موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ارفاق وزارت علوم به دانشگاه آزاد در ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

با این که مصوبه جدید پذیرش دانشجو، ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد را تا 50 درصد ظرفیت فعلی کاهش می‌داد، به نظر می رسد وزارت علوم در حال بررسی استثناء هایی برای این دانشگاه است. در نخستین سال از اعمال الگوی یادشده، اختلاف ظرفیت پذیرش با روش جاری تا ۴۰ درصد و برای سال دوم تا ۲۵ درصد با تأیید معاون آموزشی وزارت پذیرفتنی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصوبه جدید شورای گسترش آموزش عالی دانشگاهها را موظف می کند که تنها بر اساس تعداد و رتبه اعضای هیات علمی اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

با ابلاغ این مصوبه به دانشگاههای مختلف، دانشگاه آزاد انتقاداتی را در این زمینه مطرح کرد.

به اذعان این دانشگاه مصوبه جدید وزارت علوم با استثناء کردن موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از اجرا و الزام به اجرا توسط دانشگاه آزاد، تبعیض آمیز بوده و باعث کاهش شدید ظرفیت های دانشگاه آزاد می شود.

به طوریکه بهروز طهماسب کاظمی، رئیس مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفته بود: وزارت علوم در انتهای سال ۹۹ و در اسفندماه مصوبه‌ای را به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد که بر اساس این مصوبه، حدود ۵۰ درصد ظرفیت‌های ما را در دوره دکتری کاهش دادند. در مقاطع کارشناسی ارشد نیز ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را ۷۵ درصد کاهش داده‌اند.

کاظمی خاطرنشان کرده بود که در مصوبه جدید شورای گسترش وزارت علوم، ۵۱۶ هزار و ۵۸۸ ظرفیت مصوب پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی به ۱۳۳ هزار نفر تقلیل داده شده است و اعلام شده که این ظرفیت باید ۷۵ درصد کاهش یابد. این اقدام حتی برای دانشگاه‌های دولتی که از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شوند هم به هیچ وجه قابل انجام نیست و کاهش درآمدهای شهریه‌ای دانشگاه تا ۲۵ درصد درآمد فعلی، اصلاً امکان پذیر نیست.

به گفته این مقام مسئول دانشگاه آزاد، کاهش ظرفیت، آن هم در رشته محل‌های دکتری که ظرفیت آن بعضاً ۳ تا ۵ نفر است منطقی و امکان پذیر نیست. زیرا اگر ظرفیت ۳ نفره در یک رشته محل به میزان ۵۰ درصد کم شود، رسماً ظرفیت پذیرش در آن رشته محل به صفر می‌رسد و عملاً آن دوره تعطیل خواهد شد.

اکنون به نظر می رسد با رایزنی های دانشگاه آزاد، وزارت علوم در صدد کمک ها و استثنائاتی در اجرای این مصوبه برای دانشگاه آزادی ها است.

منصور غلامی، وزیر علوم در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وزارت علوم برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در سال جاری شاخص‌هایی را تعریف کرده است که بر اساس آن هر رشته برای اینکه دانشجو به آن اختصاص داده شود باید دارای شاخص‌های تعریف شده باشد، به عنوان مثال هر رشته برای پذیرش دانشجو باید هیأت علمی با مرتبه‌های مشخص داشته باشد.

وی ادامه داد: برای مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی این مصوبه و شاخص‌ها ابلاغ شده است برای دانشگاه‌های غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی نیز این مصوبه را ابلاغ کرده‌ایم.

وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر برای کمک به دانشگاه آزاد و غیر دولتی‌ها برخی از شاخص‌های جدید از جمله اعضای هیأت علمی که در حال تحصیل هستند در کارگروه مربوطه در حال بررسی است.

وی افزود: در جلسات بعدی از این طریق می توانیم به دانشگاه آزاد و غیر دولتی‌ها کمک کنیم.

به گزارش مهر، بر اساس مصوبه «تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو» در مقطع کارشناسی به ازای هر عضو هیئت علمی صرف‌نظر از مرتبه علمی، ۴ دانشجو قابل پذیرش است. برای مقطع کارشناسی ارشد به ازای هر عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری ۲ و در مراتب دانشیاری و استادی ۳ دانشجو قابل پذیرش است.

