موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ایجاد سیستم جدید پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استاد محور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزیر علوم از تغییر سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: تصمیم گرفتیم در کنار سیستم پذیرش فعلی، سیستم جدید پذیرش ارشد و دکتری را به صورت استاد محور راه اندازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه الزهرا که چهارشنبه ۲۸ مهرماه برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که رهبری به خوبی آن را تبیین کردند؛ یک رفع نیازهای جامعه و دو دست یابی به مرجعیت علمی. خدا رو شکر می کنیم بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه‌های ما در حوزه مرجعیت علمی گام برداشتند و اکنون قریب به ۱۰۰ مجله جمهوری اسلامی ایران در ISI و اسکوپوس نمایه می‌شوند.

وی افزود: ما در زمینه مرجعیت علمی توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم اما در زمینه اثرگذاری و رفع نیازهای جامعه، آنچه انتظار می‌رفت برآورده نشده است. البته این به دلیل کم کاری دانشمندان نیست بلکه به این دلیل است که سیستم انگیزش ما اینگونه نبوده که جامعه دانشگاهی را به آن سمت هدایت کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در دوره جدید به دنبال راه اندازی سیستمی هستیم که نیازهای کشور نمایه شود و در معرض دید هیات علمی و دانشجویان قرار گیرد، گفت: با این اقدام، رساله ها و پایان نامه در این راستا تعریف شود و ما هم حمایت های ویژه ای می کنیم و سیستم های ترغیبی و تشویقی را به کار خواهیم گرفت.

زلفی گل با بیان اینکه در سیستم پژوهش و تحقیقات، تحکم‌ جواب نمی دهد بلکه ترغیب و تشویق جواب می دهد، گفت: برای اینکه سیستم پژوهشی کشور را به سمت نیازها هدایت کنیم چند راهکار دارد؛ یک اینکه رانت را حذف کنیم. به عنوان مثال یک فرد هیات علمی شناخته شده طرحی بدهد و پذیرفته شود ولی یک فرد شناخته نشده نتواند پایان نامه خود در راستای رفع نیازها تعریف کند.

وی ادامه داد: در برنامه ای که به مجلس ارائه کردم، نظام ملی پیشنهادات را طرح کردم در حدود ۲ ماه گروه های مختلفی بر روی این طرح متمرکز شده اند. در همین راستا بنا داریم سامانه نظام پیشنهادات را اجرایی کنیم به این صورت که نیازها در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می شود و بعد از تصویب به اساتید، دانشجوی پژوهشگر اختصاص داده می شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در راستای تحقق مرجعیت علمی باید پای خود را از دایره بیرون بگذاریم و حتما نباید خود را در قالب قوانین موجود قرار دهیم؛ قوانین موجود وحی منزل نیست بلکه می توانیم آن ها را بازآرایی کنیم.

زلفی گل با اعلام اینکه تصمیم گرفتیم سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری را استاد محور کنیم و البته سیستم قبل را هم نگه می داریم، گفت: در سیستم جدید قرار است هر استادی در سازمان سنجش کد داشته باشد و دانشجو استاد را از سازمان سنجش انتخاب می کند نه اینکه دانشگاه را انتخاب کند و دانشجویان بین اساتید توزیع شود.

وزیر علوم افزود: تلاش می کنیم سالانه تا ۵ درصد از مجلات تحت نمایه های بین المللی قرار دهیم؛ مقالاتی که چاپ می شود رتبه ما بالا می رود و زمین بازی برای ورود محققان بین المللی ایجاد می کنیم. همچنین از مجلاتی که بین المللی هستند حمایت ویژه می کنیم‌ تا سایرین ترغیب شوند.

وی افزود: سخت اعتقاد دارم دانشگاه الزهرا نماد دانشگاه فرهیخته بانوان کشور است. از معاون اداری مالی وزارتخانه می خواهم، هر کاری از دستشان برمی آید برای رشد و پیشرفت دانشگاه الزهرا انجام دهد؛ چون نمونه ای ندارد تبعیضی هم اتفاق نخواهد افتاد.

