موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

انتشار جداول رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون دکتری ۱۴۰۱

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص رشته ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دوره های دکتری سال 1401 منتشر شد.

به گزارش پی اچ دی تست، اطلاعیه سازمان سنجش به شرح جدول زیر است:

ضمن اعلام رشته‌ها، مواد امتحانی و ضرایب دروس هر یک از مجموعه های امتحانی آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D) سال 1401 (به شرح جدول ذیل)، به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در این آزمون می رساند، پذیرش دانشجو در سال 1401 بر اساس قانون “سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی” مصوب 94/12/18 مجلس محترم شورای اسلامی و همچنین آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات “شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی” و مطابق این اطلاعیه و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش آزمون مذکور که در زمان ثبت‌نام (آذر ماه سال 1400) توسط این سازمان منتشر می شود، صورت خواهد گرفت.

1- دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی بر اساس معیارهای زیر انجام می گیرد:

1-1- آزمون متمرکز (50 درصد)

2-1- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)

3-1- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

2- دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای مقطع دکتری ناپیوسته پژوهش – محور بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد:

1-2- آزمون متمرکز (30 درصد)

2-2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)

3-2- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)

4-2- تهیه طرح واره (20 درصد)

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و … توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

3- بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال 1401 به شرح زیر خواهد بود:

الف) آزمون زبان با ضریب (1)

ب) آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (1)

ج) آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (4)

سنجش و پذیرش برای تمامی دوره ها شامل: روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس های خودگردان، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی و …. بر اساس قانون فوق و آیین نامه اجرایی آن و مصوبات مرتبط شورا انجام خواهد گرفت. 

4- شرایط و ضوابط در دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال 1401 اطلاع رسانی خواهد شد.

5- با توجه به امکان اصلاح عناوین رشته‌ها و یا سایر اطلاعات در جداول مجموعه های امتحانی تا زمان شروع ثبت‌نام، ملاک نهایی، اطلاعات درج شده در دفترچه راهنمای ثبت نام خواهد بود.

دریافت فایل مجموعه های امتحانی آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال 1401

ثبت‌نام
باخبرم کن!

47 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Graphic
شهریور ۱۹, ۱۴۰۰ ۷:۳۱ ب٫ظ

سلام دوستان
مدیر گروه هر چند سال تغییر میکنه؟ ۴؟

B
شهریور ۱۵, ۱۴۰۰ ۸:۳۶ ب٫ظ

باران خانم با سلام.
گرایش رشته مدیریت فرهنگی چه زمانی مشخص می شه؟کدوم گرایش کاربردی تره؟

باران
شهریور ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  B

با سلام
اصل رشته امور فرهنگی و گرایش در مقطع ارشد (مدیریت امور فرهنگی و مدیریت برنامه ریزی فرهنگی هست)
در دکتری گرایشی نداره و صرفا مدیریت برنامه ریزی فرهنگی هست که ۴ دانشگاه علوم تحقیقات .تهران شمال. تهران جنوب . بین الملل کیش جذب دارن و دولتی این رشته رو ندارد.
در دفترچه هم دوسال هی حذف میشه به خاطر به روز نبودن سیلابس بعد مجدد الان دیدم بعد از سال ۹۹ در زیر گروه مدیریت دولتی برای کنکور گنجانده شده!!
دوستان این رشته کنکور مجزا نداره و تنها مجوز حضور در کنکور دکتری به عنوان زیر گروه رشته های علوم اجتماعی و مدیریت دولتی داشته باتوجه به سال های مختلف از ۹۷ تا ۱۴۰۰ امسالم که مجدد تا امروز حذف شده از دفترچه به طور کلی!!
کنکور مجزا ندارد به این معنا هست که شما دروس تخصصی رشته مثلا مدیریت دولتی که کاملا با دروس مقطع ارشد متفاوت هست رو مطالعه میکنید و میرید کنکور شرکت میکنید و در صورت آوردن تراز این رشته میتونید بعد از اعلام نتایج اولیه به سنجش آزاد مراجعه و در این با پرداخت هزینه اولیه به انتخاب دانشگاه برسید و بعد از طریق سنجش آزاد به مصاحبه و در نهایت به دانشگاه های اعلام شده پذیرش نهایی میشوید انشاالله.
پس مجدد ذکر میکنم نفرمایید ما با کنکور مدیریت برنامه ریزی فرهنگی قبول شدیم خیر شما با کنکور مدیریت دولتی این رشته رو پذیرش شدید . امیدوارم توضیحاتم کامل بوده باشد و ابهامات برطرف شده باشد. موفق باشید.

