موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان دکتری در انتظار تخصیص بودجه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بودجه ۵۰ میلیارد تومانی طرح پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری هنوز تخصیص نیافته است.

رضا نقی زاده در گفتگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سوال که پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان دکتری به کجا رسید و از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان دکتری یکی از مهترین برنامه های تحولی است که در وزارت علوم پیش بینی شده و در برنامه های وزیر علوم آقا زلفی گل نیز به صورت شفاف و ویژه به این‌ مهم اشاره شده که داتشجویان دکتری باید براساس برنامه گرنت محور جذب شوند و برای آن‌ها حقوق ماهیانه ای در نظر گرفته شود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ ، بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: این بودجه از محل درآمدهای دولت قابل پرداخت است و تلاش های مختلفی هم در مجلس و وزارت علوم انجام شده و پیگیری های متعددی از سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص این اعتبار و یا بخشی از آن صورت گرفته است اما تاکنون هیچ واریزی صورت نگرفته است.

نقی زاده اظهار امیدواری کرد که با تخصیص این اعتبار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، این طرح برای دانشجویان دکتری روزانه اجرایی شود.

وی حقوق ماهیانه به دانشجویان دکتری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بعد از سال‌ها در بودجه ۱۴۰۰ مجلس، بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده و قرار است به دانشجویان پژوهشگر دکتری (روزانه) که به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند، حقوق ماهیانه پرداخت شود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: پیش بینی می‌شود به طور متوسط رقمی بالغ بر ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در سال توسط دانشگاه‌ها به هر دانشجوی دکتری پرداخت شود.

نقی‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار بود دانشجویان پژوهشگر دکتری بیمه شوند، آیا این موضوع به سرانجام رسید؟ گفت: در این رابطه اولویت این است که پژوهشگران از طریق ساز و کار دولتی بیمه شوند اما اگر به نتیجه نرسیم با مجلس و کمیسیون آموزش رایزنی خواهیم کرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

29 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادر
مهر ۲, ۱۴۰۰ ۴:۱۲ ب٫ظ

وام یه کمی زیاد کنین حقوق پیش کش . کلی ضامن وغیره می گیرید اونم وام هم به مکافات می دید حالا می خواید حقوق بدید ..بزک نمیر بهار میاد

محمد
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۸:۳۰ ب٫ظ

سلام چرا دانشجوی دکتری دانشگاه ازاد این همه شهریه باید بدهد به نظر شرم اور است دولت جدید باید انقلابی و جهادی عمل کند واقعا بی انصافی است باید شهریه حداقل نصف گردد هر چند همان هم زیاد است

سمر
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۴:۲۵ ب٫ظ

مگه دانشجویان دکتری شبانه و ازاد و بقیه موسسات از فضا اومدن که بودجه تخصیص نمیدید مگه همین وزارت علوم مسئول برگزاری ازموناشون نیست چرا از حقوق دانشجویان دفاع نمیکنید

یک
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۶:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  سمر

از خدامه به همه بدن. ولی فقط دانشجوی روزانه اجبار حضور تمام وقت داره. با بقیه کار ندارن.

چیستا
مهر ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  سمر

دوست گرامی من دانشجوی نخبه روزانه می شناسم که بخاطر عدم توانایی توی هزینه هایی مثل خوابگاه و رفت و اامد میره کارگری میکنه یا کسی دیگه که انصراف داده..خیلیاشونم دیدم که بخاطر اینکه جایی استخدام و جذب شدن و چون نیاز به حبوق داشتن از دکتری انصراف دادن. بچه های أزاد نفسشون از جای گرم بلند میشه.. کسی که توان پرجاخت اون همه شهریه داره … در ثانی اگر واقعا تحت فشار هستن بچه های ازاد خب بشینن برای دولتی بخونن با اصلا نخونن.. بچه های روزانه روز ب روز انصراف میدن !!! اینم بدونید بجه های روزانه پژوهش محور تمام تایم مفید روزشون اونم حدااقل چهار روز در هفته توی ازمایشگاها هستن…

باران
مهر ۳, ۱۴۰۰ ۸:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  چیستا

شما واقعا هنوز اطلاع ندارید بعضی رشته ها از لیسانس تا دکتری رو فقط آزاد پذیرش میکنه و کنکور دولتی هم شرکت کردن رتبه۱ هم شدن اما فقط رشته خودشون تونستن آزاد بخونن!!
پس این نگرش آزاد و دولتی و این بهتره اون بدتره منسوخ شده!! باید دید بازدهی دانشجو و تلاشش و طرح پیشنهادیش چگونه هست!
موفق باشید.

