موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

موفقیت در کنکور دکتری + ۱۳ نکته کلیدی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب قصد داریم با شما درخصوص راهکارهای موفقیت در کنکور دکتری و نیز نحوه استفاده از زمان صحبت کنیم.

به گزارش پی اچ دی تست، زمان کنکور دکتری 1403 چهارم اسفندماه اعلام شده است. برخی از شما ممکن است تاکنون حسابی درس خوانده باشید و برخی نیز ممکن است تازه شروع به درس خواندن کرده باشید و یا قصد دارید شروع کنید.

ذکر این نکته ضروری است که فرایند پذیرش در مقطع دکتری زمان‌بر است و شاید بتوان گفت یک سال از زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از فرایند ثبت‌نام گرفته تا برگزاری کنکور، اعلام نتایج اولیه دکتری، انتخاب رشته دکتری، دعوت به مصاحبه و حضور در مصاحبه دکتری و در نهایت اعلام نتایج نهایی دکتری ماه‌ها به طول می‌انجامد. بنابراین برای این اتفاق هم لازم است برنامه داشته باشید، هم امید و هم پشتکار.

یادمان نرود که اگر چه موفقیت در آزمون دکتری تا حد زیادی وابسته به مصاحبه است؛ اما رسیدن به مرحله مصاحبه مستلزم عبور از آزمون کتبی است و بنابراین لازم است آن را جدی بگیریم. از این رو در ادامه برخی نکات کلیدی را برای بهره‌گیری بهینه از زمان خدمتتان ارائه کرده‌ایم که بسته به شرایط شما می‌تواند راهگشا و کارساز باشد.

افرادی که پیش از این مطالعه داشته‌اند

اگر جزء افرادی هستید که تاکنون با یک برنامه منظم به مطالعه پرداخته‌اند، نکات زیر برای شماست:

1- استمرار داشته باشید.

درست است که روزهای زیادی از تفریح، هم‌صحبتی با خانواده و دوستان، خواب و خیلی چیزهای دیگر گذشته‌اید، اما برای خسته شدن خیلی زود است. هنوز مسیری طولانی پیش‌روی شماست.

اگر احساس خستگی می‌کنید، به خودتان سخت نگیرید. فرصت چند ساعته و یا حتی چند روزه‌ای به خودتان بدهید و خوب استراحت کنید؛ به کاری که دوست دارید بپردازید، فیلم ببینید، به سینما بروید، به سفر کوتاهی بروید و  یا هر کار دیگری که خوشحالتان می‌کند. حتی اگر برنامه‌تان فشرده است، این فرصت را به خودتان بدهید تا بتوانید با انرژی بیشتری به درس برگردید و بتوانید بهتر درس بخوانید؛ نگران نباشید فرصت کافی برای جبران این زمان هست.

2- منابع مهم را باز هم بخوانید.

اگر طبق برنامه منظمی پیش رفته و اغلب یا همه منابع را خوانده‌اید، می‌توانید منابع مهمی که سوالات زیادی از آنها طرح می‌شود را دوباره بخوانید. مرور کامل منابع مهم به تثبیت مطالب در ذهن شما بسیار کمک خواهد کرد.

با توجه به زمانی که تا کنکور دکتری باقی مانده، می‌توانید در ادامه خلاصه‌هایتان را هم مرور کنید و تست هم بزنید.

3- دروس عمومی دکتری را مدنظر قرار دهید.

حالا که فرصت مناسبی تا کنکور دکتری باقی مانده، اگر از دروس عمومی غافل بوده‌اید، حالا می‌توانید به آنها هم بپردازید.

مخصوصا برای درس استعداد تحصیلی فرصت مغتنمی پیش‌رو دارید. کافی است نمونه سوالات دکتری چند سال قبل را حل کنید تا ببینید در کدام بخش توانمندتر هستید و با تمرکز بر آن، بتوانید روی کسب درصد خوبی از این درس هم حساب کنید.

درمورد زبان دکتری هم بسته به سطح زبانتان تصمیم بگیرید که بر چه چیزی تمرکز کنید. اگر سطح زبان خوبی دارید، هر سه بخش گزینه خوبی برای شماست. اما اگر سطح زبانتان خیلی بالا نیست، شاید با تمرکز بر بخش درک مطلب و یا فرا گرفتن چند نکته ساده گرامری، بتوانید چند تست زبان هم بزنید.

4- اضطراب نداشته باشید.

