موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اشتغال ۱۰۰ درصدی در ۷ رشته دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بر اساس نتایج طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها در سال ۱۴۰۰، برخی رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی بیشترین میزان اشتغال را برای فارغ التحصیلان دوره دکتری به همراه داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار حاصل از طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها (طرح پایش) در سال ۱۴۰۰، ۶۸ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی در این طرح مشارکت کردند.

در طرح رصد اشتغال دانش آموختگان معمولاً وضعیت اشتغال دانش آموختگان ۴ سال قبل به عنوان نمونه آماری مدنظر قرار می‌گیرد، بنابراین در سال جاری، وضعیت اشتغال دانش آموختگان ۴ سال قبل یعنی دانش آموختگان مهر سال ۱۳۹۵ الی شهریور سال ۱۳۹۶ مورد بررسی قرار گرفته است. در این پایش از دانشگاه‌ها خواسته شده حداقل ۹۰ درصد دانش آموختگان هر رشته برای این منظور مورد بررسی قرار گیرند.

بر اساس آماری که دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در اختیار خبرنگار مهر قرار داده، بیشترین درصد اشتغال در مقطع کاردانی مربوط به رشته‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی مواد و متالوژی و مکانیک بوده است. در حالی که در مقطع دکتری بیشترین درصد اشتغال مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و حسابداری بوده است.

در جداول زیر درصد اشتغال رشته‌های مختلف در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس طرح پایش در سال ۱۴۰۰ را مشاهده می‌کنید؛

عنوان رشته تحصیلی در مقطع کاردانیدرصد اشتغال
مهندسی کشاورزی۷۵ درصد
مهندسی مواد و متالوژی۷۰ درصد
مهندسی مکانیک۶۶ درصد
مهندسی عمران۶۱ درصد
مهندسی برق۴۷ درصد
مهندسی صنایع۴۳ درصد
تاریخ۴۰ درصد
مهندسی شیمی۳۰ درصد
مهندسی معماری۴ درصد

بر اساس جدول بالا، بیشترین درصد اشتغال در مقطع کاردانی مربوط به رشته‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی برق است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم کشاورزی هستند.

بیشترین میزان بیکاری در این مقطع نیز مربوط به رشته‌هایی نظیر علوم قرآنی، تاریخ و مانند آن است که بازار کار مناسبی را در کشور ندارند.

عنوان رشته تحصیلی در مقطع کارشناسیدرصد اشتغال
دامپزشکی و دامپروری۸۰ درصد
تربیت بدنی۶۸ درصد
حسابداری۶۵ درصد
مهندسی شیمی۶۵ درصد
هنر۶۳ درصد
مهندسی مکانیک۶۲ درصد
مدیریت۵۹ درصد
مهندی مواد و متالوژی۵۹ درصد
علوم اجتماعی۵۷ درصد
مهندسی صنایع۵۷ درصد
روانشناسی و علوم تربیتی۵۵ درصد
مهندسی کامپیوتر۵۲ درصد
فیزیک۵۰ درصد
مهندسی کشاورزی۵۰ درصد

بر اساس جدول بالا، بیشترین درصد اشتغال در مقطع کارشناسی مربوط به رشته‌های دامپزشکی و علوم دامی، تربیت بدنی، حسابداری، مهندسی شیمی، هنر، مهندسی مکانیک، مدیریت و … است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و دامپروری و دامپزشکی و علوم انسانی هستند.

همچنین کمترین میزان اشتغال در این مقطع مربوط به رشته‌های تاریخ، الهیات و حقوق، زیست شناسی و مهندسی منابع طبیعی است.

عنوان رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشددرصد اشتغال
مهندسی کامپیوتر۸۱ درصد
مهندسی صنایع۷۸ درصد
حسابداری۷۶ درصد
هنر۷۵ درصد
مهندسی برق۷۳ درصد
دامپزشکی و دامپروری۷۳ درصد
ریاضی۷۲ درصد
تربیت بدنی۶۹ درصد
علوم اجتماعی۶۹ درصد
روانشناسی و علوم تربیتی۶۸ درصد
مهندسی مکانیک۶۷ درصد
مهندسی مواد و متالوژی۶۷ درصد
مهندسی عمران۶۷ درصد
مدیریت۶۷ درصد
مهندسی هوافضا۶۶ درصد
مهندسی معماری۶۵ درصد

بیشترین درصد اشتغال در مقطع کارشناسی ارشد مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، حسابداری است در حالی که در سال ۱۳۹۹، مهندسی مکانیک، حسابداری و مهندسی برق بیشترین اشتغال را داشتند.

اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم انسانی است. برخی رشته‌ها مانند حسابداری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با درصد بالای از میزان اشتغال برخوردار بوده‌اند. بیشترین میزان بیکاری نیز مربوط به شاغلین با رشته‌های تاریخ، معارف اسلامی و مهندسی منابع طبیعی است.

عنوان رشته تحصیلی در مقطع دکتریدرصد اشتغال
مهندسی کامپیوتر۱۰۰ درصد
مهندسی صنایع۱۰۰ درصد
حسابداری۱۰۰ درصد
علوم اجتماعی۱۰۰ درصد
مدیریت۱۰۰ درصد
مهندسی هوافضا۱۰۰ درصد
مهندسی نفت۱۰۰ درصد
حقوق و معارف اسلامی۹۹ درصد
دامپزشکی و دامپروری۹۵ درصد
روانشناسی و علوم تربیتی۹۵ درصد
مهندسی مواد و متالوژی۹۴ درصد
مهندسی عمران۹۴ درصد
مهندسی مکانیک۹۲ درصد
مهندسی شیمی۸۹ درصد
مهندسی برق۸۸ درصد
آمار۸۸ درصد
هنر۸۶ درصد

بیشترین درصد اشتغال در مقطع دکتری مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، حسابداری است در حالی که بر اساس آمار سال گذشته رشته مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مواد در مقطع دکتری بیشترین اشتغال را برای دانش آموختگان خود به همراه آورده است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم انسانی است.

برخی رشته‌ها مانند حسابداری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و رشته مهندسی کامپیوتر در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از درصد بالای اشتغال برخوردار بوده‌اند. همچنین کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به رشته‌هایی همانند زیست شناسی، مهندسی منابع طبیعی و تاریخ است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حاج حسن
دی ۲۹, ۱۴۰۰ ۹:۴۷ ق٫ظ

دقت نکردین:
گفتن چند درصد “سر کارن” نه “سر کار اند”، نه اینکه شاغل هستند به کار مرتبط و تخصصی.

moonlight
دی ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴ ق٫ظ

آمارگیری رو فقط کسایی که با اداره آمار همکاری داشتن میدونن چه خبره!!! :-)))

داوطلب دکترا
دی ۲۲, ۱۴۰۰ ۸:۴۵ ق٫ظ

جل الخالق!!!!پس این همه بی کار از مریخ اومدن؟!؟!!!؟؟

ناشناس
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۸:۱۲ ب٫ظ

فیزیک که اصن جذب نداره. ۵۰ درصد غلط هست. احتمالا حدود ۵ درصد درسته.

سهیل
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۷:۱۶ ب٫ظ

سلام دوستان. ببخشید من امسال دکتری روزانه قبول شدم ولی سهمیه ایثارگری ۲۵ درصد هم نداشتم با اینحال وقتی قبول شدم داخل کارنامه برام زده بودم سهمیه قبولی ایثارگر ۲۵ درصد رتبه قبولی ۱ والان هم که ثبت نام کردم دانشگاه و یک ترم گذروندم داخل سامانه مشخصات که نمره هامو ثبت میکنن قسمت وضعیت آموزشی تعداد دانشجویان هم دوره هم ورودی رو زده ۱ و معدلم هم با بقیه مقایسه نمیشه و اینطوری متوجه نمی شم از نظر معدل نفر چندمم بین هم دوره ای هام الان این یعنی چی باید چکار کنم برای همه کسایی که نفر چهارم قبول میشن داخل کارنامه میزنه سهمیه قبولی ایثارگر ۲۵ درصد و بعدا هم در سامانه دانشگاه جز هم دوره ای هاش به حساب نمیاد؟ اگر کسی همچین وضعیتی داشته یا خبری داره لطف کنه توضیح بده. ممنون

حاج حسن
دی ۲۹, ۱۴۰۰ ۹:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  سهیل

صداشو درنیار با همین فرمون تو اولین آزمون استخدامی هم قبولی:)

Sara
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۸ ب٫ظ

باسلام .متاسفانه این آمار اصلا درست نیست چون من خودم با مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل هیج جا مشغول نیستم .هر جا میرم میگن رشته شما به درد کار ما نمیخوره

محسن
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۳:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  Sara

شما باید پروانه وکالت بگیرین

کاظم
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۲:۳۳ ب٫ظ

فقط کافیه چندبار اسنپ بگیری تا متوجه بشی اکثر فارغ التحصیلان دکترا و فوق لیسانس رشته ها به عنوان راننده اسنپ مشغول هستن.

