اعلام جزییات طرح جایگزینی سربازی برای نخبگان پسادکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: جایگزینی سربازی برای محققان پسادکتری (براساس تاییدیه بنیاد ملی نخبگان) یکی از امتیازاتی است که برای طرح پسادکتری در نظر گرفته شده است.

پیمان صالحی در گفتگو با مهر، در تشریح جزئیات طرح جایگزین شدن سربازی برای پژوهشگران پسادکتری اظهار کرد: یک مدل «امریه پسادکتری» داریم که مسیر خودش را دارد و پژوهشگران صرفاً بر روی طرح‌های نظامی کار می‌کنند. اما این طرح پسادکتری که ما پیگیری کردیم حتماً الزامی ندارد که روی طرح‌های نظامی کار کنند و امکان پژوهش بر روی سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: سهمیه نخبگی را بنیاد ملی نخبگان تخصیص می‌دهد، منتها با همکاری بسیار خوبی که بنیاد نخبگان با ستاد کل نیروهای مسلح داشته است، سهمیه سربازی نخبگی افزایش پیدا کرده و بخشی از آن به سمت پسادکتری آمده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه آئین نامه اجرایی طرح پسادکتری باید در کمیسیون دائمی شورای عتف مصوب شود، خاطرنشان کرد: با تمام ذینفعان از جمله رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مشورت‌های لازم را انجام داده ایم و تصمیمات نهایی شده است؛ طبق برنامه‌ای که داریم ۲۹ شهریور ماه کمیسیون دائمی شورای عتف تشکیل می‌شود و این آئین نامه به علاوه آئین نامه شبکه ملی آزمایشگاهی در این جلسه به تصویب خواهد رسید و جزئیات را بعد از این جلسه اعلام خواهیم کرد.

صالحی جایگزینی سربازی برای محققان پسادکتری (براساس تاییدیه بنیاد ملی نخبگان) یکی از امتیازاتی است که برای طرح پسادکتری در نظر گرفته شده است، گفت: ما ۳ نوع پسادکتری در نظر گرفته ایم؛ نخست پسادکتری پژوهشی که متقاضی در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به تولید مقاله برجسته در نشریات معتبر، تألیف و ترجمه کتاب، ارائه نظریه در کرسی‌های پردازی نقدومناظره ویژه علوم انسانی و اسلامی می‌پردازد.

دبیر کل شورای عالی عتف ادامه داد: پسادکتری نوع دوم، در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت است و متقاضی در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی جذب می‌شود. پسادکتری نوع ۳، پسادکتری فناوری به شمار می‌رود که براساس آن متقاضی در شرکت‌های صنعتی و دانش بنیان مشغول می‌شود و فعالیت این پژوهشگر منجر به ارائه محصول یا دستاوردهایی مشخص در راستای حل مشکل جامعه خواهد شد و ثبت اختراع داخلی و یا خارجی در این مدل گنجانده می‌شود.

وی بیان کرد: ما خیلی خوشحال هستیم که در مدل پسادکتری صنعتی، پژوهشگر می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان و کارخانجات دولتی و صنعتی برود و این یکی از روش‌هایی است که در تمام دنیا برای جذب نیرو استفاده می‌کنند. در این مدل یک نیروی پسادکتری چند سال در آن محل فعالیت دارد و اگر دو طرف از شرایط راضی بودند، در نهایت منجر به استخدام خواهد شد؛ بنابراین نگاه ما نگاه تأمین نیروی متخصص و کارآمد برای بخش‌های صنعتی اعم از دولتی و خصوصی است.

صالحی ادامه داد: با توجه به مسولیت‌هایی که پیش از این داشتم، ارتباطات خیلی زیادی با شرکت‌های دانش بنیان داریم و بازخوردهای خوبی بابت آمادگی پذیرش محققان پسادکتری دریافت می‌کنیم. همچنین ذکر این نکته ضروری است که ما الزام استخدام برای محققان پسادکتری را برداشته ایم که نکته مهمی است.

به گزارش مهر، براساس اعلام رئیس بنیاد نخبگان ستادکل نیروهای مسلح حذف سربازی در ۱۵ سال اخیر که طرح سربازی نخبگان اجرایی شده است، بیش از ۲۲ هزار نخبه یا استعداد برتر دوره سربازی را با انجام یک طرح تحقیقاتی یا طرح فناورانه سپری کرده‌اند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین زهرا
مهر ۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱ ق٫ظ

پس نخبگان خانمی که تمایل دارند پسا دکتری بخوانند و پارتی ندارند چی؟ باز هم حق خانم ها رو به بهانه جایگزین سربازی از بین بردید!‌
دختر مجرد دکتر مهندسی که قبل ۳۵سالگی دکتراشو گرفته، ولی هیات علمی نشده چون پارتی نداره، پسا دکتری نمی تونه بخونه چون دانشگاه آزاد درس خونده و پارتی نداره…خدا رحمی کند

یه مرد
شهریور ۲۵, ۱۴۰۱ ۸:۲۱ ب٫ظ

یه زمانی می گفتند سربازی آدم رو مرد می کنه!
دیگه قرار نیست کسی مرد بشه؟