موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ناهماهنگی میزان پذیرش دکتری تخصصی با نیاز کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: علت اصلی افزایش ظرفیت دوره‌های دکتری تخصصی جلوگیری از مهاجرت علاقه‌مندان به تحصیل است و با نیاز کشور به دانش‌آموختگان این دوره تناسبی ندارد.

محمدعلی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه تهران اظهار کرد: مشاهده شده که اغلب فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران توانسته اند با کسب مهارت‌های علمی و عملی و اجتماعی مشاغل مناسبی را کسب کنند.

او افزود: بحث «اشتغال» به این بستگی دارد که سنوات بعد از فارغ التحصیلی چند سال است؟ برای مثال، از نظر علمی درست نیست که اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را بلافاصله بعد از دانش آموختگی رصد کنیم؛ بنابراین انجام این روند ۲ الی ۳ سال بعد از اینکه دانشجو درسش تمام شد می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

لزوم ایجاد شاخص‌های مناسب برای رشته‌های تحصیلی

زارع چاهوکی درباره تاثیر افزایش دانشجویان دکتر بر روند کاهش اشتغال فارغ التحصیلان گفت: برای رشته‌های تحصیلی باید شاخص‌های مناسبی داشته باشیم تا متناسب با آن‌ها ظرفیت رشته‌های مورد نیاز جامعه را مشخص کنیم، اما متاسفانه به دلایل گوناگون به خصوص مهاجرت دانشجویان کارشناسی و ارشد برای ادامه تحصیل در کشور‌های دیگر این موضوع به خوبی ساماندهی نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: شاید یکی از دلایل اصلی اینکه ظرفیت و پذیرش دوره دکتری در ایران افزایش یافته این باشد که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری زیاد مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین باید جلوی خروج دانشجویان کارشناسی از کشور را بگیریم و تمایل آن‌ها را برای ادامه تحصیل در خود کشور افزایش دهیم.

زارع چاهوکی گفت: در حال حاضر تفاوت زیادی بین دانشجویان مقطع دکتری با آنچه که در کشور نیاز داریم، وجود دارد. نکته قابل توجه این است که در بحث افزایش اشتغال بیشتر به نیرو‌های کارشناس و تکنسین نیاز داریم تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری؛ بنابراین برای مقطع دکتری باید تنها ظرفیت موسسات آموزشی و پژوهشی محل اشتغال باشد که آن هم بسیار محدود است.

اشتغال؛ موضوع محوری کشور طی سال های اخیر

گفتنی است که طی سال‌های اخیر، اشتغال در کشور یک موضوع محوری و حائز اهمیت بوده و  اطلاعات دقیق از برنامه های مختلفی برای بهبود آن به اجرا گذاشته شده است. مسلما وضع موجود می تواند ابزار مناسبی برای تصمیم گیری ها در این حوزه باشد.

نرخ بیکاری که عبارت است از درصد نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال شاغل و بیکار، در دهه های ۸۰ و ۹۰ ارائه شده است. نر خ بیکاری وضعیت متفاوتی در سال‌های مختلف داشته است. در سال ۱۳۸۶ و  در سال ۱۳۸۹ افزایش ۱۳۸۷ نرخ بیکاری در کشور کاهش چشمگیری می یابد ولی مجددا  در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ افزایش و در سال ۱۳۹۸ می یابد و پس از آن با شیب نزولی مجددا کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره های تحصیلی در سال ۱۳۹۷، برای گروه مردان و زنان در کل کشور ۳/۱۸ درصد، برای گروه مردان ۱/۱۳ درصد و برای گروه زنان ۷/۲۸ درصد بوده است. از حدود ۲/۱۳ میلیون نفر جمعیت فارغ التحصیل دوره های عالی حدود ۶/۷ میلیون نفر فعال اقتصادی بوده که از این تعداد ۲/۶ میلیون نفر شاغل و ۴/۱ میلیون نفر بیکار هستند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

27 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرتا
شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۳:۳۰ ب٫ظ

سلام
من ۲ سال هست که در یکی از رشته های فنی دارم شرکت می کنم در آزمون دکتری.پارسال کاهش ظرفیت شدیدا در دوره های شبانه و شهریه پرداز بود که در رشته ما پذیرش نوبت دوم فقط یک نفر بود برای هر رشته محل.
ولی مطلب خیلی مهمتر از ظرفیت که به نظر من داوطلبین رو اذیت می کنه بحث برقراری دوباره قانون حد نصاب تراز برای دانشگاه هاست.طبق این قانون شرکت کنندگان خیلی محدود خواهند شد.