Mehrzad
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۲:۰۷ ب٫ظ

غیر واقعی بودن این آمارو ارقام از اونجایی معلومه که اصلا رشته تاریخ مقطع کاردانی ندارد

مهندس کامپیوتر
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱:۳۱ ب٫ظ

اما کامپیوتر دکتری ش ۱۰۰ درصد سر کار،حتی با فوق دیپلم از درپیت ترین دانشگاه اگر کاربلد باشی راحت کار پیدا میکنی

الف
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳ ب٫ظ

بیا بهت ۱۰ تا دکتری علوم اجتماعی نشون بدم که بیکار هستند از دانشگاه تهران و علامه طباطبایی هم مدرک گرفتن، البته کار در آموزشگاه یا پژوهشگاه که کار حساب نمیشه ، اینجوری باشه که سربازی بهترین کاره چون حقوقش بیشتر از کار در آموزشگاه است

سعید
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲ ق٫ظ

این آمار رو از کجا میارن
خنده داره تا علمی باشه

ملکی
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

این آمار فقط در صورتی درست در میاد که بگیم اونایی که شغل داشتن رفتن دنبال دکتری و اول شاغل شدن بعد سراغ دکتری رفتن،الان نمونه‌ش برا رشته بنده حقوق و معارف که گفته ۹۹ درصد اشتغال!!!! کاملا با انچه که در واقعیت قابل مشاهده هست در تضاده و اکثر همکلاسی‌هام بیکار هستن اونایی هم که شاغل بودن از زمان کارشناسی و قبل از اون رفتن سرکار و فقط برا افزایش حقوق ادامه تحصیل دادن.

سعید
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰ ق٫ظ

من دکتری هوافضا دولتی دارم هیچکس استخدامم نمی‌کنه، شاید اسنپ و ترجمه رو هم شغل محسوب کردن!!

Abz
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

ما مترجما رو دور ننداز
بخدا ما اونقدرا هم بد نیستیم :-)

اردلان
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶ ب٫ظ

به نظرم تز امکانات ضهیف و مدیریت غلط بگذریم اگر بخوام یه حقیقت رو بگم خواستن توانستن تست البته علاقه دخیله. از دوستان بنده ورودی ۸۷ عمران شیراز صد درصد مشغول به کار هستند ۲۰ نعر حداقل در دانشگاههای امریکا و اروپا . تعداد زیادی در کشور یا در دانشگاه هستند یا در صنعت ساخت و ساز. اسم می برم اگر بخواید. و این علتش این بوده که بچه ها علاقه مند بودند. اساتید فوقالعاده خوبی داشتیم. و بچه ها تلاش بسیار زیادی میکردن. اگر ۵ دی امتحان داشتیم مثلا خدا شاهده از ۲۰ بهمن شروع میکردیم به خوندن هر منبعی که وجود داشت تا از ۱۴ به بالا بگیریم. بیشتر از ۱۶ ممکن نبود خدا وکیلی. ولی الان میبینم دانشجو هایی که کلا نمیخونن شب امتحان شده ۲۰ نفر به من زنگ زدن به چاشون امتحان بدم. چه مبالغی حاضر بودن بدن بماند. و واکنش. بنده قطع کردن گوشی بود. حالا همونا شکایت می کنن کار نیست. حرف زیاده .مشکل از هر جانب هست فقط یک طرفه نیست.

فارغ التحصیل دکتری کشاورزی
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۹:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  اردلان

سلام
درست می گین
اما ۵
دی از ۲۰ بهمن جلوتره که:)

صبا ...
دی ۲۲, ۱۴۰۰ ۹:۰۰ ق٫ظ

:)))))))))))))))احسنت

کاظم
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  اردلان

شما با این طرز نوشتن ثابت کردین که کاملا درست میفرمائید!!!

علی
خرداد ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  کاظم

چه بامزه اول امتحان میدادن بعد میخوندند.

ایرانی
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴ ب٫ظ

این مطالب و آمار اساس درستی ندارد.

علی
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق٫ظ

والا من کارشناسی ارشد عمران سازه دارم و داخل اسنپ کار می کنم.. و اکثر هم کلاسی هایم یا داخل اسنپ کار می کنند یا بیکارند و یا مغازه سوپر مارکتی دارند یا کارگری می کنند.. حالا چجوری این آمار دروغ را منتشر می کنید… خب این دروغ ها باعث می شود دیگر مردم به شما اعتماد نکنند… این آمار و تاریخ سازی جعلی است.. و هیچگونه پشتوانه علمی و تحقیقاتی ندارد… آیندگان حقیقت را خواهند فهمید… بنظرم شما خدا را فراموش کردید. او قادر مطلق است..

