موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

محدودیت در تخصیص ظرفیت پذیرش دکتری به دانشگاه های فاقد هیات علمی کافی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دانشگاه‌هایی که هیأت علمی و امکانات کافی ندارند، دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده نمی‌شود.

منصور غلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت رسیدگی به تقلب‌های علمی گفت: دو عامل به گسترش تقلب‌های علمی در کشور دامن زده است یکی گسترش بی رویه مراکز آموزشی و برخی مراکز دانشگاهی است که بدون اینکه هیأت علمی کافی داشته باشند، گسترش پیدا کرده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پذیرش کرده بودند. طبیعی است چون هیأت علمی کافی نداشته‌اند نظارت کافی هم بر دانشجویان آنها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که نظارت استاد از این دانشجویان برداشته شده و در نتیجه به سمت تقلب بروند. از طرفی، فروشنده و خدمات دهندگان هم آنها را تشویق می‌کردند که به این سمت وارد شوند که با این گروه از افراد نیز برخورد می‌شود.

وزیر علوم افزود: آئین نامه اجرایی مقابله با تقلب تصویب شده و کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در همه دانشگاه‌ها شکل گرفته است. یکی از وظایف این کارگروه‌ها، نظارت و رسیدگی به گزارشات مربوط به مدارک علمی افراد است تا مشخص شود مسیر تهیه آن درست بوده است یا خیر.

غلامی یادآور شد: اگر در تهیه یک سند علمی تخلف محرز شود، مدرک، مقاله یا کتاب لغو اعتبار می‌شود و با دانشجویان و یا اعضای هیأت علمی متخلف هم برخورد انضباطی صورت می‌گیرد و حتی اگر لازم باشد به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در مورد خدمات دهندگان به انجام تقلب نیز گزارش مواردی که به دستمان رسیده، به قوه قضائیه معرفی کرده‌ایم و با تعدادی از آنها برخورد حقوقی شده است.

وزیر علوم ادامه داد: در بحث کنترل پذیرش دانشجویان تحصیلات یکی از ضرورت‌های کنترل این است که دانشگاه‌هایی که هیأت علمی کافی ندارند به آنها دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده نمی‌شود. ضمن اینکه کارگروه‌های اخلاق در پژوهش نیز در هر مجموعه‌ای در حال پایش هستند که این اتفاق رخ ندهد. بدیهی است که استاد راهنمای هر دانشجویی در پایان نامه یا مقاله وی تقلب صورت گیرد نیز مسئول است.

غلامی ادامه داد: عامل دیگر که بسیار مهم است و گاهی تبعات اجتماعی نیز داشته است این است خیلی افراد هستند که متأسفانه در حین اشتغال به کار، مشغول تحصیل هم می‌شوند. این افراد در ممکن است در بخش خصوصی باشند که از محدوده نظارت دولت خارج هستند و یا در بخش‌های نیمه دولتی به معنای عام آن حضور داشته و بعضاً حتی مسئولیت اجرایی هم دارند و ضمناً درس هم می‌خوانند چون وقت کافی ندارند کار درسی را خود انجام بدهند به نوعی اغفال می‌شوند و به سمت اینکه مقاله و یا پایان نامه را به دیگران واگذار کنند و به نوعی بخرند سوق می‌یابند.

وی افزود: با مواردی از این نوع نیز برخورد کرده‌ایم و در حال پیگیری نیز هستیم که با این مسئله برخورد قانونی شود. باید کسانی که مسئولیت و مشغله دارند درس خواندن را برای زمانی موکول کنند که مسئولیت را کنار گذاشته و یا اینکه در زمان مرخصی درس بخوانند. البته در دانشگاه‌های دولتی به این موضوع نظارت بهتری می‌شود. بیشتر مشکل در دانشگاه‌های غیر دولتی و خارج از کشور دیده می‌شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامبیز
اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۰ ۹:۵۴ ب٫ظ

وقتی روسای دانشگاه ها مانند دانشگاه فردوسی که به جای کار فرهنگی در دانشگاه کار سرهنگی می کنند و به هر قیمت می خواهند دانشگاه ارتقا یابد و رنکینک ان بالا رود به این دلیل رتبه ان پایین می اید و تقلب افزون می شود.

