موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اختصاص حداکثر 50 درصد ظرفیت دکتری به دانشجویان شهریه‌پرداز در آیین نامه جدید

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

طبق  آئین نامه یکپارچه‌سازی پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز، ظرفیت پذیرش دانشجوی شهریه پرداز  در مقاطع تحصیلات تکمیلی حداکثر ۵۰ درصد کل ظرفیت خواهد بود. این آیین نامه هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آئین نامه  جدید «یکپارچه‌سازی پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی»، در هر سال تحصیلی، حداکثر ظرفیّت پذیرش دانشجوی شهریه پرداز دانشگاه در مقطع کارشناسی ۳۰ درصد و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۵۰ درصد ظرفیّت پذیرش کل دانشگاه بر اساس قوانین و مقرّرات وزارت عتف است.

در هر رشته محل ظرفیّت پذیرش دانشجوی شهریه پرداز نمی‌تواند از ظرفیّت پذیرش روزانه در آن رشته محل بیشتر باشد.

هیئت رئیسه هر دانشگاه / مؤسسه موظّف است در هر سال حداکثر ظرفیّت پذیرش دانشجوی شهریه پرداز دانشگاه در هر سال حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجوی شهریه پرداز دانشگاه در مقطع تحصیلی را با رعایت سقف مجاز تعیین شده در این آئین نامه تعیین نماید.

درصد پذیرش دانشجوی شهریه پرداز پس از ۲ سال توسط وزارت عتف بازنگری می‌شود.

ظرفیّت کل پذیرش دانشجو در هر رشته محل (مجموع پذیرش روزانه و شهریه پرداز) بر اساس قوانین و مقرّرات وزارت عتف و با توجه به شاخص‌های کیفی آموزشی دانشگاه نظیر نسبت تعداد دانشجو به عضو هیئت علمی مشخص می‌شود.

جهت حفظ کیفیت آموزشی، نمره کل داوطلبان شهریه پرداز پذیرفته شده در هر رشته محل نباید از ۷۰ درصد آخرین نفر پذیرفته شده روزانه در آن رشته محل کمتر باشد.

کلیه قوانین و مقرّرات آموزشی دانشجویان روزانه برای دانشجویان شهریه پرداز حاکم است و دانشگاه / مؤسسه نباید برای این دسته از دانشجویان قوانین و مقرّرات آموزشی متفاوتی اعمال نماید.

دانشجویان شهریه پرداز همانند دانشجویان روزانه از معافیت تحصیلی برخوردار می‌باشند.

دانشگاه‌ها تعهدی برای استفاده دانشجویان شهریه پرداز از امکانات یارانه‌ای نظیر خوابگاه، سلف، وام دانشجویی و … ندارند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یه داوطلب
مرداد ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۵۴ ب٫ظ

اگه فردی صلاحیت تحصیل در دانشگاهی را داشته باشه که باید پذیرش بشه، اگرم نداره که رد بشه. اما متاسفانه بازم پول حلال مشکلات میشه و می تونه عدم شایستگی علمی فرد رو بخره.
جالب اینجاست همون آقایونی که ادعا می کنن فردی صلاحیت تحصیل در دوره روزانه را نداشته و باید در دوره شهریه پرداز تحصیل کنه، باید در کلیه آزمون ها از جمله پایان ترم، آزمون جامع، نمره زبان و … نمره ای برابر با دانشجویان دوره روزانه داشته باشد.
اگه واقعا ادعا می کنید که صلاحیت علمیش کمتره، خب پس باید نمره آزمون هایش رو هم ساده تر در نظر بگیرید.

حسین علیمرادی
مرداد ۱۵, ۱۴۰۰ ۶:۲۶ ب٫ظ

سلام .چرا ظرفیت کامل به دوره روزانه دولتی داده نمی شود تا عدالت برقرار شود.

