تاکید رئیس دانشگاه شریف به در نظر گرفتن مقطع دکتری به عنوان شغل

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: از اینکه در دانشگاه صنعتی شریف و در نظام آموزش عالی به دانشجویان مقطع دکتری هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود عذرخواهی می‌کنم و معتقد هستم که تحصیل در مقطع دکتری باید به عنوان شغل در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، رسول جلیلی در نشستی که به منظور بررسی مشکلات دانشجویان مقطع دکتری برگزار شد، به هدف برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: ما با هدف بررسی مسائل خاص دانشجویان مقطع دکتری و قوی‌تر کردن ارتباطمان با این عزیزان اقدام به برگزاری این نشست کرده‌ایم.

وی گفت: قطع به یقین برای هر مسئولی رضایت ذینفعانش اصلی‌ترین دغدغه است. ذینفعان اصلی دانشگاه صنعتی‌ شریف شما دانشجویان هستید و امیدوار هستیم تا بتوانیم با برگزاری چنین نشست‌هایی در جهت مرتفع شدن مشکلات شما عزیزان گام‌های موثری برداریم.

وثوقی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز در این نشست گفت: جلب رضایت‌مندی شما عزیزان وظیفه ماست و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با شنیدن و بررسی نظرات شما، تمهیداتی را در نظر گرفته و به بهبود فرآیندهای دوره دکتری بپردازیم.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: در شرایط خاص کشور و با وجود تحریم‌ها، مشکلات و موانعی برای فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان دکتری ایجاد شده است، همچنین همه‌گیری ویروس کرونا و معضلاتی که به تبع آن حاصل شد سبب تاخیر در فرآیند تحصیل دانشجویان شد. با وجود این موارد تلاش می‌کنیم تا با حفظ کیفیت آموزش، سخت‌گیری در اجرای آیین‌نامه‌ها را به حداقل برسانیم و به دانشجویان کمک کنیم تا در آرامش و آسایش و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوره دکتری خود را سپری کنند.

به رسمیت شناختن دانشجویان و حفظ کرامت انسانی اصلی‌ترین مطالبه دانشجویان

در ادامه این نشست دانشجویان مقطع به تفصیل به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. انتقاد از اعمال نظر سلیقه‌ای برخی از مسئولین دانشگاه، کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و زیرساخت‌های قدیمی موجود، گلایه از کمبود خدمات رفاهی و خوابگاهی، مشکلات چاپ مقاله، بوروکراسی اداری حاکم در مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه، سخت‌گیری‌های برگزاری آزمون زبان، مشکلات اقتصادی، نادیده گرفته شدن کرامت انسانی دانشجویان در دانشگاه، مشکلات صنفی- آموزشی، عدم همکاری با دانشجویان برای ملاقات با مسئولین دانشگاه، عدم امنیت دانشجویان و مشکلات تردد در مسیر دانشگاه تا خوابگاه از جمله مهم‌ترین مواردی بود که توسط دانشجویان مطرح شد.

همچنین؛ واگذار کردن بخشی از جریمه سنوات غیرمجاز دانشجویان به استادان راهنما، تاسیس مهدکودک در دانشگاه، استفاده اجباری از خدمات روان‌شناختی، مشاورین تغذیه و ورزشی برای دانشجویان، به‌کارگیری دانشجویان دکتری برای مهارت آموزی به دانشجویان کارشناسی از جمله پیشنهاداتی بود که توسط دانشجویان حاضر در جلسه مطرح شد.

جلیلی در ادامه این نشست و در پاسخ به مشکلات و موارد مطرح شده توسط دانشجویان گفت: من از اینکه در دانشگاه صنعتی شریف و در نظام آموزش عالی به دانشجویان مقطع دکتری هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود عذرخواهی می‌کنم و معتقد هستم که تحصیل در مقطع دکتری باید به عنوان شغل در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حاصل رایزنی و بررسی این موضوع هستیم که تعداد پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری را کاهش داده و بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم تا به دانشجویان مقطع دکتری حقوق پرداخت کنیم. امیدوار هستیم که این مسئله در دراز مدت تحقق یابد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه از روند حاکم بر بوروکراسی دانشگاه عذرخواهی کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا این مسئله در دانشگاه بهبود یابد. وی همچنین قول داد تا دانشجویان مقطع دکتری برای تعیین وقت جلسه در اولویت قرار گیرند و برای درخواست‌های آنها ظرف دو هفته هماهنگی لازم انجام شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تداوم برگزاری چنین جلساتی، مشکلات دانشجویان مقطع دکتری کاهش یابد و با تمرکز بیشتری به سپری کردن دوره تحصیلی خود بپردازند.