محمد جواد
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۱:۱۲ ق٫ظ

دکتری پژوهش محور دانشگاه آزاد واقعا باید بازنگری شود چه در حال حاضر و چه کسانی که مدرکشان را گرفته اند موارد بسیار عجیبی در نحوه جذب دانشجو در سالهای ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ ووو وجود دارد ..این دکتری بدون کنکور و فقط با یک پروپزال خام و یک مصاحبه پذیرش شده اند لطفا رسیدگی شود

رضا حسابداری
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱:۳۷ ب٫ظ

*** روز معلم بر همه عزیزانی که تدریس می کنن مبارک ***

سیدجواد
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸ ب٫ظ

چرا وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری مرتبا مصاحبه می کنند و بر کاهش ظرفیتهای پذیرش دکتری تاکید دارند؟ ایشان هر بار به نوعی با بازی با کلمات ابن تصمیم خودشان را بیان میکنند. اما چند سوال مطرح هست . اول چرا ایشان که مسءول رشد علمی کشور در مقطع عالی هستند این طور برنامه ریزی کرده اند که در مقطع ارشد یک رشته هزاران نفر فارغ اتحصیل داشته شده و بعدا برای همان رشته در دکتری نه تنها گسترش نداشته، بلکه محدود سازی اعمال می کنند .
دوم تکلیف این هزاران نفری که بواسطه عدم برنامه ریزی صحیح وزارت خانه مطبوع ایشان به در بسته در دکتری می خورند چه هست؟ منطور قبولی همه نیست منظور کاهش همان اندک نفراتی هست که در سالهای گذشته در همان رشته پذیرفته می شدند
سوم این استعداد هایی که با این کاهش طرفیت مورد پدیرش قرار نمیگیرند اعلب یا گوشه نشین میشوند یا برای خارج از کشور اپلای می کنند
چهارم آیا این کاهش ظرفیت ها برای کشوری که در حال رشد هست و البته با دشمنان فراوان در راستای مقابله و جنگ علمی هست یا تخریب قدرت دفاع علمی کشور
پنجم چرا در کشورهای دیگر دنیا محدود سازی به این شکل شدید وجود نداره؟
ششم این محدود سازی در برخی رشته ها با انحصار طلبی برخی اساتید جهت گسترش همراه هست که بعضا مافیای خود را گسترش می دهند در جهت منافع شخصی

رزی
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۳:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  سیدجواد

دقیقا. دقیقا همینطوره. برای من هم سوال شده! سر تاثیر مصاحبه هم همینطور بود. الان دو ماهه هفته‌ای یکبار میگه کاهش ظرفیت داریم. چه وضعشه!
کلا سیستم سنجش اینطوره که برنامه ریزی اصلیش وارد کردن استرس به داوطلبه. گویا لذت میبره از این کار!

محمد
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۸:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  سیدجواد

مگر باید همچنان خطای پذیرش فله ای را ادامه دهد?یا اینکه هر کسی ارشد داشت باید وارد مقطع دکترا هم بشود?اتفاقا پذیرش بیش از اندازه موجب آسیب های اجتماعی و روان شناختی زیادی شده است. هر کسی که پذیرش دانشجو را ساماندهی کند قابل تقدیر است.

دیانا
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰ ۰:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  سیدجواد

عالی بود ، همیشه صورت مساله در کشور ما پاک میشه به جای حل مساله ،چون راحتتر و نیاز به تفکر نداره و با یه تحکم کار رو انجام میدن

دیانا
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰ ۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  دیانا

منظور بنده تایید فرد نظردهنده آقای سید جواد بود که خیلی دقیق گفتند.