یه داوطلب
مرداد ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۵۵ ب٫ظ

نگران نباش
کم کم عدالت رو برقرار می کنن
با دادن ظرفیت کامل به دوره شهریه پرداز

پریا
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۶ ب٫ظ

من هر دو مقطع تحصیلیم رو روزانه بودم. امسال سال اولی بود که کنکور دکتری دادم. دانشگاهی که میخواستم برای مصاحبه اقدام کنم، شبانه دعوت شدم. با دوبرابر رتبۀ من، سال گذشته تو اون دانشگاه روزانه قبول شد و درحال تحصیل هست ولی من امسال شبانه دعوت شدم. بنظرم کمی بی انصافی میکنند برخی عزیزان. چطور میتونید مثلا فردی که رتبۀ بیست و پنج داره و دانشگاه تهران روزانه دعوت به مصاحبه نشده اما شبانه شده رو از لحاظ علمی، سطح پایین بدونید درحالیکه داستان ترازها و رتبه ها و پذیرش شبانه و دعوت به مصاحبه ها بخشیش برمیگرده به مشکلات مالی دانشگاه ها.

moonlight
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  پریا

منظور این نیست که اون فرد از لحاظ علمی پایینه. اما حالا که طبق سیستم انتخاب دانشجوی ما بر اساس رتبه کنکور شایستکی علمی افراد رو تشخیص میدن، بذارید ما هم ملاکمون همین باشه.
بر این اساس به احتمال زیاد موافق خواهیم بود که کسی که رتبه‌ی مثلا بیست داره بالاتر از اون رتبه بیست و پنجیه هست. قاعدتا بر اساس سیستم شایسته سالاری باید رتبه بیست قبول شه و از امکانات علمی کشور استفاده کنه چون میتونه سهم بیشتری در پیشرفت کشور داشته باشه و موثرتر از رتبه بیست و پنجی باشه. اما اگه اون فرد به دوره روزانه دعوت نشه و توان پرداخت شهریه ی شبانه نداشته باشه و اصلا انتخابش نکنه، چی میشه؟ کسی که صلاحیت علمی پایین تری داره انتخاب میشه. اینجا صلاحیت علم فدای توان مالی شده. و ما از اصل شایسته سالاری فاصله گرفتیم. حالا جامعه سود کرده یا ضرر؟ بنظر من ضرر کرده به دلایل بسیار اما اصلی ترین دلیل نپذیرفتن فرد شایسته تر بوده.
در ضمن اصل کنکور برای تشخیص صلاحیت علمی افراد روش کاملا اشتباهیه. اما متاسفانه در کشور ما که رانت و رابطه قدرت بالاتری از قانون و ضابطه داره، بهتر از روشهای دیگه است.

مینا علوی
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۳:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  پریا

پریا دقیقا منم همینجوری شدم

بهزاد
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۹:۴۷ ب٫ظ

قرار بود حقوق بدن ها ن اینکه پولیش کنند

علی
مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  بهزاد

یه چیزی گفتن شما چرا روش حساب باز کردید!

مارال
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

روانشناسی علوم تحقیقات آزاد بهتره یا پردیس علامه چرا؟

غلامرضا
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  مارال

بهتره بگی آزاد بهتره یا دولتی!
پاسخ واضحه!!! طبق آیین نامه جدید دیگه چیزی به اسم پردیس وجود نداره برادر من! و مدارک یا دولتی هستن یا دانشگاه آزاد .

نقطه سر خط
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  غلامرضا

روانشناسی علوم تحقیقات بهتره

Mehrzad
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۸:۱۳ ب٫ظ

الان اجرا میشه محض یادآوری است!!

moonlight
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۳۱ ب٫ظ

در ایران علم بهتر است یا ثروت؟ البته ثروت ثروت! قبول نداره کسی؟ همین خبر تاییدی بر این جمله است! پول بده راحت برو و علم رو بیاموز یا نیاموز و حتی پایان نامه و کتاب و مقاله به نام خودت با تلاش دیگران به لطف پولت ثبت کن و مدرک بگیر. از کلاس ارشد ما ۶ تا از روزانهها به لطف کلاس کنکور اومده بودن و ۷ تا بدون کلاس کنکور. این تقریبا نصف نصف به نفع پولدارها! حالا کل ظرفیت هم نصفش رو پولی بگیرین تا کاملا به نفع پولدارها باشه. اینجام نتونن پذیرش بشن اروپا و آمریکا و هند و مالزی و ترکیه….. هست. جالب نیست؟