B
شهریور ۱۵, ۱۴۰۰ ۸:۳۴ ب٫ظ

با سلام.منم ورودی ۱۴۰۰ رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی با کنکور هستم و در دانشگاه علوم و تحقیقات پذیرفته شدم.

مرضیه
شهریور ۱۲, ۱۴۰۰ ۷:۵۶ ب٫ظ

سلام
رتبه های برتر رشته مشاوره خانواده
لطفا منابعی ک استفاده کردید رو به اشتراک بذارید.
ممنونم

معترض به نتایج
شهریور ۱۲, ۱۴۰۰ ۱:۱۱ ب٫ظ

تا وقتی نمره حد نصاب وجود داره تمام این نمرات بی ارزشه، من با رتبه برتر و رزومه عالی قبول نشدم، چون سهمیه و پارتی نداشتم.

کنکور ناعادلانه و پارتی بازی

داوطلب 1401
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۴:۰۶ ب٫ظ

دوستان عزیزی که رتبه تک رقمی شدن میشه بگن چه نکات مهمی رو رعایت کردن

وحید
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب 1401

رتبه ۱ فیزیک هستم، دروس عمومی را دسته کم نگیرید، موفق باشید.

رضایی
شهریور ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  وحید

میشه خواهش کنم منابعی که برای دروس عمومی خوندید بگید؟لطفا میشه درصدتون روهم بفرمایید؟ممنون

مسی
شهریور ۱۲, ۱۴۰۰ ۸:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب 1401

با سلام، حتماً به صورت مداوم مطالعه نمایید و از مرور کردن غافل نشوید، به هدف خود فکر کنید و سوالات چند سال اخیر کنکور را نیز بررسی نمایید.

سپهر
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۲:۰۹ ب٫ظ

چرا در امتداد نام رشته نوشته شده تمام رشته ها؟
یعنی با ارشد هر رشته ای بر فرض ادبیات می‌توان در دکترای رشته ای دیگر شرکت کرد؟

الف
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۳:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

همه رشته ها اینطور نیست. ررشته های معولی رو همه میتونن شرکت کنن. اکثر رشته های مهندشی شامل این رشته هاست. شما منظورتون کدقیقا کدوم رشته هست؟

پریشاد
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۴:۳۰ ق٫ظ

سلام
دانشگاه گیلان رو برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی انتخاب نکنید.امکانات آزمایشگاهی ضعیفی دارد و ارزشی برای دانشجویان خوب قایل نیستند.

ناشناس
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰ ب٫ظ

گفته بودند که گرایش های دکتری حذف میشه و فقط در قالب رشته اصلی ارائه می شود. پس چرا بازم تمام گرایش ها اعلام شده؟ چه خبر، بالاخره گرایش ها حذف میشود یا نه؟ البته حذف بشه قطعا بهتره و اعتبار مدارک بالاتر میره و بازار کار بهتر میشه و این همه گرایش من درآوردی در دوره های ارشد و دکتری واقعا عجیبه و در تمام دنیا بر اساس پایان نامه و استاد راهنمای دانشجو گرایش فرد مشخص می شود.

P.
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  ناشناس

اتفاقاً گفتن که قراره تعداد گرایش ها و رشته ها بیشتر بشه که دانشجو بتونه به صورت تخصصی روی موضوعی کار کنه…

امیر
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۵۹ ب٫ظ

چرا مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی که فقط دانشگاه آزاد پذیرش داره حذف شده؟

باران
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۰:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  امیر

شما فکر کنم چند ساله دفترچه ها رو ندید!! دوسال کلا از دفترچه کنکور حذف شده رشته ما متاسفانه!! کشوری که باید بر مبنای مدیریت فرهنگی باشه نه دولتی پذیرشش رو داره و نه تو دفترچه لحاظ میشه و امثال بنده مجبورن دوسال درس متفاوت در رشته متفاوت بخونن تا بلاخره به لطف خدا دکتری رشته متفاوت علوم تحقیقات قبول بشن!! بنده که استعداد درخشان رشته خودمون رتبه ۱ کشوری شدم اما انصراف دادم چون آینده مبهمی داره رشتمون!!
اگر شرایط عالی رزومه دارید استعداد درخشان شرکت کنید اردیبهشت ۱۴۰۱ انشاالله علوم تحقیقات پذیرش بشید. موفق باشید.

