موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

آیا سن در مصاحبه دکتری اثرگذار است؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

یکی از سوالاتی که در مصاحبه دکتری ممکن است از داوطلبان پرسیده شود، در خصوص سنشان است. اما سن چقدر در مصاحبه دکتری و قبولی شما در این مقطع تحصیلی تاثیرگذار است؟

به گزارش پی اچ دی تست، هر روز که می‌گذرد بیشتر به زمان برگزاری مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم و داوطلبان با سوالات بیشتر در این خصوص مواجه می‌شوند.

یکی از ابهامات مهمی که در بین داوطلبان کنکور دکتری وجود دارد، تاثیر سن در مصاحبه دکتری است. برخی از داوطلبان بر این باورند که در صورتی که سنشان از محدوده خاصی بالاتر باشد، شانس چندانی در مصاحبه و قبولی در مقطع دکتری نخواهند داشت.

در این مطلب قصد داریم به جزئیات اهمیت سن در مصاحبه دکترا بپردازیم.

چه سوالاتی در مصاحبه دکترا مطرح می‌شود؟

بر اساس تجربیات داوطلبان آزمون دکتری در رشته‌ها و سال‌های مختلف، سوالاتی که در مصاحبه دکتری ممکن است مطرح شود به طور کلی شامل پنج دسته است:

1سوالات تخصصی (شامل سوالات تخصصی هر رشته و یا سوالات روش تحقیق) 
2سوالات سنجش زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری
3سوالات عمومی
4سوال در خصوص زمینه پژوهشی داوطلب ازجمله پژوهش‌های انجام‌شده مانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مقالات و نیز موضوع مدنظر برای رساله دکتری
5سوالات مذهبی و عقیدتی

بنابراین، در مصاحبه دکتری سوالات متنوعی از داوطلبان پرسیده می‌شود؛ سوالاتی که ممکن است پاسخشان به طور مستقیم در قبولی یا عدم قبولی شما اثرگذار نباشند و هدف اساتید از طرح آنها، بیشتر محک زدن نحوه پاسخگویی شما به سوالات، مدیریت احساسات در جلسه مصاحبه و قدرت بیان شما باشد.

درمورد سوالاتی که ممکن است در مصاحبه دکتری مطرح شود، می‌توانید سری به مقاله سوالات مصاحبه دکتری بزنید.

در نتیجه، اگر با سوالاتی در مصاحبه مواجه شدید که انتظارش را نداشتید و طرح آنها در جلسه مصاحبه دکتری برای شما دور از ذهن بود، نگران نشوید.

تاثیر سن در مصاحبه دکتری چقدر است؟

در مصاحبه دکتری ممکن است سنتان را بپرسند و یا مدارک شناسنامه‌ای‌تان را بررسی کنند و به سن و سال شما توجه کنند.

تاثیر سن در مصاحبه دکتری

اساتید مصاحبه‌کننده از این موضوع ممکن است اهداف گوناگونی را دنبال کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ممکن است برایشان این سوال مطرح باشد که با توجه به سنتان چه دستاوردهایی دارید و آیا این دستاوردها متناسب با سن شماست یا خیر.

2- ممکن است به این فکر کنند که با توجه به مقتضیات سن و سالتان، آیا امکان حضور تمام‌وقت و تحصیل در مقطع دکتری را دارید یا خیر.

3- داوطلبان دکتری ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که اساتید به دنبال پذیرش دانشجویان کم‌سن و سالی باشند که فرصت جذب شدن در فراخوان‌ها را با توجه به شرایط سنی جذب هیات علمی داشته باشند.

4- بالعکس برخی اساتید ممکن است ترجیح بدهند با دانشجویانی کار کنند که سنی از آنها گذشته و اصطلاحاً پخته و باتجربه باشند.

با توجه به مواردی که گفته شد، به نظر نمی‌رسد سن شما در مصاحبه دکتری موضوع نگران‌کننده‌ای باشد؛ چرا که هدف اساتید از این سوال چندان روشن نیست و ممکن است به عنوان معیار محکمی برای قبولی شما مطرح نباشد.