برای مقطع دکتری به ازای هر سه عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری، هر دو عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری و یک عضو هیئت علمی در مرتبه استادی، یک دانشجو قابل پذیرش است.

بر این اساس ظرفیت کل پذیرش دانشجو، اعم از ظرفیت پذیرش از محل قانون موسوم به آموزش رایگان یا دریافت شهریه در هر مقطع تحصیلی بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی، سرانه فضای آموزشی و پیوست خدمات رفاهی به هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی اختصاص می‌یابد و مسئولیت اختصاص و توزیع ظرفیت بین رشته‌ها و گرایش‌های مختلف برعهده دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجو است.

تذکر ۱: در مورد مؤسسات آموزش عالی دارای معدود رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تخصیص ظرفیّت بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی مرتبط با آن رشته‌ها صورت می‌گیرد.

تذکر ۲: در اجرای سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی- عتف_ل _۳۱۰۱، سقف ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تدریج طی یک برنامه زمانی چهارساله بر اساس پذیرش تقاضامحور تعیین خواهد شد.

تذکر ۳: تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی فارغ از الگوی یادشده و مبتنی بر مقرّرات مربوط توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده صورت می‌گیرد.

تذکر ۴: – در مورد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی– غیرانتفاعی، علاوه بر اعضای هیئت علمی مؤسسات، کلیه اعضای هیئت علمی وابسته و حق التدریس نیز در محاسبه ظرفیّت منظور می‌شود.

افزون بر این مقرر شده است:

یکم: تعیین و اختصاص ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس الگوی مذکور از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قابل اجراست.

دوم: در نخستین سال از اعمال الگوی یادشده، اختلاف ظرفیت پذیرش با روش جاری تا ۴۰ درصد و برای سال دوم تا ۲۵ درصد با تأیید معاون آموزشی وزارت پذیرفتنی است.

سوم: در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی، سهم ظرفیتی پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در هر رشته-گرایش نمی‌تواند از ظرفیت پذیرش دانشجویان برخوردار از آموزش رایگان بیشتر باشد.

بر اساس این گزارش، مناقشه جدیدی میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر مصوبه‌ای درباره «تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو» ایجاد شده که براساس آن ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد در دوره‌های مختلف به شدت کاهش یافته است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

39 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داود
بهمن ۲۸, ۱۴۰۱ ۹:۲۷ ب٫ظ

پاسخ به ژیار و سعید
با سلام .با نظرات ژیار موافقم که دانشگاه ازاد از نظر سطح علمی و پژوهشی و دارابودن اساتید با درایت و اگاه و با دانش روز از دانشگاه های دولتی سطح ۱و غیر انتفاعی بالاتر است.
در رابطه با اختلاف سطح علمی و دانش اساتید دانشگاه آزاد تهران با شهرستانها هیچ مقایسه ای نمیتوان داشت که تهران بهتره یا برتره خیلی از اساتید محترم و دلسوز دور افتاده ترین شهرهای ایران دارای صلاحیت حرفه ای و شخصی بالاتری از مرکز هستند…

حسام
مهر ۲۸, ۱۴۰۱ ۶:۲۲ ب٫ظ

هر چی ظرفیت پایین تر ‌کیفیت بالاتر دم وزیر علوم گرم این مافیا باید جمع بشه

هستی
تیر ۲۳, ۱۴۰۰ ۲:۵۷ ب٫ظ

از ارقاق برگزار کنندکان دانشگاه آزاد که این دانشگاه رو همانند دانشگاههای سراسری سهمیه ای حداقل نکردن بسیار بسیار سپاسگزارم…

علی
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲ ب٫ظ

اینکه دانشگاه آزاد در هر رشته که نگاه میکنی ده برابر دیگر دانشگاهها دانشجو دکتری میگیره واقعا نتیجه ای جز بیکاری و بی ارزشی مدرک تحصیلی و دادن مدرک به افراد بی سواد هیچ سود دیگری ندارد.

ماری
تیر ۲۳, ۱۴۰۰ ۱:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  علی

شک نکن اگه دانشگاه ازاد نبود فشار رو دانشگاه دولتی هنوز سنگین تر میشد و قبولی هنوز هم سخت تر میشد ‌.باید خدا رو شکر کنیم که دانشگاه ازاد فشار و از روی دانشگاه دولتی برداشته ..خیلی افراد زرنگی هستن که به دلایل زیاد میرن دانشگاه ازاد ازجمله توی شهر خودشون بودن .که اگه دانشگاه ازاد نبود قطعا رشته های خوبی رو هم تو دانشگاه دولتی میاوردن .