امیر
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  باران

نخیر اینطوری هم نیست پارسال در دفترچه بوده که من امسال مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی علوم و تحقیقات قبول شدم چون کارم مرتبط با این رشته بود انتخاب کردم و الا رشته ارشدم مدیریت دولتی بود چون دیدم در دفترچه نیست یه مقدار آینده رشته را مبهم دیدم پیگیر شدم شاید چند روز آینده دفترچه اصلاح بشه

امیر
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۱:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

چون در معاونت فرهنگی یه سازمان انقلابی دارم کار میکنم این رشته را انتخاب کردم چون دیدم در دفترچه نیست یه مقدار دلسرد شدم و پشیمان که چرا گرایش دیگه نزدم مثل خط و مش گذاری و …و اومدم مدیریت فرهنگی زدم

باران
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

جناب بنده ۳ سال دارم کنکور شرکت میکنم و به لطف خدا امسال هم استعداد در مدیریت فرهنگی هم در جامعه شناسی با آزمون علوم تحقیقات پذیرش شدم!!
در کدام دفترچه بوده!!
پارسال بنده در گروه تخصصی برای اعتراض به حذف رشته بودم و کلی جلسه تشکیل شد که قرار بر این بود که جناب دکتر صالحی امیری کلیه رفرنس ها و چارت رو تغیر بدن برای ارشد و دکتری و به سازمان بفرستن برای اصلاحات چارت و گرفتن مجوز که هنوز هم اجرایی نشده!!
اینم بحث داره!! تنها از روش استعداد درخشان پذیرش داشته و اونم زیرگروه مدیریت دولتی!!
سال ۹۷ زیرگروه علوم اجتماعی بنده کنکور شرکت کردم که تراز وحشتناک بالا بود نشد دعوت به مصاحبه بشم!!
سال ۹۸ در زیرگروه مدیریت دولتی بنده شرکت کردم مجددا!!
سال ۹۹ مجدد برگشت به زیرگروه علوم اجتماعی با این تفاوت که کلا مدیریت برنامه ریزی فرهنگی حذف شد!! و امسالم که مجدد حذف شده!!
موفق باشید.

امیر
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۳:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  باران

باران خانم در دفترچه انتخاب گرایش سال ۱۴۰۰منظورم بعد عید بود که دفترچه انتخاب رشته گرایش مدیریت فرهنگی اومده من هم انتخاب کردم من استعداد درخشان نبودم کنکور شرکت کردم و در رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی از علوم و تحقیقات تهران شمال و تهران مرکز دعوت به مصاحبه شدم اتفاقا در مصاحبه سوالات فرهنگی پرسیدن هرچند رشته ارشدم مدیدیت دولتی بودم ولی چون در معاونت فرهنگی سازمانی مشغول به فعالیت هستم تونستم جواب بدم واز ۵۰نمره مصاحبه ۴۰داده شده و تراز نهایی در کارنامه نزدیک ۶۰۰شده و رتبه ۱۰کشوری چطوری میفرمایید در دفترچه نبود شاید اولش نبوده ولی بعدا اضافه شده من دفترچه اصلاح شده را دیده ام