زلفی گل یادآور شد: بنا داریم در لایحه بودجه سال آینده دانشگاه الزهرا به ۱۳ دانشگاه بزرگ که اعتبار ویژه ای برای آن ها گذاشته می شود، بپیوندد.

وزیر علوم خطاب به دانشگاه ها تاکید کرد: یکی از کارهایی که دانشگاه ها باید انجام دهند، نیازآفرینی است؛ نباید فقط به مزیت های نسبی فکر کنیم بلکه باید برای چیزهایی که نداریم تلاش کنیم. همچنین مزیت سازی باید در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد.

وی افزود: یک پژوهشگر خوب باید خوب آموزش دیده باشد؛ دانشگاه ها کلاس های درس کارشناسی را فراموش نکنند و همه توجه را به دوره های تحصیلات ندهند. اگر از این دوره غافل شویم غافله را باختیم. بهترین اساتید ما باید در دوره کارشناسی به خصوص دروس علوم پایه را تدریس کنند.

زلفی گل عنوان کرد: اساتید می توانند بسته های آموزشی آفلاین را به عنوان بسته تکمیلی در اختیار دانشجویان قرار دهند و دانشگاه ها می توانند درصد موظفی اساتید را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم به خوبی نتوانسته از ظرفیت انجمن ها استفاده کند، گفت: با سیستم تشویقی میتوان از پتانسیل انجمن ها استفاده کرد به طور مثال چرا باید برای تدریس از ترجمه کتاب های خارجی استفاده کنیم؟ انجمن ها می توانند برای هر درس رشته خود کتاب تالیف کنند. به طور مثال در رشته علوم انسانی باید کتاب با توجه به فرهنگ خودمان تالیف کرد.

وی افزود: وزارت علوم باید از ظرفیت دانشگاه ها دانشجویان و دانش پژوهان در راستای توسعه همه جانبه علمی بهره ببرد. توسعه هم با توصیه اتفاق نمی افتد؛ توسعه با قوانین و مقرارت انجام شدنی است. باید برای اهدافی که مد نظرمان است آیین نامه و مقرارت تدوین و طراحی و نظارت کنیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

32 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه فردوسی
بهمن ۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

سلام .نه نفرمایید بزرگوار من تحقیق کردم اگر کسی بتواند دارد این مرحله شود یعنی به یک نتیجه وهدف عالی جهت مشکلات جامعه خیلی نزدیک شده ایم این که فقط چندتا کتاب رو به زور حافظه بخونیم وفقط به فکر نمره وپاس کردن باشیم اصلا البته به نظر من که کلا به پزوهش راخیلی علاقه دارم این طرح عملی شود مایه بسی خرسندی وپیام اور پیشرفت کشور است از بزرگوارانی که دراین حیطه وتهیه ی بستری جهت به ثمر نشستن ایده ها من تبریک عرض می نمایم حفط کردن وکار کردن که به صورت تئوری در مغزها مثل یک ظرف لبریز شود اخه چه مشکلی راحل میکند فقط گرفتن مدرک دکترا بدون زیر بنای پزوهشی رفع تکلیف است .

آرزو
آبان ۲۵, ۱۴۰۰ ۴:۱۵ ب٫ظ

خداروشکر از من گذشت

ناشناس
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶ ب٫ظ

الان این یعنی چی؟ بدتر شد؟ کسی چیزی فهمید؟ بازم یه جوری توضیح دادن که بتونن صدتا تبصره ازش دربیارن.

خسته
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۴:۱۱ ب٫ظ

خدا رو شکر قبول شدم والا اگر اینجوری بشه هر استاد دانشجوی خودش برمیداره شریف تا ابد تو شریف میمونه اونی هم که آزاد یا پیام نور تا آخر عمر میمونه همون جا این کجای عدالته؟ حتی ارشدطرف مجبور به تو دانشگاه خودش بمونه و نتواند پیشرفت کنه.منکه بعد دکترا می رم زیر نظر وزارت بهداشت دوباره میخونم

معماری
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۶:۲۸ ق٫ظ

استاد محور یعنی همون آموزش محور دیگه؟ استاد آموزش میده و تمام؟ عالی میشه اگه اینجوری باشه

یاسمن
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  معماری

حدس میزنم همین باشه

ویکتاریون
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  معماری

اون استادمحوری که میگی در برابر دانشجومحوره. این استادمحوری که میگه در مقابل دانشگاه محوره.