آنا
تیر ۲۷, ۱۴۰۰ ۸:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  علی

کدوم رشته واحد داره ۱۰ برابر میگیره؟ میشه نام ببرید؟

اصلی
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  علی

دانشگاه آزاد کجا ده برابر ظرفیت گرفته؟؟؟ به ماهم بگید بدونیم. رشته ی من که یک رشته فنی هست هر دانشگاه نهایتش امسال دو نفر پذیرش میکنه. بالاترین ظرفیت برای علوم تحقیقات هست که اونم ۵ یا ۶ نفره. من امسال یا رتبه و تراز بالا امید به قبولی دانشگاه آزاد هم ندارم. به نظرم الان میشه گفت ظرفیت دانشگاه آزاد منطقی تر میشه برای پذیرش نه قبل

ستاره
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۳:۱۲ ق٫ظ

سلام و خداقوت.
اتفاقا باید راه باز بشه برا بچه های ما….
وزارت علوم کلر خوبی میکنه….شما جای من که مادر هستم نیستی،پسرم امسال دیپلم تجربی گرفت…چندسال هم کلاس کنکور و تست زد…. اما تو کنکور امسال امیدی به دندانپزشکی نداره….
الان داره رایزنی میکنه بره روسیه….چون پذیرشش صدبرابره بهتره…

چرا؟ چرا باید پسرم بره یکسال پادفکت و روسی بخونه و بعدش حداقل دوسال دور از خانواده و مخارج سنگین ، خارج از کشور بره و بمونه…. دوهفته س دربه در دارم التماس میکنم که واقعا تو ایران برا دندانپزشکی راهی جز کنکور نیست؟؟؟؟؟؟ کمی تامل کنید و آه یک مادر که واسه آینده فرزندش، سردرگمه…

نه میشه گفت دانشگاه نره، نه میشه گفت رشته ی الکی بره…

چرا بچه های مستعد و باهوش با کنکور دادن فقط امیددارن…چرا؟ دانشگاه آزاد رو بزارن برا بچه هایی مثل ما….

جواب من مادر رو اونیکه مخالف این طرح هاست بده…

ینی کشور ایران از کشورهای دیگه، اینقدر ضعیفه؟؟؟

به جز اینکه خارج از کشور رفتن چه مخاطراتی داره….

خارج از کشور نره، چه کنه بااین کنکور هرساله

مری
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  ستاره

خانم محترم. وقتی وزارت بهداشت مافیایی شد و کنکور پزشکی سراسری و آزاد را ادغام کرد خیلی ها ضربه خوردند. تازه بچه های خودشون را با پردیس و … که دقیقا از سال ۹۰ تا ۹۵ با رتبه های خیلی بالا بیشتر از پنجاه هزار وارد کردند و بعدش جلوش را بستند و مدرک روزانه بهشت دادند. خب خواهر دوست من خیلی تلاش کرد پزشکی نیاورد پول هم نداشت رفت دامپزشکی با کلی اعصاب خراب تازه رتبه ۳ تخصص هم آورد ولی هنوز یه عقده روی دلش هست نه اینکه آزاد بخواد نه ولی فقط یه سر برو دانشکده ببین سهمیه هیات علمی وزرا رزمنده ایثار و …. اصلا خیلی خیلی داوطلب آزاد کم هست. در هر صورت اگه پزشکی همینطور میخواد بمونه و با ارزشش کردند رشته های دیگه هم بایست به جایگاه خودش برگرده