تا لب گور دانش بجو
اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۰ ۰:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  سیدجواد

جواب سوال اولتان: مقطع دکتری فقط و فقط مخصوص کسانی است که به شدت علاقه به مقاله نویسی و پیشبرد علم و جابجا کردن مرزهای دانش دارند. به جرات میتوانم قسم جلاله بخورم که از ۱۱ ورودی دکتری زمان بنده و ورودی های سال قبل و بعد از سال ورودی بنده اگر نگویم همه تنها یک یا دو نفر ” شاید” در این حد بودند. اون هم در یک دانشگاه دولتی. بگذریم از عدم توانایی اساتید گروه ما که با یک تریلر لقب پروفسوری شان را به دنبال خود میکشیدن. البته عدم تمایل انها به کار علمی شاید از روی شکم سیری بوده. بعد از اون، داشتن هزاران نفر مدرک دکتری در رشته ای مثلا متالورژی کمکی به صنعت کشور نخواهد کرد درحالی که کسی نباشد که به صورت مهندسی و کاربردی در این رسته کار کند. در مورد سوال دوم: یک کشور باید متناسب باظرفیت هایش درخواست افراد متخصص کند. مطلب سومتان: چرا گوشه نشینی؟ به پیدا کردن کار اقدام شود.و یا اگر کسی توانایی خود را در جابجا کردن مرز دانش میبیند و موانعی بر سر راه خود در کشور میبیند، چه خوب که از پتانسیل دیگر کشورها و تجربه اندوزی در این مسیر را انتخاب کند. مطلب چهارمتان: کاملا درست است که دیگر کشورها در برابر رشد علمی کشور مانع تراشی میکنند. اما دربالا گفته شد که یک کشور چند دانشمند هسته ای نیاز دارد و چند استاد فیزیک هسته ای. بالاخره به تعدادی با مدرک لیسانس و فوق دیپلم نیاز هست. تصور جامعه ای دا داشته… ادامه نظر»

Graphic
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

شما به مقاله ای که نوشتید و هنوز جایی چاپ نکردید چطور اشاره میکنید؟ آخه هر مدرکی یه جای خاص واسه آپلود داره دیگه واسه همچین چیزی که جایی نمیذارن..
میگن حتی اگه فعلا فقط نوشتید و پذیرش نگرفتید بهش اشاره کنید تاثیر مثبت داره
یعنی همینجوری بگم فقط به حرف؟

باهاتون قهرم
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

سلام،منم دوتا دارم آماده ن دست استاد راهنمام هستن که هنوز نفرستادشون همه کاراشونم کردم فقط جناب استاد یه کم تنبلیشون میشه تو اون سایت مجله اپلود کنن، مجلات هم که میگن باید نویسنده مسئول دانشجو نباشه

Graphic
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷ ب٫ظ

دقیقا یکی از مقاله های منم همین وضعیت داره چند ماهه میگه این هفته دیگه می فرستم یه سری تغییرات میخام بدم!

رویا
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۴:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

سلام
نیازی نیست حتما استادتون بفرسته، با هماهنگی استادتون خودتون سابمیت کنید، موقع سابمیت نویسنده ای که سابمیت میکنه بعنوان پیش فرض نویسنده مسئول شناخته میشه اما خیلی راحت میتونید جلوی اسم استادتون تیک نویسنده مسئول بزنید.

Graphic
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

البته مجلات فکر نکنم اینو بگن
دانشگاه میگه یکی از مقاله هاتون که مستخرج از پایان نامه هست حتما باید استاد راهنما نویسنده مسئول باشه وگرنه نمره شو نمیدادن واسه دفاع

Graphic
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

کامل کنم حرفمو فقط واسه نمره نبود درواقع شرط فارغ التحصیلیه

راض
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹ ق٫ظ

نیازی نیست حتما نویسنده مسئول ارسال کنه.
تو مشخصات جلو اسم استادت بنویس نویسنده مسئول. همین کفایت میکنه.

هایدی
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

میتونید یه کار دیگه هم بکنید، اینکه به استادتان بگید در سیستم ارسال اون مجله ثبت نام کنه، رمز رو بگه شما سابمیت کنید.
چون ممکنه همون اولین مجله پذیرش نکنه مقاله رو، و مجبور شید مجله های دیگه رو امتحان کنید.
استادتون اینکارو نمیکنه

Graphic
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰ ۲:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  هایدی

ممنون از راهنماییتون دوستان بله این کارو واسه مجله داخلی انجام دادم خودم فرستادم ولی این یکی یکم پیچیده شده و بخاطر تغییراتی که خودش میخاد انجام بده عقب میندازه..