بدترین ظلمی که به خودتان ممکن است بکنید این است که دچار اضطراب بی‌مورد شوید. قطعا اندکی استرس و نگرانی طبیعی است؛ به هر صورت آزمونی پیش‌روی شماست که قرار است نتایج زحمات چند ماهه یا چند ساله خود را طی چند ساعت روی کاغذ بیاورید. اما نگرانی بیش از حد مانع از تحرک شما در مسیر موفقیت می‌شود.

یقین بدانید هیچ تلاشی در این دنیا بی‌پاسخ نخواهد ماند. بنابراین، به جای تمرکز بر مواردی که موجب نگرانی‌تان می‌شود، بر درس خواندن متمرکز شوید و ایمان داشته باشید که نتایج زحماتتان را خواهید دید.

5- هیچ کس مثل شما نیست.

هر یک از داوطلبان آزمون دکتری داستان خود را دارند؛ هر یک مسائل و شرایط خاص خود را دارند و بنابراین، وضعیت درس خواندن هیچ کس مشابه دیگری نیست. پس از مقایسه خودتان با دیگران به شدت اجتناب کنید و فقط بر جلو رفتن شخص خودتان در مسیر موفقیت در کنکور دکتری متمرکز باشید.

6- تست‌های کنکور را تحلیلی بخوانید.

زمان زیادی تا آزمون دکترا باقی مانده و فعلا لازم نیست به سراغ تست زدن بروید؛ چرا که هنوز خوب مرور نکرده‌اید و تست زدن با هدف قرار گرفتن در شرایط مشابه کنکور تنها ممکن است موجب ناامیدی شما شود.

به جای آن، بهتر است نمونه تست‌های کنکور سال‌های قبل را تحلیلی بخوانید. بدین صورت که با خواندن هر تست، سعی کنید مباحث مرتبط را از منابع مختلف بخوانید تا هم بهتر در ذهنتان تثبیت شود و هم این که ممکن است این سوالات به نحو دیگری بعدا در کنکور تکرار شوند و بدین صورت شما برای این سوالات آماده خواهید بود. البته برخی کتاب‌های کنکوری همین کار را انجام داده‌اند و هر تست را با توجه به منابع مختلف حل کرده‌اند. البته خیلی هم وسواس چک کردن منابع مختلف را نداشته باشید و مراقب باشید که این نوع حل تست به تمرکز شما ضربه نزند.

7- انگیزه خود را حفظ کنید.

با فکر کردن به آنچه که در ازای قبولی در مقطع دکتری به دست خواهید آورد، انگیزه خود را حفظ کنید. روزها و ماه‌ها تلاش کرده‌اید و اجازه ندهید هیچ چیز جلوی موفقیت شما در ازمون دکتری را بگیرد.

اگر مطالعه برای آزمون دکتری را تازه شروع کرده‌اید و یا قرار است شروع کنید

در ابتدای این قسمت به چند سوال متداول شما پاسخ می‌دهیم و بعد هم در ادامه نکاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت که به موفقیت شما در کنکور دکتری ۱۴۰۳ کمک خواهد کرد.

1- آیا برای مطالعه برای آزمون دکتری دیر نشده است؟

کنکور دکتری تخصصی یک تفاوت مهم با آزمون‌های مقاطع قبلی دارد. شما سطحی از دانش در رشته تخصصی خود را داشته‌اید که به این جا رسیده‌اید. بنابراین، تصور نکنید که شروع به مطالعه به معنای شروع کردن از صفر است.

مورد بعد این که حتی در کنکور مقاطع دیگر نیز دو ماه آخر بسیار مهم است و هستند داوطلبانی که با جدی گرفتن این فرصت، به موفقیت دست یافته‌اند.

سومین نکته هم این است که داوطلبان آزمون دکتری در سنی هستند که هر یک دغدغه‌های متفاوتی دارند؛ زندگی مشترک، داشتن فرزند، شاغل بودن و بسیاری موارد دیگر دغدغه‌های مشترک داوطلبان دکتری است.

بنابراین، در این مسیر خیلی‌ها مثل شما هستند و پاسخ به این سوال یک نه محکم است؛ هنوز دیر نشده است!

2- با توجه به فرصت باقی‌مانده تا آزمون دکتری چه بخوانیم؟ چه نخوانیم؟

اگر تازه مشغول به درس خواندن شده‌اید، منابع اصلی را مدنظر قرار دهید. طبیعتا فرصت مطالعه همه منابع را ندارید؛ بنابراین باید اولویت‌بندی کنید. معیارهای زیر را در هنگام اولویت‌بندی منابع مدنظر داشته باشید:

1- روی منابعی که تعداد بیشتری سوال از آن مطرح می‌شود تمرکز کنید. تسلط بر این منابع کمک زیادی به شما خواهد کرد.