مهدی مهندسی مکانیک
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  ستاره

سلام خواهر من چرا مسئله رو عاطفی احساسی می کنید؟آه و نفرین و… مسئله رشته های زیر مجموعه وزارت بهداشت کاملا متفاوته همونطور که دوستمون اشاره کردن شبه مافیایی شکل گرفته و ظرفیت ها رو با افزایش داوطلب تقریبا ثابت نگه داشتن و پردیس ها رو افزایش دادن در دوره ای با هزینه های چند صد میلیونی و… ولی مسئله دکترای تخصصی خیلی فرق میکنه.یک مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی باید پشتوانه این طرح ها باشه. اینکه پولش رو میدیم ظرفیت ها رو ده برابر کنین این که نمیشه. یا کلیشه ای که خیلی ها رو از روی ناآگاهی میگن دکترای بیکار بهتر از ارشد بیکاره یا بریم دانشگاه بیکار تو خیابون نچرخیم یا به جای اینکه ارز از کشور خارج کنیم بدیم دانشگاه آزاد تو کشور خودمون بمونه.این سنخ حرف ها متاسفانه اتفاقا میزان پایین قدرت تحلیل داوطلبان رو نشون میده.فکر می کنن منافعشون در اینه می خوان توجیه کنن که هر چی ظرفیت ها بی برنامه بره بالا خیلی خوبه. وضعیت بعضی رشته ها در بعضی واحدهای دانشگاه آزاد در حد فاجعه است.نه فقط دانشجو ،متاسفانه استاد هم از این قضیه مستثنی نیست.حتی دانشجو دروس دبیرستان رو به خوبی آموزش ندیده چه برسه به کارشناسی و ارشد.این چه دکترا خوندنیه که نه دانشجو توان رشد داره نه استاد چیزی داره به دانشجو بده.مقاله ها وضعیتش مشخص پایان نامه ها تقلبی و…اگه مدرک فروشیه اون بحث دیگه ای. من با قاطعیت و با علم میگم سی تا چهل درصد واحدهای دانشگاه آزاد به هیچ وجه صلاحیت پذیرش ارشد رو… ادامه نظر»

ژیار
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱:۱۱ ق٫ظ

دوستان گرامی سلام مجدد من معتقدم پذیرش بر مبنای نیاز باشه و دانشگاه آزاد هم در بعضی رشته ها مخصوصا رشته های جدید و بین رشته ایی واقعا پذیرشش بالا نیست و در حد نیاز و تقاضای بازار کار و توسعه ی علمی جامعه است . شخصا هم شدیدا معتقدم در مقطع دکترا باید دانشجو محور بودن ملاک قضاوت باشد نه دانشگاه چرا که انگیزه و تلاش و پژوهش هست که تفاوت ها را معلوم می‌کند. یک دانشجوی دکترا واقعا باید برای هدف بالاتری وارد دانشگاه بشه و علاقه و پشتکار حرف اول را می‌زند و الان بسیاری از اساتید دانشگاه آزاد واقعا سطح علمیشان گاها بالاتر از اساتید دانشگاه های دولتی است این رو خودم شخصا باهاش برخورد کردم و از نزدیک تجربه کردم . اساتید فقط نشان دهنده ی خط مشی و راهنما هستند چرا که قرار نیست مثل دوره ی کارشناسی آموزش صورت گیرد لطفا تفاوت ها در مقاطع را ببینیم . بنده فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد را از نزدیک تجربه ی همکاری باهاشون داشتم واقعا خیلی هاشون بسیار خلاق و تصمیم ساز بودند در یافتن راه حل های ابتکاری در کارهای اجرایی واقعا توانمند هستند . دوستانی هم که نقد می‌کنند پذیرش ها را نباید نقطه مقابل خودمان ببینیم کما اینکه در بعضی رشته ها واقعا زیاد پذیرش صورت می‌گیرد حقایق را با چشمی باز ببینیم . همه نگران آینده ی این مرز و بوم هستیم من شخصا به این نتیجه رسیدم که خیلی تصمیمات در کم و زیاد کردن های مقطعی پذیرش دور از واقع… ادامه نظر»

بهروز
مرداد ۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  ژیار

من استادم علمش خیلی کمتر از منه و از دانشجوش میخاد تجربه کسب کنه
بعضی واحدها اساتیدش واقعا بیسوادن و با بند پ سرکار هستند لطفا درنظر دادن دقت کنید

سعید
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۷:۰۶ ب٫ظ

جناب آقای مهرزاد حضرتعالیم منفعتت گیره برادر…

Mehrzad
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۸:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

آقای سعید مثلا دکتر بودن هزاران مثل جنابعالی اونهم از دانشگاه مثلا اوچ تپه واحد هچ تپه چه سود و زیانی برای بنده میخاد داشته باشه ؟!!!

