موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

کمترین نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی در فارغ‌التحصیلان دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بر اساس جدیدترین آمار مربوط به پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها، پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد است.

به گزارش مهر، از آنجا که ایجاد نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی و همچنین رصد آمار در خصوص رشته‌های آموزشی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی موثر باشد، بدین منظور پیمایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال ۱۳۹۷ در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

از اهداف این برنامه می‌توان به بهره برداری از نتایج حاصله و تدوین برنامه‌های مورد نیاز هر دانشگاه برای بهبود شرایط اشتغال دانش آموختگان، استفاده موثر از شبکه دانش آموختگان جهت بهبود همکاری‌های دانشگاه با جامعه و صنعت و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی و کارورزی برای دانشجویان از اهداف این برنامه است.

در این برنامه دانشگاه‌ها به صورت مستقل از طریق برقراری ارتباط با فارغ‌التحصیلان به پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه خود می‌پردازند که این امر موجب ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه دانش آموختگان خواهد بود.

از سوی دیگر با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موسسه برنامه‌ریزی آموزش عالی با رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور بر اساس اطلاعات ثبتی وضعیت کلی اشتغال دانش آموختگان را به تفکیک دانشگاه، رشته، مقطع تحصیلی و … ترسیم می‌کند.

بر اساس اعلام دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تمامی دانش آموختگان دانشگاهی اعم از زن و مرد که از سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مشغول به کار شده‌اند، شامل استخدام شدگان در ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، فعالین در حوزه مشاغل آزاد و همچنین دانش آموختگانی که در مراکزی خاص مانند نیروهای مسلح به عنوان امریه و سرباز فعالیت دارند به عنوان جمعیت شاغل محسوب می‌شوند.

البته تفاوت‌هایی در تعریف جمعیت دانش آموخته شاغل از سوی سامانه ثبتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی موجود است که در بررسی و مقایسه آمار دریافتی و تحلیل اطلاعات به آن توجه شده است که به شرح زیر می‌باشد:

تعدادی از دانش آموختگان که در مراکز خاص مانند نیروهای مسلح مشغول به فعالیت هستند، آمار اشتغال آنها در سامانه ثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نمی‌شود.

تعدادی از دانش آموختگان مشغول به فعالیت در مشاغل آزاد هستند که در سامانه ثبتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نمی‌شوند اما در آمار طرح پایش لحاظ می‌شوند. تعدادی از دانش آموختگان که مشغول به تحصیل در مقاطع بالاتر هستند، در سامانه ثبتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نمی‌شوند.

معمولاً دانش آموختگان دانشگاهی پس از اتمام تحصیلات مدت زمانی را در جستجوی شغل، گذراندن خدمت سربازی و یا انجام امور مرتبط با فارغ‌التحصیلی می‌باشند، بنابراین اشتغال آنها را بلافاصله و پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌توان به عنوان یک متوسط و یا میانگین مناسب از کل فارغ‌التحصیلی در نظر گرفت.

بر همین اساس در طرح رصد اشتغال دانش آموختگان معمولاً وضعیت اشتغال دانش آموختگان ۴ سال قبل به عنوان نمونه آماری مدنظر قرار می‌گیرد، لذا در سال جاری، وضعیت اشتغال دانش آموختگان ۴ سال قبل یعنی دانش آموختگان مهر سال ۱۳۹۵ الی شهریور سال ۱۳۹۶ مورد بررسی قرار گرفته است. در این پایش از دانشگاه‌ها خواسته شده حداقل ۹۰ درصد دانش آموختگان هر رشته برای این منظور مورد بررسی قرار گیرند.

در جدول زیر مقایسه میانگین وزنی درصد اشتغال به تفکیک مقطع تحصیلی در کل کشور بر اساس نتایج طرح پایش در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود که دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اطلاعات آن را در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است.

سالمقطع تحصیلی کاردانی (درصد اشتغال)کارشناسیکارشناسی ارشددکتری
۱۳۹۷———-۴۹ درصد۵۲ درصد۸۲ درصد
۱۳۹۸۶۰ درصد۶۳ درصد۶۴ درصد۸۲ درصد
۱۳۹۹۴۶ درصد۴۹ درصد۶۵ درصد۸۴ درصد
۱۴۰۰۵۱ درصد۴۱ درصد۵۳ درصد۷۱ درصد

بر اساس جدول بالا بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ مربوط به مقطع کارشناسی و کاردانی است و پایین‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقطع دکتری و کارشناسی ارشد است؛ بر اساس اعلام دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درصدهای اشتغال در مقاطع مربوط به تحصیلات تکمیلی می‌تواند به جهت جمعیت کم دانش آموخته در این دو مقطع باشد.

همچنین این آمار در مقایسه با سال قبل (۱۳۹۹) در کلیه مقاطع به غیر از کاردانی تا حدودی کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند مربوط به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا باشد که نیازمند توجه بیشتری نسبت به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پایدار و اثر بخش کلیه نهادهای مرتبط به مساله اشتغال است.