حنا
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۳:۲۱ ب٫ظ

تو رو خدا ظرفیت یک سری از گرایش ها که خیلی وقته پذیرش در اونها کمه زیاد کنین. تا کی صبر کنیم

مهدی
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۹ ب٫ظ

رشته هایی مثل روانشناسی اشباعن ولی تو رشته های علوم‌ پایه و مهتدسی ظرفیت باید بالا بره

مهدی
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۱۸ ب٫ظ

تو بعضی رشته ها مثل روانشناسی اشباعه واقعا ولی خیلی رشته ها واقعا نیازه ظرفیت بالا بره

محسن
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۷:۴۲ ق٫ظ

بله منم تائید میکنم. نه کار آزاد درسته و نه دولتی ها که داوطلبین با هزار امید و آرزو رو به بازی گرفتن. البته من دیدم که تو رشته های فنی مهندسی مثل کارشناسی ارشد ظرفیت داشتن و خیلی گسترده برداشتن و این کاهش رو رشته های انسانی بوده.
در مورد دانشگاه آزاد من خودم هیچوقت آزادی نبودم و برای تراز اول ها هستم ، درسته که دیمی بر میدارن و هیات علمی متناسب دکتری هم ندارن ولی مثل قیف می مانند

سهیلا
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۱:۳۹ ق٫ظ

عاجزانه از وزارت علوم خواهش میکنیم که با تکمیل ظرفیت دانشگاهها برای مقطع دکتری موافقت کنند .چرا دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت داره ما نداریم

رویا
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۵:۲۷ ب٫ظ

سلام منم با رتبه ۶٠٠ نتونستم هیج جا قبول شم کجا افزایش دادن ظرفیت رو؟ به نظرتون تکمیل ظرفیت میشه امسال؟

جاسم
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۸:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  رویا

۶۰۰ رتبه خوبی نیست !‌

مریم
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  رویا

آخه ۶۰۰؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه توقعی دارینا!!!!!!!

رویا
شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

برای دانشگاه ازاد قابل قبول نیس؟

رها
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  رویا

من دیگه حرفی ندارم

علی
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۱ ق٫ظ

دانشگاه آزاد نابود کرده رشته های مدیریتی را،، کل شهرستان ها امسال ۱۹ نفر ظرفیت روزانه گرایش مدیریت دولتی داشتن، یه دانشگاه آزاد به تنهایی در یک شهر۱۱ نفر پذیرش کرده،، جلو این و بگیرن، ،

باران
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  علی

میزان ظرفیت اگر ۵۰ برابر این میزان هم باشد ربطی به لیاقت و کار پیدا کردن اشخاص ندارد! انقدر این دنیا بزرگ هست که جا برای شکوفای ورشد استعدادها همواره وجود داشته باشد . کافیه ذهنمون رو از کوچک بودن نجات بدیم . همه ایران بشوند دکتر ایرادش چیه؟!! اگر بر اساس توانایی ها باشد! شما جایگاه خودتون رو پیدا کنید نگران افزایش ظرفیت نباشید . چه بسا که دوسال وحشتناک کاهش ظرفیت وجود داشته حداقل در رشته بنده که اینگونه بوده. موفق باشید.

مهرداد
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  باران

یه عادتی بدی که داریم و هیچ جای دنیا پیدا نمیشه اینه که مثلا چون من دانشگاه قبول شدم حالا دکتر شدم پس من باسوادم من باید کار گیرم بیاد و هیچ کس دیگه هم نباید قبول بشه باید شرایط سخت بشه که شخص دیگری قبول نشه ! حالا برعکس کن شرایطو ( طرف پشت کنکور دکتری یا قبولی دکتری مونده ) میشه این ، ای وای ظرفیت افزایش بدین ، من هزار تا امید دارم من زحمتکشم حق خوریه ، این پردیس ها را منحل کنید ، افزایش ظرفیت بدین ….. قسمت طنز ماجرا اینجاست ، الان بهونه کار پیدا نشدن یا کار نداشتن میگن ظرفیت بالای دکتراست ، آخه وزارت علوم چه ربطی به کار داره ! بازار کار لیاقت تخصص و تجربه میخواد ( تو همه جای عالم هستی ) صرفا مدرک داشته باشی سواد تئوری خوب که برو هیبت علمی شو یا بزن تو کار تدریس ، مثل بقیه دانشجو های روزانه و گرنه بازار کار لنگ مدرک و سواد تئوری تو که نیست …. میبنی یه اوستا کار بیسواد ده برابر تو دکتر پول در میاره !

