موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام شرایط ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان در مقطع دکتری وزارت بهداشت

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

شرایط استفاده از تسهیلات استعداد درخشان جهت پذیرش در آزمون دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش  پی اچ دی تست، داوطلبان استعداد درخشان جهت پذیرش در رشته های دکتری وزارت بهداشت امکان قبولی بدون آزمون ندارند، اما این داوطلبان می‌توانند از تسهیلات استعداد درخشان در کنکور دکتری وزارت بهداشت استفاده کنند. گفتنی است زمان کنکور دکتری وزارت بهداشت (بجز رشته های داروسازی) چهارم آبان‌ماه اعلام شده است. 

مزایای دکتری استعداد درخشان با آزمون وزارت بهداشت

بر اساس ماده ۳ آیین نامه دکتری استعداد درخشان وزارت بهداشت، دانشجویان حائز شرایط دکتری استعداد درخشان می توانند به شرط شرکت در آزمون و کسب ۹۰ درصد نمره حدنصاب در رشته/ محل مورد تقاضا و حداکثر تا ۱۰ درصد از ظرفیت پذیرش سهمیه آزاد پذیرفته شوند.

قابل توجه است که کسب ۹۰ درصد نمره حدنصاب در رشته/ محل، کف نمره بوده و پذیرش دانشجویان استعداد درخشان بر مبنای اولویت نمره، اولویت محل و همچنین ظرفیت پذیرش تعیین‌شده خواهد بود. در واقع کسب ۹۰ درصد نمره شرط لازم است، اما کافی نیست. کسانی که این نمره را کسب کرده باشند در صورتی که در قیاس با رقبا شرایط بهتری داشته باشند، متناسب با ظرفیت هر دانشگاه پذیرش خواهند شد.

گفتنی است پذیرش و معرفی دانشجویان واجد شرایط به دانشگاه ها توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی صورت می گیرد.

ظرفیت پذیرش دکتری استعداد درخشان با کنکور وزارت بهداشت

ظرفیت قبولی با سهمیه استعداد درخشان از طریق کنکور دکتری حداکثر تا ۱۰ درصد از ظرفیت پذیرش سهمیه آزاد است. ظرفیت پذیرش دکتری استعداد درخشان با آزمون وزارت بهداشت مازاد بر ظرفیت رسمی پذیرش دانشجو در هر رشته/ محل (مندرج در دفترچه پذیرش دانشجو) است.

در صورتی که ۱۰ درصد محاسبه شده در هر یک از رشته/ محل های مورد پذیرش عدد صحیح نباشد، گرد کرده علمی آن ملاک عمل خواهد بود؛ به این صورت که اعشار ۰/۵ و بیشتر به عدد صحیح بالاتر گرد می شود.

در مورد اعمال سهمیه ۱۰ درصد مازاد استعدادهای درخشان برای رشته های دکتری تخصصی با ظرفیت پذیرش ۳ تا ۵ نفر نیز حداکثر یک نفر پذیرفته می شود.

شرایط پذیرش دکتری با کنکور استعداد درخشان وزارت بهداشت

دانشجویان حائز شرایط می توانند با شرکت در آزمون ورودی دکتری در دانشگاه ها پذیرفته شوند.

دانشجویان واجد شرایط آیین نامه تسهیلات استعداد درخشان وزارت بهداشت برای پذیرش در مقطع بالاتر عبارتند از:

الف: برگزیدگان آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی با کسب رتبه کشوری مساوی و کمتر از ۵۰۰ (با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور)

ب: دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیادهای دانش آموزی شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، رایانه و نجوم (با معرفی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)

ج: رتبه های اول تا سوم انفرادی و رتبه اول گروهی کشوری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در هر یک از حیطه های المپیاد (به شرط آنکه هر یک از اعضای برگزیده رتبه اول گروهی، در مرحله انفرادی ۸۰ درصد نمره نفر سوم انفرادی همان حیطه را کسب کرده باشند) با معرفی دبیرخانه المپیاد علمی وزارت.

د: برگزیدگان حائز رتبه های اول تا سوم کشوری جشنواره رازی و جشنواره های خوارزمی و جوان خوارزمی (در زمینه علوم پزشکی) و نفرات اول تا سوم جشنواره جایزه ملی ایثار با معرفی دبیرخانه های مربوطه

هـ: مالکان ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی با تائید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بر اساس ضوابط مربوطه

و: دانشجویان نمونه کشوری گروه پزشکی در هر مقطع با معرفی ستاد انتخاب دانشجوی نمونه کشوری

ز: ۲/۵ درصد پذیرفته شدگان برتر کشوری در هر یک از آزمون های متمرکز جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی، جامع داروسازی و جامع پیش کارورزی پزشکی با کسب حداقل ۷۵ درصد نمره کل آزمون مربوطه با معرفی مرکز سنجش

ح: رتبه های برتر پذیرفته شدگان در آزمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد: تا ظرفیت ۲۰ نفر پذیرفته شده در هر رشته، نفر اول کشوری؛ تا ۵۰ نفر پذیرفته شده در هر رشته، دو نفر اول کشوری و درصورتی که تعداد پذیرفته شدگان بیش از ۵۰ نفر باشد، در مجموع سه نفر اول کشوری.