فارغ التحصیل دکترای بدون ازمون ورودی سال 94 ازاد
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

با سلام و احترام به تمامی دوستان …. خواستم بگم متاسفانه این شیوه پذیرش دکترا در دانشگاه ازاد به نظرم اشتباه بوده است که دانشجویانی با درصدهای منفی و صفر را پذیرش کنند ….. از همه بدتر خیلی از واحدهای دانشگاهی بدون داشتن هیئت علمی مجرب و کافی برای درامد زایی دانشجوی دکترا گرفتن نه چند نفر بلکه بالای ۱۰ نفر!!!! این حرف بنده را بعدا می فهمید که فارغ التحصیل شدید …. سوالی که از دوستان داشتم این بود که دانشگاه های ازاد را رتبه بندی نمی کنند بفهمیم بعد از علوم تحقیق و دانشگاه های ازاد تهران دانشگاههای مرکز استان شهرستان چقدر ارزش دارن!!! مثلا اساتید ما زا ازاد علوم تحقیقات می امدن …. که باز هم چنگی به دل نمی زدن…بنده برای تز رساله ام ۲ تا استاد مجرب از سرشناسترین دانشگاه سراسری تهران انتخاب کردم …و تا آخر هم مدیون آن ها هستم

آنا
تیر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰ ب٫ظ

رتبه بندی داره سرچ کن

هستی
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۶:۴۷ ب٫ظ

کسایی که اعتراض دارن به ارفاق وزارت علوم شک ندارم دلسوز این جامعه نیستن فقط و فقط یا منفعتشون گیره یا از حسادت دارن دق میکنن… همین وگرنه دلیلی نداره…
نترس بابا جای تو رو نمیگیرن

اصلی
مرداد ۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  هستی

به هر حال در هر قشر و جامعه ای امثال این افراد هستن که راضی به هیچ تصمیم وزارت علوم و … نیستند. الان وزارت علوم بگه این کار بازم همینا ناراضی هستن و همین افراد تنگ نظر هستن که نمیزارن جوونای ما به اون چیزی که میتونن توی همین مملکت برسن

یاس
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۶:۳۹ ب٫ظ

حسادت خیلی خیلی بده خیلی بد
دیدتون رو باز تر کنید…

سعید
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۳:۳۸ ب٫ظ

چقد حسادت اینجا زیاده جای کسی تنگ میشه الان…
واقعا این حسادت ها رو کنار بذارید… حالا هرکس که زحمت کشیده قبول بشه جای شما تنگ میشه…
این کوته نظری رو کنار بذارید…
خوبه روزی دست شما نیست دست خداست والا قطعش میکردیدهمون روز اول…

Mehrzad
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۵:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

در پاسخ به آقای سعید
بحث حسادت مطرح نیست شما هم همانند صدها د دانش آموخته دیگر حالا با مدرک دکتری باشی مثلا توفیری در حال این مجموعه داره یا به قول خودتون جای کسی تنگ میشه
نه برادر عزیز اندکی تامل بفرما مثلا شما قشر درس خونده این مملکتی ناسلامتی این چه طرز استدلال هست بیان می فرمایید!!!!

سعید
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۶:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  Mehrzad

ببینیدمن خودم الان سه ساله دکترا دارم شک ندارم شما و خیلی از دوستانیم که این حرف رو میزنید از روی تامل و دلسوزی برای جامعه نیست…
شک ندارم شما فقط فکر خودتون رو می کنید که نکنه بعدا این قبیل افراد بیان جای شما رو بخوان بگیرن…
دیدت رو باز کن…
گر بریزن بحر را در کوزه ای
چن گنجد قسمت یک روزه ای
من از وزارت علوم واقعا سپاسگزارم.

