موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

هشدار سرپرست دانشگاه تربیت مدرس درباره کاهش ظرفیت در تحصیلات تکمیلی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

سرپرست دانشگاه تربیت مدرس: با وجود سقف حقوق برای اعضای هیات علمی، در آینده در ظرفیت پذیرش دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها افت بسیار شدیدی خواهیم داشت.

فرهاد دانشجو سرپرست دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: جز ۷ بند “الف” تبصره ۱۲ بودجه کشور که مصوب مجلس است، جمله‌ای دارد مبنی بر اینکه حقوق ناخالص مستمر و غیرمستمر باید مبلغش N تومان باشد و همین حقوق ناخالص، مستمر و غیرمستمر برای ما مسائلی را ایجاد کرده است. به طور مثال بنده ۱۰ واحد موظفی دارم، یکی ۸ واحد و دیگری ۱۲ واحد. ۱۰ واحد موظفی با راهنمایی یک رساله دکتری و پایان نامه ارشد و یک درس پوشش داده می‌شود و شخصی مثل من که یک استاد تمام است، اگر قرار باشد ۵ دانشجوی دکتری و ۳ دانشجوی ارشد بگیرد، دستمزدش به طور کامل باید پرداخت شود. اگر بخواهیم عضو هیئت علمی جدیدی استخدام کنیم، هر واحد حدود ۲۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود ولی در این صورت با یک دهم آن پول، می‌توان حق التدریسی عضو هیئت علمی را پرداخت کرد.

در حال حاضر سقف ۳۳ میلیون و ۷۰۰ برای حقوق‌ها در نظر گرفته شده و با این شرایط امکان پرداخت حق التدریس وجود ندارد؛ چرا که گفته شده حق التدریسی هم در این سقف حقوقی لحاظ شده است. اولاً اینکه در حال حاضر هیچ گونه حق مدیریتی به کسی نمی‌دهیم و خودمان هم نمی‌گیریم؛ یعنی اصلاً امکان پرداخت وجود ندارد چرا که سقفی برای حقوق‌ها تعیین شده است.

دوم اینکه بسیاری از دانشکده‌ها می‌گویند برای سال آینده به دلیل وضع قانون جدید برای حقوق‌ها، ظرفیت پذیرش دانشجویان را کاهش خواهیم داد؛ آنها بر این باور هستند که در حالی که مازاد بر وظیفه خود کار می‌کنند اما حق الزحمه آنها به طور کامل پرداخت نمی‌شود؛ مثلاً یک استادی با یک صنعتی قراردادی منعقد می‌کند و ۵۰۰ میلیون تومان آورده این پروژه برای دانشگاه است اما از آنجا که سقف حقوقی او پر شده، هیچ سهمی از قرارداد به او تعلق نمی‌گیرد.

باید حق التدریس ها، حق التحقیق ها، ارتباط با صنعت و حق مدیریت‌ها از شمول این سقف خارج شود. از طرف دیگر این سقف برای دانشگاه‌ها تعیین نشده و در واقع این قانون برای مقابله با آن نجومی بگیران وضع شد. اعضای هیئت علمی از صبح تا پاسی از شب کار می‌کنند و در واقع آینده علمی کشور دست این عزیزان است. عضو هیئت علمی بعد از ۳۰ سال کار کردن می‌تواند این حقوق را بگیرد و اصلاً چرا باید برای آن سقف تعیین شود؟ وضع چنین قوانینی باعث می‌شود که عضو هیئت علمی از علمش استفاده مطلوب نکند.