از طرف دیگر، برخلاف مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که اغلب داوطلبان در بازه زمانی مشخصی هستند، داوطلبان کنکور دکتری هم ممکن است دانشجویان مقطع ارشد باشند یا کسانی باشند که تازه از مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم ممکن است کسانی باشند که سال‌ها از فارغ‌التحصیلی‌شان از مقطع کارشناسی ارشد گذشته باشد. بنابراین، اگر جزء دسته دوم هستید، نگران نباشید. بعید است که تنها داوطلبی باشید که چنین شرایطی داشته باشید.

با سوال درمورد سن در مصاحبه دکتری چگونه برخورد کنیم؟

لازم است به خاطر داشته باشیم که اساس ما در مصاحبه دکتری بر صداقت و صراحت است. چرا که حتی اگر این گونه نباشد، اساتید به راحتی با بررسی مدارک متوجه سن و سال ما خواهند شد.

بنابراین، در صورتی که در مصاحبه دکتری با سوالی در مورد سنتان مواجه شد، بدون این که تلاشی برای طفره رفتن از جواب بکنید، به این سوال به سادگی پاسخ دهید.

در صورتی که سنمان زیاد است، چگونه اهمیت آن را در مصاحبه دکترا کمرنگ کنیم؟

در طول مصاحبه تلاش کنید ضمن ارائه توانمندی‌هایتان، نشان دهید که علاوه بر علاقه، فرصت کافی برای تحصیل در مقطع دکتری دارید. بدین صورت حتی اگر برای اساتید سن معیار مهمی جهت پذیرش باشد، ممکن است متقاعد شوند که شما گزینه خوبی جهت پذیرفته شدن به عنوان دانشجوی دکتری هستید.

موضوع مهم دیگری که همواره باید در ذهن داشته باشیم این است که موفقیت در مصاحبه دکتری به مؤلفه‌های بسیاری وابسته است و حتی اگر سن یکی از آنها باشد، احتمال این که به عنوان‌ مهم‌ترین عامل مطرح باشد چندان بالا نیست. بنابراین، حتی اگر سن و سال شما زیاد است و حتی اگر اساتید به این موضوع اهمیت می‌دهند، هرگز نباید ناامید شوید و باید تا می‌توانید برای دیگر ابعاد حضور موفق در مصاحبه دکتری تاکید کنید تا شانس قبولی‌تان را بالا ببرید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پ ر
شهریور ۳, ۱۴۰۱ ۸:۲۴ ق٫ظ

متاسفانه برای من سن مهم شد و پذیرفته نشدم. دانشگاه آزاد و پردیس ها که مصاحبه اش ۲ دقیقه هم طول نکشید در واقع فرمالیته بود. دانشگاه هنر یزد هم که نسبتا مصاحبه اصولی تری داشت آنقدر در مصاحبه گفتند شما با این سن تان‌ چطور می توانید فاصله ۴ ساعتی شهر رو بیایین. رتبه ۱۵۰۰ هم پذیرفته شد ولی من با رتبه ۶۹۰ پذیرفته نشدم چون ۵۸ سال سن داشتم. واقعا متاسفم چون در آمریکا شما با هر سن و سالی می توانید بروید دانشگاه و درس بخوانید و برای افراد ۶۰ سال به بالا حتی کمک هزینه تحصیلی مجانی می دهند

اسد مهدوی
شهریور ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  پ ر

سلام-قبلاهم گفتم بهتره همه درنظرخواهیهااعلام کنندکه مصاحبه ازدکتری حذف بشه چون سلیقه ای عمل میکنندوبخشنامه های وزارت علوم رانقض میکنندقانون که به شمااجازه داده درهرسنی حتی درکارشناسی شرکت کنیدجرابایددانشگاهی خلاف قانون عمل کنه خودبنده بارتبه۲۷ دردانشگاهی بخاطراینکه موی دماغ آنهاارلحاظ علمی نگردم برام حدنصاب کمترازموسسه زدن زیرادیدن که باحداقل نمره موسسه هم احتمال قبولیم بااین رتبه بیشتراست بنابراین خودشون رامشغول الذمه اینجانب درروزقیامت کردندباآنکه درانتخاب اولم قبول شدم اماآنهاراحلال نخواهم کرد

احسان
تیر ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  اسد مهدوی

خودشون رو مشغول ذومبه کرده اند. شاید هم مشکل از سگارو یا داداش کایاکو یا داداش تسوکه بوده باشه. خلاثه اسلن ناراهط نباشید.
انشاالله دفعات بعدی :-)