باران
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

جناب آقای امیر والا شما از دفترچه ای صحبت میکنید که همین الان بنده آخرین ورژنش رو در سال ۹۹ و سال ۹۸در سنجش نگاه کردم و بازهم رشته مدیریت برنامه ریزی فرهنگی رو برای دکتری با آزمون ندیدم!! مگرنه بنده و امثال بنده بیکار نبودیم ۱ سال درسهای غیر مرتبط بخونیم و دکتری جامعه شناسی شرکت کنیم!! بنده از بیس این رشته رو خوندم ارشد علوم تحقیقات مدیریت امور فرهنگی بودم اونم با آزمون سال ۹۴!! از سال ۹۵ به بعد کلا با ادغام آزاد و دولتی رشته امور فرهنگی در زیر گروه علوم اجتماعی و بعد مدیریت دولتی و بعد مجددا علوم اجتماعی قرار گرفت !! از کنکور ۹۹ هم که کلا از دفترچه حتی در زیرگروه ها حذف شد!! دفترچه دانشگاه آزاد رو توجه نکید چون آزاد که از سال ۹۶ دیگه جداگانه کنکور برگزار نمیکنه بزرگوار بنده دفترچه سازمان سنجش رو میگم الا برای هر ۳ سال رو هم خدمتتون لینک میفرستم بررسی بفرمایید!! دفترچه که بعد از عید اومده اون مربوط به استعداد درخشان هست نه با آزمون!!! شما تنها از یک روش میتونستید کنکور داده باشید و الان بله مدیریت برنامه ریزی خونده باشید دکتری اونم از طریق کنکور رشته علوم اجتماعی سال ۱۳۹۹ در روز ۱۵ اسفند باشه!! و یا از طریق کنکور رشته مدیریت دولتی سال ۹۸ در اسفند ماه که بعد تراز بالای ۲۰۰۰ آوردید رفتید انتخاب رشته در سامانه دانشگاه آزاد و بعد رفتید گرایش مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و قبول شدید!! اگر غیر این هست که دیگه حرفی نیست… ادامه نظر»

امیر
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۵۸ ب٫ظ

دوباره امسال مدیریت فرهنگی از گرایشهای مدیریت دولتی حذف شده ؟

فقط جهت اطلاع
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۱۶ ب٫ظ

جهت اطلاع طبق تجارب قبلی وقتی برای مصاحبه دعوت بشید ، هر درصدی که آزمون داشته باشه مهم نیست . مهم مصاحبه اس و همه چیز تو مصاحبه تعیین میشه حالا چه ۳۰ درصد چه ۵۰ درصد .در حقیقت آزمون فقط یه سکوی پرش برای مصاحبه اس . و نهایتا این مصاحبه اس که قبولی یا رد شما رو مشخص میکنه . بهترین رتبه رو هم که تو آزمون بیارید بعدش دیگه مهم نیست . فقط مصاحبه . موفق و موید باشید

رضا
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۰۳ ب٫ظ

پس چی شد سهم ۳۰ درصدی آزمون ؟ باز شروع شد بلاتکلیفی ما …

sasy
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۶:۱۰ ب٫ظ

اینا که گفته بودن سهم آزمون کتبی ۳۰ درصده پس چی شد این همه قول ؟

مهدی
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۸:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  sasy

وقتی سهم آزمون کم بشه، آشنابازی و… هم زیاد میشه
اتفاقا در شرایطی که کشور ما داره همون آزمون عادلانه ترین شیوه‌اس

رضا
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

نه اینطور نیست وقتی رزومه داشته باشی خدا میزنه تو سر اونی که تورو رد کنه من اینو با چشمام دیدم .

saeed
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۸:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  sasy

باید سهم آزمون کتبی هشتاد تا نود باشد.

حمید
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۶:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  saeed

۹۰ درصد سهم کتبی موافقم

حامد
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۵۲ ب٫ظ

سلام.
اگر واقعاً طبق قانون ۲۰ درصد نمره کل مربوط به سوابق آموزشی- پژوهشی و فناوری هست، چرا غیرمتمرکز و توسط دانشگاه ها ارزیابی میشه و می بینیم که هر دانشگاه هم متاسفانه حسب معیارها و دلبخواه خودش، نمره متفاوتی برای این امر در نظر میگیره؟!!

Sasy
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۳۳ ب٫ظ

سلام‌
ای وای چرا سهم آزمون کتبی همون ۵۰ درصده ؟ ای کاش میشد ۳۰ درصد و راحتر قبول میشدیم

رفیق Sasy
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  Sasy

جناب ساسی
به نظرم امسال هم شرکت نکن.
منتظر باش شاید سال ۱۴۰۲ کنکور برداشته بشه. امسال که هرچی منتظر موندی به خواستت نرسیدی :)

Graphic
شهریور ۱۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۶ ب٫ظ

جالبه این طرح‌واره! واسه ‌پژوهش محوره اونوقت یه جورایی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مصاحبه‌ی ما شده!