در نامه‌ای به دکتر قالیباف، از او خواهش کردم که در تفسیر این قانون به گونه‌ای نگاه کنند که بیش از این برای ما مشکل ایجاد نشود. یکی از تبعات این نوع تفسیر این است که در آینده در ظرفیت پذیرش دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها افت بسیار شدیدی خواهیم داشت. در دانشگاه تربیت مدرس ۲۰۰ استاد تمام داریم و اکثراً ۳ برابر موظفی خود کار می‌کنند؛ بنابراین اگر قرار باشد برای کار مازاد اختیار داشته باشند خب چه لزومی وجود دارد که کار کنند؟ این مشکل فقط در دانشگاه تربیت مدرس هم نیست و سایر دانشگاه‌ها نیز همین مشکلات را دارند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ااااا
دی ۱۶, ۱۴۰۰ ۰:۲۱ ق٫ظ

چه توقعاتی : سقف پرداختی نباشد که عضو هیئت علمی نمیتواند از علمش استفاده مطلوب کند
….
این جانب یه عضو هیئت علمی دیدم که هیچ گونه علمی نداشت بجز زبون. طوری که دانشجو بدبخت رو له میکرد و دانشجو از ادامه تحصیل بیزار میشد.
حرفهایی که اصلا مناسب اساتید نیست رو میشنیدیم، اون هیچ سوادی نداشت. اساتید حداقل طوری رفتار کنن که دانشجوهای خانم از اینکه اومدن اون دانشگاه پشیمون نشن. دخترم و عزیزم با تن صدای خاص و نگاه نامناسب چه معنی میتونه داشته باشه. خانم فلانی صدا بزنید لطفا، چشمتونم درویش کنید
جای تاسف داره…

سمیه
دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸ ق٫ظ

ماهی صد میلیون حقوق بهتون بدن چه طوره ، خوبه؟یا باز هم کمه، منه دهه شصتی که سه سال مدرک دکتری برق با معدل الف گرفتم و جایی جذب نشدم، ترمی ۵واحد حق التدریس درس می دهم، ماهی ۲۵۰هزار تومان حقوقم هست، باید چی بگم به این آدم های خودخواه، پز چه چیزی و میدین، مقالاتی که دانشجوها میدن و به نام شما ثبت میشه، رتبه علمی می گیرین، اون دنیایی هم هست ای اهل خواب و غرور

سلام
دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  سمیه

باز دم شما گرم که سه ساله تموم کردین.
در مورد حقوق، جدی میفرمایین؟ اگر حل تمرینی باشین که کلا دانشگاه از ۲۵۰ بیشتر نمیده و همه جایی هستش ولی اگر به طور مجزا و به عنوان یک مدرس چنین حقوقی دریافت میکنید انصافا خیلی کمه. آیا برای تدریس در دیگر شهرستان ها اقدام کردید؟ خدا انشالله بهتون برکت بده. نا امید نشین

سمیه
دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  سلام

بله بنده استاد مدعو و حق التدریس ام
و ترمی۵ واحد(سالی۱۰واحد) در یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد تهران درس میدهم، پایان هر سال۳میلیون حقوق دریافت می کنم، که میشه ماهی۲۵۰هزار تومان….آدم به کی بگه دردش رو….مسولینی که فقط فکر پر کردن جیب خودشون هستند…ما دهه شصتی ها حق هیچی نداریم….

بی نام
دی ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  سمیه

فقط میتونم بگم “واقعا متاسفم”برای این بی عدالتی ها و اساتید کم سوادی که حتی با حقوق چند ده میلیون هم راضی نمی شن،

ا
دی ۱۵, ۱۴۰۰ ۳:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  سمیه

چه عدالتی
طرف با سی سال سن استادیار دانشگاه تهران شده

سمیه
دی ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  ا

بدبختانه تغذیه این آدم های عادل خیلی خوب هم هست، قوی هستند و کرونا هم نمی گیرند راحت شیم، کرونا رو هم ما ضعیف ها می گیریم
در این دنیا نباید انتظار عدالت داشت
خوش به سعادت خودمون که پاکیم و دستی در طلب قدرت و ثروت نداریم!!!!!

حامد
دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵ ق٫ظ

اساتید و پزشکان دیگه خیلی پررو شدن
مثل بالا بردن ظرفیت پذیرش در مورد رشته های پزشکی با تغییر قانون حال این عزیزان هم گرفته خواهد شد
ایشالله موظفیتون رو که بالا بردن خوب میشه عزیز

.....
دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱:۰۰ ب٫ظ

من که هیچی از حرف های این آقا نفهمیدم
فقط فهمیدم می خوان ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی رو کم کنند