همچنین در جدول زیر به مقایسه درصد اشتغال به تفکیک مقطع تحصیلی در کل کشور بر اساس نتایج نتایج طرح پایش و آمار ثبتی در سال ۱۴۰۰ اشاره شده است؛

مقطع تحصیلیدرصد اشتغال براساس نتایج طرح پایشدرصد اشتغال براساس آمار ثبتی وزارت کار
کاردانی۵۱ درصد۳۸ درصد
کارشناسی۴۱ درصد۴۸ درصد
کارشناسی ارشد۵۳ درصد۶۳ درصد
دکتری۷۱ درصد۷۴ درصد

در مقایسه‌ای که بین آمار ثبتی و طرح پایش انجام شده است، نتایج تقریباً یکسانی را در میزان اشتغال مقاطع مختلف شاهدیم. با توجه به نتایج طرح پایش بیشترین درصد اشتغال مربوط به دکتری و کارشناسی ارشد است که این امر می‌تواند به دلیل تعداد کم دانش آموختگان این دو مقطع نسبت به سایر مقاطع باشد.

به منظور بررسی اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بر اساس پراکندگی جغرافیایی و امکانات موجود در مناطق مختلف، نمودار میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها بر اساس مناطق دهگانه پژوهش و فناوری کشور ترسیم شده که به شرح زیر است؛

ترکیب بندی دانشگاه‌ها براساس مناطق ده گانه پژوهش و فناوری

منطقه ۱دانشگاه‌های استان‌های البرز و تهران
منطقه ۲دانشگاه‌های استان‌های گلستان، گیلان و مازندران
منطقه ۳دانشگاه‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان
منطقه ۴دانشگاه‌های استان‌های قزوین، قم، مرکزی و همدان
منطقه ۵دانشگاه‌های استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان
منطقه ۶دانشگاه‌های استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد
منطقه ۷دانشگاه‌های استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد
منطقه ۸دانشگاه‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان
منطقه ۹دانشگاه‌های استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی سمنان
منطقه ۱۰دانشگاه‌های استان خوزستان

در جدول زیر میانگین وزنی درصد اشتغال به تفکیک مناطق پژوهش و فناوری در کل کشور در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشاره شده است؛

منطقه‌هادرصد اشتغال در سال ۱۳۹۹درصد اشتغال در سال ۱۴۰۰
دانشگاه‌های منطقه ۱۶۱ درصد۸۰ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۲۳۴ درصد۷۴ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۳۴۸ درصد۵۳ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۴۵۷ درصد۶۴ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۵۵۲ درصد۴۲ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۶۴۴ درصد۵۴ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۷۵۵ درصد۳۴ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۸۵۱ درصد۴۷ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۹۶۰ درصد۶۱ درصد
دانشگاه‌های منطقه ۱۰۵۰ درصد۴۱ درصد

بیشترین درصد اشتغال به ترتیب مربوط به مناطق ۱،۲، ۴، ۹ و … است که نشان دهنده رشد فعالیت‌های مربوط به اشتغال و توانمندسازی و همچنین توجه بیشتر نهادهای سیاستگذار به دانشگاه‌های این مناطق است؛ مناطق ۱،۲،۳،۴،۶،۹ در مقایسه با سال گذشته افزایش در میزان اشتغال داشته‌اند. کمترین میزان اشتغال مربوط به منطقه ۷ و دانشگاه‌های مربوط به استان‌های بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویر احمد است.

با توجه به آمار نرخ بیکاری استانی مرکز آمار استان “کهگیلویه و بویراحمد” دومین استانی است که درصد بالای از بیکاری را در کشور دارد. بر همین اساس توجه به برنامه ریزی های هدفمند و اثر بخش در راستای توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان و همچنین حمایت‌های مادی و معنوی تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط به دانشگاه‌های مناطق با اشتغال پایین ضرورت دارد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساکن ایران
بهمن ۳, ۱۴۰۰ ۷:۰۵ ب٫ظ

آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از کاهش داوطلبان تحصیلات تکمیلی

سعید
دی ۱۸, ۱۴۰۰ ۸:۲۸ ب٫ظ

کی گفته ما تو کشور بیکار داریم!!!!!

داوطلببب
دی ۱۸, ۱۴۰۰ ۷:۰۲ ب٫ظ

سنشون بالا رفته دیگه مجبورا کارهایی که با فوق لیسانس هم نمیخواستن انجام بدن حالا انجام بدن. دیگه چاره ای نیست.
ربطی به مدرک متاسفانه دم کوزشون نداره

سامان
دی ۱۷, ۱۴۰۰ ۲:۰۸ ب٫ظ

راننده اسنپ و تپ سی، کار کردن در شرکت ها با حقوق ۳ میلیون و …
با این توصیف فارغ التحصیل بیکاری وجود نداره درصد شاغل ها رو اشتباه زدن همشون ۲۰۰ درصده.
خواهشا دیگه بس کنید.

فرزاد
دی ۱۷, ۱۴۰۰ ۷:۳۸ ق٫ظ

اکثر قریب به اتفاق دانشجویان دکتری قبل از ورود به این مقطع شاغل هستند، بالا بودن آمار اشتغال اونها به خاطر مدرک دکترا نیست