2- منابعی که پیش از این آنها را مطالعه کرده‌اید و یا با سرفصل‌های آن بیشتر آشنایی داشته یا بر آنها تسلط دارید را در اولویت قرار دهید.

3- منابعی که سوال کمتری از آنها طرح می‌شود و یا مطالعه آنها زمان‌بر و دشوار است، کمترین اولویت را خواهند داشت.

4- از منابع جمع‌بندی و نکته و تست موسسات استفاده کنید.

5- حتما سوالات آزمون دکترا سال‌های قبل را بخوانید، احتمال تکرار سوال به هر شکلی وجود دارد.

3- در این فرصت کلاس کنکور بروم؟

اگر کلاس‌های آمادگی کنکوری می‌شناسید که شرکت در آنها برای شما مفید است، حتما شرکت کنید. پس از قبولی در مقطع دکتری کسی از شما نخواهد پرسید با کلاس رفتن قبول شدید یا بدون کلاس رفتن. تنها قبولی شما مهم است و از همه ابزارهای در دسترس می‌توانید برای قبول شدن بهره بگیرید.

4- آیا دروس عمومی هم بخوانم؟

برای داوطلبانی که زمان زیادی ندارند، طبیعتا اولویت با دروس تخصصی است. اما اگر در زبان عمومی یا استعداد تحصیلی توانمندی خوبی دارید و با صرف زمان کم می‌توانید درصد خوبی بزنید، می‌توانید یکی دو روز نیز صرف مطالعه این دروس کنید.

نکات مهم موفقیت در کنکور دکتری برای داوطلبان تازه‌نفس

1- ناامید نباشید.

یادتان باشد خیلی‌ها شرایط شما را دارند. بنابراین، تلاش را جایگزین ناامیدی کنید. خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید و تنها بر این تمرکز کنید که از فرصت و امکانات موجود بهترین و بیشترین بهره را ببرید.

2- دقیق برنامه‌ریزی کنید.

وقت تنگ است؛ فرصت را از دست ندهید و خوب برنامه‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید. برای پایبندی به برنامه به خودتان جایزه بدهید و برای رعایت نکردن برنامه خودتان را تنبیه کنید.

3- تفریح ممنوع!

اگر فرصت کمی تا کنکور دارید؛ اگر شاغل هستید تا جایی که می‌توانید مرخصی بگیرید (مخصوصا روزهای قبل از کنکور) و حسابی درس بخوانید.

از تفریحات و استراحت خود به شدت کم کنید و بیشتر روی درس خواندن تمرکز کنید، چرا که فرصتی که دارد هر لحظه می‌گذرد، جبران‌کردنی نیست. طوری درس بخوانید که بعدا پیشمان نشوید و حسرت روزهایی که می‌توانستید مطالعه کنید و در عوض موفق شوید را نخورید.

سخن پایانی

بسیاری از داوطلبان سوال می‌کنند که روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ حقیقت این است که این سوال پاسخ مشخصی ندارد. مسلما هر چه بیشتر زمان صرف درس خواندن کنید، احتمال موفقیت بیشتر است؛ اما درس خواندن به شکلی که متمرکز باشید و یادگیری وجود داشته باشد. صرف ساعت‌های طولانی برای درس خواندن بدون تمرکز بی‌فایده خواهد بود.

بنابراین، بر اساس ویژگی‌های فردی خود تصمیم بگیرید که چطور و چقدر درس بخوانید؛ اما یادمان نرود، همواره با امید به موفقیت درس بخوانیم.

ما نیز در پی اچ دی تست در کنار شما هستیم و منتظر شنیدن صحبت‌های شما در بخش نظراتیم.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیازپام
دی ۲۴, ۱۴۰۰ ۵:۴۶ ب٫ظ

من از امروز جدی شروع کردم….

شبنم
دی ۱۵, ۱۴۰۰ ۳:۴۶ ق٫ظ

سلام شرایط سنی تو پذیرش دکتری تاثیر داره به خصوص تو مرحله مصاحبه؟

مهسا
دی ۱۷, ۱۴۰۰ ۱:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  شبنم

سلام
ممکنه که برای اساتید سن هم ملاک باشه؛ اما یادتون باشه که در مصاحبه مولفه های خیلی زیادی مثل رزومه، داشتن برنامه برای رساله دکتری، نشون دادن توانمندی در مصاحبه، مدرک زبان و … مطرحه و سن فقط یکی از مولفه هاست اگه هم مهم باشه.

الهی به امید تو
دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

الهی به امید خودت

FM
دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

ان شاءالله که بهترین نتایج برامون رقم بخوره