تبصره ۱: مجموع دانش آموختگان یک دانشگاه در یک سال تحصیلی (از مهرماه هر سال تا شهریورماه سال بعد) اعم از دانشجویان بهره مند از آموزش رایگان، شهریه پرداز، پردیس های خودگردان و بین الملل و …) ملاک ۱۰ درصد برتر دانش آموختگان قرار می گیرد.

تبصره ۲: معدل کل برای مقطع کارشناسی بدون احتساب ترم آخر با رعایت تعداد واحد گذرانده آیین نامه، کارشناسی ارشد بدون احتساب پایان نامه، دکتری عمومی پزشکی تا پایان دوره کارآموزی (قبل از آزمون پیش کارورزی)، دکتری عمومی دندانپزشکی تا پایان نیمسال یازدهم و برای دکتری عمومی داروسازی تا پایان ۱۸۰ واحد، مبنای محاسبه ۱۰ درصد برتر است.

تبصره ۳: در مورد دانشجویان تغییر رشته، انتقالی و یا تطبیق واحد داده شده در صورتی که حداقل ۸۰ درصد واحدهای درسی خود را با یک ورودی گذرانده باشند با همان ورودی مقایسه می شوند و در غیر این صورت نمی توانند از تسهیلات این آئین نامه بهره مند شوند.

تبصره ۴: دانشجویان مهمان نمی توانند از تسهیلات این آئین نامه در دانشگاه مقصد استفاده کنند ولی در صورتی که حداقل ۸۰ درصد واحدهای خود را با دانشجویان هم رشته هم ورودی خود در دانشگاه مبدا گذرانده باشند می توانند از تسهیلات این آئین نامه بهره مند شوند.

ی: دانشجویان پژوهشگر برجسته بر اساس دستورالعمل اجرایی «نحوه امتیازدهی به فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان پژوهشگر موضوع بند ک» ابلاغی از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، توسط معاون پژوهشی دانشگاه جهت تایید نهایی به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معرفی می شوند.

مدت معمول تحصیل برای مقطع کارشناسی ناپیوسته ۴ نیمسال، کارشناسی پیوسته ۸ نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۵ نیمسال، دکتری عمومی پزشکی ۱۴ نیمسال، دکتری عمومی دندانپزشکی ۱۲ نیمسال و دکتری عمومی داروسازی ۱۱ نیمسال است. در دانشگاه های که بر اساس کوریکولوم آموزشی مربوطه طول مدت معمول تحصیل متفاوت است، ملاک کوریکولوم مصوب آن دانشگاه خواهد بود.

در مواردی که زمان فارغ التحصیلی متقاضی به دلایل موجه که مورد تایید معاون آموزشی دانشگاه باشد (از قبیل بیماری و …) به تعویق افتد، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به مدت معمول تحصیل او اضافه می شود که در این صورت رتبه وی با گروهی که اکثر (بیش از ۵۰ درصد) واحدهایش را با آنها گذرانده است محاسبه و مقایسه می شود. در مورد مرخصی زایمان این مدت به دو نیمسال افزایش می یابد.

دانشجویان واجد شرایط در زمان استفاده از تسهیلات این آئین نامه باید در مقطع کارشناسی معدل کل حداقل ۱۷ و در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر معدل کل حداقل ۱۶ را کسب کنند. (به استثنای بند ط که کسب معدل کل حداقل ۱۷ الزامی است.)

دانشجویان واجد شرایط که در مقطع کارشناسی ناپیوسته بیش از یک ترم معدل کمتر از ۱۶، در مقطع کارشناسی پیوسته بیش از دو ترم متوالی یا متناوب معدل کمتر از ۱۶، در مقطع کارشناسی ارشد بیش از یک ترم معدل کمتر از ۱۵ و در مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) بیش از سه ترم معدل کمتر از ۱۵ کسب کنند، مشمول آئین نامه و تسهیلات مربوطه نخواهند شد.

واجدین شرایط مقرر در این ماده می توانند در هر یک از مقاطع تحصیلی فقط یک نوبت مشروط بر اینکه بیش از دو سال از زمان فارغ التحصیلی آنها نگذشته باشد، از ایم تسهیلات بهره مند شوند. شرکت در جلسه آزمون (اعم از قبولی یا عدم قبولی) به منزله استفاده تلقی می شود.

فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که شرایط لازم را مطابق آیین نامه کسب کرده اند، با رعایت سایر شرایط آیین نامه می توانند از تسهیلات پذیرش استعداد درخشان بهره مند شوند.

نحوه استفاده از سهمیه استعداد درخشان در آزمون وزارت بهداشت

کسانی که طبق آیین نامه‌ حائز شرایط استفاده از این امتیاز هستند، باید جهت دریافت معرفی نامه (فرم شماره ۳) به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل مراجعه نمایند و هنگام ثبت نام در این آزمون، فرم را همراه سایر مدارک ارسال کنند.

ثبت نام داوطلبان کنکور دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲ از ۹ مرداد از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی آغاز می‌شود و تا ۱۶ مرداد ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها