیر حمایت کنید
https://www.farsnews.ir/my/c/67509

فائزه سادات به همه
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۷:۲۲ ق٫ظ

کاش می شد زمان به عقب برگرده من همون دیپلمه سرحال و شاد و شنگول بمونم و اصلا پام رو تو اون دانشکده ی لعنتی نگذارم که بعدش بخوام ارشد بگیرم و حالا پی دکترا باشم ! احساس می کنم تمام این سالها رو سوختم ! حتی هیچکس این کتابا و جزوه های بی مصرف رو ازم نمی خره که باز پولش برگرده ! من اگه بچه داشتم‌ بهش توصیه می کردم فقط تا دیپلم بخونه بعدشم یه هنری یاد بگیره که درآمد زاست ! آدم نبایستی اسیر عنوانین و القاب باشه ، آدم باید از زندگیش لذت ببره و این لعنتیا نمی ذارن (کتابا جزوه ها ، دوتا کاغذ که یکیش اسمش لیسانسه اون یکی فوق لیسانس)!

Graphic
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۳:۰۲ ب٫ظ

چرا انقدر ناامید! به نظرم با این طرز فکر دکتری بگیرید هم همینو بگید فقط یه کاغذ دیگه اضافه میشه..

بهاره
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰ ب٫ظ

سلام بچه ها
شما جای من بودید چیکار میکردید؟
من احتمالا تو مصاحبه شهر های ضعیف قبول شم ولی خودم خیلی دلم میخواد شهر خوب بیارم که امسال ممکنه قبول نشم.

حالا میترسم مصاحبه شهرهای ضعیف برم وقبول شم و۶سال همش خود خوری کنم که چرا اومدم.از طرفی هم میگم نکنه سال بد بدتر بشه. (رشته ما اصلا شغل نداره پس دیر یا زود قبولی فرقی نداره)
حالا به نظرتون شهرهای ضعیف هم مصاحبه برم یا نه؟؟؟؟؟؟
خواهش میکنم کمکم کنید

باهاتون قهرم
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  بهاره

خواهری وقت طلاست از دستش نده بنظرم شهرستان بری خیلی بهتر از اینکه باز بمونی ادم نمی تونه پیش بینی کنه چی پیش میاد ممکنه آزمون سال بعد سخت تر باشه پذیرشا کمتر بشه یا خدای نکرده شما نتونین رتبه خوبی بیارین

بهاره
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۰:۰۰ ق٫ظ

ممنون

سعید
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  بهاره

چه ربطی داره به رتبه نیست یکی ممکن هست سوابق پژوهشی و لابیش اینقدر زیاد باشه که با رتبه بد دانشگاه تهران قبول بشه و یکی دیگه با رتبه تک رقمی اصلا هیجا قبول نشه. از الان شما چقدر مطمن در خصوص نتیجه آزمون دکترا صحبت میکنید

!!!
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۷:۱۱ ب٫ظ

باید از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش برای کاهش حد نصاب دعوت به مصاحبه دانشگاه ها اقدام کنیم و هم چنین باید کمپین راه اندازی بشه و از طریق فارس من اقدام بشه تا انشاالله تراز دعوت به مصاحبه کاهش پیدا کنه

هستی
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۹:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  !!!

من هرچقدر میخوام وارد بشم میگه اطلاعات اشتباهه بااینکه درسته!

هستی
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۶:۰۷ ب٫ظ

خیلی بی عدالتیه پارسال با رتبه و تراز من روزانه قبول شدند بعد من حتی دعوت به مصاحبه هم نشدم چرا ژنتیک هم ظرفیت را کم کرده هم تراز را بردن بالا کی مسئول این بی عدالتیه؟!

وحید
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۶:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  هستی

خیلی مسخرس تراز های شبانه در رشته مالی بالاتر از ترازهای روزانس

مانا
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۶:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  وحید

من اصلا شبانه نزدم چون سالهای قبل با رتبه من تبریز و اهواز بدون رزومه قبول شدند من رزومه خوبی هم دارم کلی تلاش کردم برا رزومه اصلا باورم نمیشه دعوت نشدم چون سه تا دانشگاهم بیشتر انتخاب نکردم

!!!
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  وحید

باید از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش برای کاهش حد نصاب دعوت به مصاحبه دانشگاه ها اقدام کنیم و هم چنین باید کمپین راه اندازی بشه و از طریق فارس من اقدام بشه تا انشاالله تراز دعوت به مصاحبه کاهش پیدا کنه

!!!
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  هستی

باید از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش برای کاهش حد نصاب دعوت به مصاحبه دانشگاه ها اقدام کنیم و هم چنین باید کمپین راه اندازی بشه و از طریق فارس من اقدام بشه تا انشاالله تراز دعوت به مصاحبه کاهش پیدا کنه

هستی
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۷:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  !!!

مگه تاثیر داره

!!!
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۹:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  هستی

بله سال ۹۸ حدود ۱۰۰۰ تراز دانشگاه تهران تغییر کرد و البته مهم ترین علت تشکیل کمپین در فارس من بود

داوطلب دکتری
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۰:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  !!!

پس لطفا کمپین رو تشکیل دهید ما حمایت می کنیم مخصوصا برای رشته مدیریت که خیلی تراز بالا بود

هستی
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۰:۱۹ ق٫ظ

رشته ژنتیک هم همینطور اهواز پارسال سه هزار بوده الان ۴۶۰۰ مگه چه خبره ظرفیتم کم کردن