Mehrzad
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۸:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  moonlight

قابل توجه برخی دوستان این که دوره های عالی در اکثر کشورها مخصوصا مقطع دکتری شهریه پردازه و افرادی هم که این مقطع را در نظر دارند ادامه بدهند معمولا شغل و درآمد دراند . در مملکت ما هست که افراد بخاطر فرار از بیکاری رو آوردن به مقطع عالی تا از این ستون به آن ستون فرجی بشه!!

moonlight
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۰:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  Mehrzad

پس اون کشورها که به دانشجوی دکترا کل هزینه های زندگی و پژوهش رو اونم معاف از مالیت پرداخت میکنن به دانشجوی دکترا جزو اقلیت بودن و ما نمیدونستیم. ممنون از روشنگری شما. با این حساب مشخص میشه چرا اون اکثر کشورها از ما در تولید علم عقب موندن. چون کشورهاشون شعور نداشته روشون سرمایه گذاری کنه تا اونا بتونن رو پژوهششون تمرکز کنن و به همین علت اونام بیشتر وقتشون رو صرف تامین معاش کردن نه تحقیق و پژوهش. تازه هزینه پژوهش رو هم دوبل ازشون گرفتن تا حسابی زیر بار تحصیل عالی له بشن. نمونش هم کشورهای اروپایی!!! درسته؟

Mehrzad
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۰:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  moonlight

منظور من درست متوجه نشدید دانشگاههای اروپایی برای هزینه کرد پژوهشی پروژه و پژوهش میخوان از دانشجو یا پژوهشگر الکی که حمایت مالی نمی کنن اون دسته از این قبیل دانشجوها استثنا هستند اما در مجموع مقاطع عالیشون شهریه پردازه

moonlight
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۰:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  Mehrzad

توصیه اکید. بیشتر تحقیق کنید و اطلاعات درست رو تو کامنتاتون به اشتراک بذارید. دانشجوی دکترا حقوق بهش پرداخت میشه. الکی و الله بختکی انتخاب نمیشن. ولی واقعا ارزش سختی انتخاب شدن رو داره. ما اینجا پدرمون درمیاد از هزار سد و مانع و تبعیض و پارتی بازی رد بشیم تازه با هزینه خودمون این دوره رو بگذرونیم. اینطور کامنتا به نظر من اول از همه بی‌انصافی در حق داوطلبای دکتری در ایرانه. بعد هم باز به نظر من به بهبود پیشرفت علم در کشور عزیزمون هیچ کمکی نمیکنه.
مخلص کلام رو دلسوزانه مینویسم: اگه میخواییم پیشرفت کنیم در علم و جزو کشورهای تولید کننده (نه کپی کننده و مصرف کننده) در جهان باشیم باید و باید و باید ظرفیت موجود در کشور رو به کسی بدیم که واقعا توانایی و شایستگیش رو داشته باشه. و باید بهش دستمزد بدیم، هزینه‌ی پژوهش بدیم و بطور جدی نتیجه بخواییم. نه اینکه ظرفیت موجود رو نیمیش رو با پول بفروشیم به کسی که ممکنه واقعا شایستگیش برای اون جایگاه کمتر از دیگیری باشه که امکان پرداخت اون شهریه‌ی سنگین رو نداره. این نوعی تبعیض آموزشی هم محسوب میشه و بنظر من عادلانه نیست. حالا چه کشورهای دیگه انجانش بدن یا ندن که البته انحام نمیدن. دانشگاه نباید مجبور بشه برای تامین هزینه‌اش ظرفیت فروشی کنه.
تلخیش اینجاست که حرف بسیاره و وقت و حوصله گفتن کم. حوصله کمه چون انقدر خودمون گفتیم و خودمون شنیدیم که مطرح کردنش هم بیهوده بنظر میاد.

moonlight
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  Mehrzad

در ضمن این عبارت رو که زیر مینویسم رو گوگل کنید تا کاملا به میزان بیشعوری اکثریت کشورها خصوصا اروپایی و آمریکا پی ببرین.
how much is a phd student get paid
توجه کنید که ننوشته earns نوشته get paid یعنی بهشون پرداخت میشه. نه اینکه خودشون کسب درآمد میکنن.