Dr
مهر ۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  باران

دکترا آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور بهتر است جمع شود…..بحث ولنگاری در سیستم است…..روزانه و شبانه را ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش دهند بجای اونها……وگرنه کیفیت آموزشی در اون دانشگاهها در مقطع دکترا اسفبار است…..

مری
مهر ۱, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  سمر

من خودم دکتری آزاد تهران خوندم خیلی سختی کشیدم تا تموم شد. هم کار کردم هم درس خوندم . ولی خدایی اگه آدم نداشته باشه سمت شبانه و آزاد و پردیس نمیره. خب مشخصه که روزانه ها داخلشون بچه هایی هست که کلی نیاز دارند بعدش بایست تمام وقت درس بخونن

یک
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۰۱ ب٫ظ

۵۰ میلیارد تقسیم بر ۴۰ میلیون (حداقل حقوق سالانه گفته شده) میشه ۱۲۵۰ نفر !!!!
به کی میخوان بدن اینو؟!؟!
حدود ۵۰۰۰۰ نفر دانشجوی دکتری روزانه داریم. اگه بخوان سالی ۴۰ میلیون بدهند، سالی ۲۰۰۰ میلیارد تومن بودجه میخواد.
سرکاریه

.......
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  یک

ترمی پرداخت میشه نه ماهی سالی ۱۲ تومن

tyr
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  .......

امان از توجیه

یک
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۳:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  .......

اونیکه میگی وام ویژه دکتری است الان دارن میدن. هر ترم ۶ میلیون. سالی ۱۲ میلیون. من دارم میگیرم. بعد فارغ التحصیلی باید پسش بدم. وامه وام میدونی چیه دیگه.
این حقوقه. میگن دانشجوی روزانه تمام وقته باید دانشگاه باشه هر روز. مثله یه کارمند. یعنی هر روز باید انگشت بزنی. گفتن اینکه نمیشه خیلی غیر انسانیه. یعنی بیست ساله دارن میگن. بعد گفتن بهشون حقوق بدیم. دیدن خیلی زیاد میشه بودجه کلفتی میشه اندازه بودجه صدا و سیما. کلا پیچوندن. الکی هرسال یه چیزی میگن وقت میخرن.
سال ۹۵ قرار بوده ماهی ۷۰۰ تومن حقوق بدن کردنش وام. اصن همون وام. ۷۰۰ تومن دلار ۳۵۰۰ تومنی میشه ۲۰۰ دلار. الان باید ماهی ۵ میلیون وام بدن یعنی ترمی ۳۰ میلیون یعنی سالی ۶۰ میلیون وام بدن تازه میشه معادل سال ۹۵. اصن وام بدن من راضیم بعدن پسشون میدم.
ولی عمرا همچین بودجه ای باشه.

ویکتاریون
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۳:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  یک

فکر کنم برای خودشونم واضح نیست. ولی دو تا راهنما هست توی حرفاش. یکی ” پژوهشگر بودن” که یعنی پروپوزالش تصویب شده باشه. که خب میشه دانشجوی سال سه و چهار. به قبل و بعدش نمیدن.
یکی دیگه هم “پذیرش گرنت محور” که خب به شکل های مختلف توی صحبتا و طرحاشون عنوان شده. ولی برداشت من اینه که اگر دانشجو یا استادی بتونن طوری پروژه تعریف کنن که از منابع خارج از دولت حمایت مالی جذب بکنه، دولت هم یه سهمی از خودش اضافه می کنه تحت عنوان حقوق دانشجو.

یک
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۵:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

بازم در اون صورت ۱۲۵۰ نفرن؟!

ویکتاریون
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۸:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  یک

دیگه باید ببینی چند نفر از عهده ی تعریف پروژه هایی با استانداردهایی که اینا می خوان بر میان.
تعداد پذیرش روزانه ی پارسال ۹ هزار نفر بوده. ، “شاخص هدف پارساهای دارای اعتبار پژوهشی کامل” دکترا، برای ۱۴۰۰، پنج درصد و ۱۴۰۲، پانزده درصد در نظر گرفته شده. این مبلغ هم ردیف بودجه ی ۱۴۰۰ هست.
دو تا ورودی ۱۸۰۰۰ نفر. پنج درصدشون میشه ۹۰۰ نفر! یعنی از نظر خودشون بودجه رو بالاتر از شاخص هدف گرفتن.( یا حالا پذیرش ۹۸ و ۹۷ بیشتر بوده.)