ویکتاریون
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

توی حضوری بچه ها می ذاشتن آخر پورتفولیو. جایی واسه سایر مدارک نداره که اینا رو همراه پورتفولیو آپلود کنی؟ اگر نداره اسم و وضعیتش( سابمیت، ریوایز، نوع نشریه یا اگر در مراحل پایانیه اسم نشریه) رو توی رزومه/سی وی بنویس. و شاید بهتر باشه چکیده ش رو هم با ذکر توضیحات توی همون قسمت مقالات آپلود کنی. فوقش یه ذره غر می زنن که اینا امتیاز نداره، باز بهتر از اینه که اصلا نبینن. شفاهی هم اشاره کن.

Graphic
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۳:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

نمی‌دونم فکر نکنم جایی واسه سایر مدارک باشه یعنی فعلا واسه استعداد درخشانا که نبوده همچین چیزی
من اشتباه کردم توی ثبت نام ها هیچ اشاره ای بهشون نکردم
الان فقط دانشگاه تهران مونده که اینو حداقل پس همین کارارو که گفتی انجام میدم مرسیی

ناشناس
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۰:۴۵ ق٫ظ

پذیرش بدون کنکور و استعداد های درخشان را در تمام دانشگاه ها خصوصا دانشگاه آزاد قطع کنید که شده یه محل برای دور زدن قانون و ظرفیت های اعمال شده و عملا هر تعداد دانشجو بخوان دارند می گیرند. هستند کسانی که با پارتی و فشار به اساتید نمره کیلویی می گیرند و بعد میشوند شاگرد ممتاز و دانشجوی بدون کنکور ارشد و دکتری میشوند و این مورد در دانشگاه آزاد خیلی دیده می شود.

مهیا
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

من موافق شما هستم اما نه به گونه ای مثل شما
هیچ کس نمی تونم معدل کل کارشناسی ارشد یا کارشناسی که هشت ترمه و ۱۰۰ خورده واحده. با زور پارتی بازی همه اون واحد ها رو با نمره بالا پاس کنه !!!!
یا بخواد با پارتی بازی معدل کل تو همه واحد ها ببره بالا
واقعا زحمت همت میخواد ( چرا تا یه چیزی بر خلاف منافع ما هست انگ پارتی بازی تقلب می‌زنیم !!! )
اما بحث استعداد درخشان تو دانشگاه آزاد اصلا چیز مهمی نیست. ،شما با شرکت در کنکور کیک ساندیس خوردن به راحتی در بهترین واحد های دانشگاهی آزاد قبول میشی .اتفاقا اونی که درس میخونه با شرط معدل قبول سه ( استعداد درخشان ) تو دانشگاه آزاد مسیر خیلی …خیلی سخت تری انتخاب می‌کنه برای قبولی وقتی میتونه با یه شرکت کردن در کنکور و کیک ساندیس خوردن ( توجه کنید اگه کیک ساندیس نخورید قبول نمیشید من امتحان کردم که میگم !)قبول میشید
اما بحث دانشگاه سراسری جداست یکی از دانشگاه سید سوم با شرط معدل می‌ره دانشگاه سید اول ( که خیلی مسخره ست !!!!) یا بحث سهمیه هیبت علمی و سایر سهمیه ها !!! اینجا باید جمع بشه