وثوقی نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از پیشنهادات مطرح شده و قول مساعد جهت بررسی آنها، پاسخگوی مشکلات مطرح شده دانشجویان بود. وی با تشریح فرآیند برگزاری آزمون زبان و قوانین و آیین‌نامه‌های موجود گفت: ما برای برگزاری آزمون زبان در دانشگاه فرآیندی را طی کردیم و موفق به دریافت مجوز مقطعی برگزاری این آزمون در سه نوبت شدیم. مجدد به سازمان سنجش درخواست دادیم که متاسفانه با تعیین شروط سختگیرانه مواجه شدیم. به هرحال پیگیر این مسئله هستیم و موضوع کاهش سقف نمره این آزمون را در کارگروه‌های مربوطه مطرح می‌کنم و امیدوار هستم که بتوانیم این موضوع که به عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات دانشجویان مطرح شده است را حل کنیم.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به موضوع سنوات غیرمجاز دانشجویان اشاره کرد و گفت: برای دانشجویانی که مستندات قابل قبولی ارائه دهند مرخصی بدون احتساب در نظر گرفته می‌شود تا شامل جریمه سنوات نشوند.

وی در خصوص مشکلات مطرح شده دانشجویان در خصوص چاپ مقالات گفت: در آیین‌نامه دکتری آمده است که انتشار مقاله باید در یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی که توسط داوران بین‌المللی ارزیابی می‌گردد منتشر شود و از دانشجویان توانمند دانشگاه شریف هم انتظار می‌رود که مرزهای دانش بشری را یک قدم به جلو حرکت دهند و به تولید مقالات با کیفیت و قابل ارائه در کنفرانس‌های بین‌المللی، بپردازند.

وثوقی در خصوص مشکلات صنفی دانشجویان نیز گفت: موارد مطرح شده را به مسئولین مربوطه انتقال خواهم داد و امیدوار هستم تا با پیگیری‌های محمدزاده این موارد نیز تا جایی که امکان دارد برطرف شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قبولی مدیریت دولتی
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۶ ق٫ظ

رحمت به پدرت

سلام
مرداد ۸, ۱۴۰۱ ۸:۴۳ ق٫ظ

خدا خیرشون بده. واقعاً این همه دانشجوی دکترا داریم که مفت و مسلم و تمام قد در خدمت دانشگاه ها هستند اما بدون آنکه ذره ای حقوق به آنها داده شود. امیدواریم از امسال این توفیق حاصل شود

دانشجو
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  سلام

منظورشون فقط دانشگاه سراسریه، ما دانشگاه آزادی ها هم میلیونها پول می‌دیم هم ارزشی نداریم هیچ جا

مندل
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

سلام
دانشگاه آزادی حاضر در صحنه
من پول نداشتم دانشگاه آزاد نرفتم
رشته ای کمتر در سراسری با سختی قبول شدم چرا خودتو با من یکی میکنی؟

به مندل جان
مرداد ۱۴, ۱۴۰۱ ۸:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  مندل

سلام، دوست بزرگوارم. منظور ایشون از “ما” شما که نبودید. من هم سراسری میخونم. این ما به خودشون و جامعه دانشگاه آزادی ها برمیگرده. بعد تازه، مگه خون بچه های سراسری رنگینتر از آزادی هاست؟ لطفا همه را با یک چوب نرانید! بحث سر اینه که به دانشجوی دکترای جماعت آنجور که باید و شاید بها داده نشده که الحمدلله مدتیه یه زمزمه های خوبی (نه البته خواب آور) در خصوص حقوق و مَچ شدن با صنعت داریم میشنویم. با آرزوی موفقیت برای هر دو عزیز

مندل
مرداد ۱۸, ۱۴۰۱ ۶:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  به مندل جان

چه ربطی به “ما” داشت؟؟

ساسان
مرداد ۲۱, ۱۴۰۱ ۲:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  مندل

عزیزم اول یه اسم درست برا خودت انتخاب کن بعد بگو سراسریم ! دوما رشته مدیریت منابع انسانی که من تو ازاد می خوانم متاسفانه رقابت در ان بسیار است و اگر کسی ارشدش گاز و نفت باشه می تونه منابع انسانی بخونه ! حالا من که لیسانس و ارشدم مدیریت دولتی و منابع انسانیه شانسم بخاطر نداشتن سهمیه و … چقدره ! به هر حال منم ازمون زبانو و مقاله و … دارم و پولم میدم و اساتید ازاد بخاطر هزینه های دانشگاه و انداختن دانشجو شوخی ندارن !

مندل
مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ ۶:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  ساسان

هرکسی را بهر کاری ساختند….
کارمند ثبت احوال هم هستید؟؟