موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

درخواست ۱۳ دانشگاه سطح یک برای افزایش سهم مصاحبه در پذیرش دکتری ۱۴۰۱

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نامه ۱۳ دانشگاه سطح یک به سازمان سنجش درباره آزمون دکتری ۱۴۰۱ گفت: امسال قرار بود که ۶۰ درصد آزمون به مصاحبه اختصاص یابد که متاسفانه سازمان سنجش این کار را انجام نداد. امیدواریم این کار در سال آینده حتماً انجام شود.

شجاع احمدوند در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره مرحله دوم آزمون جامع دکتری ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما یک الگویی از سال قبل داریم که امسال نیز باید طبق آن عمل کنیم و بسیار بعید است که این روند دچار تغییرات شود.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ممکن است زمان بندی این بخش از آزمون با تغییر روبرو شود، افزود: حقیقت این است که امسال قرار بود که ۶۰ درصد آزمون به مصاحبه اختصاص یابد که متاسفانه سازمان سنجش این کار را انجام نداد. با این وجود ضمن اینکه امیدواریم این کار در سال آینده حتماً انجام شود، بالاجبار امسال نیز روال کار بر مبنای همان ۵۰ – ۵۰ (۵۰ درصد آزمون کتبی و ۵۰ درصد مصاحبه) سابق خواهد بود.

با سیستم کنونی سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری مخالفیم

شجاع احمدوند با بیان اینکه دانشگاه علامه با سیستم کنونی سنجش و پذیرش دانشجوی مقطع دکتری مخالف است، ادامه داد: ما معتقدیم که اصولاً روش کنونی، شیوه قابل استناد، قابل اعتماد و کارآمدی برای سنجش میزان آگاهی و دانش داوطلب مقطع دکتری نیست.

بیشتر داوطلبان دکتری در تست زنی مهارت دارند

وی گفت: عمدتاً در شیوه کنونی شاهدیم که اغلب، داوطلبانی در آزمون قبول می‌شوند که بیش از آنکه سواد و دانششان بالا باشد، مهارتشان در تست زنی بالاست! البته این مهارت ممکن است برای کنکور کارشناسی مفید باشد، ولی مقطع دکتری، یک مقطع متفاوت و متمایز علمی و تحصیلی و در واقع سطح تحلیلی محسوب می‌شود.

دانشجویان دکتری مسلط به زبان انگلیسی نیستند

وی ادامه داد: متاسفانه از داوطلب دکتری سنجش زبان صورت نمی‌گیرد و فقط قبل از امتحان جامع اعلام می‌شود که بیایید و آزمون زبان بدهید که عملاً فایده‌ای ندارد و کاملاً بروکراتیک است. در چنین شرایطی دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود و استاد منابع جدید به زبان انگلیسی اعلام می‌کند، دانشجو می‌گوید ما نمی‌توانیم به زبان اصلی بخوانیم و منابع با زبان فارسی معرفی کنید!

عدم دسترسی به منابع کافی به زبان فارسی

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در چنین سطحی شما باید توان گفتاری و توانایی زبانی (مثلاً زبان انگلیسی) متقاضی را ارزیابی کنید. ما در بسیاری از رشته‌ها واقعاً منابع کافی به زبان فارسی نداریم و دانشجو وقتی به مقطع دکتری می‌آید، اگر قرار باشد با تکیه بر همان منابع کارشناسی و ارشد وارد شود، انتظار چه تحول و پیشرفتی را می‌توان از او داشت؟

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالا و گریزناپذیر استفاده از منابع بین المللی و جهانی، افزود: امروزه با توسعه اینترنت و فضای مجازی، بسیاری از منابع معتبر علمی، بخش عمده‌ای از کتاب‌ها، نشریات و مقالات خود را در دسترس علاقمندان و متقاضیان قرار داده‌اند. لذا دانشجو اگر توان استفاده از این منابع را نداشته باشد، چه تضمینی برای رشد او و افزایش دانش او وجود دارد.

فقط در ایران است که به شیوه کنونی دانشجوی دکتری جذب می‌شود

احمدوند ادامه داد: شاید در حال حاضر، در دنیا فقط در ایران دانشجوی دکتری به این شکل سنجش و پذیرش می‌شود و واقعیت این است که در دنیا دانشگاه‌های مختلف تخصص‌های خاصی دارند و هرکدام با روش خاص خود دانشجوی دکتری را انتخاب می‌کنند.

انتقاد از اعمال یک شیوه یکسان برای پذیرش دانشجوی دکتری

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: مثلاً رشته حسابداری یا مشاوره دانشگاه ما حقیقتاً از سطحی به مراتب بالاتر و متمایز از سایر دانشگاه‌های کشور برخوردار است. بنابراین طبیعی است که دانشگاه علامه بخواهد بطور مثال برای پذیرش دانشجوی دکتری در این رشته‌ها اختیار عمل داشته باشد و بر اساس معیارهای تخصصی خود، چنین دانشجویانی را سنجش و پذیرش کند. با این حال اما متاسفانه می‌بینیم که همچنان یک شیوه یکسان سراسری برای سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری در تمامی دانشگاه‌های کشور اعمال می‌شود؛ روش و سبک و سیاقی که عملاً با پیشرفت‌های علمی و توسعه دانش در جهان منطبق نیست.