منگول
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

ایول ویکتاریون
جامع و مانع جواب دادی.

پدر ژپتو
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۶:۲۴ ب٫ظ

هنوز که قانون نشده اما با اطلاعات موجود به نظر نمیرسه ایده بدى باشه.

یاسمن
آبان ۲, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  پدر ژپتو

چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Sasy
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۴:۵۸ ب٫ظ

حالا این به نفع آقای ساسیه یا به ضررشه خخ‌

زینب
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱:۱۲ ب٫ظ

هر دم از این باغ بری میرسد
باز چه کلاهی برامون بافتن؟!!

رها
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۶ ب٫ظ

عجب

علی
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵ ق٫ظ

عوضش بدون فشار به دولت ، سطح درآمد اساتید بهبود پیدا می‌کنه

دخترباباجی
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

من که هر چی میخونم متوجه نمیشم میشه لطفا یه نفر توضیح بده

آتوسا
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹ ق٫ظ

آدم نمی دونه بخنده یا گریه کنه

رضا
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۱ ق٫ظ

من از دکتری انصراف دادم یعنی مجدد بخونم با این شرایط قول میدم دیگه نمیتونم ورود پیدا کنم به دانشگاه این طرح واقعا خیلی بده

ماندانا
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۶ ق٫ظ

درود،
الان که کنکور برگزار میشه اینجوری ه،
احتمالا آون موقع استادان فرهیخته تمام بچه محل ها رو هم میارن برای دوره ی دکتری

شما
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۹:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  ماندانا

فکر کنم دوره دکتری به صورت خانواده محور بشه

Maasi
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰ ق٫ظ

خب ما اساتیدو از کجا بشناسیم که انتخاب کنیم؟ شاید من نخوام با استاد تز ارشدم کار کنم یا اصلا مقطع دکتری رو تو دانشگاهی که ارشد بودم نمیخوام چطور میشه اونوقت؟

سمر
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۳ ق٫ظ

اسمشو نزارید استاد محور بزارید پارتی محور اینجوری بهتره تو رو خدا سهمیه های پذیرشو ندید دست استادا

Mahdi
مهر ۳۰, ۱۴۰۰ ۶:۰۵ ب٫ظ

سلام.
خدا رحم کنه عجب شیر تو شیری میشه.

حبه انگور
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۷:۱۷ ب٫ظ

من که متوجه نشدم. ولی هرچی هست ازما که گذشت…

ندا
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  حبه انگور

سلام حبه انگور بهت تبریک میگم خوشبحالت راحت شدی ما حالا فعلا امسالم هستیم

رامین
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۵:۲۵ ب٫ظ

آقای زلفی گل، طرحی بدید که عدالت‌محور باشه نه استاد‌محور، متاسفانه اساتید در روابط و سفارشات غرق شدن

Minoo
آبان ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  رامین

دقیقا

امیر علی
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۴:۰۰ ب٫ظ

من که متوجه نشدم

دانشجو
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ب٫ظ

حالا چرا استاد محور باید باشه؟؟؟!!!!

مجتبی
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

اونم پولیش مکنن میگن اینقدر بده استاد فلانی تا انتخابت کنه سیاست حقوق کم بده و بازاریابی جدید اساتید رونق بگیره

Graphic
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸ ق٫ظ

یعنی برای انتخاب دانشجو فقط همون یک استاد با یه کد تصمیم گیرنده میشه و درواقع هیئت ژوری‌ای وجود نداره؟!
بعد یعنی چی در کنار سیستم قبل..؟ یعنی هم کد اون دانشگاه رو انتخاب کنیم هم دوباره جدا کد یه استاد! چی میگن اینا

ویکتاریون
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۴:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  Graphic

منم متوجه نشدم. چون آدم بالاخره دانشجوی دانشگاهه نه استاد. مدرکش رو دانشگاه صادر می کنه نه استاد.

Graphic
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۵:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

چه گیری افتادیم دست اینا