ژیار
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

سلام و عرض ادب دوستان گرامی در اینکه پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع باید بر اساس نیاز و تقاضای بازار کار و جذب در هئیت علمی دانشگاه ها صورت بگیره هیچ شکی نیست .ولی نکته ایی که خدمتتان عرض میکنم بسیار مهم هست و اینکه الان پذیرش سال ۹۹ مقطع دکترا رو نگاه کنید اکثر گرایش ها پذیرش سهمیه ایی حق بسیاری از افراد توانمند را تضییع نموده است ، و دانشگاه های دولتی هم به سمت پولی شدن خیز برداشتند و اکثر دانشگاه ها الان در مقاطع مختلف پردیس و پردیس بین المللی زدند و در آینده ایی نزدیک اگر وضعیت بودجه ی وزارت علوم تغییر خاصی نکنه ناچار به جذب ۵۰ درصدی بر اساس شهریه خواهیم بود به اسم های نوبت دوم (شبانه) یا پردیس و یا پردیس بین المللی !! چون عملا پذیرش روزانه رو کاهش میدن و با احتساب سهمیه ها ی پذیرش روزانه ، هیچ راه حلی باقی نمیمونه برای کسانی که توانمند و علاقمند به پژوهش هستند جز اینکه به دانشگاه آزاد بیایند چون با وضعیت ارز و … حتی همون دانشگاه های مالزی و … سه برابر دانشگاه آزاد هزینه داره !! از طرف دیگه با کاهش اقبال به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در چند سال آینده وزارت علوم برای حفظ رقابتی بودن و کاهش هزینه های احتمالی این تصمیمات رو اتخاذ کرده است ، چون اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تعداد متقاضی با تعداد پذیرش در اکثر رشته ها برابری خواهد کرد و کما اینکه در بسیاری از رشته… ادامه نظر»

Mehrzad
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۶ ق٫ظ

آخه چه ارفاقی الان دیگ کم کم مقطع دکتری هم داره مثل مقطع لیسانس و کارشناسی میشه دیگه
چون این بار ورودی دانشگاه توی شرایط وفضای بیکاری جامعه بالاخره باید در یک جایی تخلیه بشه پس چند سال به عقب بیفته ودر دکتری تخلیه بشه مگر به کجای عالم بر میخوره
جوینده و شنونده باید عاقل باشه
برادر و خواهر گرامی شما اگردر مقطع کارشناسی موفق به پیدا کردن یک شغل مرتبط با دانشت نشدی قطعا مقطع بالاتر سرابی بیش نیست و با توجه به گرایشی بودن امکان یافتن شغل برایت مشکل تر خواهد بود
پس بیاییم خود را سرکار نگذاریم و مضحکه رانت خوران کنکور نشویم.

علی
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۰:۴۲ ق٫ظ

ارزش مدرک دکتری یک کشور چرا باید فدای تداوم کار یک دانشگاه بشه؟

م
تیر ۲۷, ۱۴۰۰ ۷:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  علی

احسنت!
جان کلام رو گفتی.

مری
تیر ۱۶, ۱۴۰۰ ۶:۳۰ ب٫ظ

من دکتری دانشگاه آزاد تهران علوم تحقیقات بودم رشته مخابرات . دو سه تا استاد مخابرات داشت با درجه استادیاری که هیچکدام منو نگرفتن پاسم دادند به دانشگاه های دیگه یکدفعه سر از شریف درآوردم و یه استاد ممتازش لطف و محبت کرد منو گرفت خواری که از این دانشگاه آزاد آدم میکشه هیچ جا دیگه نمیکشه. اصلا به دانشجو اهمیت نمیدن فقط پووول آخر هم تا دو سه تا مقاله ایمپکت بالا ندی مدرک را نمیدن. بحثم اینه دانشگاهی که نه کادر اداری نه کادر علمیش واسه دانشجو هیچ کار نمیکنه نبایست دانشجو بگیره چون صرفا پول براش مهم هست اینقدر که دانگاه های دیگه کمک من کردند دانشگاه خودمون هیچ کمکی نکرد و همیشه زبونشون بلند بود. مدیریت دانشگاه آزاد از پایه غلط هست مگر مدیران عزیزش عزل شن. اصلا معنایی نداره دانشگاهی که هیات علمی واسه رساله نداره دانشجو بگیره و پاس بده به دانشگاه دیگه! !!!!!

سمیه
تیر ۱۷, ۱۴۰۰ ۴:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  مری

نیک گفتی منم فارغ التحصیل دکتری الکترونیک علوم تحقیقاتم، جالبتر اینکه روی مقاله های ما که هیچ نقشی دارند هزینه تشویقی هم می گیرند و ارتقا مرتبه علمی، همچین سرشون رو بالا می گیرند و نگاه عاقل به جاهل می اندازند که نگو و نپرس، هیچ وقت حلالشون نمی کنم، فارغ التحصیل شدم بیکارم، با کلی ضربه روحی و عصبی