کامران
مهر ۱, ۱۴۰۰ ۴:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

با سلام.
از دید بنده هم کامل ترین نظر رو ویکتاریون نوشته. یعنی دانشجویی که پروپوزالش تصویب شده باشه و از طرفی هم به سنوات نرسیده باشه یعنی عملا میشه سال سوم و چهارم دوره دکتری.
از طرفی صندوق های حمایت های پژوهشی هم جدا هستند برای حمایت مالی که دانشجو یا استاد بتونن کمک مالی بگیرند. بنابراین احتمالا دانشجویان روزانه سراسری سال سه و چهار به شرط تصویب پروپوزال حقوق دریافت کنند. انصافا هم بسیار طرح به جایی هست. بنده خود بصورت تمام وقت در دانشگاه مشغول هستم و عملا مجبورم شغلی نداشته باشم. با فشار بالا وقتم صرف امور پژوهشی و حضور در آزمایشگاه و دانشگاه میشه درحالی که هیچ درآمدی هم ندارم.
امیدوارم که این طرح هرچه زودتر به مراحل نهایی و تخصیص بودجه نزدیک بشود.

چیستا
مهر ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  یک

برای پژوهش محور هاس. اونا واسه کاراشون خیلی وقتا مجبورن از جیب بدن.. بماند که تمام روز توی ازمایشگاه هستن و عملا وقت ازادی ندارن

ویکتاریون
مهر ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  چیستا

اگر برای پژوهش محور با تعریف فعلیش بود خیلی راحت و واضح می تونستن بگن و دیگه انقدر تبلیغات و مانور نداشت. در صورتی که استاد و دانشجوی آموزشی- پژوهشی هم می تونن پروژه ی گرنت بگیر! تعریف کنن و تمام وقت کار کنن. من دانشجوی این مدلی می شناسم که بلافاصله بعدش هم برای پستداک پذیرفتنش. فرقش با پژوهش محور فقط در اینه که پروژه از ترم ۴ تعریف شد به جای ترم اول.
هرچند چیزی که شما می گی در نهایت درست درمیاد. اینا برای اجرایی کردن تقاضامحوری، باید ساختارهای فعلی آموزشی-پژوهشی/ پژوهش محور و روزانه/ شبانه رو به هم بزنن و از اول بر مبنای محل تامین اعتبار ( گرنت کامل/ جزیی/ بدون گرنت و از جیب شخص)تعریف کنن.

باران
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

بسیار طرح عالی هست
همین که این تفکر داره جا میوفته عالی هست
لطفا آیه یاس نخونید! تا امروز همچین طرحی نبود و الان هست و این بسیار امیدوار کننده هست و نوید بخش برای دانشجویان دکتری تا سال آینده هم نهایی بشود عالی هست.

عرفان
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۵ ق٫ظ

یه فکری برای شهریه های سرسام آور داشگاه آزاد و پردیس‌ها و دورهای شبانه انجام دهید، مردم ایران را بر اساس حقوق و سطح درآمد کشور خودمان بسنجید نه بر اساس استانداردهای جهانی

پیمان
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۹ ق٫ظ

بزک نگو بهار میاد…

هایدی
مهر ۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  پیمان

بزک نمیر بهار میاد:)

داوطلب دکترا
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۳ ق٫ظ

ما کارمون تو این کشور شده انتظار انتظار انتظار

مهتاب
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۹:۳۰ ق٫ظ

به دانشجویان دانشگاه آزاد هم میدن؟‍♀️

tyr
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  مهتاب

بله به همه وزارت علومی ها

Abz
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  مهتاب

فقط روزانه

مهتاب
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۹:۲۸ ق٫ظ

بیمه تامین اجتماعی چطور؟

داوطلب دکتری
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۹:۱۱ ق٫ظ

درود
از مبلغی که در نظر گرفتند، کمی دور از انتظار میآد پرداخت کنند ….. اگر میگفتند سالی ۶ میلیون تومان، میشد امیدوار بود :-))))))))D

سلام
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۹:۳۴ ق٫ظ

البته این هزینه اگر هم بنا باشد پرداخت شود، به دانشجویان دکترایی می دهند که پروژه های مشارکتی با مثلا یک شرکت دارند و یا آن هایی که کار عملی و آزمایشگاهی می کنند. شک ندارم چنین حقوقی حتی یک ریال به همه ی دانشجویان دکترا نمی دهند. کاش به قول شما هزینه را معقول تر اعلام می کردند و طوری تقسیم می کردند که اکثریت را شامل شود.