امیروس
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  moonlight

دوست عزیز کمی آهسته تر. چرا باب شده تا کسی میخواد پاسخ مخالف به یه دیدگاه دیگه بده طرف رو به مطالعه و تحقیق بیشتر دعوت میکنه؟ اگر موضوع انقدر سادست که شما اشراف کامل بهش داری میتونی در چند جمله کوتاه توضیح بده تا بقیه مثل من یاد بگیرن. یا اینکه شما انقدر ژن خوب داری، همینکه غلط و اشتباه دیگران رو بهشون تذکر بدی رسالتت رو بجا آوردی؟

راه های کسب درآمد / پرداختی به دانشجوی دکتری در ایران کم نیست. بورس، حقوق، حق التدریس، پروژه های علمی – تحقیقاتی، کارهای دانشجویی، تا حدودی وام تحصیلی و …

نتیجه جستجوی متنی که گفتی گوگل کنیم:

PhD students earn between $15,000 and $30,000 a year depending on their institution, field of study, and location. This stipend can be tax-free (if it is a fellowship award) or taxable (if it is a salary e.g from a teaching position).

ا
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  امیروس

دقیقا

ا
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  امیروس

همینطوره

ا
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  امیروس

موافقم

moonlight
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۴:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  امیروس

دوست عزیز ۱. این نظر به قول شما مخالف چیزیه که تو ذهن ما القا شده تا ما نه تنها طلبکار سیستم غلط آموزش عالی نشیم بلکه دچار خود تحقیری بشیم و حتی حس بدهکار بودن هم در ما ایجاد بشه (البته برداشت و نظر شخصی منه). و وقتی ما بدون تحقیق این نظرات رو نشر میدیم به این هدف کمک میکنیم. پس دعوت به تحقیق بیشتر برای کامنت گذاشتن چیز کاملا عام المنفعه‌ایه! ۲. من ادعایی نکردم که اشراف کامل دارم و یا حتی ژن خوب دارم. اصلا اعتقادی به ژن خوب و بد ندارم چون این افکار رو فاشیستی و نژادپرستانه میدونم!!! ۳. حتی اگه به فرض من اشراف کامل داشته باشم و در این باره توضبح بدم، بهتره خواننده نظر من بره و خودش تحقیق کنه. شاید من نظر اشتباه یا حتی مقرضانه بدم! پس باز نیاز به تحقیق وجود داره. برای همین یه روش تحقیق در این مورد خاص رو با پیشنهاد گوگل کردن اون جمله دادم. ۴. من جسارت نمیکنم تذکر بدم. در مورد این خبر نظر نوشتم، در مقابل نقد شد. نقد از نظر من ایراد داشت، جوابیه گرفت. به همین راحتی. ۵. و اما در مورد روشهای کسب درآمد دانشجوی دکتری در ایران که فرمودید. کلا بحث بر سر این نیست که در ایران دانشجوی دکتری راهی برای کسب درآمد نداره. بحث سر این بود که ظرفیت موجود در تحصیلات عالی که باید صرفا بر اساس شایستگی افراد در جهت پیشرفت علمی کشور در اختیارشون قرار بگیره، قراره نیمیش (البته به نظر من… ادامه نظر»

Mehrzad
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۳:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  moonlight

آن چنان از ظرفیت علمی کشور دم میزنن یک عده ای که انگار تمام دنیا بیکار نشستند و فقط تین یک گوشه داره به کل دنیا تولید علمی میرسونه !!!
عزیزان تولید کمی مقاله تولید علم نیست در ثانی ما سالیانی هست که تبدیل به یک کشور فرهنگی یا با محتوای فرهنگی شدیم در حالیکه اکثر ممالک دنیا به دنبال اشتراک منافع جمعی در حوزه اقتصادی هستند کمی به دورو بر خودتون نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که چه اتفاقاتی داره میوفته حالا یک عده ای از شماها دنبال این هستید که ای وای چرا ظرفیت روزانه شد شبانه یا آزاد !!!
اصلا در همون دانشگاه تهرانتون و برای همون رتبه ۱روزانتون مگر چی دارن بلغور میکنن واسش حالا اینقدر دم از شایسته شایستگی میزنین اصلا اون استادای همون دانشگاه تهرانتون چطوری وارد چرخه هیات علمی با شایستگی شدن که حالا شما دنبال شایستگی می گردید؟!!!!