به نظرم اصلا روحیه خودت رو نباز. برو ده تا مقاله علمی پژوهشی کار کن و اگر توان علمیت زیاد نیست
مقاله کنفرانسی ملی یا بین المللی کار کن
برو چند تا کتاب جمع آوری کن یا اگه حوصله داشتی چند تا کتاب ترجمه کن.
خودت رو اصلا ناراحت نکن. اونها که با رد کردن من و تو چیزی ازشون کم نمیشه. این ما هستیم که زندگیمون نابود میشه. دوست من در زبان فرانسه رتبه یک کشوری رو آورده بود. در مصاحبه خیلی عالی صحبت کرده بود ولی با این حال ردش کردند.
ولی نا امید نشد و در سال دیگه باز رتبه یک آورد. ولی این بار قبول شد.
اصلا خودتون رو نبازین. ناراحت بشم که چی بشه؟ خودم رو ببازم و نا امید بشم که چی بشه؟ اونقدر برین شرکت کنین و رتبه بیارین و برین مصاحبه که مجبور بشن آخرش قبولتون کنند.
از تو حرکت از خدا برکت. گور بابای بنده خدا

ماشالله
فروردین ۱۳, ۱۴۰۳ ۴:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

ذومبه چیه

علاقمند به دکتری
فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ ۹:۲۶ ق٫ظ

در صورتی که شاغل در یک ارگان دولتی باشیم (شغل کاملا مرتبط با رشته) در مصاحبه تاثیری منفی داره؟امکان داره بخاط این ردمون کنن؟کلا در مورد شغل چی بگیم اگر بپرسیدن که تأثیر منفی نداشته باشه؟ (سن ۳۲)

حکی
فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ ۷:۵۱ ب٫ظ

بله بخصوص محل تحصیلتون ی شهر دیگر باشه!!

مهسا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱ ۸:۰۸ ب٫ظ

سلام
خیلی به رویکرد اساتید بستگی داره؛ اما برای اساتید مهمه که شما بتونید برای تحصیل در مقطع دکتری وقت بگذارید. اگه میتونید وقت بذارید، کافیه خیلی شفاف اینو در مصاحبه به اطلاعشون برسونید که اگر چه شاغلید، اما میتونید وقت کافی برای پژوهش بگذارید.

حکی
فروردین ۲۲, ۱۴۰۱ ۳:۳۱ ق٫ظ

با سلام
برای من تاثیرگذار بود و به صراحت یکی از دانشگاههای دولتی کرمان که تنها دانشگاه انتخابی من بود بخاطر شاغل بودن با رتبه۲۰ ورزومه خوب مردود شدم علتش سنم بود(۴۰)سه استاد از چهاراستاد با سن من مشکل داشتند ودواستاد شاغل بودنم را نیز منفی تلقی کردند!متاسفانه به علت این سرخوردگی امسال شرکت نکردم دیگر!
موفق باشید
سن برای من ۵۰درصد نظر منفی داشت و شاغل بودن ۸۰درصد ! تنها راه گریز رتبه ۱تا۵است تا نمره آزمون شمارو بالا بیاره البته بدون رزومه نه!

محسن
فروردین ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  حکی

با سلام
اگر به شما در مصاحبه نمره حدنصاب را ندهند ،
بالا بودن نمره آزمون هم مشکلی را حل نمی کند و اصولا از فرآیند پذیرش حذف می شوید !
البته این موضوع خلاف قانون مصوب مجلس است .

حکی
فروردین ۲۵, ۱۴۰۱ ۶:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

من حد نصابم آوردم اما نمره کم دادند!

خاطره
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱ ۸:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  حکی

من وقتی در دوره دکتری پذیرش شدم، ۲۶ سالم بود ولی از همه همکلاسی هام کوچیکتر بودم و اغلبشون ۳۵ سال اینا داشتن. من دانشگاه سراسری تهران هم درس خوندم. پس همیشه هم سن معیار نیست

مهدی
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۹:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  حکی

سلام
منم مشکل شما را دارم کرمانم شاغلم البته شغلم پژوهشی هست و ۳۵ سالمه شما شغلتون چی هست و چه رشته ای شرکت کردین ؟