سمیه
تیر ۱۷, ۱۴۰۰ ۶:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  مری

آقای دکتر م ن م که استاد تمام هستند، اسم خودشون و برخی اساتید زیر دستشون رو توی مقالات تمام دانشجویان ورودی هر سال دکتری مخابرات می ذارند و اینطوری استاد تمام شدن، یعنی اکثر دانشجویان دکتری استاد راهنمای اول و اصلیشون از دانشگاه های سراسری شریف و تهران و تربیت مدرس و شهید بهشتی هست، اما بالاجبار باید اسم حداقل سه نفر از اساتید علوم تحقیقات رو بعنوان راهنمای دوم و مشاور در مقالات بگذارند، دریغ از کمترین راهنمایی و کمک!!!، با این نحوه ی ارتقا علمی، اساتیدی داریم که سپاسگزارم را با ذ می نویسند، انضباط را می نویسند انظباط، بارگذاری را می نویسند بارگزاری، این اساتید دانشگاه آزاد مدرکشون رو هم مثلا از شریف گرفتند و با بند پ استخدام شدند، شغل مقدسی دارند یعنی چاپیدن مقاله دانشجویان به منظور ارتقا درجه و افزایش حقوق برای تامین مالی خانواده!!!!!!!

وحید
تیر ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۱۴ ب٫ظ

وزارت علوم نباید به هیچ وجه کوتاه بیاد

ل
تیر ۱۷, ۱۴۰۰ ۰:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  وحید

یادتون باشه افراد اگر نتوانند در داخل مدرک بگیرند به دانشگاه های بی اعتبار مثل مالزی، سنگاپور، هند، … میروند.
پایین ترین دانشگاه آزاد از بهترین دانشگاه مالزی، بیشتر سخت گیری میکنند.

M
تیر ۱۶, ۱۴۰۰ ۱:۵۸ ب٫ظ

بنظرم باید دانشگاه آزاد کلا بدون کنکور دانشجو جذب بکنه و اینطوری راحتر ب مقطع دکتری‌ خوش آمد میگیم با سراسری من کاری ندارم فقط آزاد را بهتر میتون پذیرش بکنند ❤

ایمان
تیر ۱۶, ۱۴۰۰ ۱:۲۷ ب٫ظ

حالا چی میشه
یکی توضیح بده
یعنی آمار قبولی خیره بالاتر؟

احمدی
تیر ۱۶, ۱۴۰۰ ۱:۱۷ ب٫ظ

این طرح، طرح خوبی بود و باعث جلوگیری از مدرک گرایی و افزایش کیفیت مقاطع تکمیلی خصوصا دکتری می شود، متاسفانه شاهدیم که در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد، حتی در شهرستان های کوچک دارند دانشجوی دکتری جذب می کنند. اطهارات مسئولین دانشگاه آزاد عجیبه واقعا، چرا از روز اول بدون ضابطه جذب کردید و روی این پول ها حساب که حالا باید فشار بیاورید و دست به لابی گری بزنید. خودتون هم که دارید اعتراف می کنید،دراند شما کاهش پیدا می کند!!! مدرک ارشد و دکتری به ملت نی دهید که درامد کسب کنید،این چه تگاهی است که شما ها دارید. وزارت علوم هرگز نباید کوتاه بیاید. نمی شود قانون وضع کرد و دایما استثنا قائل شد. البته این قانون برای تمام زیر نظام های آموزش عالی باید اجرا شود.

حامد
تیر ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  احمدی

با سلام.
کاملا موافقم. دقیق گفتید. تشکر.

ل
تیر ۱۷, ۱۴۰۰ ۰:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  احمدی

خوب اگر دانشگاه آزاد دانشجو نگیره که مردم به دانشگاه های بی اعتبار مالزی و … میرن.
دوست من اینجا قبول نشد براحتی از مالزی مدرک گرفت.

مهدی
تیر ۱۹, ۱۴۰۰ ۸:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  ل

خب گرفت که گرفت شما چرا ناراحتی؟ نگران تعطیلی دانشگاه ازاد؟ نکنه خودتون استاد دانشگاه ازادی؟

ل
تیر ۲۱, ۱۴۰۰ ۹:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

ظاهرا شما بیشتر ناراحتی که چرا دانشگاه آزاد دانشجو میگیره!

حسام
مهر ۲۸, ۱۴۰۱ ۶:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  احمدی

دقیقا بهترین مصوبه روداده وزارت علوم دکتری گرفتن ابهت داره لطفا کاری نکنید مدرک دکتری هم بشه مثل لیسانس