Graphic
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۳:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  Mehrzad

چقدر عصبانی!

moonlight
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۴:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  Mehrzad

من قصد عصبانی کردن شما رو نداشتم. فقط جوابی که به کامنت من دادین رو جواب دادم.
– کاش و صد کاش که ماهم در کنار تولید محتوای فرهنگی کمی بیشتر به منافع اقتصادی کشورمون بها میدادیم. ولی فعلا بجایی رسیدیم که ظرفیت دانشگاه رو به فروش برسونیم.
– اما یه سوال. این تناقض نیست که اساتید دانشگاههای برتر رو قبول نداشته باشیم و تحقیرشون میکنیم، و ادعای پیش بودن در تولید محتوی فرهنگی داشته باشیم؟ من به شخصه به تک تک اساتید با معلومات در تمام دانشگاههای کشور احترام میذارم. به شخصه معتقدم (البته از روی تجربه به این اعتقاد رسیدم) استاد با معلومات صرفا در دانشگاههای برتر نیست.
– حالا کی گفت تعداد مقاله‌ها برابر با میزان تولید علم یک کشوره؟
– متوجه منظورتون از “رتبه یک روزانتون” “دانشگاه تهرانتون” نشدم. مگه همه ایرانی نیستیم؟ اگه بحث مالکیت باشه هردو مورد متعلق به همه‌ی ایرانیهاست از جمله شما.
*من دیگه به این بحث ادامه نمیدم چون کلا بحث داره عوض میشه و ادامش بیهودس. نظراتم رو هم گفتم. هر کسی میتونه مخالف یا موافق باشه.
در آخر امیدوارم بجای دور شدن از عدالت آموزشی قوانینی تصویب بشه که به این امر نزدیکتر بشیم.

Mehrzad
مرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۷:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  moonlight

عدالت آموزشی !!!
چه سخن با مزه ای عدالت آموزشی وقتی اتفاق میوفته که در کنارش عدالت رفاهی و اقتصادی همراهش باشه
وقتی بیش از یک قرن است تمام امکانات در چند شهر منجمله تهران خلاصه شده است لطفا این سخن با مزه را نفرمایید.

sasy
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۶:۱۷ ب٫ظ

ایشالا کنکور دکترا کلا حذف بشه و راه برای ما جوونا باز بشه و نریم به خارج از کشور

علی
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  sasy

خارج؟؟؟!!!
بنظر شما با این ظرفیت بسیار بالایی دانشگاه آزاد اگر کسی در دکتری آزاد پذیرش نشه در دانشگاه های حتی خیلی ضعیف خارج پذیرش بشه!!!

محمد
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۴۹ ب٫ظ

این ۷۰ درصد یعنی اگر فردی رو بخوان در شبانه پذیرش کنند به علت وجود حد نصای می تونند خیلی ها رو در روزانه پذیرش نکنند که فرد مورد نظرشون شبانه قبول شه

Jahanian_mehdi@
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۴۳ ب٫ظ

یعنی ظرفیت کمتر میشه یا بیشتر؟

مدیریت بازرگانی
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۴:۵۱ ب٫ظ

این قانون جدید برا کنکور دکترا ۱۴۰۱اعمال میشه ؟؟؟؟

حکمت
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۳۴ ب٫ظ

خبر رو بخونید: این آیین نامه هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

علی
مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ ۹:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  حکمت

این ایین نامه تصویب نشده ولی اجرا میشه میتونی دفترچه انتخاب رشته را نگاه کنید ببینید پردیسها چقد دانشجو میگیرن