Graphic
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

بله

ا
شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ ۷:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

دقیقاً

ویکتاریون
شهریور ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

پروپوزال پژوهش محور فکر کنم خیلی حرفه ای تر باید باشه. یعنی در حدیه که بتونه حامی مالی جذب کنه( حالا نمی دونم خود داوطلب باید اسپانسر پیدا کنه یا دانشگاه معرفی می کنه.)
منتها پروپوزال برای دوره های معمول هم امتیاز بالایی داره و با توجه به سیاست تقاضامحور شدن، امتیازش بالاتر هم میره. مثلا توی جدول بدون آزمون شهید بهشتی،” همراستایی زمینه پژوهش داوطلب با اولویت‌های علمی اعضای گروه” ۱۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز کلی رو به خودش اختصاص داده بود. که میشد نصف امتیاز از ۳۰ امتیاز مصاحبه.
اینکه چه قدر سختگیرانه سوال کنن یا فقط زمینه رو بپرسن، ممکنه بستگی داشته باشه به ارشد رشته. برای اونایی که ارشدشون یه مقدار عملی تره و بخش تئوریش در حد پیشینه ی موضوعه، سوالای پروپوزال ممکنه ساده تر باشه. ولی برای رشته هایی که توی ارشد هم نیاز به مبانی نظری و شرح دقیق روش تحقیق داشتن؛ منطقیه که سوال ها سخت تر باشه.

Graphic
شهریور ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

آهان اونو نمیدونستم
ولی آره دیگه فکر کنم واسه ما هم نصف امتیاز مصاحبه واقعا واسه همین پروپوزال شده
متاسفانه توی رشته پژوهش هنر مُد شده اگه ربطش ندی به یه نظریه فلسفی انگار ارزشی نداره اون کار
حالا اکثر این کارا هم هیچ چیز جدیدی نداره و فقط ترفندشو یاد گرفتن بازی با مقالات و پژوهش‌های قبل رو تکرار کردن و ژستِ فلسفی گرفتن!
تعداد محدودی از دانشگاه‌ها هستن که رویکردشون فلسفی نیست و هم‌راستای علاقه منه مثل دانشگاه تهران..
آدمو مجبور میکنن واسه قبول شدن پروپوزالی ارائه بدی که دوسش نداری چون باید در راستای علاقه‌ی اونا باشه!

ویکتاریون
شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ ۴:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

این ترند شدن یه رویکرد یا روش خاص یه بخشیش جهانیه. توی همه ی رشته ها هست. مثلا الان دیپ لرنینگ و ماشین لرنینگ توی همه ی مهندسیا ترنده. خیلیا می یان کاری که قبلا انجام شده رو باهاش دوباره تست می کنن. یا موضوع های مربوط به توسعه ی پایدار توی همه ی رشته ها مده. حالا مهم نیست واقعا چه کار می کنی، یه تگ پایدار می زنی به کار و حاشیه ی امن برات درست میشه. یا توی هنر نقد فمینیسیتی مده، هر گوشه ی تاریخ رو بگیری آلترناتیو فمینیستیش اومده بیرون. یا دانشجوهایی که از این ورا میرن یا هنرمندای این طرف وقتی میرن خارج خیلی رویکردهای نئواورینتال پیدا می کنن چون طرفدار داره و مطرح میشن. تا حدیش خوبه به هرحال باعث میشه توی حوزه هایی حرف نگفته نمونه و رشد کنن. ولی خب یه بخش زیادیش راحت کردن کاره. حدس می زنم رویکرد فلسفی داشتن توی هنر تا حد زیادی آدم رو از دردسر تحقیق میدانی و همینطور بررسی منابع پراکنده ی دست اول راحت می کنه. ضمن این که یه قالب برای تحلیل میده و ظاهرش رو از ابتدایی بودن در میاره. بعد هم این قدرتی که اصطلاحات تخصصی اون رویکرد فلسفی داره باعث میشه استادا از هم کم نیارن و کار راحت تر( لااقل داخل) چاپ بشه. باورشون اینه که داور دیگه کار به درستی اصل یافته هات نداره. پس ضروری نیست دانشش رو داشته باشه. چک می کنه اون روش رو درست کار کردی یا نه. یعنی همه جوره ریسک نتیجه… ادامه نظر»