نرگس
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  مهیا

توی دانشگاه‌های دولتی اتفاقا صرفا براساس معدل نیست. نمیدونم چرا همه فکر میکنن پذیرش استعداد درخشان دکتری فقط براساس معدل هست. برای استعداد درخشان بین ۶۰ تا ۷۰ امتیاز باید کسب کنی و واقعا تمام اون شرایطی که نوشتن رو باید داشته باشی. صرفا با یک مقاله نمیشه پذیرفته بشی. استعداد درخشان جدای از ظرفیت پذیرش کنکوری است.
و اینکه بعد از پذیرش بسته به قوانین دانشگاه باید دو مقاله چاپ شده علمی پژوهشی تا پایان ترم ۳ تحویل بدید. تو بعضی از رشته‌ها این کار خیلی سخته. مثلا تو رشته ما حداقل زمانی که باید صبر کنی تا داوری مقالت معلوم بشه، بین ۶ تا ۸ ماهه. پس لطفا فکر نکنید استعدادهای درخشان براساس روابط میان بالا. البته منکر پارتی‌بازی نیستم ولی همه به این صورت بالا نمیان. والا من تو هم‌دوره‌های خودم که با کنکور اومدن بالا بیشتر پارتی‌بازی دیدم. بدون هیچ کار پژوهشی و صرفا براساس رتبه‌ای که در آزمون کسب کردن اومدن بالا و هر ترم بدون اینکه کار پژوهشی مربوط به درس‌ها رو تحویل بده نمره گرفته.

انتخاب رشته
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۴۱ ب٫ظ

سلام
از دوستان کسی برای بدون آزمون امیرکبیر ثبت نام کرده؟ این شرط داشتن ژورنال لازمه یا برای نمایه شدن ژورنال فرصتی چیزی میدن؟ دوبار ایمیل زدم هیچ جوابی نمیدن

سفیر
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۵۷ ب٫ظ

دروغه همه جا دارن بیشتر دکتری میگیرن. فقط دانشگاه ها تهرون دم دست بوده گیردادن بهش بقیه جاها دارن مثل قبل میگیرن . امکان نداره وزارت علوم بتونه اداره کنه. یک ازمون یاده دکتری اینقدر حرف و حدیث داره چه برسه مدیرت چذب

Dr
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  سفیر

با حذف تمامی روش‌های جذب و جدب کردن دانشجو از طریق آزمون و مصاحبه و انجام تمامی مراحل برای تمامی دانشگاهها توسط سنجش قابل کنترل است و اصلا هم سخت نیست و حتی نیاز به اینهمه سخنرانی وزیر و استادها و دانشجوها و داوطلبان نداره

Mahdi
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۹ ب٫ظ

با سلام.
تشکر

محمد
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۷ ب٫ظ

اگر رتبه ما به نحوی باشه که رتبه های بهتر از ما گرایش و رشته محلی که ما انتخاب کردیم رو نزنن اما ترازمون به حد نصاب نرسه دعوت میشیم یا نه؟

هاله
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

خیر دعوت نمی شید

mina
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

دروغه. گروه شهرسازی دانشگاه گیلان بر اساس ظرفیت هیئت علمی اگه بر اساس قانون جدید بخوان بهش ظرفیت بدن نهایتا ۲ نفر میشه در حالی که تو دفترچه ۱۰ نفر زده.

ویکتاریون
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  mina

قانون جدید برای مجموع رشته های یک دانشگاهه. هر دانشگاهی می تونه تصمیم بگیره که ظرفیتش رو چه جوری بین رشته های خودش تقسیم کنه. لابد استادای شهرسازی ظرفیت خالی داشتن که درخواست دادن. حداکثرش اینه که به دانشجو میگن استاد دوم از گروه یا دانشگاه دیگه انتخاب کن تا نصف ظرفیت ما گرفته بشه.
خلاف قانون جدید نیست این ظرفیت.

mina
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۴:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

حرفتون خنده داره….یه گروه قوی باشه ولی یه گروه دیگه ضعیف باشه از مزایای گروه قوی استفاده کنه نمیشه که. یعنی پخمه پروری

ویکتاریون
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  mina

والا حرف من برگرفته از همون بخشنامه ایه که شما برداشت ناقص ازش دارین و فقط یه بندش رو خوندین. حالا خنده دار یا هرچی.

Dr
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

این طرح میشه دانشگاه محوری نه استاد محوری……قرار بود فرد محوری و شایسته محوری شود……این بی عدالتیست…..بهتر است گروه استاد محوری در گرایش یا حداقل رشته محوری باشد نه دانشکده محور یا دانشگاه محور