شیما ابراهیمی
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۲:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

کاملا با نظر شما دوستان موافقم آخه صنایع معماری کجاش اشتغال داره

اردلان
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴ ب٫ظ

اقا من قبول دارم که شرایط و امکانات دانشگاههای کشور ضعیفه و علاوه بر اون به غیر از ۱۰ تا دانشگاه نهایتا در رشته ی خودم رو میگم که عمران هست. دانشگاههای دیگه حتی استاد درست و حسابی ندارند ولی اکثر مانهندسین عمران سواد ندارند و اصلا علاقه تی به ریاضی و فیزیک نداشتند از ابتدا و به علاقشون موقعی که رشته انتخاب می گردند پشت کردند. من در جواب دوست دیگه ای هم گفتم ما در سال ۸۷ در دانشگااه شیراز ۴۴ نفر بودیم ۲۵ نفر ا از امریکا اکثرا و اروپا فارغالتحصیل شدند و یا همونجا ندریس میکنند یا در کشور تدریس میکنند حتی یک نفر بیکار ندارم. میتونید سرچ کنید. Majid niyazkar,dr ali ghahramani, dr ardalan khosrowpour, dr mehrzad rahimi, dr shahriyar monghasemi, dr mohammad ali khaksar fasaee , alireza ranjbari و غیره…..

ویکتاریون
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

فکر کنم گرفتن پروانه ی اشتغال این رشته هایی که زیرمجموعه ی نظام مهندسی هستن رو معادل اشتغال می گیرن. کار ندارن با اون پروانه کار می کنی یا خرجت در میاد یا چی.
البته آماراشون کلا تخیلیه.

نسرین
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۶:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  علی

مدینه فاضله است یا آمار کار در کشورمان
این آمارها رو از چه منبعی گرفتید سرکارتون گذاشتن

اردلان
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

خدا شاهده قسم میخورم به عزیزانم، خدا رو شکر از ۴۴ نفری که در سال ۸۷ در دانشگاه شیراز عمران میخوندیم ۲۵ نفر دانشوی دکتراشون رو در امریکا و نیوزلند و اروپا گرفتن و در دانشگاه های خارجی البته مشغول به تدریس هستند اکثرا و تعداد زیادی داخل کشور . حتی یکی از دوستان در دانشگاه mit تدریس پیکنه و در داخل هم همگی کار میکنند یا تدریس. مثلا دکتر مجید نیازکار جز برترین دانشمندان جهان شده متولد سال ۶۹دهم هستن ایشون. تفاوت میکنه

بچه پرو
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

اشتغال که مهم نیست مهم اینه که با اون شغل بشه نون پنیر سبزی خورد

msrt
دی ۲۰, ۱۴۰۰ ۸:۱۶ ق٫ظ

سلام
از دوستان کسی تونست کارنامه msrtشو بگیره؟ یه باکسی گذاشتن تحت عنوان «انتخاب آزمون»، اصلا توش نه میشه چیزی نوشت و نه گزینه ای داره که انتخاب کنیم. البته قبل از این باکس دو گزینه ی دیگر هست که اون مشکلی نداره ولی این باکسه عجیب غریبه. به گمانم هنوز نتایج کارنامه ها نیومده باشه. باز جهت اطمینان پرسیدم که قضیه اش چیه. ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.

Sasy
دی ۱۹, ۱۴۰۰ ۶:۵۹ ب٫ظ

واقعا خنده داره یعنی واقعا دکتری علوم اجتماعی ۱۰۰ درصد‌اشتغال داره ؟ فکر نکنم !!

اسدالله خان
دی ۱۹, ۱۴۰۰ ۳:۳۱ ب٫ظ

بسیارساده انگارانه است که این آمار اشتغال را باور کنید و آن را نشر دهید !!!!
اشتغال … ۱۰۰ درصد !!
اشتغال کارشناس … ۶۸درصد !!
اگر حتی اشتغال در اسنپ را به حساب بیاوریم ، اعداد کاملا غیر واقعی است !!
مثل تمام آمار های کشور !!

مونا
دی ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳ ق٫ظ
پاسخ به  اسدالله خان

اکثر دانش اموختگان دکتری حتی رتبه های تک رقمی با رزومه عالی بیکار هستند .کار ترجمه ,مقاله و پایاننامه برای دانشجویان انجام میدهند
خیلی ها هم توان مالی داشتند مهاجرت کردند