Graphic
شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

کاملا درسته خیلیا هم دقیقا بخاطر همین چیزایی که گفتی ترجیح میدن این رویکردهارو ولی من عاشق همین تحقیقات میدانی و پیدا کردن منابع دست اولم:)
باورت نمیشه حتی توی زمینه نشانه‌شناسی هم درسی که یه ترم داشتیم استاد نتونست از یه جایی به بعد به پروژه‌ای که داشتم کمک کنه معرفیم کرد به دکتر شعیری که جواب سوالامو بگیرم..! اونوقت همین استادی که در حد پروژه کلاسی یه دانشجوی ارشد اطلاعات نداره زمینه کاریشو توی لیست اساتید مصاحبه کننده میزنه نشانه‌شناسی!! رویکردهای فلسفی هنر هم اکثرشون اینجوریه خیلی‌هاشون سواد کافی اون زمینه رو ندارن واقعا ولی اصرار دارن روش:))

ویکتاریون
شهریور ۱۵, ۱۴۰۰ ۳:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  Graphic

میشه برای جاهایی که مجبوری از رویکردهای فلسفی ای که خیلی فلسفی نیستن استفاده کنی. اگر با موضوع جور در بیان البته‌. مثل فلسفه تحلیلی، تبارشناسی، نومینالیسم… اینا خیلی لفاظی ندارن به نظرم و انعطافشون هم زیاده.
+ یه روش یا منبع برای تحلیل تصویر می تونی به من معرفی کنی؟ تحلیل عمیق و هرمنوتیکی و نشانه شناسی لازم ندارم. فقط می خوام اطلاعات بیشتر و منسجم تری رو از عکس یا طرح استخراج کنم. یعنی روشش از “زل زدن به عکس” حرفه ای تر باشه کافیه برام. :))
روش فان لیوون رو نگاه کردم ولی برای تصویرهایی با سوژه های انسانی مناسب تره. سوژه های من جاندار نیستن.

Graphic
شهریور ۱۵, ۱۴۰۰ ۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

آره باید همین کارو کنم..
راستش منم همین روش‌های فنومنولوژی و اینا رو میخاستم پیشنهاد بدم ولی میگی نمیخای خیلی عمیق شه، به روش آیکونولوژی هم میشه ولی باز تهش به معنای پنهان اون اثر میخاد برسه نمیدونم در چه حد میخای تحلیل شه
پیشنهاد میکنم در کل واسه خوانش تصویر، کتاب «روش و روش شناسی تحلیل تصویر» نوشته «ژیلیان رز» رو ببینی کتاب خوبیه، فکر کنم مناسب چیزی که میخای باشه

ویکتاریون
شهریور ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

آره دنبال هدف ساده تری هستم. اینکه چه کیفیاتی توی اون تصویر می تونه/ می تونسته، مخاطب حرفه ای و نیمه حرفه ای( طراح، هنرمند) رو ناخودآگاه تحت تاثیر قرار داده باشه. وقتی یه تصویر مربوط به رشته ی خودت رو می ‌‌‌‌بینی لزوما دنبال معانی پنهان نیستی، اما اینطور هم نیست که فقط به فرم توجه کنی. ناخودآگاه ازش ایده می گیری و عواملی توی اون تصویر به برداشتت جهت میده. می خوام این عوامل رو راحت تر شناسایی و دسته بندی کنم.
کتابی که گفتی خوشبختانه انگلیسیش هم هست و به نظرم تحلیل محتوا و تحلیل گفتمانش بتونه کمک کنه. مرسی. منتها تو از ترجمه ش راضی هستی؟ چون حجمش برای منبع فرعی خیلیه. اگر خوبه ترجمه رو بخرم.

Graphic
شهریور ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

آره تحلیل گفتمان مبحث جالبیه و میتونی مقاله‌های زیادی هم ببینی که با این رویکرد یه اثری رو تحلیل کردن، من فقط فارسیشو خوندم:| به نظرم خوبه یعنی منکه مشکلی نداشتم باهاش البته الان کتابم دستم نیست بخام دوباره ببینم یا مقایسه کنم چون نصف کتابام هنوز تهرانه:)) استادیی هم که اینو معرفی کرده بود بهم همین ترجمش بود که گفت خوبه

ویکتاریون
شهریور ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

مرسیی.
منم تمام کتاب های فارسی که برای رساله م خریده بودم مونده تهران. روحیه ش رو نداشتم که برم بیارمشون. :|

Graphic
شهریور ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

هِعییی روزگار..
خواهش میکنمم امیدوارم مفید باشه واست:)

داوطلب
شهریور ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

ویکتاریون و گرافیک شما قبول شدید امسال؟اسمتونو موقع کامنتهای قبل آزمون میدیدم،من قبول نشدم متاسفانه اماانشالله که شما قبول شده باشید.