پیشنهاد دانشگاه‌های سطح یک، سهم ۷۰ درصدی مصاحبه است

احمدوند ادامه داد: پیشنهاد و نظر ما (معاونان آموزشی ۱۳ دانشگاه سطح یک) به سازمان سنجش، ۷۰ درصد مصاحبه و ۳۰ درصد آزمون کتبی بود! ولی سازمان سنجش تاکید بر ۶۰ -۴۰ (۶۰ درصد مصاحبه و ۴۰ درصد کتبی) داشت و حتی این قول و وعده را نیز داد که امسال اعمال شود. ولی اکنون می‌بینیم که همین ۶۰-۴۰ مورد نظر سازمان سنجش نیز انجام نشده است.

وی افزود: هرچند سازمان سنجش سیستم را تغییر نداد، با این وجود اما دانشگاه‌های سطح یک از آنجا که همچنان بر این باورند که توانایی‌های دانشجویان باید در مصاحبه‌ها و گفت و گوهای رو در رو مورد سنجش قرار بگیرد، بار دیگر پیشنهاد خود را کتباً و صرفاً جهت یادآوری دوستان، به سازمان سنجش ارسال کردیم و امیدواریم که حداقل از سال آینده اعمال شود. به همین علت است که در ابتدا هم عنوان کردم که آزمون امسال تفاوت چندانی با سال قبل ندارد و احتمالاً زمانبندی با تغییراتی همراه شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

16 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
م
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰ ۱:۱۱ ب٫ظ

با برقراری مجدد حد نصاب مرحله دوم در امسال، عملا هم همین اتفاق میفته و تاثیر آزمون کمتر میشه

چندین بار مصاحبه دادم
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۵ ق٫ظ

اگر کسی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشه هرگز در مقطع دکتری در ایران نخواهد ماند، اساتید بزرگوار دانشگاه های درجه یک.

علی دکتری رجایی
اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰ ۴:۳۹ ق٫ظ

اساتید خودشون به زبان مسلط اند؟!!

چندین بار مصاحبه دادم
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۳ ق٫ظ

دانشگاه های درجه یک ویژه فامیل اساتید شده. و دیگر درجه یک نیستند.

مسی
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۷:۴۳ ب٫ظ

جالبه اینقد آه و ناله میکنند انگار مثلا ما گفتیم کیا رو بردارن! بزرگوار هر کسی انتخاب میشه خودتون انتخاب میکنید و کردید و اکثرا هم که دانشجوی خودتون رو برداشتید

سمیه نرو
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۵:۳۳ ب٫ظ

خود این بنده خدا زبان انگلیسیش خوبه این نظر رو داده ؟؟

واریاگ
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۳:۵۴ ب٫ظ

الانم ۱۰۰% نظر اساتیده اگه نخوان بر نمیدارن حتی رتبه تک رقمی رو. مشکلشون با دانشگاه رایگانه میخوان سهمشو کم کنن و بدن به یه عده خاص به بقیه هم بگن برین دانشگاه پولی ! بنظرم اصلا حذف کنید کنکورو هرکیو میخواین ببرین اینقد با بیانیه رو مغز ما نرید! عوضش ماهایی که دانشگاه خودمون گرایش دکتری ما رو نداره هم اضافه کنید که لاقل شرایط برابر شه

هذلولی
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۵:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  واریاگ

بیخیال باشید
دکتری خوندن همچین آش ذهن سوزی نیست که بخوایم ناراحت بشیم.

شبگرد
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۳:۲۴ ب٫ظ

سلام. اینکه فرمودن سطح مشاوره و حسابداری علامه بالاتره را بدون اینکه خنده شون بگیره گفتن؟!

حسین
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۳:۰۹ ب٫ظ

مشکلی نیست
فقط بشرطی که یه هیئت مصاحبه مرکزی تشکیل بشه و گزینش همه دانشگاه ها بدون در نظر گرفتن هیچ رانت و سفارشی
صرفا بر اساس توانایی علمی طرف انجام بشه
نه که هزار جور سفارش بشه و مصاحبه کنننده دل بخواهی نمره بده

کنکوری
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۱:۰۸ ب٫ظ

الانم که پنجاه پنجاه هست در واقع ۱۰۰ به صفر ، اساتید فرهیخته!!!!جوری نمره میدن که ۵۰ درصد کتبی عملا صفر میشه، تجربه اش کردم….
موندم چرا هر دیقه اظهار وجود میکنید، شماها چه گلی به سر کشور زدین قشر به ظاهر علمی!!! که دانشجوهایی که انتخاب میکنین قراره این گل رو بزنن…

حسین
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  کنکوری

لایک داری لایک خدایییش

حسین
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  کنکوری

منو دوسال هستش با رتبه ۷۲ و ۵۰ برنداشتن بزار ببینیم امسال۷ آوردم چه گلی بسرمون می زنن

sasy
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

خیلی عالیه ایشالا سهم مصاحبه به ۶۰ یا ۷۰ درصد هم برسه بلاخره ی خبر خوبم واسه من اومد و تقریبا دیگه فرق چندانی با حذف کنکور دکتری نداره فقط امیدوارم فردا یکی دیگه نیاد این خبر را نقد بکنه چون از این نوع اخبار زیاد دیدم تو سایت های مختلف ..

ایرانی
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  sasy

چرا شما دنبال حذف کنکور هستید.
خوب برید از امتیاز استعداد درخشانتوووون !!! استفاده کنید.
حیف میشی بخدا با این همه استعداد جناب Sasy عزیز.

sasy
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ ۹:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  ایرانی

من متاسفانه از امتیاز استعداد درخشان نمیتونم استفاده بکنم چون یکی از شرایطشو ندارم ..