جاسم
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۸:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  علی

چه ربطی داره ؟!

محسن
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸ ب٫ظ

من دفترچه ها بررسی کردم، متاسفانه تیغ کاهش ظرفیت رو بردن رو رشته های انسانی . بعضی ها نا نصف کاهش داشته

آقازاده
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۸:۲۸ ب٫ظ

اشتغال افراد چه دخلی به وزارت علوم دارد؟

احمدی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۷:۵۱ ب٫ظ

یعنی امسال برای ۱۴۰۱ تعداد برای پذیرش بر چه اساسیه؟

سپیده
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۶:۳۸ ب٫ظ

با رتبه ۴۰۰ هیچ روز و شبی نیاوردم امسال. سال گذشته با این رتبه روزانه شهرستان و شبانه تهران دعوت میشدن لاقل. کجا ظرفیت زیاده!!!! لاقل دعوت به مصاحبه نشدم دلم خوش باشه… والاااا بخدا

جاسم
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۸:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  سپیده

۴۰۰ دعوت شدی؟ روزانه؟ عجیبه

Zahra
شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  جاسم

والا ۴۰۰ برای شبانه هم زیاده.رتبتون خوب نبوده اصلا.حتی یک چهارمشم شانس قبولی نداره چه برسه ۴۰۰

مهدی
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۵:۴۸ ب٫ظ

مناسفانه ظرفیت های پردیس و بین الملل و غیره بهمراه پیام نور و غیرانتفاعی وازاد خیلی زیاد شده و باعث شده هم بشن دکتر. نکنید ترو خدا

مهرداد
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

شما نمی‌خواد نگران باشید ! دانشجویان پردیس همشون کار دارند و اگر کار نداشته باشند اصلا نمیتونن شهریه سنگین پردیس پرداخت کنند ! پس قبل اینکه شروع کنند به درس خوندن ،بازار کار موفق خودشون دارند ،پس جای کسی تنگ نکردند.بحث اپلای هم باز دانشجویان پردیس موفق تر هستند نسبت به روزانه ،طبق آمار خود دانشگاه مادر (حالا فاند می‌گیرند یا پولشو میدند به ما ربطی نداره ! کار کرده هزینه تحصیلشو بخواد داخل یا خارج کشور پرداخت می‌کنه ) پس دانشجویان پردیس علنا لنگ افزایش یا کاهش ظرفیت نیستند. آدم به فکر خودش باشه بهتره تا بهونه آوردن که شاید هر جا کار پیدا نمیکنه بگه پارتی بازیه حق خوریه !!!!

محسن
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۵:۰۷ ب٫ظ

امسال که دولتی ها افتضاح بود، تو بعضی رشته گرایشهای مهم و اصلی هم به چند ده نمی رسید.

خسته
مهر ۶, ۱۴۰۰ ۱:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

والا با رتبه ۳۳ انتخاب آخرم در اومدم روزانه یعنی وقتی دیدم نابود شدم تراز ۴۰۰۰ در رشته شیمی آلی خیلی اعصابم خورد شد رزومه بد نبود فقط مدرک زبان نداشتم تمامی دانشگاه های انتخابی به جز یک دانشگاه زیر حد نصاب بهم نمره داده بودن واقعا تعجب کردم. بعد اعتراض به سازمان سنجش پاسخ که دادند این بود که بر اساس آزمون کتبی و نمره عملی موسسه ها به شما نمره داده شده

مریم
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۴:۲۸ ب٫ظ

کجا پذیرش زیاده. من چند ساله بابت نبود پذیرش در دانشگاه و گرایشم نتونستم.

##
شهریور ۲۶, ۱۴۰۰ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

چیو نتونستی؟